Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Partanen

Rautalangasta väännetyt esimerkit omalta pihalta: Vectra -89, jonka öljykorkissa lukee 10w-40 laatuluokitus SF. Jos menen siihen laittamaan toiseen pihalla olevaan diesel-kulkineeseen vm. -06 (siihen jossa oli suljettu akku) tarkoitettua 5w-30 longlife VW luokitus 507 00 öljyä, niin uskallan väittää, että se ei pysyisi kovinkaan pitkään tämän Vectran moottorissa. Olkoon sitten tämä viime mainittu öljy miten hyvää tahansa, niin sitä on turha vanhalle moottorille juottaa, olkoonkin, että sillä Vectralla on ajettu vasta 168tkm. Kun se Vectra on alunalkaen tehty 10w-40 öljylle, niin se ei ymmärrä olla syömättä sitä huippuöljyä, eikä ne korkista tehdyt tiivisteetkään pidä noin ohutta öljyä koneen sisällä.

Ne uudet hienot öljyt on tehty uusia hienoja moottoreita varten, uusien hienojen moottorien tarkkoja välyksiä silmälläpitäen. Vanhan mallinen (myös kiinalaisen ilmajäähdytteisen mopon) hyvässä kunnossakin oleva moottori ei ymmärrä maidon paksuisista öljyistä tuon taivaallista, koska sen moottorin välykset on tehty paksumpia öljyjä silmälläpitäen. Kun ne suurilla välyksellä rakennetun moottorin männänhelmat kolistelee siellä sylinterissä, niin onhan siellä oltava paksu kerros öljyä, ettei hankaa metalli metallia vasten.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Vuonna -89 on tainnut olla 5w40 öljyä saatavana ihan niinkuin tänäkin päivänä - ja vastaavasti 10w40 öljyt ovat muuttuneet 18 vuodessa aikalailla. ;D

En ole koskaan viitsinyt edes katsoa mitä minun autovanhusteni valmistajat ovat niihin suositelleet öljyiksi vuonna miekka ja kivi ... yhtäkaikki lähes neljännesvuosisadan vanha kivikautisella tekniikalla varustettu pikku bensamaasturini toimii oikein hyvin nykyaikaisella 5w40 öljyllä eikä sitä öljynvaihtovälillä tarvitse lisäillä.
Moottori väännetään joskus kovastakin pakkasesta käyntiin ja hyvin pyörii.

VAGineitten longlife-jutuista on surullisia kokemuksia erityisesti 1,8 turbokoneiden osalta, samoin 2,5V6 turbodiesel on täysi pas*a eikä siinä auta edes tarpeeksi usein tehty öljynvaihto. ???

Partanen

2.5TDI moottorin ongelma on öljy, taikka se, ettei se kierrä kunnolla kansissa tyhjäkäynnillä. Oireita on paranneltu valmistajan toimesta, mutta itse vika on ilmeisesti edelleen haaste. Joskin Superb-kauppias oli tiukkana ja sanoi, ettei heillä ole ollut mitään ongelmia Superb:ien koneiden kanssa.

Jotta pidetään tämä aiheessaan, niin pahasti vääränlainen öljyn luulisi vaikeuttavan myös mopon öljynkiertoa. Liian ohut öljy on vaikeampi pumpata moottorin öljypumpulla, ja toisaalta liian ohut öljy pääsee liian helposti öljykierron läpi, jolloin öljynpaineet laskee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Niin, yleensähän öljynkierron ongelmat autoissa johtuvat liian paksusta öljystä.

LainaaJotta pidetään tämä aiheessaan, niin pahasti vääränlainen öljyn luulisi vaikeuttavan myös mopon öljynkiertoa.

Kyllä, lieneekö kukaan kokeillut esim. 0w40 öljyä ?
Jotkut käyttävät 5w40:iä hyvällä menestyksellä kiinanskoottereissa, se ei ole aiheuttanut ongelmia.
Liian paksulla öljyllä moottorivaurio on varmasti tarjolla, voitelun hetkellinenkin puuttuminen rikkoo pienen moottorin.

Partanen

Noh, onneksi liian paksua öljyä ei ole edes markkinoilla olemassa, kun puhutaan moposta. Paitsi se talviajo, jos koneessa on 20w-60 öljyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Niin, eihän näillä juuri pakkasilla ajella. Ainakaan kovemmilla.

Autojen moottoreissa esim. tavan 15w40 moniasteöljyn ja 5w40 täyssynteettisen ero kylmäkäynnistyksessä on huomattava, tuskinpa mopon moottori on sen kummempi.

Partanen

Nyt kun olemme saaneet kauppiaankin kaupallisen näkemyksen tähän asiaan, eli että lisäaineet korvaavat väärän viskositeetin, niin kertoisiko "Dealer" vielä sen, että miksi Mobililta kuitenkin löytyy 15w-50 moottoripyöräöljyjä? Jos ne nykyaikaiset lisäaineet ovat niin kovin mahtavia, niin miksi Mobil ei vain lisää sopivia lisäaineita 5w-40 öljyyn ja myy paremmalla katteella sitä prätkiin?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

#52
Annetaan viskositeetille  vaikka arvo 5, 15 asteen lämmössä 10W-40 öljylle.
Laitetaan 15W-40 15 asteen lämpötilaan, viskositeetti on edellen sama 5.

Mennään -10 asteen lämpötilaan, 15W-40 pumppautuu huonosti, 10W-40 kohtuullisesti.

Otetaan Suomen kuuma kesäpäivä. 10W-40 edelleen samaa viskositeetiä kuin 15W-40.

Mikä tässä on nyt Partasen vaikeata käsittää?

Kiinanihmisten suosituksista viis, saavat siellä jatkuvissa helteissä ajaa vaikka puhtaalla STP:llä mikäli haluavat. Saakohan sitä enää? Tuon avullahan moni nokka-akselivikainen autokin myytiin "hyväkuntoisena" 80- luvulla, viskositeeti luokkaa 140W-200.

Perään vielä hienoa sahanpurua, ei sekään enää äännä-

En ole syyllistynyt moiseen.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

dealer

LainaaNyt kun olemme saaneet kauppiaankin kaupallisen näkemyksen tähän asiaan, eli että lisäaineet korvaavat väärän viskositeetin

Missä sellainen näkemys ? :) Kuka täällä on öljykauppias ?  ::)

Lainaa15w-50 moottoripyöräöljyjä

Moottoripyörien öljyt ovat oma maailmansa mm. kytkimen asettamien vaatimusten takia, minä en tiedä niistä juuri mitään.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: dealer - 12.08.07 - klo:11:07
Autojen moottoreissa esim. tavan 15w40 moniasteöljyn ja 5w40 täyssynteettisen ero kylmäkäynnistyksessä on huomattava, tuskinpa mopon moottori on sen kummempi.
Jep..

Vanha "harrasteauto" ei startista jaksanut juurikaan pyöritellä konetta 15w40 öljyillä kun pakkasta oli -20 astetta. 5w40 öljyillä pyöritti iloisesti ja sai jopa käyntiin. Toisaalta kesällä venttiilit pitivät 5w40 öljyillä hirveän ropinan, mutta 15w40 öljyillä kehräsi kuin kissa.

Ja kyllä niitä sahanpuruja kuulemma laitetaan myös vaihteistoöljyjen sekaan, niin menee paskassa lootassa pykälät vielä päälle ja pysyy päällä. Huijaustahan se on, mitäs muuta...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

#55
Etsin itse itselleni vastauksia täältä eilen:

http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5650;5651

Nyt ymmärrän kyllä, että molemmissa öljyissä viskositeetti on sama 100 asteessa, ei siinä mitään. Mutta paljonko öljyn lämpötila on keinuvivun ja nokka-akselin välissä? Entä vähällä jäähdytyksellä olevassa kiertokangen alapäänlaakerissa? Taikka petilaakereissa? 15w-40 öljyssä näyttää olevan parempi viskositeetti +150 asteessa. Onko tämä syynä siihen, että 10w-40 aiheuttaa kilinää venttiileissä enemmän, kuin 15w-40?

Siinä ei auta kauppiaan lisä-aineet, jos moottorin valmistaja on todennut, että joissain paikoissa moottoria öljy lämpenee paljon.

Pumpattavuudessa kylmänä on vain 5 asteen ero 10w ja 15w öljyissä.

Seniliä ihmettelen kovasti, että kun aloitin tästä aiheesta puhumisen, niin ensin hän opastaa minut sivustoille, jossa nimenomaan neuvotaan käyttämään suuren viskositeetin omaavia öljyjä ilmajäähdytteisissä ja pienellä öljytilavuudella olevissa koneissa. Mutta sitten ei itsekään usko siihen. Muistaakseni alkujaan hän käytti 5w- alkuisia öljyjä -vai muistanko väärin?

Ei kenenkään tarvitse nyt juosta kauppaan ostamaan 15w-40 öljyä. Mutta ensi kerran kun öljyä pitää ostaa, niin kokeilkaa. Ei satu yhtään. Ei maksa enempää, ja mopo on mekaanisilta ääniltään hiljaisempi. Ainakin automiehen korva sanoo silloin, että asiat on paremmin.

;D Hymiö pelastaa maailman, ei herneitä, taikka palkoja nokkaan. Nättiä keskustelua kannatan, vaikka joskus vahingossa saatan vähän kiivastua. Pyydä anteeksi, jos jotakuta olen loukannut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Öljyn pääsääntöinen tehtävähän on voidella ja muodostaa kalvo liikkuvien osien välille,, Moottorin valmistaja yleensä suosittelee siis "suosittelee" käytettävän jotain tiettyä laatua. Jotkut jopa vaativat, että öölin pittää ehottomasti olla shellivä taikka mobbiilia. :D
Ei tuohon kannata niin tarkasti tuijottaa, toki valmistajilla on eroja saman viskon omaavissa öljyissä mm lisäaineiden suhteen.
Moottoripyörät vaativat oman öljynsä sen takia, että kytkimen ja vaihteiston toiminta säilyisi. Jos moottoripyörän sisään kaadetaan tavallista moottoriöljyä, niin takuuvarmasti jossain vaiheessa ilmenee ongelmia mm kytkimen palamisena vaihteiden takerteluna ym sellaista.
Mopopuolella saa ollakkin riittävän paksua öljyä, jotta koneen voitelu olisi turvattu.. Harvat meistä kuitenkaan mopollaan ajaa enää 30 asteen pakkasilla..... :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

OH2KV

Joo ei palkoja hengityselimiin, sorry täältäkin. Itse en ole laittanut 10W-40 notkeampia oljyjä, koska lisäaineistuksen takia ne ovat joissakin ominaisuuksissa huonompia.

aeroxtuniingille; kyllä SuomiPOIKA ajoi avokypärällä 26 asteen pakkasessa (kylmempää keliä ei tullut >:( )Suomimopolla, mutta siitä on jo aikaa. 10 kilsaa kouluun. Huivilla piti peittää otsa ja nenästä alaspäin, mutta kun ei ollut ajolaseja, joutui ripsiä sulattelemaan....

Onkos kukaan muuten saanut kiinanskootterin käyntiin, ja kuinka kylmällä kelillä? Olis kiva vain tietää, tyostakin vois laittaa aiheen, jossei jo ole, vaikka otsikolla "Ajatko talven pakkasissa?" Itsellä ei vielä kokemuksia, eikä ehkä tarkene ajella enää alle nollan.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Partanen

Lainaus käyttäjältä: dealer - 02.09.07 - klo:11:38
No minäpä kävin lukemassa. Tässäpä topikista lainattuna eräs perustelu miksi 10w40 öljy on jonkun mielestä skootterin turma:

"10tkm kohdalla alkaa kuulema öljyä kulumaan ja kone huohottamaan, kun ajelee 10w-40 öljyillä."

Ihan silkkaa pas*aa, aivan täyttä tuubaa. ::)
En jaksanut silloin edes ottaa vakavasti joten vastasin kyseisessä topikissa vastaavalla järjettömyydellä.
Olisi pitänyt arvata että kirjoittaja olikin tosissaan kommenttinsa kanssa.

Juu, tuon "tiedon" sainkin netistä, siksi siinä lauseessa lukee "kuulema". Hienoa, jos mopo ylipäätään vielä toimii noilla kilometreillä. Itse suuresti toivon, että tuo mun tämän hetkinen mopo ei ole minulla enää siinä vaiheessa, kun sen mittarissa on 10tkm.

Lainaus käyttäjältä: dealer - 02.09.07 - klo:11:38

Jos oikein ymmärrän kirjoittaja kuvittelee että minun tuloihini vaikuttaa jotenkin skootterissa käytetyn öljyn viskositeetti ? ;D
No, kerrotaan tästäkin hieman tarkemmin.
Minä en myy mitään, olen autonasentaja.
Senkokoisella korjaamolla jossa minä olen töissä ei ole mitään merkitystä sillä paljonko mopojen öljyistä jää rahaa "taloon", kertavaihdossa skootteriin menee noin kymmenesosa siitä mitä autoon ja kysehän on autokorjaamosta, mopojen huolto on pikkujuttu siinä sivussa.
Kesällä 2008 voisi kokeilla käyttää huolloissa 15w40 öljyä jos maahantuojat antavat luvan, nyt ei enää tohdi kun talvi on niin lähellä. ;)

Sitä ei varmaan tavallinen autorasvari ymmärräkään, että millainen "valta" hänellä on asiakkaaseen. Tavallinen asiakas uskoo aivan kaiken mitä sille kerrot. Myös sen, että moottoriin juuri laittamasi, eli myymäsi, öljy on maailman parasta.

Miksi muuten edes harkitsette viskositeetin vaihtamista, kun nykyiset öljynne ovat tähän asti olleet aivan oikeita kaikkiin moottoreihin?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

fillaripongari

Minä en koskaan usko mitä "autorasvarit" suosittelee auton moottoriin öljyksi.

Huippuammattilaiset käyttää ja suosittelee aina Mobilin öljyjä, niinkuin itsekin yli 20 vuotta jo kaikissa laitteissani käyttäneenä,  ei koskaan muuten kone eikä vaihteisto ole pettänyt.

Suosittelen edelleen. 8)