Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

pekpel

Itse tein baotian classicille normi talveksi ajoon huollon, eikä ollut ongelmia.
Eli tankin pesu, suodattimien vaihto, talviöljyt sisään, uusi tulppa, sähköliittimien läpikäynti ja voitelu wd-40:sellä, liikkuvien osien voitelu/rasvaus.
Kaasariin ei tarvinnut koskea, vaikka ryyppy putosi päältä liian aikaisin ja kone sammui ellei antanut kaasua.
Niin ja tietysti piikkirenkaat alle, tuulilasi paikalleen ja satulan verhoiluun avaruushuopaa.
Aina tankatessa lirautin vähän masinolia tankkiin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

pekpel

http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=26976.10;wap2

Tuolla on muutama avainsana ja vinkkejä joilla voi hakea vähän tietoa lisää...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Lainaus käyttäjältä: romppu - 26.10.10 - klo:16:03
Joko olette selvillä käykö tämä uusi bensa soottereihin itsellä kymco people 4-tahti Käykö tähän kyseinen bensa? ::)
Yhdistetty olemassa olevaan ketjuun. Kannattaa kysäistä sopivuuksista maahantuojalta. Eipä taida mopopuolella olla mitään erityistä yhtenäislistaa tehtynä, josta selviäisi samalla vilkaisulla kaikki merkit ja mallit.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

TH777

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 31.08.10 - klo:00:41

Niin ja tietysti piikkirenkaat alle, tuulilasi paikalleen ja satulan verhoiluun avaruushuopaa.
Aina tankatessa lirautin vähän masinolia tankkiin.

Hei mistä löytyy skoottereihin tuulilaseja. ois tarpeeellinen varustus talvella

A_sentaja

Jos mopo on vaikka kylmässä tallissa myös talvet, niin masia ei tarvii ensinkään olettaen että mopolla ajetaan säännöllisesti. Toki nollakeli on se joka kondensiota eniten aiheuttaa, mutta kuten Samppa sanoi täysi tankki olisi paras estämään oiretta. Itsekkin työnnän tenua tankkiin ja ajelen huoletta... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#410
Kylmässä käynnistys on monasti vaikeaa tai epävarmaa mikä arkikäytössä painaa paljonkin. Olen nyt syksyn ja tämän talvenalun asiaa tutkaillut, vaikka voinkin lämmittää ennen käynnistystä.

Kaasari on hyvä olla säädöissään niin että ainakin kesällä käynnistys on varmaa ja rutiininomaista riippuen moottorin lämmöstä. Sähköille ei juuri voi tehdä kuin kosteus ja hapettumasuojauksia ja varmistaa liittimien kunto ja sijaintikin, jottei ole kastumassa. Esim. peruskiinalainen moottorin liittimien sijoitus on takalokarin päälle sullottuna. Sieltä ne on hyvä sijoittaa ylös ja runkoputkeen kiinni, näkösälle kun avaa kotelon. Samoin cdi on hyvä sijoittaa kuivempaan paikkaan kuin jalkatilan akkukoteloon.

Tuo kiinankone lähtee vaihtelevasti käyntiin joko starttimoottorilla tai polkimella ja polkemisrytmikin vaikuttaa ja yritysten välissä tauot. Tulpan tarkistus on aiheellista jos normaalitempuilla ei edes lupaa, koska märkä tulppa ei itsestään kuiva.

Syy miksei normaalikuntoinen moottori ei sytytä on joko bensan saannissa tai sytytyksessä, johon voi talviolosuhteissa kosteus vaikuttaa molempiin omalla tavallaan, tosin nyt kun etanolia on bensoissa, ei vettä voi normaalikäytössä kertyä ja vesi kaasarissa on useimmiten ajon aikana tuntuvaa. Siten vaikkapa kastuneet sähkölaitteet ovat pääsyy.

Suora sateen kastelu on harvemmin syynä. Kosteus tiivistyy lämpötilan ja kastepisteen vuoksi pinnoille joille se ei sataen pääse. Sen näkee siitä että metallipinnat ovat kauttaaltaan märät. Kuivaus lämmöllä ja tuulettaen ja öljyäminen katkaisevat virtavuodot, mutta myös puhdistus auttaa. Kuuman moottorin voi vesipestäkin ja se pian itsekseen kuivaa.
Johtoja pyyhkii rätilläkin jossa on öljylikaan purevaa nestettä. Ryhmäliittimien ongelma on ettei yksittäisen liittimen vikaa erota, mutta niissä harvoin on muuta kuin hapettumaa ja se lähtee kemiallisin keinoin. Johtojen hankautuminen täytyy estää hyvin kiinnittäen.

Akku, jos se vaikuttaa sytytysvirtapiiriin DC-CDI (Röökiaskin kokoinen ja magneetti tarttuu sen käämin rautaan.) kohdalla, on hyvä olla iskussa vaikka polkisikin käyntiin. Talvella akkulaturi on välttämätön hankinta. Jos käynnistykseen saa lisäakun on hyvä tehdä helppo liitäntä sille johdoilla joista myös lataa helpommin kuin avaamalla kotelon.

Toisaalla pakkaskäynnistysten kohdalla kokeilin ja kertoilin imuaukon tukkimisen vaikutuksista, mutten nyt juuri lauhojen ilmojen vuoksi voi testata sitä. Asteittaista tukkimista voi kokeilla lisäten sitä ja yrittäen välillä.

Lämmitys kesälämpöiseksi on aina paras vaihtoehto muttei aina onnistu, joten käynnistys vallitsevassa säässä on hyvä hallita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

http://www.ridetowork.org/files/baroninwinter/index.html

Jenkkiläinen talvikuski. Ajatelkaa miten ne autoineen pärjää lumessa ja skodulla sekaan kuusikaistaisella...
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04


harriveikko

Minä ajelin eilen muutaman kilsan lenki ja pilkkihaalarit oli normaaleiden vaatteiden päällä.Ei hemmetti mutta olihan olevinaan kylmää kyytiä,vaikka ajelin ehkä vain viitisen kilsaa.Mitä muut pukevat,vai seisooko skootterit?
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Coastside

#414
Tein päätöksen "uravalinnan" suhteen kun se oikeanpuoleinen  on vaarallisempi sisemmässä kaarteessa ja viistää piennartakin jossa voi olla vaarallinen kynnys. Valitsen tarvittaessa keskemmän vaikka autoilija tulkitsee sitä kiusanteoksikin. Kuitenkin se on turvallisempaa molemmille.

Hiekoitus, tyhmyydestään huolimatta auttaa niin että sitä jää urien väeihin, jossa se varmentaa uran vaihtoa jonkin verran.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Vihdoin tänään hain Tikkurilan biltemasta yleiskäyttöisen tuulilasin.
Harjanvarresta sopivat välipalat joilla sain kiinnikkeet Kinroadin peilien juuriin.
Ja kyllä auttoi, ajelin parikymmentä kilsaa avopotan visiiri auki eikä ollenkaan kylmä tuntunut naamalla, eikä vetänyt silmälasit huuruun.
Seuraavaksi ne Bilteman kahvamuhvit, olivat loppu nyt, ja mun puolesta saa tulla kunnon pakkaset.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

purgiaali

Olipahan kiusallinen keli töistä kotiin tullessa äsken. Jäätävää tihkusadetta. Puolen matkaa visiiristä näki läpi jotakin, sitten alkoi sumenemaan. Hetken ajoin lähes sokkona, ja viimeinen n. 3km visiiri auki. Tuohon keliin ei taida sopivaa kypärää olla olemassa.  ::)

Coastside

Kisakuskien repäisykalvot olisivat hyvät jäätävään tihkuun, tai kuumaa vettä jolla sulatella välillä jäät pois. Onneksi niitä säitä on pari talvessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Noi kalvot tosiaan voisi toimia.
Viime talvena muistaisin kerran ajaneeni vastaavanlaisessa kelissä, joten tarve on kyllä melko vähäinen

purgiaali

Minkäslaisilla rengaspaineilla porukka ajelee?

Kymcossa on alla alkuperäiset Kenda K413 renkaat, jotka on melkoisen liukkaat lumessa. Varsinkin ohjekirjan mukaisilla rengaspaineilla(1,7/2,0). Rengaspaineiden laskeminen lisää pitoa huomattavasti. Talviajoon olenkin laskenut paineet lukemiin etu 0,5bar ja taka 1,5bar.