Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

139QM* Tehoputki

Aloittaja Frendiz, 20.07.11 - klo:15:02

« edellinen - seuraava »

Frendiz

Moro,

kannattaako vakio putki vaihtaa "vapaampaan", jos mopoa on viritetty muutenkin? Malli on BT49QT-12 ja putkessa on myös se pakokaasun kierrätys ilmanputsarin koteloon. Mopoon on vaihdettu:
- 72cc sylinterisarja
- 92 suutin
- 5,5 g rullat
- malosin 82% v-p jousi
- korkeajännitepuola
Pytty sisäänajossa, mutta huomattava parannus tapahtui vakioon. Vakiona ja 2 mm kuluneella hihnalla otti 60 km/h mittariin.

Uudeksi putkeksi katselin wandalta http://www.wandamotor.fi/product_info.php?cPath=195_172&products_id=1800

Ei ole hinnalla pilattu ja ilmeisesti näissä ei kannata maksaa nelarin kanssa merkistä.
Ei ihan niin komea kuin tecnigas next R, mutta huomattavasti edullisempi http://www.mc-scatter.com/technigas-4tahti-kiinalaiset-p-23046.html...

-Zone-

#1
Omien testien mukaan 72cc pytyllä (pikkuvenakannella) vakio käy aivan mainiosti. Joissain putkissa se egr liitos tunkeutuu turhan syvälle pakoputkeen ja se aiheuttaa virtausvastusta, mutta jos liitoskohta on onnistunut, niin mitään merkittävää etua et tehoputkesta saa.
Eli kuten jorekin asian totesi: http://youtu.be/Nr5mRPwxSl8
Ja voi käydä tehoputkien kanssa näinkin (jorella 90cc): http://youtu.be/YOYhyDW-7KI

Lainaus käyttäjältä: Frendiz - 20.07.11 - klo:15:02
- malosin 82% v-p jousi
Toisilla on ollut vakio jousi tuota violettia jousta jäykempi. Näin oli itselläkin.

yamaha

nelariin saa esim stormilta pönttöjä alku käyrän muokkaa itse ::)

Frendiz

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 20.07.11 - klo:15:36
Omien testien mukaan 72cc pytyllä (pikkuvenakannella) vakio käy aivan mainiosti. Joissain putkissa se egr liitos tunkeutuu turhan syvälle pakoputkeen ja se aiheuttaa virtausvastusta, mutta jos liitoskohta on onnistunut, niin mitään merkittävää etua et tehoputkesta saa.
Eli kuten jorekin asian totesi: http://youtu.be/Nr5mRPwxSl8
Ja voi käydä tehoputkien kanssa näinkin (jorella 90cc): http://youtu.be/YOYhyDW-7KI

Lainaus käyttäjältä: Frendiz - 20.07.11 - klo:15:02
- malosin 82% v-p jousi
Toisilla on ollut vakio jousi tuota violettia jousta jäykempi. Näin oli itselläkin.
Ainakin omalla kohdalla malosin jousi oli jäykempi mitä vakio.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Frendiz - 20.07.11 - klo:15:51
Ainakin omalla kohdalla malosin jousi oli jäykempi mitä vakio.
Joo näin on jotkut sanoneet. Erojahan näissä kinkin koneissa on enemmän, kuin laki sallii. Se vastinjousi kannattaakin aina ennen kiinnilaittoa testata. Helpoiten homma onnistuu kun laittaa jouset päällekkäin ja painaa niitä kasaan. Se kumpi menee enemmän kasaan on löysempi. Myös henkilövaakaa voi käyttää jousivoiman mittaamiseen.

Coastside

Sen putken ilmastusliittimen laadun voi testata ehkä teräslangalla niin että tekee sen päähän jyrkän taitoksen tai koukun ja työntää sen sisään niin että se taitos tarraa kiinni reunaan. Merkkaa sen langan siihen laippaan saakka, jota vertaa sen ulottumaan putken pohjaan.

Sen poisto taas sujuu katkaisemalla ja poraamalla.

Kuten Jore toteaa tavallaan, nämä ei ole mutuasiaa vaan mitattava, ellei koristeputkea osta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.07.11 - klo:16:24
Kuten Jore toteaa tavallaan, nämä ei ole mutuasiaa vaan mitattava, ellei koristeputkea osta.
Juuri näin. Toinen seikka on se, että jos ajatellaan noiden Frendiz:n linkittämien putkien hintoja hieman suuruutena. Samalla rahalla saa jo joko kuutiotilavuutta lisää tai paremmin hengittävää kantta (hyvällä tuurilla molempia) tai paremman nokan ja se moottorin parantunut täytös vaikuttaa taatusti enemmän, kuin yksikään "tehoputki" 4T moottorissa. 2T moottori onkin poikkeus, jossa pakoputkistolla on merkittävä rooli. Vapaasti hengittävässä 4T moottorissa ei ja ahdetussakin pääsääntönä vain, että se ei ahdista uloshengitystä.

openflow

Itse en kyllä ymmärrä tätä villitystä, missä 2t-pakoputki laitetaan 4t-koneeseen. Liikenteessä olen törmännyt jo useampaan. Lyhyesti: ne eivät toimi 4t-koneissa.

Jotta se putki toimisi edes teoriassa:
Putken pituus pitäisi olla puolet siitä, minkä ääniaalto etenee pakoventtiilin aukioloaikana. Pakoputken pituuden(vastakartion päähän asti) pitäisi olla ~2m (6000 rpm), ~1.5m(8000 rpm). ~1m (12000 rpm). Näin ihmeen venttiilin ajoituksilla.

Nämä kuvan putket taitaa olla alta metrisiä peräpillin ja kartion liitokseen. Kierrosalue millä nämä putket edes teoriassa toimisivat "jollain tavalla" olisi tosi korkea. Kyseiset äänenvaimentimet eivät myöskään herätä luottamusta. Euroja ei kannatta näihin upottaa, nämä putket eivät ole mitoiltaan siellä päinkään mitä 4t-pakoputkilta vaaditaan.

-Zone-

#8
Lainaus käyttäjältä: openflow - 20.07.11 - klo:23:36
..Näin ihmeen venttiilin ajoituksilla..
Jeps ja jos vielä pohditaan asiaa lisää, niin oikeastaan voisi sanoa, että koska sillä on mahdoton saada suurta hyötyä, on sillä toisaalta hyväkin puolensa joka on että sillä mahdoton saada tehoihin suurta haittaakaan. Edit: Tällä tarkoitan tietysti mitoitusta. Liian ahdas tai täysin umpinainen pakoputki vaikuttaa tehoihin jo huomattavasti enempi  :P

Tuoretta seosta voi virrata suoraan putkeen lähes ainoastaan overlapin aikana. Kyseessä on vakionokalla seosmääränä murto-osa (poislukien mahdolliset värähtelyt, jotka johtuu venttiililautasten liikkeistä yms miljoonasta muusta tekijästä joiden simulointi realimaailmaa vastaavaksi on hyvin vaikeaa) siitä mitä 2T moottorissa huuhteluaikana sinne putkeen virtaa ja jota yritetään putkella sitten palauttaa takaisin sylinteriin, joten hyvälläkin mitoituksella hyöty on 4T:ssä pieni.

Edellytykset on hivenen suuremmat jos nokan overlap on pitkä, mutta vastaavasti väärä mitoitus voi myös tehdä enemmän haittaakin. Väärä mitoitus tarkoittaa käytännössä jo sitä, että moottorin kierrosluku muuttuu.

Eniten 4T:ssä pakoputkisto hyödyttää useampisylinterisiä moottoreita. Siispä kiinan scoottereissa kannattaa unohtaa kaikki kalliit pakoputkiratkaisut ja 2T moottoreiden ahtamisvaikutukset.

kani

Ilmeisesti toi "paisuntasäiliöinen" putki 4t koneeseen on joku vililtys lähtöisin siitä että 2t koneet on niin räväkkiä ja tuolla "paisarillisella" putkella saataisiin jos ei muuta niin räväkkää 2t ulkonäköä aikaan. Eipä tosta putkulasta tosiaan juuri haittaakaan ole vaikka se siis on täysin turha 4t koneessa, tärkeintä on että 4t putki on halkaisijaltaan tarpeeksi suuri ja vaimentaja virtaa mahdollisimman vapaasti läpi. Siinä joutuu sitten usein tekemään kompromissin virtaavuuden ja äänenvaimennuksen välillä. On nää kyllä hauskoja kun sitten moni selittää kuinka 4t putkessakin pitäisi olla jotain vastapainetta, jos sitä ei ole niin ei ole vääntöäkään.. höpön löpön.

No onhan noi paisuntasäiliöt muhkeita verrattuna tylsään suoraan putkeen.. mitkä ei mopoissa 50-80cc tarvitse kovin paksua putkea olla. Vastinetta hinnalle?? Hienoja hitsaussaumoja/race look? :). Jokin joka ei kuulu johonkin näyttää mun silmissä kyllä vaan hassulta/hölmöltä.

tommi

Entäs nämä 4-venttiiliset kiinanihmeet, niissähän on kaikissa paisuntasäiliö vakiona, ei kait sitä huvikseen ole siihen laitettu? Muistaakseni Eki oli kokeillut vakioputkella niin ei ollut vetänyt mihinkään. Eli ainakin 4-venttiilinen kone näemmä vaatii paisuntasäiliön ja ylipitkän alkukäyrän jotta koneesta saisi maksimitehot ulos. Vähän kaksitahdin tapaan.

Coastside

Oikeastaan molemmat konetyypit toimii samanlaisella putkella jos ei piitata melusta eikä kulutuksesta. Se on kartion muotoinen putki, joka molemmissa lisää poisvirtausta. Vastakartio on keino saada kaksitahtisen putkeen karannut seos takaisin. Koska toiminta perustuu äänen nopeuteen ja se riippuu taajuudesta ja lämpötilasta, menee mitoitus kaavojen pyörittelyksi ja kokeiluksi. Sovitteluksi koska putken muoto täytyy istua ko. ajokin muotoihin ja katteisiin ja oltava myyvän näköinen. Niitä muotoillaan jopa painepesurilla pumpaten reunoistaan yhteen hitsattujen peltien väliin vettä joka pullistaa putken pyöreäksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 21.07.11 - klo:07:56
Eli ainakin 4-venttiilinen kone näemmä vaatii paisuntasäiliön ja ylipitkän alkukäyrän jotta koneesta saisi maksimitehot ulos.
No en nyt ihan noinkaan sanoisi. Jos kinkiscodea virttää haluaa, niin kannen kanavien kuin muidenkin suhteen oppia kannattaa hakea speedway-pyörien moottoreista. Koska pyörissä on vain 2 vaihdetta tarvitaan huomattavasti laajempi vääntöalue, mitä on esim motocross- tai enduromoottoreissa. Speedway peleissä pakoputki ei olisi läheskään yhtä vaikea muotoilla minkään difuuseriosan suhteen kuin olisi crosseissa, mutta tästä huolimatta moisia ei speedwaykoneissakaan käytetä.

Frendiz

No niin,

eli ei kannata hankkia vissiin sitten mitään "tehoputkea" vaan alkuperäisen parantelua. Viimein sain aikaiseksi alkuperäisen putken irroittamisen ja kerkesin jopa hieman tutkimaan sitä.


Ei ollut kiinan pojilla sattunut ihan keskelle reikää alkukäyrä.


Laipassa olevan reiän halkaisia n. 25 mm, putken halkaisia n. 16 mm


Ulostulon halkaisia n. 15 mm


Äänenvaimentimen alkupää n. 20 mm


"Alkukäyrän" loppupää n. 18 mm

Sitä pakokaasun kierrätysputkea oli n. 5 mm putken sisällä. Huomenna koittaa töissä hieman "avartaa" noita paikkoja ja vaihtaa putken pää isompaan. Alkukäyrän putkea ei ehkä jaksa vaihtaa kokonaan vaan taidan ajaa pirralla paremmaksi tuon putken suun. Alkukäyrän loppu oli ihmeellisesti 20 mm pienempi mitä ulkomitat. Ilmeisesti kaksi putkea sisäkkäin, sisempi taitaa lähteä pois. Äänen vaimentimen arvelin myös avata ja katsoa tarkemmin sisälle. Ainakaan tuolta ei valo paistanut vaan puolenvälin huitteilla oli seinä edessä.

Katsotaan huomenna sitten mitä saan aikaiseksi ja onko vaikutusta kulkupuoleen.

Timo

Sinulla on tuo sama änkkäri kuin minulla.

Pistähän kuvia jos aukaiset sen,haluaisin nähdä millaset härvelit siellä on sisällä,ajattelin itsekkin poistaa katin ja keventää tuota änkkää,painaa jo pelkästään niin paljon.