Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ostin maxin. Jonway Steelbird (250cc)

Aloittaja jalat, 23.05.11 - klo:07:47

« edellinen - seuraava »

jalat

#30
Tuli käytyä tänään useampi tunti Jonwayta läpi. Niin sanotusti ennalta ehkäisevänä huoltona, ettei se jätä joskus jonnekin hevon kuuseen meikäläistä pulaan :)

Tarinaa täällä
http://jonway250.blogspot.com/2011/06/ennaltaehkaisevaa-huoltoa.html

Nokka on vielä käymäti läpi. Käyn sen sitten kun saan ne xenonit ja muut härpättimet postista joskus. Menee kerralla nekin sitten paikalleen.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

#31
Xenonit tuli postissa ja asentelin tänään paikalleen. On se vaan melkoinen ero verrata kahta 25W hehkulamppua kahteen 35W bi-xenon polttimoon. Ero on valtaisa. Kannattava ostos ehdottomasti.
Täytyy vielä suuntailla paremmin jokupäivä, kun selviää kuinka tässä mallissa suuntaus tehdään.

Ja samalla tuli laitettua valkoiset ledit parkkeihin. Sopii hienosti 2 erillistä valkoista parkkia 2 valkoisen xenonin kanssa.

Voisi asentaa vielä mittaripolttimot sekä vilkut ledeiksi sekä varashälyttimen. Sitten alkaa olemaan valmis :)

Kirjoitin tuosta tarinaa blogiin
http://jonway250.blogspot.com/2011/06/xenonit-saapuivat.html
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Mietin silloin viikko sitten että tilaanko maxiin 16 eurolla ne uudet halpisrullat, vai tilaanko 45-50 eurolla Dr. Pulley liukupalat. No ajattelin olla säästeliäs ja tilasin ne halpisrullat.

No kuinka kävikään. Pikaisena lentorahtina tuli eilen postiluukkuun kirje, jossa oli Dr. Pulley liukupalat. Tällä kertaa ajattelin olla valittamatta myyjälle ja "tyytyä" niihin  ::)

Ja kyllä ne maineensa arvoiset ovat. Paikaltaan kiihdyttäessä kierrokset nousevat nopeammin miettiämättä tappiin. Ja pysyvät siellä tapissa koko kiihdytyksen ajan. Ei viiveitä, ei miettimisiä, ei eri kierrosalueita kiihdytyksessä. Kiihtyminen menee paljon optimaalisemmin.

Täytyy vielä iltasella testata vaikutus huippunopeuteen gps:n kanssa. Vielä kun on vanha varihihna paikallaan, niin näkee suoraan, että onko noilla vaikutusta.

http://jonway250.blogspot.com/2011/06/dr-pulleyt-asennettu-7545km-mittarissa.html
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Jonwayssa (cfmotossa) pientä latausvajetta. Tyyppivikaa voisi sanoa. Laturi riittää alkuperäiskokoonpanolla, muttei jos ryhtyy vaihtamaan xenoneita. Jo 10-20W kulutuslisäys aiheuttaa vajeen.

Lisäturinat täällä: http://jonway250.blogspot.com/2011/06/lataustehossa-pienta-vajausta-ei-hyva.html
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Yksi korjaus voisi olla suurempi akku että kaikki laturin teho tulee otettua talteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Tuossa taitaakin olla muistaakseni 9Ah akku. Ameriikassa ovat sovittaneet tuohon helposti 12-14Ah akkuja. Pitäneekin harkita sellaisen hankkimista. Täytyykin ottaa mitat akkukotelosta ja käväistä biltemassa kurkkaamassa. Tähän mennessä neljäs skootteri menossa ja kaikkiin aikaisempiin kolmeen olen hankkinut bilteman huoltovapaat akut. Akut ovat olleet ihan toimivia ja jaksavat sahata ihan mukavan kauan starttiakin. Tuossa meidän kiinan moposkootterissa on nyt 3-4 vuotta vanha bilteman akku ja toimii hienosti vieläkin.

Joku kirjoitteli minulle jokin aika sitten että oli omistanut samanlaisen Jonway maxiskootterin ja kolmen vuoden aikana kolmas akku menossa. Mahtoikohan hänelläkin olla latausteho liian pieni kulutukseen nähden ja sillä mennyt akut pilalle?
Sanoi tukeneensa kolmannen akun jollain vaahtomuovilla kunnolla, niin se oli kestänyt sitten paremmin. 9Ah akku on siihen koteloon fyysisesti pieni. Mikäli akku ei ole tuettu millään, niin se pääsee tärisemään. Ja eikös tärinäkin saanut pikkuhiljaa akkuja pilalle? Itse sidoin narulla akun sellaisiin lenkkeihin, ettei se pääse liikkumaan.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Akun ja kotelon välissä hyvä vaimennin on lenkiksi väännetty kumiletku. Mikään vaahtomuovi ei toimi ja kumilevy on kiian kovaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Vaihtelin viikonloppuna lasisulakkeen kunnon lattasulakkeeksi ja rupesin pohtimaan josko tekisi pohjalevyyn kunnon skuupin, joka ohjaisi ilman suoraan syylärille. Saattaisi vähentää aika dramaattisesti jäähdyttäjän tuulettimen tarvetta. Kerääköhän se kovasti pölyä ja kuraa sitten syyläriin?
Toisaalta kyllähän moottoripyörissäkin ja toisissa skoottereissa on asennettuna syyläri suoraan eturenkaan taakse ja ne on täynnä niin hyttysenraatoja kuin kuraakin.

Pitänee irrotella pohjalevy ja sahata siihen U:n muotoinen leveä kaistale ja taivuttaa se kuumailmapuhaltimella sopivaan kulmaan.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Midland

Sulla siinä on puuhaa-ja kai paikka missä tehdä. Aprilia pelaa niin hyvin aina vaan-et sen täytyy oottaa isompaa katastrofia. Kiinanskootterin jälkeen tää on niin outoo..

jalat

#39
No itseasiassa väkästelen noita skoottereita ihan rivitalon pihalla :) On siinä välillä jos minkämoista neuvojaa ja ihmettelijää. Mutta ne on jo tottunut siihen väkästelyyn. Nyt on vielä mukavampi kun tuli keväällä rakennettua etupihalle 2m x 2,5m kokoinen valokate skoottereille. Siinä voi väkästellä vaikka vähän sataisikin :)

Ei tässäkään onneksi sen kummemmin mitään ole ollut mikä estäisi ajamisen. Paitsi se kaasuvaijerin katkeaminen. Mutta se nyt voi tapahtua mille tahansa laitteelle. Ainut ongelma tässä itsellä on nyt tuo alimitoitetut kiinan staattori ja kiinan regulaattori. Ne on kai tehty tuottamaan juuri sen verran latausvirtaa että pärjää sillä tehdaskokoonpanolla joten kuten. Ne alkuperäiset ajovalot olivat lähinnä iso vitsi. Jokainen tietää tämän halvimman mahdollisen kiinan moposkootteri-mallin, joka näkyy omassa profiilikuvassanikin. Siinä on se naurettava 25W hehkulamppu polttimona. Joo syttyy ja näyttää keltaiselta, mutta valoteho vastaa avattua keiju-pakkausta.

Tässä Jonwayssa on niitä samoja polttimoita 2kpl. Lain pykälä täyttyy, mutta ei hirveästi naurata ajella esimerkiksi hämärällä maaseututiellä, kun ne tuikut näyttää himmeästi juuri 2-3m päähän tiellä. Ne hehkulamput on laitettu johonkin ihme kantaan ja se kanta on muodoltaa H4-paikkaan sopiva. Eli siinä kannassa on ne 3 metalliväkästä, jotka H4-polttimoissa on että se H4-lamppu menisi oikeassa asennossa.

Tosin H4 laput yleensä on 55/60W. Kaksi sellaista siihen eteen moninkertaistaisi sähkönkulutuksen. Xenonit ovat kirkkaammat kuin H4 polttimot ja vievät vain 35W. Ihan oman turvallisuuden takia tätä nyt hieman modataan :)
Jos oma henkikulta ei kiinnostaisi, niin tuskin olisin ryhtynyt tekemään tälle yhtään mitään. Xenonit tuovat noihin maxiskootterin vauhteihin juuri sitä sopivaa näkyvyyttä lisää. Nopeampi vauhti, niin pitäisi nähdä aina pidemmälle ennakoivasti.

Yksi peurakolari (vaikkakin ihan vaan autolla) opettaa kummasti :)
Lunastuksen jälkeen kun hankin toisen auton, niin siihenkin asensin viime talvena lisäpitkät. Ja heti ekalla ajokerralla niiden pitkien kanssa ne korvasivat hintansa ja pelastivat toiselta peurakolarilta :) Siitä kirjoittelin tarinan foorumille joskus. Haulla löytää.

Mutta joo. Kieltämättä itseäni varmaan alkaisi jossain vaiheessa kyllästyttämään jos ei mitään saisi säätää välillä :)
Silloin tosiaan olisi pitänyt ostaa joku Aprilia tai muu merkkivehje.


Alan kallistumaan siihen moottoripyöristä tuttuun tyyliin, jossa vain yksi ajovalo palaa lyhyillä ja pitkillä palaa sitten kaksi. Nuo xenonit saisi aika helposti asennettua niin. Ei tarttisi kuin yksi piuha poikkaista ja asentaa toiseen kohtaan.

Tosin sitä ennen odotan vielä niitä loppuja led-polttimoita saapuvaksi + ilmaskuupin vaikutusta viilennykseen. Luulisi sellaisen skuupin vaikuttavan aika paljonkin?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Plom

Mielenkiinnolla odotan, mitä poliisi xenoneistasi sanoo kun lampun linssissä on merkintä vakiolampuille.

jalat

#41
Ei tarvi odottaa :)
Viikonloppuna poliisi pysäytti tiellä puhallusratsiassa. Katsoi valoja ja tokaisi että ompa hieno skootteri. Nollaa näytti ja toivotti hyvät päivänjatkot.

Avain on siinä että ne pitää suunnata kunnolla. Moni vaan laittaa ne sinne ja innosta piukeana jättää suuntaukset tekemättä.

Samotein kun Tampereella ajelee, niin katukuvassa tulee päivittäin poliiseja vastaan. Ei ole näyttänyt xenonit kiinnittävän huomiota. On sen verran arkisia nämä nykypäivänä.

Ja mitä tulee jälkiasennusxenoneihin katukuvassa, niin ettekö ole huomannut paljonko niitä nykyään ihmiset laittaa. Esimerkiksi teinit ja mopoautot. Ensimmäinen asia mikä mopoautoihin pitää tuunata on xenonit. Muuten et kuulu "piireihin" :D

Näillä näkymättömillä pienillä laitteilla ei poliisiakaan juuri kiinnosta jos vaan näkyvyyttä tuodaan lisää ja sillä henkiä säilyy.
Toki siihen vaikuttaa paljon se että suunnataanko ne oikein, vai ampuuko ne hajavaloa mihin sattuu häikien vastaantulijat.
Itse suuntasin nämä ja edellisen maxin xenonit niin huolella kuin vain pystyi. Eikä kummassakaan tapauksessa yksikään vastaantulija ole väläytellyt valoja minulle.

Asia erikseen on myös ne vanhat volvot ja muut joissa on rihlatut umpion lasit. Hajavaloa tulee niin paljon että häikii hyvä ettei taaksepäinkin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

#42
Ai niin... Uutta tarinaa blogissa.
Tällä kertaa tupakansytytinliitännän asennuksesta, Gammatronix led volttimittarin asennuksesta sekä jäähdytyksestä.

http://jonway250.blogspot.com/2011/06/asenteluja-sahkopuolelle.html
http://jonway250.blogspot.com/2011/06/uudet-jaahdytysnesteet-waterwetterin.html
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Mikäs sen mukavampaa juhannusaattona, kuin hieman ropata skootteria :)

Tarinaa staattorin testauksesta. Regulaattorin testauksesta. Latausjännitteestä sekä sen sellaisesta.
http://jonway250.blogspot.com/2011/06/latausongelman-kimppuun.html
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002