Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua CPI

Aloittaja Petteri L, 08.04.09 - klo:20:46

« edellinen - seuraava »

Petteri L

#30
Lainaus käyttäjältä: Petteri L - 14.08.09 - klo:15:43
Pari päivää sitten ei ollut enää illalla käynnistynyt.

Irroteltiin sitten kaasari ja koitettiin puhdistella - samalla vaihdettiin suutin 54:sta 66:ksi ja vapaavirtausputsari (poika oli moisia haikaillut...). NO, aina on vähän virhe koittaa oikoa niin, ettei ensin korjaa todistetusti alkuperäistä vikaa...

ei sitten edelleenkään lähtenyt. Kipinä oli mielestäni oranssiin vivahtava, joten lähdin tulppa- ja hattuostoksille.

Ne on vaihdettu, ja kipinä sinertävä.

Alipaineletkusta imaistiin bensaa kaasariin.

Ei käynnisty - sahaa kyllä ponnekkaasti ilman mitään lupausta.


No niin, eilen sitten lähti käyntiin. Ajamaan ei vielä pysty, kun seokset ovat niin poskellaan (enkä illan pimetessä jaksanut enää ruveta säätämään).

Kun avasin varikopan, ja poistin starttirattaiston välistä itse tekemäni vaahtomuovisuodattimen, niin hyvin jaksoi pyörittää ja lähteä  :-[ Poika olikin huomauttanut, että startin ääni oli sähköllä pyörittäessä "väärä", ja kun sain paikalleen akselin läpipultatun käynnistyskiksin, huomasin että joku tahmaa ihan huolella.

Tuon suodattimen askartelin turhan avonaiseksi murtuneeseen ilmanottoaukkoon (ilmaa ohjaavan muovikotelon ovat varihihnat pirstoneet tiehensä...), mutta eipä tuo ollut pysynyt paikallaan ilmanohjainmuovikotelon jäänteissä...epäilin vähän patentin pitävyyttä jo sitä askartellessa, mutta niin se vaan oli unohtunut muutamassa viikossa.

Eli nyt sitten kaasaria säätelemään vapaavirtaussuodattimelle ja 66 kokoiselle suuttimelle (vakkari oli 54)! Toivotaan että säädöt riittävät, ja jos ei, niin jatketaan suuttimien vaihtoa tai palautellaan vakioilmansuodatin tai...

Pyrres

Tulipahan kokeiltua sitten viimeyönä toimiiko skootterin bensavalo. Onneksi olin varautunut siihen ettei toimi. Ja loppuihan se bensa sitten 100m päässä bensiksestä. Ihan hauskaa hommaa tuo työntely pitkästä aikaa ::). Ja soittelin huoltoonkin jo että saavat tilata tarvittavat osat (mahdollisesti koko mittaristo tai sitten vanha auki ja tutkimaan missä vika) jotta saa skootterin fiksattua kun vien sen 1000km huoltoon. Eikä paljoa tankillisella pääse, 125km ja tankki on tyhjä. En tosin tiedä missä on tuo puuttuva 0.7litraa bensaa koska ei tyhjään tankkiin mennyt kuin 4.5litraa vaikka pitäisi olla 5.2litrainen tankki. Pitää tutkia ja selvitellä.

Ja viikonloppuna huomasin että kannattaa näköjään tuorevoiteluletku tarkistaa, omassa oli taipunut melkein kaksinkerroin, onneksi vain melkein, parilla nippusiteellä virittelin sen siten ettei heti taivu takaisin. Mutta olisi se mukavaa ollut jos olisi tuosta leiponut.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Petteri L

Eipä tuo pojan CPI Oliverkaan vakiona ole kulkenut kun ehkä 100 km päähän. Kulutus tuntuisi olevan melkoinen.

Coastside

Eurooppalaisissa "ei ikinä" ja kiinalaisissa miltei aina, on noita letku ja johtovikoja, joiden syy on niiden ymmärtämättömyys tekniikasta ja hankinnat toisilta jotka eivät välitä.
Voisi jopa neuvoa uuden ostajia että letku- ja johtokauppaan heti, niin puolet vioista jää kokematta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.08.09 - klo:16:20
Voisi jopa neuvoa uuden ostajia että letku- ja johtokauppaan heti, niin puolet vioista jää kokematta.
Jep.. Tein näin mönkkärissä, kun alkoivat murenemaan. Kaikki letkut vaihtoon ja parempi..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

Juu no tuossa ei niinkään ollut letkujen laadun, vaan pituuden aiheuttama tilanne. Letku oli niin pitkällä ja teki niin loivaa mutkaa öljysäiliön pohjasta kohti kaasaria että latku taipui helposti kaksinkerroin. Vetäsin parilla nipparilla sen letkun hiukan paremmin ettei enää pääset taipumaan ja saa parinsadan kilometrin päästä katsoa ensihuollossa mitä asialle tekee.

Eli jälleen kasausongelma. En tiedä kuka nämä oikein kasaa mutta ei paljoa huolellisuutta ole. On CPI ollut huomattavasti parempi kuin Jincheng vikojen määrää katsoessa (CPI 3-JC 7 vikaa) mutta molemmissa yhdistävänä tekijänä se että suurin osa vioista johtuu huonosta kasauksesta ja siitä johtuvasta paikkojen hajoamisesta, toki mukaan mahtuu ihan oikeita suunnitteluvirheitä ja materiaalivirheitäkin mutta vähemmän kuin kasausvirheitä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Petteri L

#36
Terve!

Ei ne lopu nuo ongelmat CPI Oliver Cityn kanssa.

Nyt on päässyt käymään niin, että käynnistyspolkimen akselissa on sen verran pituussuuntaista klappia, että lyö ohi. ei oikein tykännyt, kun eräs aiemmista polkimista jäi kiinni sen verran kovaa (meni ensin kuusikulmaruuvin kanta pyöreäksi - piti porata pois), että piti naputella irti, ja jo siinä vähän väljistyi. Nyt sitten on jo enemmän.

Nyt tietämätön sitten kysyy, että miten tuo akseli on kiinni ja mikä sen yleensäkin pituussuunnassa lukitsee? Vaanko se onnettoman näköinen sokka, joka ulkopuolella varikoppaa näkyy?

Osat 11-15 alla olevassa räjäytyskuvassa kysymyksessä.



Lisäksi sähkö reistaa niin, että tänäänkin (vaikkei yö tuon kylmempi ollut) aamulla startti pyöritti vain tosi vaivaisesti - oikeastaan lähinnä pirti väsynyttä ääntä, ja sitten tyytyi suunnilleen naksahtelemaan. Eilen oli aamulla sama homma, mutta kun poika tuli koulusta (ja parikymmentä lämmintä ja aurinkoista), niin hyrähti reippaasti ja vaivatta?!

Mistä etsisi vikaa - akusta? Johtoliitoksista?

Sähköstä en juuri mitään ymmärrä, joten mittaukset ovat minulta itseltäni aika poissuljettuja ilman tarkkoja ohjeita...

tommi

Lainaus käyttäjältä: Petteri L - 21.08.09 - klo:13:48

Nyt tietämätön sitten kysyy, että miten tuo akseli on kiinni ja mikä sen yleensäkin pituussuunnassa lukitsee? Vaanko se onnettoman näköinen sokka, joka ulkopuolella varikoppaa näkyy?


Kyllä vain. Se on nimenomaan se onneton sokka joka pitää kasassa koko poljinsysteemiä. Jos se pääsee korkkaamaan sieltä urastaan niin poljinakseli painuu liian syvälle ja saattaa hajottaa koko systeemin. Se sokka kaikenlisäksi venyy  kun sen kerran irrottaa joten se tulisi puristaa takaisin jollain pihdeillä ennenkuin panee takaisin.

Siitä kylmäkäynnistyksestä en osaa muuta sanoa kuin vaikuttaa siltä että akku olisi huonossa hapessa. Oletko kokeillut ladata sitä akkulaturilla?

Petteri L

^Juu, ladattu on. Sellaisella 0.5 A / h- laturilla, jonka ostin Moposportista viimeksi toissa yönä (ja kettuili siis samalla lailla ko. yön jälkeen). Eli ei se ainakaan siitä ole kiinni.

Akkukin on uusittu joskus toukokuussa.

Se sokka ei ole irti ollut meidän aikana, mutta muotoaan se kyllä muutti silloin kun naputtelin poljinta irti akselista (piti lyödä ruuvinjämään meisselillä, että sai sem kiertymään auki...).

Moposportilla ei netin mukaan ole tällä hetkellä ko. sokkaa (tulossa kyllä), eli täytynee ottaa nykyinen irti, puristella kasaan ja panna takaisin tms., tai lähteä ko. sokan kanssa jäljitysretkelle...kuulostaa kyllä siltä, että sokan olisi syytä olla juuri eikä melkein samanlainen?!

tommi

Joo, ihan samanlainen kannattaa etsiä jostain. Se on pieni mutta tärkeä osa.

Jos akku on varmasti kunnossa niin seuraavaksi kannattaa tsekata maajohto. Mitä huonompi kosketus sen huonommin starttaa. Akun ja startin johdot samaten. Vika voi olla jokseenkin missä vain. Starttinappulassakin. Ei muuta kuin käyt läpi johdotukset ainakin alkuun.

Petteri L

#40
Tulipa paukuteltua vasaralla prikka ja lukkorengas suoraksi ja laitettua takaisin. Klappi hävisi akselista.

Nyt kaipaisi vinkkiä (en tosiaan oikein ymmärrä sähkön sielunelämää): mistä aloittaisin pätkivän startin vianetsinnän? Tänä aamunakin yli yön ladatulla akulla sanoi pari kertaa "tsiit" yrittämättäkään pyörittää, eli johonkin sähkö hukkuu...

Missä se on (tai mihin vie) tuo Tommin mainitsema maajohto?

Varikoppaa irrotellessa tulee irroteltua aina joku maajohto, mutta se lienee pelkän startin? Mihinköhän ihmeeseen se maadottaa, kun se on alumiinikopassa kiinni, lohkon yhden kiinntysruuvin alla? Eikö maita tarvitsekaan ottaa rautaan? Joku viritelmä siellä lohkon kiinnityspultin vastareiän pohjalla?

Autossahan kyllä taitaa startille kulkea ihan merkittävä virtajohto (maajohto?).

Täytyy kai ainakin liittimet kaikki ihmetellä mahdollisuuksien mukaan. Akun johdot ovat kyllä kovaa kiinni.


tommi

Se varikopan johto on nimenomaan se maajohto jonka kosketus pitää olla kunnollinen. Joissakin se on varikopassa, toisissa laturinkopassa kuten mulla. Jos johto on esim. osittain säikeillä niin se jo vaikuttaa käynnistykseen. Jos sulla on se kunnossa niin vikaa pitää sitten etsiä muualta.

Kokeilepa vaikka ensi töiksesi lyödä ruuvimeisseli solenoidin napojen väliin. Jos starttaa ihan normaalisti niin ainakaan startissa ei ole mitään vikaa.

Petteri L

Eilen tuli räpläiltyä liittimiä mitä löytyi, mutta varsin hyvässä iskussa olivat kaikki, ei vihreää missään.

Koska vähän vaikuttaa siltä, että kun vähän kiksillä pyöräyttää hiluja eri asentoon, niin johan saattaa virkeästi hetiperään sähköllä pyöräyttää ja hyrähtää, niin saattaa suurin syy (ainakin juuri nyt) olla, että vissiin on edelleen varikopassa suodattimenpaloja, jotka tunkevat käynnistyskytkimeen ja jopa startin rattaiston väliin...epäonninen ilmansuodatinasennus siis syynä (meni pitkin koppaa ja sitä myöten silpuksi).

Pari kertaa on jo avattu ja kaiveltu paikkoja purettua möhnää pois, mutta ei se ole kaikki poistunut...paineilma + purku ja putsaus olisi kova sana...

penaalisto

#43
-Ostin tuollaisen skoden työmatkamopediksi, onko nuo millaisia pelejä, tuo on vm.2008 ja 5000km ajettu
-Onko noissa mitään tyyppivikoja tai sellaista mitä kannattaa tarkastaa itse.
-ilm. pitää käyttää huollossa jos tulee paljonb kilsoja jotta takuu pysyy voimassa.
-onko tuo tyypillistä että bensamittari näyttää tyhjää vaikka tankissa on vielä aikalailla ainetta, jos ei niin kuinka tuo korjataan?
-entä onko mittariston muovin samenemiselle mitään konstia, on ilm. niin halpaa kirkasta muovia toi et aurinko haalistaa tympeästi.
-kuinka nuo kestää virittämistä, huollossa oli uusittu koneeseen 2kpl kampiakselin stefaa sekä öljytiiviste [17x35x7,2-huul] onko tyypillista CPI:lle et tiivisteet kestää noin huonosti :-\  , ja mikähän lie tuo öljytiivistekki?
-voiko tuon tuoreöljyvoiteluun luottaa vai kannataako sekoittaa öljy bensaan valmiiksi?
-millaisia renkaita talveksi suosittelisitte,kitka vai nasta(ja mistä löytyy), tulen ajamaan tuolla ympäri vuoden, kuinkahan tuo talvella lähtee polkimesta ja onko talvella jotain kikkakolmosia mitä pitää ottaa huomioon muuta kuin et taitaa olla turhaa yrittää käynnistää yli -15 asteen pakkasella ;)
-Saako noihin takaboksia, jos saa niin mistä :D , siinähän tulee matkustajan selkänoja automaattisesti, olisi sitten helpompi kyyditä tenavia.
-Saako tuohon mitenkään tuota kimakkaa pärinää hieman vaimennettua, ilm. tuo "rosteri"änärin materiaalina tekee tuon kovan kimakahkon pärinän ääneen, aivan kuin koko pönttö olisi tyhjä, eikait noissa mitään katteja ole, tuossa omistaja käsiksessä oli jotain semmosta..?

-tässä alkuun muutama kysymys-

terv. mopomies-77- :)

Pyrres

#44
-Tyyppivikoina itsellä tiedossa vilkkujen toiminta, huono käynnistyvyys, sähköt ylipäänsä, ja itsellä jostain syystä etuhaarukan laakerit kahdessa eri rungossa löystyneet jatkuvasti.
-Mitä bensamittariin tulee niin itsellä sama vika, eli toimii eritäin huonosti, itsellä ei edes bensavalo syty. Katsotaan mitä 1000km huollossa torstaina keksivät.
-Virittämistä koneen pitäisi kestää erittäinkin kovasti, konehan on siis Minarellin AM6 koneen kopio josta revitään hyvinkin 15hp.
-Itse tarkistaisin sinuna lähinnä tuon letkun että on kunnossa. Viritetyssä laitteessa en ehkä luottaisi enää pelkkään tuorevoiteluun. Mutta jos takuu voimassa niin jos hajoaa ja leipoo niin sitten leipoo. Takuun piiriinhän tuon pitää kuulua.
-Talviajosta ei kokemusta mutta sen voin sanoa että parhaat mahdolliset nastarenkaat vaan alle. Noita mopoja ei ole halpaa korjata. Tuo vakioputki maksaa sen melkein 600â,¬ jo melkein pelkästään.
-Takabokseja saa melkein mistä tahansa kiinalaisia skoottereita myyvästä liikkeestä halvalla.
-Katti siellä on uutena ollut, luulisi vieläkin olevan. Ja nuo äänet todella ovat raivostuttavat, itse en pidä yhtään, äänet kuin krossissa mutta tehoa eikä kulkua ääniä vastaamaan.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna