Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua CPI

Aloittaja Petteri L, 08.04.09 - klo:20:46

« edellinen - seuraava »

tommi

Talvisin kannattaa ehdottomasti sekoittaa öljy suoraan bensan sekaan. Kaverilla leikkasi Aprilia kiinni talvella kun luotti liiaksi öljypumppuun. Parempi ottaa varman päälle.

Öljypumppu kannattaa putsailla muutenkin säännöllisesti. Tiedän itsekin monia tapauksia jossa moposta on sulanut mäntä pyttyyn vaikka öljyä on säiliössä. Kesäisinkin kannattaa lirauttaa tilkka öljyä bensatankkiin.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: tommi - 31.08.09 - klo:09:01
Talvisin kannattaa ehdottomasti sekoittaa öljy suoraan bensan sekaan. Kaverilla leikkasi Aprilia kiinni talvella kun luotti liiaksi öljypumppuun. Parempi ottaa varman päälle.

Öljypumppu kannattaa putsailla muutenkin säännöllisesti. Tiedän itsekin monia tapauksia jossa moposta on sulanut mäntä pyttyyn vaikka öljyä on säiliössä. Kesäisinkin kannattaa lirauttaa tilkka öljyä bensatankkiin.
Onko tämä joku CPI:n ongelma? Olen ajanut usealle eri 2-tahti skootterille kymmenen vuotta (nytkin aktiivisessa käytössä 3 kpl) ja koskaan ei ole ollut öljynsyöttöongelmia (okei, puran ja puhdistan pumpun noin kerran vuodessa ja tarkistan säädöt. Purkamisen jälkeen ilmaus). Öljyä en bensatankkin lirauttele, vaan säädän pumpun suuremmalle, jos muut modifikaatiot sitä vaativat. Tokihan öljympumppu on vikaantuva siinä missä muutkin osat, eli VAATII huoltoa ja tarvittaessa säätöä (kaikki eivät ole säädettäviä huom). Usein varsinkin säädettävissä pumpuuissa ongelmana on tiivisteiden hapertuminen, jolloin yläpuolella olevasta säiliöstä pääsee painovoiman avustuksella tiputtelemaan öljyletkusta jatkuvasti jonkin verran öljyä..

Yksi mitä saattaa tapahtua on se, että kerää kondensiovettä öljysäiliöön mikäli skootteri seisoo vaihtelevissa lämpötiloissa pitkään. Esimerkiksi yksi skootteri oli ajamatta noin pari vuotta ja ennen säilöön laittoa laitoin 2-tahtiöljysäiliön täyteen ja kun tyhensin säilöin öljyjen uusimista varten ennen käyttöönottoa, oli säiliössä jonkin verran vettä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

Puhuin yleisesti kaksitahdeista. Omasta lähipiiristäni tiedän kaksi tapausta jossa öljypumppu ei ole jostain syystä toiminut. Toinen oli Aprilia ja toinen Sym Jet sport. Kummastakin paloi mäntä pyttyyn. Onhan noita tapauksia muitakin kun eri foorumeita lukee. En väitä että se olisi mikääm kaksitahtisten "tyyppivika" mutta ainahan tuollainen on mahdollista. Jos itse omistaisin minkä tahansa kaksitahdin niin kyllä ainakin talvisin sekoittaisin öljyn suoraan tankkiin. Miksi turhaan riskeerata.

Juttelin kerran huoltoasemalla erään mopoilijan kanssa ja hän totesi että kiinalaiset kaksitahtimopot on lähinnä tarkoitettu lyhyisiin cruisailu ja kaupunkiajoon, pitkää matka-ajoa ne eivät kestä vaan leikkovat kiinni. Tiedä sitten kun en ole koskaan testaillut käytännössä.

Tuota öljypumpun putsailua ei voi tosiaan liikaa korostaa.

penaalisto

#48
Dodii, ei toimi bensan varotusvalo täälläkään cpi formulassa, ent. omistaja mainitisi et valo on, mutta niinpä vaan jäätiin tytyön kans välille ja ½-kilsaa käveltiin(pukkasin skoden :-[) bensa-asemalle tankkaamaan, jos joku tietää mikä noissa on vikana ois ihan kiva, paljonko tuonne tankkiin menee, laitoin 3,6L ja tuli aika täyteen ??? ja paljonko tuolla ajaa noin suurin piirtein

-Walle, kuinka se bensamittarin anturi otetaan poijes, en ole vielä kerinny juuri tutstua tohon

-Pyrres, miten etuharuukan laakerien löystyminen ilmenee?

-voikohan variaattorissa olla jotain häikkää kun välillä pykii liikkeelle lähdettäessä ouvosti, rullat pitäisi olla uusittu n.1000km sitten ja remmi, 4-tahti kiinanihme ;D Sanremo-merkkinen mopedi toimi pehmeämmin eikä ollut tuommoista pykimistä alussa


-vinnki, tilasin takaboxin ja jäädytettävän olutlasin Wandamotorista, boxilla oli 25-egeä hintaa ja olutlasilla 2,5-egeä, paikallisessa mopovaraosaliikkeessä oli huonompi boxi 65-egeä :D

-Kyllä tuohon pitäisi nyt järkevästi saada hieman lisää tehoa, ei kulje ei 85kg painavalla ruholla kunnolla jos sattuu ylämäki tai vastatuuli, tuli joku ihme viri kitti mukaan(suorempi alkukäyrä, keveämmät rullat+isompi suutin), mutta ainakaan tuo alkukäyrä ei
sopinuty tuohon aivan niinkuin ent. omistaja epäilikin, kitti on jostakin vanhemmasta cpi:stä. Onkohan tuosta kitistä mitään hyötyä ja kannattaako noita osia ees laittaa paikoilleen, tuo alkukäyrä ainakin vaatii muokkausta, joko pilleillä kuumaksi ja taivutusta tms.

-Mikähän on optimi rullien paino tuohon, et kiihtyy ja kulkee tasaisen mukavasti, jossain oli jotain 45-euron kisavariaattoriakin myynnissä, tekeeköhän niillä mitään ::)


penaalisto

-onkohan tuolla variaattorissa(CPI-Formula R vm.2008) joku prikka kikka jolla rajoitetaan huippunopeutta, ku tuo ei mee millään ees alamäessä oikein kiivaa, aivan kuin joku jarraisi variaattorissa ???

-tuolla moposportin sivuilla puhutaan jostain harmaasta sormuksen näköisestä prikasta etuvariaattorissa.

Pyrres

Prikkahan se on siellä.

Ja bensatankkiin sain itse 4.7litraa täysin tyhjäksi ajetun tankin jälkeen. Ilmoittelen miten käy tuon bensamittarin kanssa kun torstaina on huolto.

Ja etuhaarukan laakereiden löystyminen tuntuu silleen että etujarrut pohjaan ja nitkuttaa edestakaisin jarrua vasten, kolisee ja liikkuu vapaasti hiukan. Eli itsellä oli ensin Jincheng Sudokussa jossa on sama runko, kahdet eri laakerit, mutta aina vain löystyi. Siinä kesti aina sen 2-300km ajaa ennen löystymistä. CPI:ssä ollut nyt n.900km ja alkaa olemaan samassa kunnossa. Ei enää oikein viitsi etujarrua käyttää ellei pakko jotta pysyisi edes huoltoon asti kunnossa. Katsotaan mitä tuohon saadaan tehtyä, uusissa nuo toki tuppaavat löystymään, mutta kuten huollon kaverikin sanoi niin noin paha kolina ja löysyys ei ole normaalia, enkä mielestäni edes aja mitenkään erikoisesti joka voisi tuon aiheuttaa.

Mitä virittämiseen tulee niin hae vain se sopiva piristyssarja nimellä kulkeva satsi Moposportilta, siinä on tosiaan tuo alkukäyrä, suutin, variaattorin rullat ja olikohan vielä jotain. 104â,¬ muistaakseni. Tuo alkukäyrä on yksi isoimmista kuristuksista, nimittäin aivan liian pitkä tuohon koneeseen ja en ole varma onko siellä vielä jotain tavaraakin sisällä. Nuo piristyssarjan rullat pitäisi olla aika hyvät. Sillä sitten sen pitäisi toimia kuten on suunniteltu kuristamattomana toimimaan.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

penaalisto

#51
[tuli joku ihme viri kitti mukaan(suorempi alkukäyrä, keveämmät rullat+isompi suutin), mutta ainakaan tuo alkukäyrä ei
sopinuty tuohon aivan niinkuin ent. omistaja epäilikin, kitti on jostakin vanhemmasta cpi:stä. Onkohan tuosta kitistä mitään hyötyä ja kannattaako noita osia ees laittaa paikoilleen, tuo alkukäyrä ainakin vaatii muokkausta, joko pilleillä kuumaksi ja taivutusta tms.]


-Eli sain tuohon virikitin mukaan, kuten tuossa aikaisemmassa viestissä jo mainihtinki(hieman ehkä epäselvästi, sorrys)
-Tuo alkukäyrä vaan ei passannu vaa se jäi turhan kauvas alas äneenvaimentimesta ei saanut taivuttelemalla sopimaan, töihin aattelin tuoda molemmat putket, yksi remonttimies lupasi muokata sen sopevaksi, pilleillä tms. :D

-Rullat ovat tuossa virikitissä 5,5g painoisia, mutta hieman kuluneen näköiset ollakseen vain 2500-3000km  ajettu, kannattasko ostaa uudet rullat kummiskin?

-Suuttimen vaihto näytti moposportin ohjeiden mukaan aika monimutkaiselta ,tohtiikohan tuota ruveta purkamaan ees, onko tuota imupuoltakin jotenki kuristettu?

Pyrres

No kokeilehan asentaa ensin tuo virisetti ja katos sitten tarviiko lisää puhtia. Oletkos varma ettei ihan vain ole tosiaan väärän vuoden malliin, näköjään kahta erilaista settiä on olemassa. Ja se suutin on pakko tosiaan laittaa jos et halua koneen hajoavan.

Itsellä painoa 78kg ja ei tuo mikään ohjus ole mutta kyllä tuolla pärjää. En kyllä kiellä etteikö houkuttaisi tuo virisetin ostaminen mutta prikan jättäminen eli tehoa ja kiihtyvyyttä lisää mutta huippuja ei, ainoastaan pitäisi kaasua varoa alamäissä ym.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Petteri L

#53
Lainaus käyttäjältä: penaalisto - 01.09.09 - klo:00:14
-onkohan tuolla variaattorissa(CPI-Formula R vm.2008) joku prikka kikka jolla rajoitetaan huippunopeutta, ku tuo ei mee millään ees alamäessä oikein kiivaa, aivan kuin joku jarraisi variaattorissa ???

-tuolla moposportin sivuilla puhutaan jostain harmaasta sormuksen näköisestä prikasta etuvariaattorissa.

CPI Oliver -06:ssa on juuri tuollainen prikka - se oli meillä välillä pois, mutta vaikuttaa siltä, että etuvari saattaa päästä aukeamaan liikaa ilman prikkaa (ja rullat karkuun asetelmasta), joten suosittelen prikan ohennusta, ei poistoa.

poika sanoi, että poissa ollessa riemu oli lähinnä sellainen, että kun alamäessä sai kiusattua kovempaan vauhtiin (ja siis "eturattaan isommalle" - lautaset lähemmäs toisiaan, jos hahmotan oikein), kulki mopo tasaisellakin kovempaa, kun hihna jäi "isommalle". Mutta tämän sai siis vain mäessä aikaiseksi - vakiossa ei jaksanut muutoin viedä lautasia lähemmäs.

En poistaisi prikkaa, riemu vaikutti pieneltä.


Lainaus käyttäjältä: penaalisto - 01.09.09 - klo:11:18

-Suuttimen vaihto näytti moposportin ohjeiden mukaan aika monimutkaiselta ,tohtiikohan tuota ruveta purkamaan ees, onko tuota imupuoltakin jotenki kuristettu?

Suuttimen vaihto ei ole vaikeaa, mutta siitä(kään) ei ollut CPI Oliver -06:ssa riemua (tai olisi kai toki tehoputken ja uuden imukaulan kanssa) - ei päästy läpivirtaussuodattimen eikä vakkari-ilmanputsarin kummankaan kanssa vakiota parempaan tulokseen. Vakiosuutin oli 54, koitettiin 66:a ja 72:a muistaakseni vaparin kanssa. Booasi.

Käsittääkseni CPI:tä ei ole juurikaan kuristeltu niin, että voisi poistaa jonkin hilun ja kulkisi kovempaa helpolla. Imupuolellakaan ei kai ole mitään poistettavaa kuria.

Moottoripyöräilijäkaverini oli sitä mieltä, että ei siinä auta isompi suutin ja enemmän ilmaa läpi antava putsari, jos hannaa sitten pakoputkesta. Kokemusten perusteella uskon.

Teharia en ole pojalle edes harkinnut, koska sen näkee poliisi heti ja maksaa mielestäni turhan törkeästi. Mutta sen vissiin vaatisi?

penaalisto

#54
[Ja se suutin on pakko tosiaan laittaa jos et halua koneen hajoavan.]

pyrres:mihis tuo perustuu :o , kuinka kone hajoaa jos laittaa kuristamattoman suoran alkukäyrän ja keveämmät rullat sekä ottaapi prikan pois tai kaventaa sitä, meinaatko että käy liian laihalla ja kiekaa :), tuommoisesta en ole ennen kuullut?
ja jep olet oikeassa se setti on vanhemmasta cpi:stä, on tiedossa kyllä mulla.

http://www.motot.net/wiki/CPI/Keeway_Skootterit <> tuolla oli noista kiteistä, ei moposportin sivuilla


Coastside

Kaksitahtisen teharin tarpeen huomaisi janoisesta ja tehottomasta koneesta. Se siis työntäisi seosta putkeen. Siinä olisi imupuolen ja huuhteluaukkojen puolesta valmius tehariin. Pienikulutuksisen putki on mitoitettu jo koneeseen ellei prikoilla ole kuristettu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

#56
Valitettavasti CPI:lle bensa kelpaa, ja kuristusta löytyy tosiaan varsin paljon. Eli ensin kurit pois, ja sitten tehari on se paras viriosa käsittääkseni näihin aluksi. Pyttyä tosin pitää alkaa viilailemaan (en tiedä onko pinnoitteita esteenä) tai ostamaan parempaa jos haluaa isoa kovaa mennä.

Ja tuo koneen hajoaminen perustuu siihen että kun 2t koneessa muuttaa putkea niin muuttuu myös sylinterin toiminta ja lisäteho vaatii aina lisää ilmaa ja bensaa, ja jos suutinta ei vaihda niin bensan määrä pysyy samana mutta ilman määrä lisääntyy suhteessa ja vetää koneen laihalle ja leipomisen riski on olemassa.

Ja kyllä se itsellä aina välillä mäissä jaksaa vakiona pintakaasullakin ottaa sen hihnan sinne ylemmälle vaihteelle ja kierrokset pysyy kurissa siihen asti kunnes päästää kaasun tai tulee ylämäki tai muu vastaava.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

Seoksen puristaminenkin vapauttaa lämpöä sitä enemmän mitä suurempi kaasun alkutiheys on. Hyvin virtaavassa koneessa se on. Toisaalta pieni suutin ei ehdi aina vastaamaan tarpeeseen ja seos ohenee. Täysillä jollottaminen on leipomisen paras paikka toteutua. Kisoissa sen näkee yleensä pääsauoran päässä täydessä vauhdissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

penaalisto

#58
-Penskana viritettiin pappatunturi huippuunsa :D, vanhempi tuttu viilas pytyn ja tietysti tehomäntä tehtiin ja kantta laskettiin, myös tehoputki löytyi papiskaan jostakin, sitten oli ihan säädettävä suutin jolla tuon sachshin koneen sai säätämällä ottamaan aivan raivona kierroksia, muistan kerran säätäessäni suutinta paikallaan kaasu pohjassa irtosi magneetto(jota ei varmana oltu moposta koskaan irti käytetty) ja se rohisi sit siihen, mutta mitään ei onneksi sattunut, tuolla säätösuuttimella sai mikäli oikein muistan pelin seokset myös toooodella laihaksi, minkäänlaista leipomista en papiskaan saanut aikaiseksi vaikka kaasu oli kyllä kokoajan pohjassa :)
-mutta siinäkinhän oli jo pakotettu ilmajäähdytys-

Coastside

#59
Buch on pappisten vakikone ja ne vähät Sachs-koneiset revitään kirkuen käsistä. Muuten tuonajan virittelyyn ei velhoa tarv***u, niin mehupillillä ruokittuja nuo koneet olivat.

Tekstin suodatus tuntuu yliherkältä vittujen suhteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04