Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tulpan tiivisteen merkityksestä

Aloittaja pena, 27.07.12 - klo:14:21

« edellinen - seuraava »

pena

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.07.12 - klo:14:12
Monet jättää huomioimatta että tulpassa on hienokierteet joihin saa kevyesti vääntäen paljon kireyttä ja vääntävät kuin peruskierrettä, huomioimatta joustavaa tiivisterengasta.
just näin on.

konenikkari

#1
Nyt on jo varmaankin saatu, se tulppa kiristettyä  ;)
Paljonkin kierteitä valmistaneen annoin itselleni kertoa.
Kierteessä on aina välys.
Vetosuuntaan kiristäessä välys poistuu,
mutta vain kierteen toiselta puolen.
Mitä enemmän tulppaa kiristää, sitä isommaksi
muodostuu sen kierteen toisen puolen välys.
Jota välystä pitkin se karsta hiipii kierteeseen.

Aivan turhia eivät ole uuden tulpan kiristysmomentit.
Ainoastaan vain lähes turhia :o
Ja se tulpan alkuperäinen tiiviste on tarkoitettu
kiristettäväksi vain ja ainoastaan sen yhden kerran
lyttyyn painunut tiiviste aiheuttaa moottorin lämmetessä
kierteen välyksen lisääntymistä.
Yhdenkin kerran liikaa kiristynyt kierre vuotaa
aina sen yhden liiallisen kiristyksen jälkeen.
Kompromissiksi ehdotankin hyvin hehkutettua
kuparia tulpan tiivisteeksi, ja grafiittia kierteeseen.
Muilta osin tämä keskustelu perustuu tekniseen
tietämättömyyteen, joka johtuu turhasta tarkkuudesta.
Ehdotankin siis yhteistä....onkireissua ;)
Ja jos ei joku lukija usko teoriaa, koettakoon
jättää poies kokonaan sen tiivisteen tulpasta.
PS. ensi kerralla ostaessasi uuden tulpan katso
tarkasti siinä olevaa tiivistettä
se ei aivan turhaan, ole
juuri sellainen  ::).
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

#2
Jos jotakuta huolettaa kertaalleen kiristetyn tulpan metallitiivisteen uudelleenkäyttö, niin voihan sen korvata kupari-, tai alumiinirenkaalla. Todellisuudessa se tulpan omakin tiiviste pitää sen mitä tarvitsee, vaikka olisikin jo aiemminkin lytistynyt kasaan kiristyksen vuoksi. Parasta olisi tietenkin laittaa aina uusi tulppa, kun vanhan joutuu irrottamaan. Ei ne kuitenkaan niin mahdottoman kalliita ole ne tulpat, yleensä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003