Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian lataus

Aloittaja Juffe, 20.07.10 - klo:17:25

« edellinen - seuraava »

pekpel

Kuule Juffe, sulla on siellä joku huono kontakti, oikosulku tai liikaa lisähärpättimiä jotka sähköt syö.
Käy ne liittimet läpi huolella/vaihda kättelyssä uusiin.
Voi näyttää siltä että piuha on kiinni, mutta tosiasiassa siitä on kiinni vain kuori, ei se keskellä oleva kupari. Selvää saa vain vastusmittauksella liittimen yli, jos on kymmeniä ohmeja, kyseessä on huono liitos ja se kannattaa uusia.
Ja jos kuparista on kiinni vain pari karvaa alkaa se liitin lämmetä...
Tuurilla palaa vain liitin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Juffe

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 26.07.10 - klo:22:51
Kuule Juffe, sulla on siellä joku huono kontakti, oikosulku tai liikaa lisähärpättimiä jotka sähköt syö.
Käy ne liittimet läpi huolella/vaihda kättelyssä uusiin.
Voi näyttää siltä että piuha on kiinni, mutta tosiasiassa siitä on kiinni vain kuori, ei se keskellä oleva kupari. Selvää saa vain vastusmittauksella liittimen yli, jos on kymmeniä ohmeja, kyseessä on huono liitos ja se kannattaa uusia.
Ja jos kuparista on kiinni vain pari karvaa alkaa se liitin lämmetä...
Tuurilla palaa vain liitin.
Vitsi koko etupää kuorittiin ja liitimet uusittiin missä oli aihetaa ja takapääkin tarkistettiin. Mutta jatketaan ettimistä miten toi ohmi mitattiin, sen tiedän että valitaan mutta otanko maan ja ......?? vai päästä siis piuhan päähän?

pekpel

Mittaus tehdään niin että liitin on kiinni, mittauksen voi suorittaa joko piuhan kauemista päistä tai sitten vain liittimen "yli" tai näiden yhdistelmillä, jolloin on huomioitava johdon sisäinen resistanssi.

Esim. niistä metalli härppeistä missä johdot on kiinni siinä liittimessä, ohut mittakärki mahtuu johdon ja liittimen suojakuoren välistä siihen metallinastan kantaan sille puolelle mistä se johto menee sisään.
Jos mittarissa on niinsanottu oikosulku piippi se nopeuttaa mittausta.

Äh.. On niin vaikea selittää kirjoittamalla, jos sulla on joku kaveri joka ymmärtää sähköstä jotain, pyydä näyttämään malliksi miten se tehdään.
On loppujen lopuksi yksinkertainen asia kyseessä, kun vaan joku näyttää miten se tehdään.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Juffe

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 26.07.10 - klo:23:36
Mittaus tehdään niin että liitin on kiinni, mittauksen voi suorittaa joko piuhan kauemista päistä tai sitten vain liittimen "yli" tai näiden yhdistelmillä, jolloin on huomioitava johdon sisäinen resistanssi.

Esim. niistä metalli härppeistä missä johdot on kiinni siinä liittimessä, ohut mittakärki mahtuu johdon ja liittimen suojakuoren välistä siihen metallinastan kantaan sille puolelle mistä se johto menee sisään.
Jos mittarissa on niinsanottu oikosulku piippi se nopeuttaa mittausta.

Äh.. On niin vaikea selittää kirjoittamalla, jos sulla on joku kaveri joka ymmärtää sähköstä jotain, pyydä näyttämään malliksi miten se tehdään.
On loppujen lopuksi yksinkertainen asia kyseessä, kun vaan joku näyttää miten se tehdään.
Hyvä yritys kumm9inkin ja kyllä tais mennä perillekkin :)" Oikosulku piipillä " käytiin jo poitsun kanssa läpi noita tai kaikki. Staattotin piuhat vielä tutkimatta.

pekpel

hyvä jos oli apua
sekoittaa tämä lämpötila päätä, eikä jaksa oikein keskittyä
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Nostetaanpa vanha aihe esille, eli latausongelmat.

Nyt on Trimaxissa semmoinen häikkä, että lataa ihan hyvin, joskin välillä vähän liikaa. Tyhjäkäynnillä lataus noin 13 volttia hypähdellen aina välillä 16 voltin hetkellisiin lukemiin, kierroksilla päälle 14 volttia, hypähdellen hetkellisesti 19 volttiin.  Kokeiltu tosiella säätimellä ja tekee ihan saman. Säädin ikään kuin toimisi 10 sekuntia ja sitten 2 sekuntia ei toimi ja taas 10 sekuntia toimii. Nuo virtapiikit ei toistaiseksi ole kiehauttaneet akkua, mutta jokin ratkaisu täytyy keksiä ennen kuin niin käy.

tommi

#36
Akku on ilmeisesti ollut paikallaan kun olet mitannut latausjännitteen? Kokeilepas toisella akulla. Tai sitten kokonaan ilman akkua. Mulla on yksi viallinen akku, ilmeisesti oikkarissa, kun sen laittaa lataukseen niin jännite nousee muutamassa minuutissa 18-19 volttiin. Voi olla että se sinunkin akku alkaa olla finaalissa.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: tommi - 27.10.11 - klo:18:10
Akku on ilmeisesti ollut paikallaan kun olet mitannut latausjännitteen? Kokeilepas toisella akulla. Tai sitten kokonaan ilman akkua. Mulla on yksi viallinen akku, ilmeisesti oikkarissa, kun sen laittaa lataukseen niin jännite nousee muutamassa minuutissa 18-19 volttiin. Voi olla että se sinunkin akku alkaa olla finaalissa.
Sen unohdinkin mainita, että samaa latausongelmaa esiintyy myös toisella akulla. Akkuja vaihtelin ihan vaan siinä toivossa että olisin saanut testattua sähköstartin toimivuuden.

Jotenkin tuntuisi siltä, että taitaa maadoitus olla heikossa hapessa, koska starttimoottori ja solenoidi joka Avantissa pyöritti konetta kuin tyhjää vaan, ei tunnu oikein jaksavan kunnolla pyörittää tuota Trimaxin konetta "käyntiin jaksaa kuitenkin startata". Tai sitten tuossa Trimaxissa on vaan niin hirmu
iset puristukset. :o

No huomenna paneudutaan taas johtotehtäviin ja varmistetaan virran kulku ja maadoituksen uudelleen kaapelointi ja katsotaan miten lataus ja starttaus luonnistuu.

InsOmnia

Nyt vasta kerkesin johtotehtäviin, ja uusien maakaapelien myötä lataus toimii ilman mitään virtapiikkejä. Samoin sähköstarttikin rupesi pyörittämään konetta oikealla nopeudella.

Ratkaisevana tekijänä, oli koneen ja rungon välisen maadoituksen puuttuminen kokonaan. :o

Juiso95

Tuli tuossa vähän aikaa sitten tutkittua omaa Baotiania kun oli tuo lataus ongelma. Katoin johtoja sekä liittimiä läpi kaikki kunnossa. kokeilin paljonko tulee akusta virtaa, 13 volttia vaihtovirtaa mutta ihmetyttää se että tulee myös 6,5 volttia tasavirtaa :o oikosulku kävi mielessä ja sitten tutkin jännitteen säätimen ja kappas vaan virtaa sinne menee mutta ei tule pois :D taitaa olla siellä oikosulku.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Juiso95 - 14.03.12 - klo:17:43
Tuli tuossa vähän aikaa sitten tutkittua omaa Baotiania kun oli tuo lataus ongelma. Katoin johtoja sekä liittimiä läpi kaikki kunnossa. kokeilin paljonko tulee akusta virtaa, 13 volttia vaihtovirtaa mutta ihmetyttää se että tulee myös 6,5 volttia tasavirtaa :o oikosulku kävi mielessä ja sitten tutkin jännitteen säätimen ja kappas vaan virtaa sinne menee mutta ei tule pois :D taitaa olla siellä oikosulku.
Jos asia on oikeesti noin kuten kirjoitit niin sulla on maailman eka vaihtovirta lyijyakku tai jännitteensäädin ja akku ovat molemmat hajalla ja tarttis vaihtaa..

Akussa on tasavirtaa DC ja skopan magneetto tuottaa vaihtovirtaa AC
Vaihtovirtaa ei skopassa muuten ole kuin sen käydessä, jolloin magneetto tekeepi sähköä.
Vaihtovirtaa käytetään yleisesti ajovaloihin ja akun lataamiseen, eli skopan käydessä jännitteensäädin muuttaa osan vahtovirrasta tasavirraksi jolla akkua ladataan.

Lataus ongelmia voi jäljittää seuraavasti.
Laitetaan yleismittari akun napoihin kiinni ja mitataan jännite tasavirta-alueella (DC).
Jos akku on hyvässä kunnossa ja täysi tulos pitäisi olla noin 12 - 13,5 V
Nyt kun Starttaa niin jännite putoaa ja skopan lähtiessä käyntiin pitäisi jännitteen nousta noin 14 volttiin.
Jos ei tuota jännitteen nousua tapahdu voi jännitteensäädin olla rikki tai johtoliittimissä häikkää
Yleisin vika on maadoitusjohdon puutteeellinen kontakti runkoon/moottoriin, eli se piuha joka on pultin tai mutterin alla ja kiinni suoraan moottorissa tai rungossa.
Liitos voi näyttää hyvältä mutta sähkö ei siitä mene läpi, korjauksena pultti/mutteri auki ja liitospintojen puhdistus vaikka hiekkapaperin palalla..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

#41
Onko baotianissa vai missä? skotussa "pää" maadoitus kiinni varikopan ruuvin alla.
Latauslaitteisto tuottaa akulle vaihtosähköä,
jos säätimen tai akun maadoitus puuttuu.
Uutta säädintä ei kannata kytkeä,
ennenkuin on varmistunut maadoituksista ja akun kunnosta,
saattaa muutoin uusikin säädin heti tuhoutua.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pekpel

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 14.03.12 - klo:19:36
Onko baotianissa vai missä? skotussa "pää" maadoitus kiinni varikopan ruuvin alla.
Yleensä starttimoottorin toisen kiinnitys pultin kannan alla on akun miinuspiuha baotianissa ollu..
Varikopan pultin alta en ole ensimmäistäkään akun miinuspiuhaa bongannu..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

#43
 :) Jossain skotussa oli, mutta oli ilmeisesti alunperin ollut kiinni,
aivan varikopan vieressä, koska siinä oli vapaa kierrereikä  :-\
Ja totta päämaadoitus on yleensä startin kiinnityspultin alla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pekpel

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 14.03.12 - klo:19:46
:) Jossain skotussa oli, mutta oli ilmeisesti alunperin ollut kiinni,
aivan varikopan vieressä, koska siinä oli vapaa kierrereikä  :-\
Ja totta päämaadoitus on yleensä startin kiinnityspultin alla.

Tuohan oliskin hyvä idea,, vaihtais sen akun miinuspiuhan isompineliöiseen, siis paksumpaan, ja laittais varikopan pultin alle kiinni tähtiprikan kanssa, tulis maadoituskin huollettua "ohimennen" varin huollon yhteydessä..  ;D ;D
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..