Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

villekille

tuli kuukauden tauko ajamisiin ja jammu seisoi pihalla niin loskakelit kuin lähemmäs 30 asteen paukkupakkaset. Hieman epävarmana lähdin sitä sitten eilen pitkästä aikaa käynnistämään mutta kyllä se siitä hörähti kuin ei olisi taukoa ollutkaan ja nyt on kyllä sitten käytännössäkin tullut nähtyä että tuo LiFePo4-akku pitää hyvin tehonsa talvipakkasissa vaikka seisoisi pidempään. Omassa skodessa vielä joku polttoainepuolen häikkä että joutuu alkuun pitkään pyörittämään ennenkuin starttaa jos on ollut vuorokaudenkin ajamatta, mutta terävästi pyöritti kokoajan startti. Seuraavat päivitykset sitten saakin kunhan tolla on parivuotta ympärivuotista ajoa takana että miten aika vaikuttaa.

Coastside

Katso ettei kaasarissa ole tihkuvuotoa joka tyhjentää sitä hitaasti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Olen huomannut että pari vuotiaat poikalapset on innokas yleisö mopomiehelle. Jäävät tölläämään kaupoilla touhujani kun lastaan ja puen ajovermeitä päälle. Tulee oikea action man fiilis. No, saa niltä mammoiltakin hymyt irti :)

Lumitilanne on helpoin vuosiin ja kesäkumeillakin pääosan matkoista ajaisi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#618
Alkaa olla riskiajat edessä. Mennessä pyllötti lynxi katollaan ojassa kun kuski oli piennarta yrittänyt ajaa. Palatessa lipesin penkkaan pihatiellä kun aura oli jättänyt keskivallin ja kiillottanut loput. Ei vaurioita vaikka penkka oli kova.

Kesärenkaille siirtyminen tuo huolen jääpaikoista joita lumien sulaminen tielle tuo. Aamuisin yöpakkasen jälkeen ne on aina jäätä mutta auringon ottaessa tummaan asfalttiin, ne on joku puolisulia tai vettä ja jännittää ajaa niihin. Suoraan ajaessa tasaisella niistä ei ole vaaraa mutta kaarre ja pinnan kaltevuus tuottaa riskin että luistaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#619
Nelarin pakkaskäynnistys on epävarmaa sen kesäsäädöillä vaikka se muuten toimisisikin. Seos on liian laihaa. Sitä voi rikastaa tukkimalla ilmansaantia vaahtomuovilla (palaan on hyvä sitoa paino ettei se katoa). Yleensä aukko on helpossa kohtaa. Tukko pannaan aukkoon ja pumpataan kaasua (kiihdytyspumppua) kolmasti ennen polkaisua (on usein starttia tehokkaampaa) joista joko yksi tai useampi käynnistää ja tukon ansiosta myös jää käymään ja voi kaasutella. Jos ei lähde alle tusinalla polkaisulla on jotain vikaa. Kiinalaisessa saattaa olla hatara putki putsariin jolloin tukko ei toimi. Auttaa myös kun sammuttaa kierroksilta jolloin bensaa jää imukanavaan.

Talvirenkaiden kulutuslisää ei ole vaikka pyörä on karkea ja halkaisija pienempi. Mittasin kulutuksen eikä merkittävää eroa ollut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Onko kukaan huomannut vaikutusta pakkasella alipainehana vs. manuaalinen hana?

konenikkari

#621
Lainaus käyttäjältä: kani - 03.10.13 - klo:20:08
Onko kukaan huomannut vaikutusta pakkasella alipainehana vs. manuaalinen hana?

Kunhan tulee ne pakkaset, ja voimme valita alipainehan/manuaalihan, välillä kerromme.
Itse olen hankkinut alipainehanan tilalle,riejun hanan.
Roxissani en ollut tyytyväinen alipainehanan toimintaan.
https://www.google.fi/search?q=rieju+bensahana&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=0KtNUrjTCqnK4ASErYHYAQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=705&dpr=1#facrc=_&imgrc=Y33UxW1mjzBU7M%3A%3BnsBmPYIqZZseTM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.emc24.fi%252Fimages%252Fwebkuvat%252FROB016_copia.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.emc24.fi%252Fproduct_info.php%253Fproducts_id%253D35004%3B1000%3B705
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

Lainaus käyttäjältä: kani - 03.10.13 - klo:20:08
Onko kukaan huomannut vaikutusta pakkasella alipainehana vs. manuaalinen hana?
En ainakaan Piaggioissa enkä Vespassa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Ostin alumiinikalvoisen tuulilasipeitteen jossa on ohut vaahtomuovi. Teen siitä suojaa kylmää vastaan jotenkin. Simppelein olisi esiliinamallia joka peittää etupuolen viimalta ja heijastaa lämpöä takaisin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

#624
Mitenkäs lämmittimet, herätellään taas ajatuksia:

Kat's magnetic heater:
http://www.northerntool.com/shop/tools/product_200339107_200339107

Kat's silicone pad heater:
http://www.northerntool.com/shop/tools/product_200339139_200339139

Titan:in pyöreä lämmitin:
https://www.dieselproducts.com/en/engine-protection-and-control/engine-heaters/oil-pan-heaters/th125r--2.aspx

Wolverinen silikonilämmitin:
pienkoneisiin:
https://www.wolverineheater.com/product-p/4.5.htm
vähän tehokkaampi, saattais just mahtua vielä?
https://www.wolverineheater.com/product-p/16csace.htm

Joku upotettava öljynlämmitin:
http://www.meyervastus.fi/?news=27

Reiff moottoripyörän lämmitin
http://www.reiffpreheat.com/Motorcycle.htm

Defan säteilylämmitin + liimaa:
http://www.autovarustevaasa.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=LD-3806V



Alulohkossahan se lämpö leviää aika kivasti, mutta tarttuuko tollanen magneetti? Onko muutamasta sadasta watista riittävästi. Varmaan parempi kuin ei mitään.. mutta.

konenikkari

"Moposkotussakin olisi hyvä olla näihin aikoihin mahdollisuus kääntää imuilmanotto mahdollisimman lämpimään paikkaan."
Liiankin tehokas "esilämmitys" useinkin aikaansaa kosteuden tiivistymistä, ja sitäkautta jäätymistä.
Takavuosien kokemusten mukaan, mopo käynnistyi ja toimi hyvin pakkasillakin, aina ulkona ollessaan.
Vietyäni sen yöksi lämpimään talliin, alkovat seuraavana päivänä ongelmat.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pekpel

Itse laitan imuilman talveksi siihen nokkakiristimen suojan tilalle, puolisen senttiä jätän ilmarakoa ympärille, saa koneen lämmittämää ilmaa kaasariin kunhan motti käypi..
Muuten pitää viritellä paketti talvikuntoon ja muutama kaasukahvan ruuvaus vastaa moottorikelkkojen primeriä, tietty vain silloin jos on kiihdytyspumppu kaasarissa..
Jos pitää lämmittää niin sellaseen pieneen foliovuokaan kaksi brikettiä palamaan ja verkko päälle, antaa olla mopon öljypohjan alla vartin verran..
Helpoin on Coastsiden jo aiemmin linkittämä hiustenkuivain puhallin sovitus magbeeton puolelta, tämä silloin jos on sähköä saatavilla..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

megaman

#627
Liekkö tossa NRG:ssä tarkoitettu se kuminen ilmanotto-piippu käännettäväksi? Olen kääntänyt sen aina syksyllä sylinterin juurta kohden, koska sitä saa pyöriteltyä siinä paikassaan eri suuntiin.
Minusta hyvä systeemi, jos se on ajateltu näin.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

pekpel

On pätkä taipuvaa 50mm viemäriputkea pala välissä
Ei tiivistetty kummassakaan päässä ihan vaan miten sopii ja pysyy paikallaan on tuo..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#629
Tuohon sähköttömään lämmitykseen on pikkutoho hyvä terästettynä joko lohkoon kiinnitetyllä siilillä tai suuntaa liekin purkin kyljessä olevasta reijästä sisään ja purkin päät auki ainakin reijitettynä suuntaa sen lohkoon. Puhaltimen muovisen kopan pohjaan on hyvä panna pelti ja jarruvaijerin päälle putki, jottei ne sula. Tuulen suojaa voi myös tarvita.

Letkulliset retkipolttimet on helppoja sijoittaa ja samalla polttimella voi vaikka tehdä ajon aikaisen lämmittimen jalkatilaan jalkapeitteen kanssa. Pääpaino on hyvä olla aina tuulensuojissa koska ne ei vaadi käyttökustannuksia ja materiaalit ovat edullisia. Minulla on nyt pieni tuulisuoja lampun kopan päällä ja yllättäen se suojaa myös reisiä viimalta!
Jossain näkyi myynnissä pieni hiililämmitin joka on kyllä kompakti mutta kallis käyttää koska satsi pitää polttaa aina loppuun? Kaasupolttimella se voisi toimia vaikka polttimen koteloinnin tekee melko helposti itse.
Viisi litraa kiehuvaa vettä kanikassa lämmittää sekin aikansa, mutta se on kuumennettava aina ennen lähtöä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04