Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

kani

Kävin vielä avaamassa kaasarin kannen. Kaikki näytti olevan ok. Ainoa ero aiempaan  että kaasarin kalvo ei ollut venynyt kuten aiemmin keväällä neulaa säädellessä. Tässä kaasarissa on aina joutunut yön yli odottelemaan että kalvon saa taas sopimaan paikalleen. Jäljistä tai tuntumasta päätellen ei ole jumittanut tai mitään näkyvää outoa.. Pitäiskö kaasari putsata kuitenkin varuiksi..


Sent from my iPad using Tapatalk HD

tommi

Kokeile normimittaisella holkilla. Jos ottaa hyvin jengaa niin silloin ei ainakaan cdi-boksissa, staattorissa, saatika kaasarissa ole vika. Hoksasitko muuten katsoa ettei rullakupin sisäholkki ole työntynyt ulos kupistaan? Sitä ei välttämättä huomaa, jos ei hoksaa katsoa. Jos se tulee ulos millinkin verran niin varin käyttäytyminen muuttuu selvästi laiskemmaksi. Mulla oli eräs kuppi jossa holkki ei meinannut millään pysyä paikallaan, sitä sai olla jatkuvasti painamassa takaisin koloonsa, ruuvipenkissä.

Daywalker-75

Eilen tuli osat Virijavaralta. Kiitos pojille sinne!
Skodessa olikin jo öljypumppu ja ratas paikoillaan ja tänään lyön koko paskan kasaan. Pitäisiköhän tuohon uuteen 82cc pyttyyn laittaa kaksi tiivistettä kanteen? Tommi täällä ainakin kirjoitteli, että isovenakansi+82cc pytty yhdistelmällä kannattaisi laittaa..
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

-Zone-

#978
Mitäpä tuohon vastaisi.. Ehkä olisi parein olla vastaamatta mitään, mutta tuodaan nyt silti muutama rivi omia mietteitä.

Mä en ole koskaan pistänyt kahta kannentiivaria. En pattipäisillä enkä koverillakaan männillä, vaan aina olen mitannut puristussuhteen ja tarvittaessa säätänyt sen haluamakseni. Jos kannen palotila on jo muodoiltaan siistitty niin pyrin ensisijaisesti kasvattamaan palotilaa jyrsimällä männästä venataskuja suuremmaksi ja pattipäisistä hiomalla männän päätä matalammaksi. Tämä siksi että kannessa palotilamuutokset pysyisi mahdollisimman pieninä ja toinen syy on että musta männän ja venttiililautasen välissä (eteenkin imupuolella) saa ollakin hiukan ylimääräistä tilaa (asia liittyy nokan overlap jaksoon ja siihen minkä verran mäntä kääntää seosvirtaa pakokanavaan, mutta ei nyt tarkemmin siitä). Kerran yhden koverapäisen kanssa squish on vaatinut kasvattamista, niin hioin mäntää lasilla ja santapaprulla vaikka se ylimääräinen kannentiivari nyt nopeampi menetelmä onkin.

Squishin mittaan niin että pistän männän paikalleen pelkällä tapilla (sokkia (aka lukkorenkaita) tai männänrenkaita ei tässä vaiheessa tarvita). Pytty paikalleen ja katon kuinka alas männänpää jää sylinteritasosta. Yhden ainoan kerran on siis vaatinut muutosta eli ainakaan mun kohdalla ylimääräiselle tiivisteelle ei ole ollut sen puolesta perusteluja. Nokkaketjun kiristäjän kiristysvara riittää tietty hivenen pidemmälle ylimääräisten tiivareiden kanssa mutta musta sen käyttöön saisi olla aina perustellummat syyt. Tietty jos rakentaa tyylillä paketista osat koneeseen kiinni, niin ehkä viisain on löydä se ylimääräinen tiivari ja osia paketista koneeseen tyylillä näiden kiinalaisten kanssa kannattaa asennoitua niin, että jos pata rivahtaa on osasyytäkin peilissä vaikka saattaiskin olla noloa myöntää. Suurin syypää on kyllä silloinkin valmistaja kun on vähän väärin olettaa että jokainen olisi moottoreita rakentanut koko ikänsä.

Näissä on ollut niin paljon mittaeroja ja muutoinkin puolivalmisteita osissa että vaikka tarkistelu ja mittailu aikaavievämpi tapa onkin on se huomattavasti parempi tapa kuin luottaa valmistajien aikaansaannoksiin. Kiinanromut sopii huonosti sellaiselle joka ei ole tottunut tähän mittaamiseen, tarkisteluun ja säätämiseen + surkean laadun vuoksi vaikea suositella näitä edes jälkimmäisellekään. Itse kun tiedän aika pitkälle mitä mun moottorissa pyörii sisällä ja millä mitoituksilla voisi tuohon luottaakin, mutta tuon kiinalaisen laadun tietäen lähden tolla harvoin sinne minne "kirkontorni ei enää näy". Eli pääosin se on pelkkänä kauppakassina + kotikylällä kalareissuissa kulkupelinä ja pidemmälle ajellaan sitten luotettavimmilla peleillä. Tylyä tekstiä tiedän, mutta monen vuoden empiirisen taistelun tuloksena ei voi muuta todeta kuin että tämä päätös on vain vahvistunut.

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 03.06.14 - klo:07:33
Eilen tuli osat Virijavaralta. Kiitos pojille sinne!
Oletko oikeasti saanut yhteyttä kyseiseen virmaan? Itse luulin moisen menneen ja ajat sitten konkkaan luokattomien osien myynnillä ???

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 03.06.14 - klo:11:36
Itse luulin moisen menneen ja ajat sitten konkkaan luokattomien osien myynnillä ???
Ihan sitä samaa paskalaatua ne osat on kaikkialla muuallakin. Ei ne niitä valmista. Myyvät vain.

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 03.06.14 - klo:11:36
Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 03.06.14 - klo:07:33
Eilen tuli osat Virijavaralta. Kiitos pojille sinne!
Oletko oikeasti saanut yhteyttä kyseiseen virmaan? Itse luulin moisen menneen ja ajat sitten konkkaan luokattomien osien myynnillä ???

Kyllä ja hyvin on toiminut. Samoja tarvikkeita ne on muillakin.

Zonelle vielä kiitti syvällisestä analyysistä, vaikka tipuin jo kolmannella rivillä kärryiltä..  ;D

En siis laita toista tiivistettä...


EDIT: Hitaampi kuin Zone...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

latromster

#982
Mä oon ajanut säännöllistä matka-ajoa 100+ km pienellä kiinalaisella eikä ole koskaan jättänyt tielle (löysää variaattorin mutteria lukuun ottamatta mutta työkalut löytyi). Niin ja kerran omaa syytä alapään tiivisteen korvaaminen silikonilla hajotti kampiakselin.

-Zone-

#983
Ehkä olisi vaan saanut jäädä kuitenkin vastaamatta..

Täsmennellääs. En mä Tommin ohjetta lyttää niiden tuplatiivisteiden käytöstä. Tommi on myös pitkään rakentanut näihin motteja ja todennut mikä toimii mikä ei. Tommin kanssa meillä on sama ajatus takana eli laskea sitä puristussuhdetta ja pitääksemme squishi ja esim venttiilautasen ja männän ventiilitaskuvälys riittävänä, mutta metodit poikkeaa toisistaan. Itse olen sitä koulukuntaa jonka mielestä tiivisteitä ei kuulu pistää päällekkäin useita vaan esim puristussuhdetta moottorissa muutetaan muulla tavoin. Jos vena-mäntä välyksiä yms ei ala tarkistelemaan ei Tommin ohje tuplatiivisteestä ole ihan huono eikä ajatuksena tuulesta temmattukaan, vaan tuleepahan moottoriin ainakin se yhden puristuneen kannentiivisteen aikaansaama turvavälys.

Siinä mielessä ihan hyvä ohje jos ei ala mittaileen ja laskemaan (matemaattisesti siis) puristussuhdetta. Itse olen vaan saanut sen verran paljon surkealaatuista ja väärillä mitoilla koneistettua tavaraa etten kasaa koneita mittaamatta. En ole kyllä siihen tottunut muutoinkaan aiemmin esim autojen koneita kasaillessakaan.

latromster: En minä sitä sano etteikö kiinalaisella voisi pidempääkin reissua taivaltaa ja varmaan tuo oma kestäisi nytkin oikein hyvin. Ainakin se on nyt surkean sijaan vähemmän huono eikä tielle ole enää jäänyt esim bensahanaongelmien takia kun käytössä on 100% manuaalinen hana. Moottorikin kestäisi vakiona kilometreinä varmasti paljon pidemmän määrän kuin viritettynä se ei ole mikään yllätys ja täysin tiedossa virittämään ryhtyessä. Aina se käyttöikä lyhenee viritysastetta nostettaessa mikäli ei puututa osien materiaaleihin. Eteenkin kun ne on näin heikkoa tekoa. Valu on kautta linjan haurasta oli kyse sitten moottorilohkosta tai vaikkapa männistä.

Se minkä vuoksi itse ylipäätään aloin tuota virittämään vaikka tiesinkin laadun olevan heikkoa on että tuo oma yksilö oli kaikinpuolin äärisurkea vakiona. Luotettavuus mukaan lukien. Teho ei yksinkertaisesti riittänyt ylämäkiin. Olisi lähes voinut hypätä kyydistä ja juosten tuupata lisävauhtia ylämäissä. Ylikeveistä rullistakaan kun ei ole hyötyä kuin niihin pelkkiin ylämäkiin koneen huutaessa armottomia kierroksia kaikkialla muualla. Jos jollain rakkine toimii ongelmitta niin hyvä se vain. Omat kokemukset on sellaiset kuin ne on enkä tolla harrasta pitkiä reissuja. Kyllä mä tuon kanssa pärjään kun saan sen itse kuntoon ja ne huonolaatuiset osat on halpoja, mutta en mä sitä hankintana kellekään suosittele.

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 03.06.14 - klo:11:39
Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 03.06.14 - klo:11:36
Itse luulin moisen menneen ja ajat sitten konkkaan luokattomien osien myynnillä ???
Ihan sitä samaa paskalaatua ne osat on kaikkialla muuallakin. Ei ne niitä valmista. Myyvät vain.
Eikö :o Mutta muissa Paskaa myyvissä liikkeissä sentään vastaavat myyvistään tuotteista!

kani

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.05.14 - klo:07:34
Kokeile normimittaisella holkilla. Jos ottaa hyvin jengaa niin silloin ei ainakaan cdi-boksissa, staattorissa, saatika kaasarissa ole vika. Hoksasitko muuten katsoa ettei rullakupin sisäholkki ole työntynyt ulos kupistaan? Sitä ei välttämättä huomaa, jos ei hoksaa katsoa. Jos se tulee ulos millinkin verran niin varin käyttäytyminen muuttuu selvästi laiskemmaksi. Mulla oli eräs kuppi jossa holkki ei meinannut millään pysyä paikallaan, sitä sai olla jatkuvasti painamassa takaisin koloonsa, ruuvipenkissä.

No kokeilin sillon tallilla käydessäni silläkin. Parhaiten se toimi tuolla etuvarisetillä mikä on nyt. Sehän siinä on kun se ei ota jengaa normaalisti ylös asti. Vähän kun vertais bensakonetta ja vapari dieseliä mikä nyt on ihan hengetön. Pari kertaa kun vika ilmeni se jotenkin "naksahti" hetkiksi toimimaan normaalisti ja palautui sitten dieselöimään. Sen takia jäin epäilemään jotain sähköjuttua. Koko etuvari on uusi, eikä vanhassakaan ollut mitään outoa, rullat oli vaan kuluneet kulmikkaiksi. Vika ilmeni jo vanhalla. Varin uusiminen aiheutti sen että kulku "tasaantui" aiemmasta tosi pehmeäksi. Kai se on pakko pistää vaan yläkerta uusiksi ei tätä mikään muu selitä.

mirqe

Vähän offtopicia virijavarasta.. Itse ostin kiinalaiseen skootteriini virijavaralta liukurullat. Piti olla paljon paremmat kuin normaalit rullat. Vieressä oli taulukko rullien painon suhteen (50cc - 5.5g -6g ym) ostin sitten nuo 5.5g ja kun laitoin ne kiinni, skootteri kulki n. 30km/h tunnissa ja kierrokset olivat 10 000rpm.

Laitoin viestiä tonne firmaan ja he käskivät värittää sen paikan missä rullat ovat esim lyijykynällä. Siinä sitten mietin ja laitoin vakio rullat takaisin paikalleen.. Kuulostaa kaukaa haetulta ruveta värittämään lyijykynällä rullakuppia...

EDIT: enmpä uskaltaisi ostaa virijavaralta mitään 70cc:tä. Tiedä vaikka käskisi männän värittää lyijykynällä..  ;D

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: mirqe - 04.06.14 - klo:16:21
skootteri kulki n. 30km/h tunnissa ja kierrokset olivat 10 000rpm.
Jos rullat oli siellä oikein niin ne ei syystä taikka toisesta liikkuneet mihinkään. Tätä mitä luultavimmin virillä ja varalla oli myöskin ajateltu ja että näin olisi poiskuluneesta jäljestä nähnyt minkä verran ne siellä liikkuu. Minusta ei suinkaan mikään ihan tyhmä ajatus käyttää merkintään lyijykynää. Tussilla voi värittää sen rullakupun toiselta puolen ja näin nähdään jäljestä nouseeko hihna ylös asti. Se onkin varsin usein käytetty tapa. http://img480.imageshack.us/img480/335/img22548hs.jpg

openflow

Lainaus käyttäjältä: kani - 25.05.14 - klo:20:22
Mikähän nyt on vaivannut sen jälkeen kun läppäsin venttiilit ja on käynyt hyvin. Parin reissun jälkeen rupesi kierrosherkyys laskemaan ja tuntuu melkein dieseliltä aiempaan verrattuna.
Kevyilläkään rullilla ei jaksa ajossa vetää kuin 5500-6500 (max) ja pitkän vedättämisen jälkeen kulkee 50km/h (ennen 70-80).
Pakoputki tukossa ?
Jos mopolla ajaa ~1/3 kaasulla tasaisella ja väännät kaasun pohjaan, lisääntykö teho reilusti vai hyvin vähän ?
Jos teho ei lisäänny, on mahdollisesti pakoputki tukossa: alkukäyrä tai äänenvaimennin. Joku irtopala tai paljon karstaa. Myöskään kone ei kierrä, jos putki tukossa.

Toinen vaihtoehto on liian pienet venttiilin välykset. Jos nokan perusympyrä ei ole täysin pyöreä, niin saattaa käydä siten että kun säätää välykset hyvin pieneksi ja sitten aavistuksen pyöräytät nokan toiseen asentoon --> kantaa venttiili ja laskee paineita pois.

Mulla on kiinni nokka, jossa perusympyrä on matalampi lähempänä nokan aukeamis kohtaa kun heti sulkeutumis kohdan jälkeen. Jos nokan säätää alimassa kohtaa ~0,05 niin se kantaa selkeästi kun nokkaa pikkaisen pyöräyttää toiseen kohtaan.

a) Putsaa pakoputki.
b) Säädä välykset isommaksi ja tarkista ajoitukset.

Itselläni(72cc) kun on  kulkenut vain ~50k km/t, vika on johtunut nokan väärästä ajoituksesta tai tukkeutuneesta pakoputkesta.

--------------
Vähän vaikuttaisi, että rullat on jumissa tai väärin asennettu jos kierroksia 10000 rpm @ 30 km / t. Rullat on näillä kierroksilla siellä kupin pohjalla -- eivät liikkuneet mihinkään.

Daywalker-75

Do dii. Hitto kun ei oikein löydy sopivaa ketjua, niin sukkuloin kahden ketjun välillä.
Iskin siis Baotianin kasaan ja aikaa meni moottori pöydältä kone tulilla kolme tuntia...
Laitoin siis uuden 82cc pytyn kiinni tommin ohjeilla(2 tiivistettä). Ekalla tulille. Hiukan laitoin imupuolen välystä taas tiukemmalle nakutuksen takia, eli 0,1 ei mahtunut ja 0,05 oli väljä. Öljyä oli hyvin kannessa kun tein tarkistuksen pienen käytön jälkeen.
Kaikki siis näyttää hyvältä. Ainut mikä on tullut, niin pelko polkaista skode käyntiin, koska se potkaisee helvetillisesti takaisin. Oikein jalkaa sattuu.

Polttelee lähtee ajelemaan, mutta kun on saikulla, niin ei kehtaa pitemmälle lähteä. Vääntöä kyllä tuntuu olevan, kun pienen lenkin heitin...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"