Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaanvaihto ja renkaanvaihtotarve (kuluminen) ja yleisesti renkaista

Aloittaja chriskolumbus, 14.09.08 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

Coastside

#210


IKH malli joka sopii skoden vanteisiin. 25 mm leveä kärki ei tee paljoa jälkeä vanteeseen. Sillä tuskin saa haittaavia koloja tiivistepintaan. Testasin tuohon helppoon pyörään. Hyvä malli.

Nyt käytettyäni sitä paljon ja nähtyäni tuubifilkkoja, pidän sitä juuri oikeana mallina valuvanteille. Merkittävää naarmuttamista ja koloja tuolla ei saa aikaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Leveys ja profiili näyttää passelilta (vrt. Bilteman vastaavat). Taidan hakea varuiksi pari tuollaista, vaikka työn vaivalloisuuden ja renkaanvaihdon edullisuuden kannalta suosinkin nykyään rengasliikkeitä. Ainakin noissa "jäykissä". Tuplavanteet ovat hyvät talvirengaskäyttöön. Ei tarvitse edestakaisin rengasta asennella.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Skootteri1

Onko normaalia että kun lisää takarenkaaseen ilmaa niin venttiiliä joutuu painamaan kunnolla vannetta vasten koska muuten ilma suhisee pois venttiilin juuren kohdalta jos ei sitä paina samalla kun laittaa ilmaa? Kyseessä vielä uusi skootteri. Eturenkaaseen kun laitoin niin ei ollut tuota ongelmaa ollenkaan.

Coastside

Ventiilin kumiosa tai itse vanne on viallisia, normaalia se ei ole.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skootteri1

Itsekin ajattelin että ei taida normaalia olla. No pitää viedä se huoltoon niin eiköhän mene takuun piikkiin.

nurppa71

Heh vaihdoin tai piti vaihtaa kymcoon uus takarengas. vanha 120,70,12 uus 110,90,12 mut ei mahtunu alle ku  renkaas kyljen levike mikä estää sopimisen paikoilleen.Ajopinta 110 mut levike yli 120. Rengas kiinalainen.
Just silleen ;)

juza

#216
Tänään toi kuriiri kotiin uudet Michelin City Gripit. Vähän ne ehtii talven aikana vanhentua, mutta ompahan keväällä uudet kumit alla valmiina.

Alkuperäset olivat kokoa 4.00 - 12.
Rekisteriote ilmoitti vaihtoehtoiseksi kooksi eteen 110/90-12 ja taakse 130/70-12. Lisäksi minimi nopeusluokka ja kantavuus oli mainittu.

Ostin nuo otteen mukaset 110 ja 130 leveät renkaat.
Kapeampi on valmistajan mukaan vain eteen ja leveämpi taakse.
Ihmettelin kun merkintöjen mukaan eturenkaan kuvio menisi ns. väärinpäin pyörimissuunnan kannalta. Onko sillä joku tarkoitus?


Toinen asia mitä jäin pohtimaan on halkaisija. Eturengas on ilman vannetta pari senttiä korkeampi. Alkuperäset ovat saman kokoiset keskenään, 4.00-12 Osaako joku laskea mikä noiden alkuperäiste koko on halkaisijaan nähden uusiin ostamiini??
Itse ajattelin vääntää ne vanteelle, tehty ennenkin, mutta kuinkahan tasapainotuksen kanssa? Nopeus kuitenkin vaan maks 100kmh. Alkuperäsissäkään ei näy vanteissa painoja.

Pyörimissuunta?

Valmistusviikko?



InsOmnia

Kyllähän tuo etunen on hiukan korkeampi todellisuudessakin, mutta sehän on vain hyvä asia.

Renkaan pyörimis-suunta kuuluukin olla juuri noin, etusessa jarrutuspito ja takasessa kiihdytyspito. Jotenkin se kuulemma vielä vaikuttaa sadekelillä positiivisesti, kun kaksipyöräisen renkaat pyörii eri suuntiin.

Mammo

Pitääkö skootterimopon renkaiden kuvio olla sama?Kunhan vain renkaiden tuuma ja leveys pitää olla mitkä on alkuperäisissä renkaissa!
Kiitos kaipaan vastausta!

kapeliuskani

Onko rekisteriotteeseen piirretty skootterin renkaan kuvio?  ::)
*Solifer XTR50 classic -06*

pekpel

Siis renkaiden kuvio verratuna alkuperäisiin ?
Ei tarvi..
Itekin vaihdoin asfalttikuvion klassiseen skootterikuviointiin..
Ei taida olla pakko olla sama kuvio edes edessä ja takana, kunhan ei toinen ole nastarengas ja toinen nastaton..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

PappaSkootteri

renkaiden kuvioilla ei ole merkitystä vaan otteeseen merkityilla koko merkinnöillä on siis erikuvioiset voi olla edessä ja takana
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

FrozenCorpse

Kuvioinnilla ei ole muuta merkitystä kuin pito erilaisilla alustoilla.
Vain rekisteriotteeseen merkitty renkaan koko ja mitat ovat merkitseviä.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

HiTec

Niin no lakihan sanoo että samalla akselilla tulee käyttää mitoiltaan ja teknisiltä ominaisuuksiltaan samanlaisia renkaita (esim. kantavuus ja nopeusluokka) = jopa samalla akselilla erikuvioiset ovat sallitut. Ja kun mopossa tuolla akselilla on ... vain 1 kumi, niin ;)

Akateeminen nippeli: Mitenkäs tuo MP3? Siinähän on edessä 2 gummia, mutta niitä ei ole yhdistetty toisiinsa millään => onko kyseessä 1- vai 2-akselinen etupää? ???

Vastaus: Kyseessä on silti 1-akselinen, vrt. vaikka takavetoiset autot. Eihän niissäkään eturenkaan pyörintä ole mitenkään toisesta riippuvainen 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

ilborg

Toki kannattaa vaihtaa molemmat kumit sitten kerralla saman mallisiin renkaisiin. Ei tietysti ihan välttämätöntä, mutta eritoten suosittelen niin että parempi pito on kaksipyöräisessä vehkeessä edessä. Ei ole kivaa kaksipyöräisessä jos eturengas luistaa (tosin skootterissahan tahtoo tavallisesti olla näin).

Käytännössä mopossa riittää kun katsoo että renkaan koko on oikea, kaikki muut speksit on paljon parempia kuin mitä skootterilla pystyy ajamaan.