Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Öljynsuodattimen korkki auki!

Aloittaja zapiz, 04.06.18 - klo:17:18

« edellinen - seuraava »

zapiz

Kymcon öljynsuodattimen korkki on todella tiukassa ja mutteri nuljaantunut pyöreäksi, eikä sitä saa enää normityökaluilla auki. Millähän tavalla/työkalulla aukeaisi helpoiten? Linkissä kuva korkin mallista.

https://www.racing-planet.de/oil-filter-screw-plug-p-123965-1.html

konenikkari

#1
Älä aukaise ennen kuin uusi korkki o-renkaineen, on käsillä,
todennäköisesti särkyy avatessa, jos ei ole jo särkynyt.
Noihin korkkeihin o-rengas pitäisi, joka kerta avatessa, uusia.
O-renkaan tarkoitus on tiivistää ja pitää korkki kiinni,
samoin kun esim auton öljynsuodattimessa.
Missään tapauksessa ei saa niin paljon kiristää, että korkin ja lohkon pinnat kohtaavat.
Ja korkki pitää ihan olemattomalla kiristyksellä, ja pysyy myös kiinni.
Takavuosina vastaavat korkit esim mankissa, kiristettiin käsin, ja piti ja pysyi.
Tosin iskä sanoi ettei muttereita saa kierrellä paljain käsin, menee mutterista kulmat rikki  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

zapiz

Joo uusi korkki toki tulossa toivottavasti jo huomenna, mutta millä ilveellä saan ton vanhan auki? Mutterinsärkijästäkään ei tässä tapauksessa ole apua.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

zapiz

#4
Palataanpa asiaan, kun vihdoin on aikaa ropaukselle. Eli pihdeillä on kyllä täysin mahdotonta saada korkin ulkokehästä riittävän pitävää otetta. Muita vinkkejä otetaan mieluusti vastaan, jotta pääsisi öljynvaihtoon. Tietysti voisi ajaa jollekin pajalle ja pyytää maksua vastaan avaamaan, mutta ei oikein anna luonto periksi  ;D

Coastside

Tee tai hanki kartiopäinen tuurna ja naputtele sillä auki. Ei lipsu eikä leikkaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

lukkopihdeillä luulisi aukenevan. itse en tuon kautta edes öljyjä vaihtele. joskus oon sihtiä puhdistellu. toisella puolella moottoria on 17mm tyhjennysproppu hoidan asian sen kautta.jos siis kinukki nelari tässäkin.

konenikkari

#7
Lainaus käyttäjältä: zapiz - 12.06.18 - klo:13:34
Palataanpa asiaan, kun vihdoin on aikaa ropaukselle. Eli pihdeillä on kyllä täysin mahdotonta saada korkin ulkokehästä riittävän pitävää otetta. Muita vinkkejä otetaan mieluusti vastaan, jotta pääsisi öljynvaihtoon. Tietysti voisi ajaa jollekin pajalle ja pyytää maksua vastaan avaamaan, mutta ei oikein anna luonto periksi  ;D

Jos se tulppa ei vuoda, anna olla kiinni kunnes saat uuden,
öljyt voit vaihtaa siitä toisesta tyhjennystulpasta.
"ei sitä saa auki, millään pihdeillä", väärin,"minä en saa sitä auki, millään pihdeillä."  8)

Kyllä se noilla mummonhuulilla aukeaa tai menee rikki, kokemusta on.
Koetitko kiertää siitä keskimutterista, vaiko sen ulkokehältä,n35mm kuten opastatin
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

kyl se lähtee lukkopihdit laittaa sika kireelle kiinni siihen pyöreeseen mutterin tynkään. joko menee tulpasta kierteet taikka joku halki ennenkuin pihdit antaa periksi.

MORPA

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 12.06.18 - klo:18:39
kyl se lähtee lukkopihdit laittaa sika kireelle kiinni siihen pyöreeseen mutterin tynkään. joko menee tulpasta kierteet taikka joku halki ennenkuin pihdit antaa periksi.

Näin tapahtuu. Lukkopihdit pitää toiseen suuntaan paremmin kuin toiseen ;)

Voit viilata siihen vanhaan korkkiin kaksi samansuuntaista pintaa ja kiintoavaimella koittaa niistä kääntää, toi osa on pehmeetä valua niin voi ne lukkopihtien urat vaan täyttyä siitä ja sitten taas sutasee.

Vaikkei mitään aukeamisongelmia olisikaan, niin itse pistän noihin avaimen kiinni ja lyön vasaralla avaimen juureen, ihan varmuuden vuoksi. Nimenomaan siihen avaimen pultin puoleiseen päähän napautan ja pidän avaimen päästä kiinni. Ei ole mitään syytä hukata sen vasraniskun voimaa sen avaimen varren vääntämiseen ;)
Liikennesika.