Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaanvaihto ja renkaanvaihtotarve (kuluminen) ja yleisesti renkaista

Aloittaja chriskolumbus, 14.09.08 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

PappaSkootteri

Itseasiassa ei juurikaan tuntunut miltään... huomasin vahingossa... allaolevasta kuvasta näkee merkin ja muutkin tiedot
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

jalat

tuo on varmaan Michelin Gold Standard ? Taitaa olla yksi markkinoiden parhaista pidoista, ellei paras.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#182
Autatte toisia jos ilmoitatte tarkat renkaan ja vanteen ja työkalujen tiedot jos onnistutte vaihtamaan renkaan itse. Muut voi joko välttää hankalia yhdistelmiä tai löytää ratkaisun.

Löysin uuden tavan päälle panoon liittyen edellisiin ideoihini: Vanne kannattaa kiinnittää akseli vaakasuuntaan vaikkapa vyötärön korkeudelle, jotta voi käyttää omaa painoaan vetää rengas vanteelle.

Koetan itse vetää sen hihnoilla tai ryhdyn jonkin koukun suunnitteluun jolla saa otteen reunasta Hihnapari (voi olla useampi ja lenkin pituuksilla saa säädettyä) on simppeli ja sopivasti suunnattuna saa vedon koko painolla siihen ja voi auttaa vasarallakin.

http://www.youtube.com/watch?v=F8ykss5_x4Q&feature=related

Jonkun vespan kumin irroitus. Kevyt lyhyillä raudoillakin.

http://www.youtube.com/watch?v=QWFEMpfRLiU&feature=related

Sileät raudat. Kolmea kaipaa ja keinoa sitoa paikoilleen.

http://www.youtube.com/watch?v=anyY0UO5gqk&NR=1

Muoviset suojat ja naru pitää rautaa. Hihna korvaa sen hyvin. Suojia saa suomestakin http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/tyokalut/rengastyokalut/vannesuojat/
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

PappaSkootteri

Tuossa hetkeä aiemmin kuvaamani rengas meni takuuseen varsinkin kun oli esittää KUITTI muutoin olisi kauppias levitellyt käsiää(ymmärrettävää)... mutta täytyy kuitenkin kehua erinomaista toimintaa stormilla, KIITOS vielä näin erikseen....
Myyjä kertoi olleensa 6v myymässä renkaita yms tuotteita kys firmassa ja tämä oli ensimmäinen vastaavan vian kanssa...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

jalat

Coastsiden linkkaamat stormin vannesuojat saa paljon halvemmalla biltemasta. Ostin samalla kun 3kpl rengasrautoja.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

#185
Huomenta. Eilinen meni taistellessa kumia irti vanteelta. En jaksanut ryhtyä väkästelemään mitään prässäystyökalua jolla saisi vanhan kumin huulet pois paikoiltaan vanteelta. Joten syttyneen hehkulampun jälkeen hyllystä kaksi tavallista ruuvattavaa puristinta. Vuorotellen aina toinen kireälle kumia puristamaan keskiosaansa päin siten että puristin on kumin kummallakin reunalla. Sitten toinen irti ja vielä kireämmälle.... tätä jatkui, kunnes kumi lähti paikaltaan vanteen keskelle toiselta puolen.

Toinen puoli painettiin brute forcella yhtä metrin lankkua ja omaa noin 80kg elopainoa hyväksi käyttäen vanteen keskelle. Sitten vaan kampeamaan sitä irti kolmella rengasraudalla.

Olihan homma. Liukkarina käytin ikkunanpesuainetta :)
Uusi kumi meni toiselta puolen pienellä väännöllä ja painamisella vanteelle. Ja toinen puoli meni rengasraudoilla.

Ilimaa en kummiin vielä saanut, kun huulet eivät olleet paikoillaan ja oma kompura on mallia 9.90e jolla saa juuri ja juuri ilmaa pyöriin. Pistin kumin vanteineen naapurin matkaan joka automekaanikkona pajauttaa sinne ilmat tänään kunnon kompuralla töissään.

Olihan siinä hommaa. Ei siinä tuntipalkoille pääse jos liikkeessä vaihtaisivat sen 10 minuutissa kunnon vehkeillä ja 15-20e hintaan. Sama hinta melkein meni työkaluihinkin. Mutta tulipahan tämäkin koettua ja ensikerralla se on vielä helpompaa. Sitten ei enää työkalutkaan maksa mitään :)

Terveisin
"Tein itse, säästin"
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

PappaSkootteri

Hienoa... yrittäjyys kunniaan ;D
Seuraavalla kerralla se tosiaan on helpompaa... itselle kävi viimekesänä niin että oli varastossa hieman käytetty 13" rengas joka leveydeltäänkin oli sopiva.... kiroilin ja vaihdoin sen kunnes koeajon jälkeen (Porvoo-H:ki-Porvoo) rupesin tutkimaan toisen syyntakia renkaan merkintöjä tarkemmin ja huomasin... renkaan sallittu nopeusluokka maks 100km/h ja hieman harmitti.... kaupanhyllyltä uusi rengas ja yllätysyllätys se renkaan vaihto menikin alta aikayksikön  ;D koska oli jo kokemusta ja paikatkin sopivasti liukkaina fairista.... Kyseinen 100km/h(J)  rengas oli ollut sellasessa 150cc kiinaskootterissa.... no eihän ne todellisuudessakaan kulje enempää joten se jäi varastoon....
Nopeusluokat ja siitä kertova kirjain:
B 50
C 60
D 65
E 70
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

jalat

#187
Joo tarkistin nopeusluokan ja muistaakseni se oli tässä uudessa kumissa K = 110km/h. Naureskelin tuota itsekseni  ;D
Mutta hei kellotin gps:llä joskus, että tämä vehje ei oikeasti kulje kuin sen 110km/h  8)  8)  8)
Itseasiassa 111km/h vilahti joskus nanosekunnin gps:n mittarissa. Spekseissäkin luvataan että 68mph joka on jotakuinkin tuo 110km/h.
Jotenkin tuntuu pieneltä tuo 110km/h 250cc skootteriin, kun monet muut 250cc vehkeet menee 125-140km/h. Mutta samalta seisomalta sanoakseni en kyllä aidosti ole kaivannutkaan enempää vauhtia. Olisi se kiva jos kulkisi sen 120 niin menisi motarilla muiden seassa. Mutta vaan en ole tällä metriäkään ajanut 120km/h nopeuksisia teitä. Ja tuskin koskaan ajankaan. Siitä on mukavuus kaukana.

Joten K-luokka riittää hyvin tähän. Kait nuo merkataankin vähän alakanttiin. Pakkohan niiden on ettei ne heti paukahda jos ylitystä tulee 5-10km/h. Kumi jonka laitoin alle on vakiokumi mitä näissä tulee mukana moniin maihin. Sattui hyllyssä olemaan valmiina useampi kappale näitä, niin ajattelin koittaa. Ei näistä pahaa sanaa juuri netistä löytynyt ja kun näitä myydään satoja tuhansia ympäri maailman, niin eiköhän se asiansa aja. Mikäli kumia ei hyllyssä olisi ollut, niin en olisi nanosekuntia kauempaa miettinyt, vaan hakenut stormilta Michelin Gold Standardit. Mutta annetaan nyt tälle ensin mahdollisuus. Jos kovasti vippaa tai muuten pito on huono tai jotain, niin vaihdetaan sitten uudelleen.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

PappaSkootteri

Heh...
Voin paljastaa jos et ole sitten aikoihin ajanut motarilla niin ei ne siellä aja 120km/h vaan noin 150km/h sillä autostani on nopeus rajoitettu 135km/h ja jaloissa siellä vaan on joten et ole menettänut juurikaan mitään ajaessasi satasta sivuteillä  ;D siellä mnäkin melkein aina...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

jalat

Oli kumissa ollut vissiin aika tiukka sovite, kun oli pari kolme äijää sitä vartin verran koittanut saada huulille että kumiin menee ilmaa :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#190
Yksi keino saada paineilmaa on auton pyörä, johon on kiinnitetty letkuliitin, jonka toisessa päässä on venttiilin liitin ja välillä hana, pumppaa kovat paineet ja päästää paineet täysillä ulos siihen asennettavaan renkaaseen.Venttiilistä sisuskalut irroitettuna. Hana on vaikkapa lukkopihdit.

Simppeli keino on kaasuliekillä poksauttaa. Menee lähes miten väljä tahansa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Mites tuo kaasun kanssa pelleily tapahtuu?  Ja paljonko sitä kaasua sinne tuupataan, ettei se rengas lennä palasina rinnuksille.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

viisnelonen

Kumin irtoaa vanteen reunoista helposti ruuvipenkillä eli perint. "ruustukki". Saa vaan varoa ettei laita pyörää liian alas, vanteen reuna pakkaa kraappiutuun herkästi. 2-3 kohdasta rutistus ja irti on. Tosin leveimmät skodun takanakit alkaa olla jo niin leveitä ettei välttämättä kaikkiin mahdu.
Toi nopeusluokkahan tarkoittaa etttä  renkaan tulisi kestää ko nopeudella JATKUVAA ajoa (yhtäjaksoisesti) , maksimikuormalla ( Li) ja kesäkuumalla. Esim kesäkuumalla saksan bahnilla 400 km veto yhtäsoittoa..  MP:llä ja henkiläautolla nämä asia tulee eteen paljon herkemmin.
Itse uskon että J riittää suomessa hyvin ellei ole joku iso maxi ja ajelee pääasiassa moottoriteillä.
Usein korkeampi nopeusluokka antaa jäykemmän rengasrungon ja siten paremmat ajoominaisuudet, myös kulumiskestävyyden pitäisi teoriassa hiukan parantua alhaisempien lämpötilojen myötä. Siitähän tässä asiassa lähinnä on kyse. Pitkään lujaa ajaessa rengas kuumenee ja kuumenee kunnes lopuksi räjähtää mikäli baanaa riittää.. Riittävällä rengaspaineella on erittäin suuri merkitys ja vielä kerran: Li on vielä tärkeämpi kuin nopeusluokka kun puhutaan renkaan kestävyydestä ja haetaan hyvää km-tulosta.
Laillisuuspuoleen en ota kantaa..   Ja kyllä tota vettä riittää!
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#193
Lainaus käyttäjältä: jalat - 15.09.11 - klo:10:16
Mites tuo kaasun kanssa pelleily tapahtuu?  Ja paljonko sitä kaasua sinne tuupataan, ettei se rengas lennä palasina rinnuksille.
Jos suihkuttaa liikaa tai liian vähän, ei tapahdu oikein mitään ja kun oikea ilman ja kaasun suhde, poksahtaa kumi vanteelle ja jos ventiili ei ole kiinni se jää siihen.

http://www.youtube.com/watch?v=SpYWkchNyqk&feature=fvwrel

http://www.youtube.com/watch?v=d3KelOt1_gI&feature=related

Ei liian tujuja aineita by hitsi. Mitä suurempi rengas sitä kovemmille se joutuu mutta niissä on kudosta paljon. Skodun rengasta ei räjäytä hajalle.
http://www.youtube.com/watch?v=C9D0UjGaTIs&feature=related
Yksi saa renkaan vanteelta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Pelottavan näköistä puuhaa. Mitähän ne laittoi tossa ekassa videossa spraypullosta sinne kumin sisään.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002