Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

73cc sylinteri

Aloittaja sepponen1, 01.07.13 - klo:19:00

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Samaa mieltä muiden kanssa. Lisäksi kannattaa muistaa että kanavat hengittää aina seetin ja venttiililautasen välistä. Nokan nostokin siis vaikuttaa. Se virtausala siellä seetin ja venalautasen välissä ei järin iso ole vakionostoilla. Laskekaapas joskus muutes huviksenne se virtausalan suuruus ;)

Juissi

#46
Jos itselle tekisin, niin keventäisin venttiilit, niissä oli ainakin mulla ihan jumalattomasti tavaraa, siistisin kanavat ja hioisin kannesta lasin päällä vähän pois. Ei muuta, ainakaan samalla kertaa.

Koson variattorissa mulla on kaverina 5 gr rullat, takavari orkkis, mutta hyvin putsattu eikä takertele.
Isompi puhallin kannattaa vaihtaa jossain välissä saat viri ja varasta alle kympillä, ei puudu matka-ajossa sen jälkeen.

Itsellä siis 72 cc pytty, laskettu kansi, johon tehty edellä mainitut toimet, koson vari ja 5 gr rullat.
Kiertää kaasu tapissa ~8500 (ei viitti ajaa näin), kulku tasasella gps:n 68-70, ylämäkeen 45-55 riippuu mäestä.
Kiihtyyvyys ok ja matka-ajo kierrokset, kun vauhti 55-60 noin 7000.


Edit. Näissähän on vakionakin erilaisia nokkia, joten sekin vaikuttaa, saattaa olla että mulle on sattunut hyvä yksilö.
Asteita tai nostoa en oo siitä tutkinut.  :)
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

sepponen1

Nyt on osat sisässä ja mopokasassa, variaattorin laittaminen vaikutti vauhtiin ja kiertämiseen ihan uskomattomasti suosittelen kyllä tuota kaikille! nyt kiertää melkein 9000 kierrokseen asti kun ennen kiersi 6000 kierrokseen. Hiukan muuttu moponluonne tuon variaattorin myötä en tiedä toimiiko se niinku pitäs mutta ennen vakiona mopo kiihtytasaisen laiskasti koko kierros-skaalan ajan mutta nyt tuntuu että mopo alkaa kulkemaan vasta 6k kierroksen jälkeen, ja 5000 kierroksella ajaessa mopo käytännössä kulkee kävelyvauhtia. tämä normaalia?

-Zone-

Itse olen todennut, että ei ole vakiovarin voittanutta. Mä en pistä rahojani enää virivareihin.

tommi

#49
Muistan itse kun vuosia sitten ajelin tuollaisella koson varilla niin siinä tuli vakiona 5.3 ja 5.8g rullat ja ne oli aivan liian keveät, kone huusi kuin viimeistä päivää jo pienilläkin nopeuksilla. Oli pakko laittaa painavammat rullat ettei kone kuumennut liikaa. Päädyin muistaakseni 7.2g rulliin. Sen jälkeen sillä oli ihan siedettävä ajella. Eli taitaa olla ihan ominaisuus että kierrokset on noin korkealla jo kävelyvauhdissa. Ainakin niillä vakiorullilla.

Jossain vaiheessa hajosi sitten ne pakeliittipalat ja hakkasi rullakupin piloille. Vaihdoin takaisin vakiovariin. Olen kyllä samaa mieltä zonen kanssa että vakiovari on paras. Mutta makuasioitahan nämä ovat. Jotkut tykkää ajella kovilla kierroksilla.

sepponen1

Noh itse olen tyytyväinen kun vertasin pelkällä 72cc pytyllä ensin ja sitten variaattorin kanssa, vanhat variaattorin rullat oli enemmän lähellä neliötä kun pyöreätä muotoa. Pitäis pistää raskaammat rullat kuten tommi sanoi tietäs vaan mitkä nämä rullat olivat mitkä tuli mukana?

tommi

Kysy Jussilta, luulisi tietävän mitä myy. Kannattaa muuten ostaa sellainen pieni digitaalivaaka, se on skodeharrastajan lähes pakollinen apuväline kun noita rullia pyörii joka nurkissa, sekaisin keskenään, niin näkee mitä ne painaa.

http://www.mania33.com/webshop/cat/product_details.php?p=1084

-Zone-

#52
Lainaus käyttäjältä: sepponen1 - 13.07.13 - klo:15:47
vanhat variaattorin rullat oli enemmän lähellä neliötä kun pyöreätä muotoa
Ja tämähän tarkoittaa, että se variaattori ei silloin toimi kuten sen kuuluu ja musta on vähän hämärää ylipäätään verrata silloin vakiovariaattoria ja uutta virivaria. Liika lämpö on se mikä mun mielestä ne rullatkin kuluttaa ennenaikojaan, joskin on sillä älyttömän jäykällä vastinjousellakin osuutta asiassa. Ihan yhtä nopeaan ne rullat meni aiemmin siinä virivarissakin loppuun, eikä se sen pidempikäinen ollut muutoinkaan. Nykyään kun mulla on varikopan jäähtyvyyteen panostettu, niin variaattori sekä rullat kestää ihan eritavoin kuin aiemmin. Vakiovari on niin halpakin että ei tunnu missään jos/kunnes se kuluu liikaa.

Juissi

#53
Kannattaa avata ja putsata se takavarikin, jos se takertelee, niin ei hyvä.
Itsellä tosiaan koson variaattorin kaverina 5 gr rullat ja liikkeelle lähdössä kiekat käy ylhäällä (8000-8500), mutta kaasusta kun vähän (ihan vähän siis) höllää, niin heti laskee 5500-6500 tasolle, vauhti siis silti kasvaa.

Kaasua jos pohjassa pitää, niin sitten pysyy kiekatkin siellä 8500 nurkilla ja vauhti kasvaa nopeammin.
Alle 5000 kierroksen ei taida toi mun vehje tiputtaa kierroksia useinkaan, toisaalta eipä siellä ole mulla yhtään vääntöäkään.

Liikkeelle kyllä lähtee jo noin 3500 kierroksessa, tai siinä siis alkaa kytkin vähän ottaa.

Jos päädyt parantelemaan varikopan ilmanvaihtoa, niin yhteen omaan koppaani käytin seuraavaa metodia:
Pyyhin varikopan puhtaaksi ja kävin ajelemassa lätäköistä eri vauhdilla.
Tuuletusreiät tein sitten siihen osaan koppaa, mihin oli osunut vähiten paskaa.
Varikopan sisäpuolella laitoin verkon, ettei kivet, tms. menis sisään.
Sillä kopalla pysyi vari niin viileenä, että saattoi kättä pitää missä kohtaa vaan pitkän lenkinkin jälkeen.

Nykyinen setuppi ihan normikopalla pysyy n. 50 asteisena kopasta mittarilla mitattuna.
Hihna ja rullat on kestäny jo muutaman tuhatta, eikä kulumaa ainakaan vielä oo näkyvissä.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Jack

Lainaus käyttäjältä: tommi - 13.07.13 - klo:16:04
Kysy Jussilta, luulisi tietävän mitä myy. Kannattaa muuten ostaa sellainen pieni digitaalivaaka, se on skodeharrastajan lähes pakollinen apuväline kun noita rullia pyörii joka nurkissa, sekaisin keskenään, niin näkee mitä ne painaa.

http://www.mania33.com/webshop/cat/product_details.php?p=1084

Tossa on kans hyvä vaaka, ja tarkka.
http://www.dealextreme.com/p/precision-digital-pocket-scale-200g-max-0-01g-resolution-15006?r=34774240

Tulee kuluitta postilaatikkoon.