Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Coastside

#375
Uraohjuksiahan sitä talvella ollaan. Niitä on vaikeudeltaan monenlaisia. Joskus urien välissä on vain lunta kun höylä on tasoittanut tien. Joskus oikea valli.

Kannattaa jaloilla kokeilla alustaa ja yleensäkin laahata jalkojaan kriittisissä paikoissa jotta ehtii ottaa tukea jos lipsuu.

Minä en enää talvella väistä pysäkille, koska linskat sutivat siihen kiiltävän jäisiä uria ja pudottelevat lokareistaan kokkareita.

Enskoja ja tunskia ja mankeja ja mönkkäreitä näkee joskus mutta yhtään skodua en ole lumien aikaan nähnyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Ei ole uria tolla isolla tiellä jolla tulee ajettua (jossa silti osassa kohtaa 60 rajoitus). Voi ajaa missä kohdassa tahansa. Eri asia on sitten noi pikkutiet.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

http://koti.mbnet.fi/loge/linkit/wind.php?temp=-15

Huoltikalla yksi autoilija kyseli että tuleeko kylmä ajaessa? Silloin oli vain -6 enkä ollut palellut lainkaan. En myöntäisi heille vaikka palelisinkin. Ajaessa tuuli on 10 -12 m/s ja taulukossa on sen purevuutta osoittavat käyrät. Paljasta ihoa ei kannata jättää esille ellei aivan matelemalla kulje.

Yhdellä reissulla alkoi palella jalkoja ja käsiä usein loppumatkasta. -20 alkaa olla jo raja jossa alkaa miettimään lähdön mielekkyyttä kun varusteet eivät enää suojaa kunnolla. Noin kylmää on niin harvoin ettei varusteita siihen tule hankittua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Kyllä minä vielä 20 pakkasasteenkin puolella ajelen, tosin vain välttämättömimmät ajot koska kaupassa on kuitenkin käytävä, niin tulee ajeltua. käytössä laadukas pilkkihaalari sen alla kerrosvaatetus. Jaloissa ohuet sukat sekä villasukat monoina vanhat nahkasaappaat karvavuorella, ei muuten ole tänä talvena varpaat jäätynyt kertaakaan. Pisin yhdensuuntainen reissu sentään 15km. Kypärän alla viimasuoja ja silkkihuppu, käsissä turkisrukkaset. joten toisinaan käpälät tahtoo jäätyä, mutta enskapyörässä on jo kahvanlämmittimet joten nakit pysyy sillä ajaessa sulana, mopolla ei niinkään... :P Alle 10 pakkasasteen keli luetaan maalla kesäkeliksi.... ;) ::)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 21.01.10 - klo:11:39
http://koti.mbnet.fi/loge/linkit/wind.php?temp=-15

Huoltikalla yksi autoilija kyseli että tuleeko kylmä ajaessa? Silloin oli vain -6 enkä ollut palellut lainkaan. En myöntäisi heille vaikka palelisinkin. Ajaessa tuuli on 10 -12 m/s ja taulukossa on sen purevuutta osoittavat käyrät. Paljasta ihoa ei kannata jättää esille ellei aivan matelemalla kulje.

Yhdellä reissulla alkoi palella jalkoja ja käsiä usein loppumatkasta. -20 alkaa olla jo raja jossa alkaa miettimään lähdön mielekkyyttä kun varusteet eivät enää suojaa kunnolla. Noin kylmää on niin harvoin ettei varusteita siihen tule hankittua.

Tuo on itsellekin tuttua ettei tule kauheasti myönnettyä että näpit joskus pikkuisen jäässä. Nimittäin aika monella kyselijällä on varsin ivallinen äänensävy kun tulee skootterilla pakkasella tankkaamaan tai muuta vastaavaa. Itsellä ongelmana on tosiaan vain näppien paleleminen, ja nekin vain aamulla kun lähtee ajamaan n.15-20min heräämisestä joten ei oikein ole kroppakaan vielä hereillä. Kotimatkalla taas sitten saakin melkein hikoilla kun hommasin lasketteluhousut ajohousuiksi kun vielä viimeviikkoon asti mentiin farkut jalassa  ::) ;D
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

pugt200

Näin viiskymppisen näkökulmasta voin sanoa, että nuo farkkuajelut ja muut kylmettymiset kostautuvat myöhemmin. Tänä talvena nimittäin huomasin kuinka nivelet ja lihakset alkoivat yllättäen reagoida jatkuviin pakkasiin. Mitään oireita ei ollut koskaan aikaisemmin. Poikkeuksiakin varmaan on mutta ... aika yleinen tuntuu tämä vaiva olevan.

Tosin ei mopoilu ole ainoa vaaranpaikka. Tunnen paljon entisiä talvikalastajia, joiden sormet ovat nykyään näppärät kuin sorsan räpylät. Punainen väri on tietty kiva  ;D

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 25.01.10 - klo:15:32
Näin viiskymppisen näkökulmasta voin sanoa, että nuo farkkuajelut ja muut kylmettymiset kostautuvat myöhemmin. Tänä talvena nimittäin huomasin kuinka nivelet ja lihakset alkoivat yllättäen reagoida jatkuviin pakkasiin. Mitään oireita ei ollut koskaan aikaisemmin. Poikkeuksiakin varmaan on mutta ... aika yleinen tuntuu tämä vaiva olevan.

Tosin ei mopoilu ole ainoa vaaranpaikka. Tunnen paljon entisiä talvikalastajia, joiden sormet ovat nykyään näppärät kuin sorsan räpylät. Punainen väri on tietty kiva  ;D

Joo no sen takia nuo nyt hommasinkin kun jäi rahaa yli. Eikä se nyt kun 15min työmatka pääosin niin ei se niin paha. Hanskoissa nyt on vaan se ongelma että ovat nimenomaan hanskat eivätkä kintaat. Eli sormenpäät kylmettyy. Jos olis kintaat niin olis takuulla lämmintä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

#382
Ajoasukehitelmiä pukkaa pakkasten vuoksi. Alkaa olla jo pakkaskelpoinen niin ettei samassa asussa kävele hikoilematta. Toisaalta skoden työntö lämmittää hyvin.

Urheilukerrasto - väli-fleesekerrasto - lasketteluhousut - toppatakki - fleesetakki - tuulitakki - huppu - kahdet sukat - topatut saappaat - rukkaset tuplavuorilla.

Järjestys takkien koon vuoksi. Fleese sattuu olemaan topattua isompi. Topattu riittää kävelyssä -15 pakkasessa. Toppahousut tiiviillä kankaalla ja sileällä vuorilla (tärkeää jos alle tulee fleeseä) ovat lämpimät ja kun tilaa on pukea alle fleeseä on jo mukava ajaa.

Huomioliivi lumipöllläkässä on hyvinkin tarpeen päivänvalossakin. Autoilijat eivät älyä putsata autojen perseitä vaan kovin on monessa täysin tukossa.

Huppuun kannattaa tehdä fleesekauluri sen kankaisen kaulaosan sisäpuolelle harsien että voi purkaa kesäksi, ainakin eteen niin ei leukaa kylmää, kun se leuanalus jää vain yhden kankaan suojaan muutoin.
Kasvojen aukkoon voi tehdä tarroilla irtopalat poskien päälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Lumesta on yleensä mielikuva että siitä tulee kovaa nuoskakeliltä jäätyessään. Nyt sitten tuli koettua sekin että koko ajan 10 - 20 pakkasilla ollut sää teki eilen sataneesta lumesta tiellä jäänsileää valkoista ja liukasta. Uraistakin se oli mutta urat oli nyppyjä jotka huojuttelivat skodua hermostuttavasti ja seassa oli kynnyksiäkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

Juu no täällä etelässä on nyt jo plussan puolella. Ja katolta putoilee kivasti sulamisvettä maahan niin meinasin vetää lipat tuossa pihalla kun tulin kaupasta. Ajoin normaalisti pihaan autotallia kohti kun osuinkin sopivaan kohtaan missä on katolta tullut vettä ja skootteri upposikin mukavaan sohjoon 10cm ja keula lähti vaeltamaan. Onneksi ajan aina pihalla hiljaa. Mutta on kyllä sellainen kutina että menen suosiolla huomenna töihin julkisilla. Liian vaarallista tuo loska paikoin. Kun muuten tie ihan sula ym, mutta kun ajat sen 60km/t (oikeastaan melkein vauhti kuin vauhti riittää) ja yhtäkkiä tuleekin sopiva loskavalli tai lätäkkö niin etpä ehdi tekemään mitään.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

hannu8619

Aika karmivaa tuolla on nyt mopoilla vettä sataa ja pirun liukasta, teissä kauhiat urat ja risteyksissä polanteet. Mistähän muuten johtuu että tällasella uberkosteella kelillä ei meinannu lähtee käyntiin kun skode odotteli pari tuntia pihamaalla varastoa siivotessa?
Baotian bt49qt-11

Pyrres

No täällä onneksi pääosin paljas asfaltti mutta ne kaistojen keskustat jotka on täynnä loskaa ym. En tiedä miten tuo kosteus mutta ainakin itsellä viikon seisonnan jälkeen kone käyttäytyi hyvin hitaasti reagoiden kaasuun ym ja paikoin jopa meinasi tukehtua, vaikka yleensä pikkuinen hipaisu kaasua riittää nostamaan kierroksia niin nyt tarvittiin yli puolikaasu että nousi tyhjäkäynniltä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

hannu8619

Itelläkin, kun se sitten käynnistyi niin hyvin vaivoin kävi tyhjäkäyntiä ja kaasua ei antanut laittaa ollenkaa, pari minuuttia annoin hörpötellä niin rupesihan tuo kiertämäänkin :)
Baotian bt49qt-11

Pyrres

Itsellä kyllä kiertää, ja kun lähtee ottamaan kierroksia niin toimii täysin, mitä nyt kaasu jää jumittamaan hiukan, eli jää päälle kaasun päästämisen jälkeen hetkeksi. Eritavalla tosin kun mitä aiemmin. Veikkaan että nyt on vaan ottanut kosteutta tankkiin kun ajoin talliin melkein tyhjällä tankilla kun ajattelin että ajaisin heti seuraavana päivänä mutta tuli flunssa ym joten ajot jäi ja tankki tyhjänä viikon.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

Jos ei kestä kylmänä kierroksia niin se merkkaa pientä pääsuutinta mutta jos se ei haittaa niin lämmittelee sen ajan minkä vaatii.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04