Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

openflow

Lainaus käyttäjältä: tommi - 24.08.13 - klo:08:22
Joo, viides kampura hajosi eilen. Tällä kertaa meni alapään neulalaakeri sököksi. Runkolaakerit hyvässä kunnossa. Eli hyvä esimerkki ettei pelkästään runkolaakereiden vaihtaminen aina auta vaan pitäisi vaihtaa parempi kiertokangen laakerikin. Onnistuuko muuten  kotikonstein?
Runko- ja kiertokangen-laakereiden vaihto vaati työkaluja joita harvalta löytyy kotoa. Tarvitaan pari heittokelloa, prässi ja jonkin sortin jykevä V-pukki tai jokin muu vastaava asennus teline. Sanoisin, että useimmilta jää kampura purkamatta ja kasaamatta työkalujen puutteen vuoksi. Joku täällä foorumilla taisi vaihtaa laakerit ihmeen kampuraan, en vaan enää muista missä viestiketjussa siitä oli juttua.

On sulla ainankin läjä rkkinäisiä kampuroita millä harjoitella laakereiden vaihtoa -- ei muuta, kun kokeilemaan.

Kannattaa yrittää tehdä jotain puristussuhteelle, muutoin saadaan lukea tarinaa kuudennesta kampurasta.

tommi

Juu, laitoin takaisin tasapäisen männän, pakko se on uskoa ettei alakerta kestä tuon pattipäämännän kanssa. Ihan vaan tiedoksi muillekin, se VirijaVaran 90 setti ei tule kestämään pitkään. Kannattsisi vaihtaa suoraan tasapäinen mäntä sen korkeapainemännän tilalle. Tehot on kyllä aika surkeat tolla tasapäisellä männällä, huiput ja kiihtyvyys kärsii selvästi mutta eipähän hajota kuitenkaan laakereita. Ainakaan niin nopeasti.

Kyllähän nuo runkolaakerit vaihtaisi helpostikin, ei tarvitse kuin ulosvetosarjan jonka saa muutamalla kympillä. Merkkaa vaan sen nokkarattaan paikan jotta ajoitusmerkit pysyy kohillaan. Kyllähän noita on monikin vaihdellut, menestyksellä.  Mutta kuten itsekin totesit niin kiertokangen laakerin vaihto on jo vähän hankalampi homma kun se vaatii sen prässin ja telineen ja pitäisi vielä tasapainottaakin akseli. Taitaa jäädä monelta tekemättä. Eikä pelkkien runkolaakereiden vaihdossa oikein ole mitään järkeä..

tommi

Lainaus käyttäjältä: kani - 30.07.13 - klo:20:14
Kiinostava se virijavaran nokka, missä on 40 astetta enemmän aukioloa. Jonkun skootterirojun mukana oli mulle tullu kans käytetty missä oli isompi aukioloaika, niin että näki silmälläkin. Nosto oli ihan sama kuin vakiossa, kuten tuossa virijavaran nokassa. Jorekin varmaan siirtynyt siihen virijavaran nokkaan kun on pistänyt noi alemyyntiin..

Mahtaakohan nuo VirijaVaran nokat olla niitä samoja nokkia mitä siellä on myyty vuosikausia vai ovatko nuo jotain uusia versioita?

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=164

Olen itse ajellut viimeiset 5v NCY:n virinokalla jonka tilasin aikanaan Hollannista. Siinäkin on sama nosto kuin vakionokassa mutta selvästi pidempi aukioloaika kuin vakiossa, näkyy selvästi kuvassakin. Vasemmalla NCY nokka.



On kyllä hyvä ja tehokas tuo nokka, kiihtyy ja kulkee selvästi paremmin kuin vakionokalla. Laakerit alkaa olla tosin jo niin väljät että on melkein pakko tilata uusi nokka ja ajattelin pistää tilaukseen tuon Virijavaran nokan. Saattaa hyvinkin olla että se on identtinen NCY:n kanssa. Tai sitten ei. Sittenpähän tuon näkee..

konenikkari

Aikaslailla on erilainen, varsinkin kun katsoo ketjupyörän ajoitusmerkkejä ja nokan korkeinta kohtaa samanaikaisesti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

openflow

Höpinää venttiilin ja männän välyksestä ja puristussuhteesta viripalikoiden ostajille.

Uuden sylinteripaketin kanssa On suositeltavaa mitata puristussuhde sekä tarkistaa ettei venttiili osu mäntään. Virinokan kanssa aina kannattaa tarkistaa männän ja venttiilin pienin etäisyys. Tämä etäisyys pitäisi olla yli 1 mm.

Kun ostaa uuden sylinterisarjan, riippumatta sen koosta, kannattaa hyvin vakavasti harkita puristussuhteen mittausta ennen kun sen asentaa. Liian korkealla puristussuhteella kone hajoaa ja matalla ei taas kulje mihinkään.

Zone taisi mitata puristussuhteen eräästä 82cc sylineri sarjasta ja lukemat taisi olla jotain 17 hujakoilla; tämä on hirvittävän paljon, moottori ei kestä. Mittasin eräästä 72cc sarjasta puristussuhteeksi ~7, tällä lukemalla mopo ei taas kulkenut mihinkään. Aika moista hajontaa puristussuhteissa siis on.

Suunnilleen seuraavilla puristussuhteilla ihmeen kone kestää ja toimii siten että ei tarvitse sytytysenakkoa muuttaa.
50cc puristussuhde 9 - 12
72cc puristussuhde 8 - 10
90cc puristussuhde 8 - 9

Kohtuullisen suositeltavaa pysytellä yllä olevissa raameissa. Allekirjoittaneen ihmeissä puristussuhteet on 72cc ~10 ja 90cc ~9.

Puristussuhde on sylinterin(männän yläpuolelta) suurimman(akk:ssa) ja pienimmän(ykk:ssa) tilavuuden suhde.
Puristussuhde = (iskutilavuus + palotilavuus) / palotilavuus.
Palotilavuus on se pienin tilavuus,  kun mäntä on siellä ylimmässä kohtaa.

Jos mittaat palotilavuuden, alla olevasta taulukosta voit katsella minkälainen puristussuhde sillä tulee.

Vakio sylinterikannen tilavuudet pyörii 4 - 5  ml välimaastossa. Tiivisteet ja kupumäntä lisää tilavuutta ~1 ml.  ~5.5 ml palotilavuudella(50cc)  puristussuhteeksi tulee ~10.
 
Palotilavuus | 50cc 63cc 72cc 82cc 90cc
  4.0 ml  13.4  16.7  19.0  21.3  23.3
  4.5 ml  12.0  15.0  17.0  19.1  20.8
  5.0 ml  10.9  13.6  15.4  17.3  18.9
  5.5 ml  10.0  12.4  14.1  15.8  17.2
  6.0 ml   9.2  11.5  13.0  14.5  15.9
  6.5 ml   8.6  10.7  12.1  13.5  14.7
  7.0 ml   8.1  10.0  11.3  12.6  13.8
  7.5 ml   7.6   9.4  10.6  11.8  12.9
  8.0 ml   7.2   8.9  10.0  11.2  12.2
  8.5 ml   6.8   8.4   9.5  10.6  11.5
  9.0 ml   6.5   8.0   9.0  10.0  10.9
  9.5 ml   6.2   7.6   8.6   9.6  10.4
10.0 ml   5.9   7.3   8.2   9.1   9.9
10.5 ml   5.7   7.0   7.8   8.7   9.5
11.0 ml   5.5   6.7   7.5   8.4   9.1
11.5 ml   5.3   6.5   7.2   8.1   8.8
12.0 ml   5.1   6.2   7.0   7.8   8.4
12.5 ml   5.0   6.0   6.7   7.5   8.1
13.0 ml   4.8   5.8   6.5   7.3   7.9
14.0 ml   4.5   5.5   6.1   6.8   7.4
15.0 ml   4.3   5.2   5.8   6.4   7.0

1 mm kannen laskua/nostoa tai tiivisteen paksuuttaa muuttaa tilavuutta x ml
50cc 1.19 ml
63cc 1.52 ml
72cc 1.73 ml
82cc 1.96 ml
90cc 2.16 ml

----
Ohjeet palotilan mittaamisen olisi useammalle varmaan tarpeelliset...

VariJari

Ja sitten kun on erilaisia nokkia niin tilanne taas erilainen.. onko jotain hyvää rajaa puristuspaineelle kun startilla pyörittelee konetta?(kun ei voi muutenkaan mitata ns. pahimmalla kierrosalueella)  Tai että paljonko saa lisätä puristussuhdetta jos laittaa virinokkaa.. (laaja skaala toki virinokissakin ja niiden vaikutuksesta dynaamiseen puristuspaineeseen)
Harrastelussa: bt49qt-12

openflow

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 13.09.13 - klo:09:20
onko jotain hyvää rajaa puristuspaineelle kun startilla pyörittelee konetta?
Ei ole. Puristuspaineen mittaus tulpanreiästä, kun konetta polkee tai pyörittää startilla, sopii hyvin siihen että onko kone väljä. Moottorin pyörimisnopeus startilla on liian alhainen; se pitäisi olla jokseenkin sama kun max väännön kierrosluku, jotta saisi suurimman dynaamisen puristuspaineen ja suhteen selville.

Esim vakio kiinanihmeen puristussuhde on ~10 hujakoilla(vaihtelee paljon yksilöiden välillä). 25 bar puristuspaine vastaa karkeasti puristussuhdetta 10, kun täytös on 100%. Kun pyörität startilla painemittari näyttää alle 10 bar lukemia, ja tämä johtuu siitä, että alhaisilla kierroksilla sylinteri ei täyty kun puolilleen.

Dynaaminen puristussuhde on sama kun staattinen puristussuhde, mutta huomioiden sylinterin täytösaste. 100% täytöksellä dynaaminen ja staattinen puristussuhde on sama.
Alle 100% täytös ja dynaaminen puristussuhde on pienempi staattiseen verrattuna.
Yli 100% täytös ja dynaaminen suhde on suurempi, kun staattinen.

Jos virinokalla saa 10% suuremman sylinteritäytöksen, jollain kierroksella, niin silloin dynaaminen puristussuhde on myös 10% korkeampi. Yleistäen: Korkeammalla sylinteritäytöksellä tarvitaan pienempi puristussuhde. Esim turbokoneissa on matalampi puristussuhde(suurempi täytös), kun vapaastihengittävissä.

Dynaamisesta puristussuhteesta ei tarvitse kiinanihmeen virittäjän välittää, normaali puristussuhde mittaus on enemmän kun riittävä.

kani

Lainaus käyttäjältä: tommi - 28.08.13 - klo:11:31
Lainaus käyttäjältä: kani - 30.07.13 - klo:20:14
Kiinostava se virijavaran nokka, missä on 40 astetta enemmän aukioloa. Jonkun skootterirojun mukana oli mulle tullu kans käytetty missä oli isompi aukioloaika, niin että näki silmälläkin. Nosto oli ihan sama kuin vakiossa, kuten tuossa virijavaran nokassa. Jorekin varmaan siirtynyt siihen virijavaran nokkaan kun on pistänyt noi alemyyntiin..

Mahtaakohan nuo VirijaVaran nokat olla niitä samoja nokkia mitä siellä on myyty vuosikausia vai ovatko nuo jotain uusia versioita?

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=164

Olen itse ajellut viimeiset 5v NCY:n virinokalla jonka tilasin aikanaan Hollannista. Siinäkin on sama nosto kuin vakionokassa mutta selvästi pidempi aukioloaika kuin vakiossa, näkyy selvästi kuvassakin. Vasemmalla NCY nokka.



On kyllä hyvä ja tehokas tuo nokka, kiihtyy ja kulkee selvästi paremmin kuin vakionokalla. Laakerit alkaa olla tosin jo niin väljät että on melkein pakko tilata uusi nokka ja ajattelin pistää tilaukseen tuon Virijavaran nokan. Saattaa hyvinkin olla että se on identtinen NCY:n kanssa. Tai sitten ei. Sittenpähän tuon näkee..

Toi NCY vaikuttaa kuvan mukaan aika samanlaiselta kuin se yksi nokka joka mulle jostain kulkeutui mikä toimi selvästi paremmin. Sen rattaassa ei kyllä ollut mitään NCY merkintöjä. Skopa toimi tosiaan ihan eri tavalla. Harmi että siitä nokasta meni laakeri, osaako joku muuten hatusta sanoa minkälainen laakeri nokkaan sopii??

openflow

Nokissa on erilaisia laakereita eli kannattaa mitata.

Ainankin seuraavia laakereita on nokista löytynyt:
15 x 33.2 x 9 (6002 x P63)
15 x 33.2 x 8 mm
15 x 32 x 9  (6002)
Viimeinen on 6002 standardilaakeri ja löytyy lähes joka kaupasta.

Vakio nokissa on asteita  ~250, eli virijavaran nokissa ollaan lähempänä  290 astetta -- ihan mukavasti.

kani

Lainaus käyttäjältä: tommi - 28.08.13 - klo:11:31
Lainaus käyttäjältä: kani - 30.07.13 - klo:20:14
Kiinostava se virijavaran nokka, missä on 40 astetta enemmän aukioloa. Jonkun skootterirojun mukana oli mulle tullu kans käytetty missä oli isompi aukioloaika, niin että näki silmälläkin. Nosto oli ihan sama kuin vakiossa, kuten tuossa virijavaran nokassa. Jorekin varmaan siirtynyt siihen virijavaran nokkaan kun on pistänyt noi alemyyntiin..

Mahtaakohan nuo VirijaVaran nokat olla niitä samoja nokkia mitä siellä on myyty vuosikausia vai ovatko nuo jotain uusia versioita?

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=164

Olen itse ajellut viimeiset 5v NCY:n virinokalla jonka tilasin aikanaan Hollannista. Siinäkin on sama nosto kuin vakionokassa mutta selvästi pidempi aukioloaika kuin vakiossa, näkyy selvästi kuvassakin. Vasemmalla NCY nokka.



On kyllä hyvä ja tehokas tuo nokka, kiihtyy ja kulkee selvästi paremmin kuin vakionokalla. Laakerit alkaa olla tosin jo niin väljät että on melkein pakko tilata uusi nokka ja ajattelin pistää tilaukseen tuon Virijavaran nokan. Saattaa hyvinkin olla että se on identtinen NCY:n kanssa. Tai sitten ei. Sittenpähän tuon näkee..

Harmi ettei ole verrokiksi muita nokkia tähän hätään. Postista tupsahti gy6 motorin performance-nokka:
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Racing-Tuning-Nockenwelle-Forextreme-fuer-50-90ccm-GY6-139QMA-139QMB-Motor-4-Takt



Ainakin nokkien muodot on erilaiset.

keautio

onks kellään kokemuksia , ko kapistuksesta kestääkö kuinka hyvin , meneekö kiinalaisen vakiolohkoon kiinni ettei tartte avartaa ?

openflow

Lohkojen koot vaihtelee ihmeestä toiseen, tuurista riippuu tarvitseeko viilata vai ei.  82cc ja suuremmat tarvitsee kaveriksi kannen jossa on isommat venttiilit.

jeredd

Onko kellään kokemusta kyseisetä viritys paketista?
http://viewitem.eim.ebay.fi/100cc-Big-Bore-Kit-Performance-Cam-CDI-Coil-Variator-Carburetor-GY6-139QMB---/151134951301/item
Tuo paketti vähän kutkuttelis, näyttäisi olevan melko kattava paketti hintaansa nähden.(166e postitettuna)
Mutta onkohan tuo oikeasti 82cc sarja jota vain myydään 100cc sarjana?  :D
Koska virijavaran 82cc paketissa on saman kokoinen mäntä kun tuossa linkkaamassani paketissa. Ja 105cc paketissa on saman kokoinen mäntä kuin virijavaran 90cc paketissa ???

openflow

Hintaan tulee päälle tullit + alvit. Kyllä se on 82cc, eikä mikään 100cc. Aika paljon roipetta tossa on mukana, mutta valtaosa on oikeastaan turhaa. Esim vakio CDi+puola passaa aivan hyvin, myöskään kaasutinta ei tarvitse useinkaan vaihtaa isompaan. Epäilen, että tossa saattaa tulla kansi, jossa vakio venttiilit -- ei hyvä.

Jos haluaa pikkaisen lisää ruutia ~1.5x, hommaa pelkästään 72cc tai 82cc sylinterin. Käytetään siis vakio kantta. 82cc+ vakio kannella tulee hitusen lisää vääntöä verrattuna 72cc, mutta yläkierroksilla tehoa voi olla jopa vähemmän kun 72c:lla -- kansi ahdistaa. Hintaa esim virijavarasta ~42€. 82cc:llä vakiokannen kanssa saa olla tarkkana, ettei räjäytä konetta liian korkeiden puristusten takia.

Seuraava askel on isoventtiilinen kansi, näitä on useita erilaisia.
Parhaat on tällä hetkellä 23 mm imu- ja 20 mm pako-venttiilillä. Kansi on periaatteessa samanlainen, kun 110cc minikrossissa, mutta 139qmb-koneelle sovitettu. Isovenakannen kaveriksi kannattaa laittaa ~90cc sylinteri, hintaero 82cc verrattuna on niin pieni, että se ei enää tunnu missään.

Kannattaa olla tarkkana, jos tilaa 82 - 90cc sylinteripaketteja kansineen, että siinä kannessa todellakin on isot venttiiliit eikö vakiot.

Coastside

Minulla on erittäin hyvin virtaava vakiokansi jolla voisi 72 pytyllä potkia hyvin koska se jo vakiopytyllä potkii noin 3 kW.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04