Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Super 8, kiihtyy loistavasti mutta kulkee huonosti

Aloittaja Kari69, 02.09.23 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

Kari69

Olen korjannut noin 15 Kymcoa ja tapana on mitata niistä kiihtyvyys ja huippunopeus. Kiihtyvyyden mittaan siten, että käynnistän sekuntikellon ja pistän täyden kaasun päälle. Seuraan nopeutta skootterin mittarista. Kun saavutetaan nopeudet 30, 40 ja 50 niin painan sekuntikellon lukemat muistiin.

Tämä S8 kiihtyy paremmin kuin mikään aikaisempi. Huippunopeuden (51 GPS) se saavuttaa puolella kaasulla, kierroksia noin 9000. Sen jälkeen ei tapahdu mitään vaikka kaasua lisäisi. Holkki ja CDI ovat ilman rajoitusta. Suutin on 80. 85 ei vaikuttanut mitään. Ajettu 10 000 km.

Mikä voisi olla vikana, kun ei lisää kierroksia puolen kaasun jälkeen?

mopotinx3

Tavallisesti kierroksen ottoa haittaa 4t Kymcossa ilmanputsari ja minikokoiset venttiilit. Jos mopo on 2t  niin pytty on yleensä liian pienillä aukoilla varustettu ja pakoputki tukkoinen. Samanlaiset virittämättömät Kymcot voi olla variaattorin säädöiltään erilaisia, esim lautaset ei mene tarpeeksi lähelle toisiaan. Se voi viedä 10 km/t pois vauhdista.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Kari69

4T kone on kyseessä. Kokeiltiinko, josko ilmansaanti ahdistaa ja otettiin ilman suodatin pois. Kaveri ei ajanut edes pihasta ulos, kun ei kulkenut mihinkään.

Kokeiltiin 8,5 g rullia, kiihtyvyys meni mutta nopeutta ei tullut yhtään lisää.


Kymcojen välityssuhde 20 km/h nopeudella on 55-70 m/1000 moottorin kierrosta. Tästä se kasvaa nopeuden kasvaessa koska variaattori toimii ja on tapissaan 110-150 m/1000 r. 110 on hyvin tiheä välitys ja kiihtyvyys hyvä. 120-130 on normaali ja 150 hyvin harva.

Tuon Super kasin välitys oli 110 eli hyvin tiheä. Silti se otti vain 9000 rpm. Outoa, kun ei edes tiuhalla välityssuhteella ota kunnolla kierroksia. Oma Agilityni otti 110 välityksellä lähes 11 000 rpm. Vaimon Agility ottaa 120 välityssuhteella 10 250 rpm ja kulkee 75 km/h oman mittarin mukaan.

Välityssuhteet on laskettu mopon oman nopeusmittarin mukaan, joten ne ovat hieman liika suuria.
Tarkastetaan vaimoni mopon välityssuhde GPS lukeman mukaan. Nopeus 63 km/h ja kierrokset 10250.

Välityssuhde 1000 x 63 / 60 / 10,25 = 102,4 m/1000r

Näin laskettu välityssuhde ei ole kampiakselista taka-akseliin van kampiakselista takapyörän ulkokehälle. Se kertoo montako metriä mopo kulkee, kun moottori on pyörinyt 1000 kierrosta.  Tämä suhde on sikäli kätevä, että se eliminoi erikokoisten pyörien vaikutuksen. Toisin sanoen vaikka Super kasin ja Agilityn pyörät ovat erikokoisia, niin mopot kulkevat samoilla kierrroksilla samaa vauhtia, jos tämä välityssuhde on sama.

mopotinx3

Kokeile lainata kaasari siitä agilitystä laiskaan superkasiin. Ilmanputsarin tuloaukon suurentaminen vaatii isomman suuttimen about 82>87 kokoon. Voihan olla, että uudemmissa  Super8 skootterin 2010> malleissa on joku uusi kuristus lisätty omistajan kiusaksi. Tunnen vain noita vanhoja, joissa ei ole sitä valojen säätöboksia.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

Voisko se cdi kumminkin rajoittaa tai onkohan jossain joku elektroninen nopeusvahti? Kuulostaa että olisi.

konenikkari

9000 rpm on hyvä kierrosluku moottorin kestävyyden kannalta
variaattori ei jostain syystä vaihda välityksiä nopeammalle.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 03.09.23 - klo:22:24Kokeile lainata kaasari siitä agilitystä laiskaan superkasiin. Ilmanputsarin tuloaukon suurentaminen vaatii isomman suuttimen about 82>87 kokoon. Voihan olla, että uudemmissa  Super8 skootterin 2010> malleissa on joku uusi kuristus lisätty omistajan kiusaksi. Tunnen vain noita vanhoja, joissa ei ole sitä valojen säätöboksia.
Siinä oli jo Agilityn kaasari. Tässä kaasarissa normaali pääsuutin on 75. Tuo Superin oma kaasari vaatii aina suurempaa, yleensä 80. Kerran booasi silläkin, mutta 82 riitti.

Kari69

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 04.09.23 - klo:04:31Voisko se cdi kumminkin rajoittaa tai onkohan jossain joku elektroninen nopeusvahti? Kuulostaa että olisi.
Tätä minäkin epäilen. Rajoittamaton CDI rajoitta kierrokset turvalliselle tasolle eli 9000-9300.

Rajoittavan CDI:n tuntee siitä, että liittimen keskellä olevassa muovitapissa on vähän vihreää väriä. Näin minun kokemukseni mukaan. Mulla on yksi S8 nyt työn alla. Pitääkin kokeilla mitä kierroksia se antaa rajoittavalla CDI:llä. Aikaisemmin en ole mitannut, kun ei ollut kierroslukumittaria.

konenikkari

#8
Tehoputkella parhaan väännön ja tehon alue on yleensä tuo 8-9500.
Jos sitä haluaa nostaa, pitää aukkojen ajoituksia muuttaa sylinteristä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)