Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

73cc sylinteri

Aloittaja sepponen1, 01.07.13 - klo:19:00

« edellinen - seuraava »

sepponen1

Hei!
Eka viesti mopoikä kokoikä 26vee mittarissa ja pistin täksi kesäksi soliferin xtr50 skootterin eli kiinanihmeen
olen tilaamassa saksasta 73cc sylinteriä ja kantta kysysinki mitä muuta minun pitäisi tilata sen kanssa?
mopo on nyt vakio kuristuksia on otettu pois, tarvitsenko vaihtaa rullia taikka tätä multivaria(mikä lie se edes on?)
että saan maksimaalisen hyödyn isommasta pytystä?

konenikkari

Suosittelen että elämäsi ensimmäiseksi viri kohteeksi valitset 2T moottorin.
Mutta jos jatkat valitsemallasi tiellä, tottakai saat sieltä saksasta myös asennusohjeet, suomen kielellä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kolehmainen2

ei tuon nelarin virittäminenkää kyl mitää tähtitiedettä ole.. Että jos mieli tekee ni iha rohkeesti solivieteriä koneesta kiinni ;).
Kymco Spacer, Solifer Retro -12

konenikkari

Totta ihan mielenkiintoista ajankuluahan se on.
Ja äänethän on hyvät.
Eikä saastuta ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.07.13 - klo:20:00
Eikä saastuta ;)
Kaikki polttomoottorit saastuttaa, mutta jos huolissaan haluaa olla, niin 2T mopojen sijaan voisi silmäillä lentoliikennettä..

konenikkari

#5
Nii níi vieläkö on luvallista käyttää lyijyllisiä polttoaineita lentoliikenteessä ja esim. kerosiinia.
Ei meillä täällä maalla kukaan lennä,ainakaan luvallisesti.
Meillä täällä maalla mummojen pissaukset lasketaan ja jäteveden puhdistamo laskee lietteensä vesistöihin.
Pöh.
Mutta, poikkesimme asiasta, jatka toki sepponen1 virittelyäsi  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

sepponen1

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.07.13 - klo:19:37
Suosittelen että elämäsi ensimmäiseksi viri kohteeksi valitset 2T moottorin.
Mutta jos jatkat valitsemallasi tiellä, tottakai saat sieltä saksasta myös asennusohjeet, suomen kielellä.

Ei ole ensimmäinen viritys enkä sitä sanonutkaan. Kun olin mopoiässä minulla oli Solifer PV50 Jossa oli 80cc pytty, tehoputki ja malossin iso kaasari.

Uskosin että saan vaihdettua sylinterin itse, minulla on muutama kaveri jolla näistä on kokemusta. Siksi toistanki kysymyksen että mitä olisi suositeltavaa laittaa 73cc sylinterin ( ja kannen) kanssa mukaan, vari?rullat?
Skootterin virittäminen on minulle uutta.  :o

Coastside

#7
Täällä on isoista pytyistä ketju, jossa on kaikki mitä asiassa on oleellista. Hanki toinen kampura ja mäntä jo nyt koska jompi kumpi hajoaa. Jos sinun kone on niisku niin se ilmeisesti johtuu kannesta joita lähinnä arpoen saa hyviä ja huonoja ja kanavien sovitys kurkkuun ja putkeen auttaa. Tiivisteitä saa olla paljon koska niillä voi säätää männän ja venttiilien välin ja puristuspaineita riippuen kannesta ja männän laen muodosta. Öljypumpun ja nokkaketjun vaihto ei ole huono idea. Vääntöä tulee lisää joten rullia ei tarvitse kevyitä mutta on hyvä kokeilla. Vältä kierroksia ja käytä vääntöä, niin kestää pitempään. Kaasareitakin on eri efektiivisellä kurkulla, vaikka myynti-mitta olisi sama. Suutinta on hyvä suurentaa. Startin tehot loppuu kesken ja akku hyytyy myös.

Mitäs kysyit ::)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

sepponen1

#8
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 01.07.13 - klo:20:50
Täällä on isoista pytyistä ketju, jossa on kaikki mitä asiassa on oleellista. Hanki toinen kampura ja mäntä jo nyt koska jompi kumpi hajoaa. Jos sinun kone on niisku niin se ilmeisesti johtuu kannesta joita lähinnä arpoen saa hyviä ja huonoja ja kanavien sovitys kurkkuun ja putkeen auttaa. Tiivisteitä saa olla paljon koska niillä voi säätää männän ja venttiilien välin ja puristuspaineita riippuen kannesta ja männän laen muodosta. Öljypumpun ja nokkaketjun vaihto ei ole huono idea. Vääntöä tulee lisää joten rullia ei tarvitse kevyitä mutta on hyvä kokeilla. Vältä kierroksia ja käytä vääntöä, niin kestää pitempään. Kaasareitakin on eri efektiivisellä kurkulla, vaikka myynti-mitta olisi sama. Suutinta on hyvä suurentaa. Startin tehot loppuu kesken ja akku hyytyy myös.

Mitäs kysyit ::)

Niinnoh arvoin 63 ja 73c välillä saksanmarketista sais 63cc pytyn 29e (plus toimituskulut)  73cc pytyn saa kannen kanssa 50 euron luokkaan. viritys Kuulostaa hankalalta tai sitten te saatte sen kuulostamaan hankalalta muittenki mielipiteet olis tervetulleita  :)
En jaksa liikaa aikaani tai yöuniani menettää tämän vehkeen virittämistä koetellen et jos se on noin monimutkaista ni sniff!

edit: ei muutes lopu akun teho ku on modifiotu moottoripyörän akku soliferiin kiinni!  :D

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: sepponen1 - 01.07.13 - klo:20:38
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.07.13 - klo:19:37
Suosittelen että elämäsi ensimmäiseksi viri kohteeksi valitset 2T moottorin.
Mutta jos jatkat valitsemallasi tiellä, tottakai saat sieltä saksasta myös asennusohjeet, suomen kielellä.

Ei ole ensimmäinen viritys enkä sitä sanonutkaan. Kun olin mopoiässä minulla oli Solifer PV50 Jossa oli 80cc pytty, tehoputki ja malossin iso kaasari.

Uskosin että saan vaihdettua sylinterin itse, minulla on muutama kaveri jolla näistä on kokemusta. Siksi toistanki kysymyksen että mitä olisi suositeltavaa laittaa 73cc sylinterin ( ja kannen) kanssa mukaan, vari?rullat?
Skootterin virittäminen on minulle uutta.  :o

Todella hyvä ajatus on ns. viritystiimi jossa joku osaa jotain ja toinen toista, onnea tiimille.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

sepponen1

Meidän tiimissä on yksi autoasentaja ja motoristi joka tietää jotakin ja minä (joka ei tiedä paljoakaan)
Jos skootterin pytyn vaihtaminen ja virittäminen vaatii korkeampaa tietämystä kuin meillä (heillä!) on
niin sitten jää tilaamatta

konenikkari

Autoasentaja on hyvä peruskoulutus.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

sepponen1

Hiukan ummehtunut sori eiku siis paljon ummehtunut tää foorumi eksyin googella menen pois
postaanko goatsen niin saan bännit en jaksa tos teille ( o )
moj ja hei!

Juissi

#13
Itellä on melko toimiva setti.

72 cc pytty, 1mm laskettu kansi (jonka jouduin hiomaan lasilevyn päällä suoraksi).
Venttiilit kevennetty ja palotilaa muotoiltu, kun oli liikaa puristuksia ensin.
Koson virivariaattori ja 5,0 gramman rullat.
Putkea on muokattu niin, että takapilli on vaihdettu isompaan, mutta sen voi toteuttaa myös tekemällä reikiä takapillin viereen, esim.poralla.
Äänet sitten muuttuu, muttei radikaalisti, mulla mataleni.
Kesähelteillä toi tykkäs puutua, niin nyt siinä on parempi tuuletin kiinni, toimii hyvin.

Asennuksessa on hyvä huomioida että männän ja venttiiilien väliin jää tilaa, varsinkin jos kantta on laskettu, itsellä jää tilaa n. 1mm, joka on turhan vähän (voit laittaa alapäähään useamman tiivisteen tarvittaessa).
(Voit testata välyksen laittamalla vaikka sinitarraa männän päälle laitat koneen kasaa ja pyörität käsin. Purat uudestaa ja näät sinitarrasta millanen välys sinne jää).
Yläpään tiiviste kannattaa olla peltinen, pahvinen tahtoo revetä ketjun reiän kohdalta lisääntyiden puristusten takia.
Muista siirtää ohjuritapit vanhasta pytystä uuteen.

Katso että mäntä on oikein päin ja männänsokkia asentaessa kannattaa niihin sitoa lanka, niin ei tarvii ettii tallin lattialta kun ne sinne kuitenkin ensin lentää.
Männänrenkaat mieluummin oikeinpäin.

Kannesta kannattaa katsoa kanavia ennen asennusta useimmissa on valupurseita, jotka kannattaa ottaa pois (ja kanavia dremelöidä jos jaksat, tuo oikeasti tehoa).
Jossain vaiheessa säädä venttiilit, imu tiukka 0,1 (0,08) ja pako 0.1.

Samalla purkukeikalla kannattaa vilkasta alkukäyrään, jos siinä on se saasteputki kiinni (lähtee ylöpäin alkukäyrästä), niin voi olla alkukäyrä aika tukossa siitä liitoksen kohtaa.
Toinen käyrä, tai jos löytyy kaasuhitsi niin muokkausta.

Imukanavan puolella on monesti kaasarin ja kannen välinen kuttaperkkatiiviste rajoittimena. Ts. tiivisteen reikä on reilusti pienempi.
Kun laitat takaisin, älä kiristä liikaa, tykkää hajota se tiiviste ja tulee imuvuotoa.

Itse vaihtaisin suuttimen kokoon 85-88, suuntaa antavasti.
Vakio on yleensä 80-85.

Kiristintä laittaessa pitää muistaa vapauttaa sen jousi, ennekuin laitat sen paikalleen, jousi viimeisenä.


Puolet jäi sanomatta ja tästäkin saattoi olla puolet jo tuttua, mutta tulipahan kirjoitettua.

Itse ottaisin seuraavat osat:
Pytty + kansi + mäntä.
Tiivistesarja, ja varmistus, että jossakin tulee mukana peltinen yläpään tiiviste.
Koson variaattorin (tykkään itse enemmän kuin narakusta tai muista).
Rullat 5-5,5 gr. Orkkiksillakin varmasti toimii paremmin kuin tähän asti.
Muutamat suuttimet.

Jos täppiä riittää, niin uuden alkukäyrän, jos entinen on ahdas.


Oma setuppi kiihtyy mukavasti (autojen kanssa selviää mukavasti) ja ottaa nopeutta sen 65-70 gepsiin.
Ylämäissä vauhti hiipuu viitenkymppiin, pitkässä mäessä 45, muttei sen alle.

Coatsiden huomio kampuran hajoamisesta ei ole liioiteltu, jossain vaiheessa se laukeaa, keskiarvo lienee jotain 10 000- 12 000 kilometrin paikkeilla.
Sitä nopeammin mitä isompi pytty ja kierroksia.
Kevyet rullat tekee tuhoja nopeammin mutta tuo kiihtyvyyttä.
Kandee lukea muutama topicci isommista pytyistä, niissä on aika paljon hyvää asiaa.  :)

Ja joka joka foorumilla kannattaa olla melko paksu nahka, täällä on porukkaa ja kirjotustyyliä laidasta laitaan.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

sepponen1

#14
Lainaus käyttäjältä: Juissi - 01.07.13 - klo:21:50
Itellä on melko toimiva setti.

72 cc pytty, 1mm laskettu kansi (jonka jouduin hiomaan lasilevyn päällä suoraksi).
Venttiilit kevennetty ja palotilaa muotoiltu, kun oli liikaa puristuksia ensin.
Koson virivariaattori ja 5,0 gramman rullat.
Putkea on muokattu niin, että takapilli on vaihdettu isompaan, mutta sen voi toteuttaa myös tekemällä reikiä takapillin viereen, esim.poralla.
Äänet sitten muuttuu, muttei radikaalisti, mulla mataleni.
Kesähelteillä toi tykkäs puutua, niin nyt siinä on parempi tuuletin kiinni, toimii hyvin.

Asennuksessa on hyvä huomioida että männän ja venttiiilien väliin jää tilaa, varsinkin jos kantta on laskettu, itsellä jää tilaa n. 1mm, joka on turhan vähän (voit laittaa alapäähään useamman tiivisteen tarvittaessa).
(Voit testata välyksen laittamalla vaikka sinitarraa männän päälle laitat koneen kasaa ja pyörität käsin. Purat uudestaa ja näät sinitarrasta millanen välys sinne jää).
Yläpään tiiviste kannattaa olla peltinen, pahvinen tahtoo revetä ketjun reiän kohdalta lisääntyiden puristusten takia.

Katso että mäntä on oikein päin ja männänsokkia asentaessa kannattaa niihin sitoa lanka, niin ei tarvii ettii tallin lattialta kun ne sinne kuitenkin ensin lentää.
Männänrenkaat mieluummin oikeinpäin.

Kannesta kannattaa katsoa kanavia ennen asennusta useimmissa on valupurseita, jotka kannattaa ottaa pois (ja kanavia dremelöidä jos jaksat, tuo oikeasti tehoa).
Jossain vaiheessa säädä venttiilit, imu tiukka 0,1 (0,08) ja pako 0.1.

Samalla purkukeikalla kannattaa vilkasta alkukäyrään, jos siinä on se saasteputki kiinni (lähtee ylöpäin alkukäyrästä), niin voi olla alkukäyrä aika tukossa siitä liitoksen kohtaa.
Toinen käyrä, tai jos löytyy kaasuhitsi niin muokkausta.

Imukanavan puolella on monesti kaasarin ja kannen välinen kuttaperkkatiiviste rajoittimena. Ts. tiivisteen reikä on reilusti pienempi.
Kun laitat takaisin, älä kiristä liikaa, tykkää hajota se tiiviste ja tulee imuvuotoa.

Itse vaihtaisin suuttimen kokoon 85-88, suuntaa antavasti.
Vakio on yleensä 80-85.

Kiristintä laittaessa pitää muistaa vapauttaa sen jousi, ennekuin laitat sen paikalleen, jousi viimeisenä.


Puolet jäi sanomatta ja tästäkin saattoi olla puolet jo tuttua, mutta tulipahan kirjoitettua.

Itse ottaisin seuraavat osat:
Pytty + kansi + mäntä.
Tiivistesarja, ja varmistus, että jossakin tulee mukana peltinen yläpään tiiviste.
Koson variaattorin (tykkään itse enemmän kuin narakusta tai muista).
Rullat 5-5,5 gr. Orkkiksillakin varmasti toimii paremmin kuin tähän asti.
Muutamat suuttimet.

Jos täppiä riittää, niin uuden alkukäyrän, jos entinen on ahdas.


Oma setuppi kiihtyy mukavasti (autojen kanssa selviää mukavasti) ja ottaa nopeutta sen 65-70 gepsiin.
Ylämäissä vauhti hiipuu viitenkymppiin, pitkässä mäessä 45, muttei sen alle.

Coatsiden huomio kampuran hajoamisesta ei ole liioiteltu, jossain vaiheessa se laukeaa, keskiarvo lienee jotain 10 000- 12 000 kilometrin paikkeilla.
Sitä nopeammin mitä isompi pytty ja kierroksia.
Kevyet rullat tekee tuhoja nopeammin mutta tuo kiihtyvyyttä.


No nyt tuli asiaa! kiitos
suunnitteilla on tilata
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Performance-Kit-2-Cylinder-cylinder-head-47mm-72cc-GY6-including-valves-139QMB-139QMA-4-stroke-engine-china-scooter
setti joten en usko että kantta tarvitsee modata luulisi sen olevan ihan oikea ja passaava sylinteriin joka tulee mukana.
Rullat voisin samaan settiin tilata saksanmarketista ei ole tietoa mitkä tässä solifer xtr50 2006 on mukana mutta tilaan noi 5g.

Huomasin ostaessa että tätä putkea on jo muokattu. Alkukäyrä joka tässä on orkkis niin ajattelin isontaa sinne ei mene edes pikkurilli niin hitsataan isommassa putkesta käyrä siihen.

Tuon kannen venttiilien säätö on meille hiukka kysymysmerkki vielä mutta taitaa testaamalla selvitä.

Imukanavan (kaulan) välistä on otettu muovinen rajoitin pois. kaula on hiukka haurastunut veikkaan että hörsii hiukka ilmaa väliin että sekin kannattaisi vaihtaa.

suuttimesta en ota selkoa mikä siellä oli kun viimeksi vaihettiin, muistaakseni aika levoton luku siellä oli tyyliin 1.2m mutta vanhalla poraajan silmillä katsoin ettei se niin iso ole :)


Edit : Ps: olin katsovani kun puhistin kaasarin se oli 19mm joten tuntuisi ettei se rupeasi ahdistaa siitä jos tilaisi vain isompia suuttimia