Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

4T skootterin kulkuongelma

Aloittaja welleri, 30.07.22 - klo:21:42

« edellinen - seuraava »

welleri

4T skootterista (moottori 139QA...) loppui kulkeminen siten että 15-20km tunnissa enää kulki. Näissä on ollut netin mukaan ongelmia 4 venttiilisen kannen kanssa joten se on nyt vaihdettu 2 venttiiliseen kanteen. Samalla nokka-akseli vaihdettu. Kaasutin puhdistettu, etummainen variaattori vaihdettu ja kokeiltu eripainoisia rullia, takavariaattori (jossa kytkin) vaihdettu, kaasutin puhdistettu, pakoputken änäri irroitettu, mäntä ja renkaat silmämääräisesti kunnossa. Ei meinaa olla millään vaikutusta, nyt 35km/h kulkee aikamiehen alla. Tuntuu ettei skootteri oikein kierrä ns täyteen vauhtiin. Olisiko jollain vinkkiä vielä laittaa? Alan laakerivikaan kohta kääntymään mut mut se on sen verta iso homma että ihan viimeisenä listalla. Kiitokset avusta!

Coastside

Jos nokan ajoitus heittää hampaankin, ei kulje.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

welleri

Kiitos vinkistä, tuon voi ainakin vielä tuplavarmistaa. Eli magneetolta T merkki ja nokkapyörä sylinterin mukaan plus reikä ylös. Eihän sitä tiedä jos syystä tai toisesta on pompannut

welleri

Vieläkin painin saman ongelman parissa... Kiitokset @Coastsidelle vinkistä ajoituksen suhteen, korjasin ketjua yhdellä hampaalla mutta valitettavasti tämä ei vielä auttanut (a9 nokka-akselilla oli hammasrattaan merkintä hieman vinossa).

Olisiko arvon foorumilaisilla vielä muita vinkkejä jakaa?

Itse arvon edelleen tiota kampiakselia tai laakereita mutta mutta kone ei kolise, magneetto ei heilu akselilla eikä myöskään akseli sieltä variaattorin puolelta.

Hieman hankala kuvailla tätä ongelmaa tarkemmin mutta kun lähden kiihdyttämään ja skootteri vaihtaa ns kakosvaihteelle, tuntuu kuin kiihtyminen lopettaisi kokonaan. Maksimissaan menee sen 30-35km/h. Tyhjäkäynnillä käy tosi nätisti

tapiovuorent

Kaasutin puhdistettu !. Oliko kannen iso kalvo ehjä ( ei reikää) venynyt tai kovettunut. Oireet viittaisi kalvon vikaan. Se nyt on ainakin helppo tarkistaa.

joni_k

melkein sanoisin jos hampaalla heittänyt venttiililautanen kierossa ja päästää paineet läpi.

welleri

Kiitokset vinkeistä jälleen.

Tässä siin ihan uusi 2 venttiilinen kansi ja A9 nokka-akseli. Varmistin kun asensin tuota että ajoitus oli kohdillaan. Harmi kun kuvaa en hoksannut näpätä mutta vertaamalla alkuperäiseen 4 venttiilisen hammasrattaaseen sanoisin että mahdollisesti yhdellä pykälällä saattoi olla pielessa. Tämä ei kuitenkaan varma. Aukaisin hieman venttiilinvälykisä etteivät ainakaan kanna. Uudella kannella lähinnä kokeiltu toimivuutta ja yritetty saada nyt toimimaan.

Kaasuttimen kalvoa epäilin yhdeksitekijäksi itsekin ja koko ilma/bensiini suhdetta.
Olen tätä testannut seuraavin konstein:
* Toisesta skootterista otin kanvon ja luistimen  (tämä oli harmittavasti hieman pieni vaikka täytti koko aukon), kävi muttei nostanut kierroksia. Pari kaasutinta olisi vaihdokkina mutta neiitä ei ole hetkeen käytetty ja toista en saanut puhdistamallakaan nostamaan bensiiniä)
* Bensiinitankin tyhjensin (uusia bensoja en ole laittanut sisään), tuoreet bensat oli alkuperäiseltään mutta ihan varulta
* toisella tankilla, bensiinihanalla ja letkuilla kokeilin

Tämänhetken tilanne on sellainen että tyhjäkäynti hävöksissä. Kun kaasun painaa pohjaan niin menee hetki että alkaa nostamaan kierroksia.
Tuossa alkuperäisessä kannessa on pakokaasun takaisin kierrätys. Jouduin hieman muokkaamaan putkea jotta sain sen uuden kannen kanssa sopimaan.

Mitähän seuraavaksi....

Aika montaa juttua kokeilleena alan jo olemaan pisteessä jossa toimiva BT49QT-20B koneella oleva skootteri hakusella.

Kari69

Laakeriviasta ei ole kysymys. Minusta kaikki viittaa tehon puutteeseen. Vika on joko kaasuttimessa tai sen jälkeen eli mäntä-sylinteri-venttiilit osiossa. Vai voiko pakari olla aivan tukossa. Ohivuotomittaus kertoisi, onko tuo keskimmäinen lohko kunnossa.

Nouseeko luisti ja neula ylös ? Säätelin kerran neulan korkeutta vaihtamalla prikkaa toiseen uraan. 12 km ajon jälkeen prikka irtosi ja neula putosi ala asentoon. Tehot hävisi lähes täysin.

Minä voisin tehdä ohivuotomittauksen, jos asut Turun lähistöllä.