Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

evottaja7

Mä oon ajellut 13000km pelkällä mineraaliöljyllä ja hyvin pelaa. Uudesta asti ollut jo variaattorin puolella kampiakselissa ylös-alas suunnassa välystä mutta on toiminut silti ongelmitta eikä pidä sen kummempaa meluakaan. Nyt kun purkaa variaattorin niin huomaa että variaattorin puoleinen petilaakeri on ihan umpiväljä, mutta en aio tehdä asialle mitään ennen kuin hajoaa. Katsotaan nyt mitä sille tapahtuu  ;D

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: evottaja7 - 16.07.13 - klo:23:01
Katsotaan nyt mitä sille tapahtuu  ;D
Jos pääsee jakoketju hyppimään paljonkin pieleen, niin ainakin aika mukavankuuloiset soinnit koneesta kuultavissa kun mäntä takoo venttiileitä väkisin kannen sisään ja nokka pyrkii tunkemaan niitä vastavuoroisesti männän sisään ;)

tommi

Mulla oli sama homma Tysconissa. Ajelin pelkästään mineraaliöljyillä yli 20 000km ja varin puoleinen laakeri oli ihan väljä mutta ei pitänyt mitään ääntä. Vaihdoin kuitenkin kampuran kun pelkäsin että se väljä laakeri saattaa hajottaa koko koneen jossain vaiheessa. Noh, uusi kampura hajosi jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen. Samaten seuraava jne jne. nyt on neljäs menossa. Alkuperäisessä kampurassa oli parhaimmat laakerit. Se on vieläkin tallessa. Välillä käynyt mielessä josko laittaisi takaisin paikoilleen..

Juissi

Itsellä öljypumppu sen verran horo, ettei pumppaa kunnolla ohuita öljyjä.
Paksuilla öljyillä kun ajelee, toimii hyvin eikä pidä ääniä.

En oo jaksanu tota pumppua vaihtaa, kun ei oo ollu muuta tarvetta avata konetta.
En tiedä varmuudella onko toi ominaisuus kiinalaisissa pumpuissa, vai yksittäiskappale.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

-Zone-

#844
Lainaus käyttäjältä: tommi - 17.07.13 - klo:06:32
Alkuperäisessä kampurassa oli parhaimmat laakerit.
Ootko Tommi muutes pistänyt yhtään jm-racing myymää kampuraa koneeseen / onko tietoa niiden merkistä ?
Nykyäänhän siellä ei kampuraa tosin näy, mutta viimeksi sivuilla käydessä kampuraakin oli.
"Pyrimme pitämään sivuillamme esillä vain ja ainoastaan niitä tuotteita, jotka löytyvät suoraan varastostamme. "

tommi

En ole ostanut kampuroita kuin Virijavarasta, Storm Motorista ja Gy6 Motorista Saksasta. Yhtä heikkolaatuisia näyttävät olevan, aivan sama mistä ostaa  :-\

-Zone-

Käsittääkseni jm-racing myy pelkkiä alkuperäisosia, mutta jos tietäisi sen merkin niin voisi varmistua. Jotain hämärää noissa useimpien tarvikekampuroiden laakereissa kyllä on.

openflow

Mittaa Tommi se alkuperäisen(ensimmäinen kampura) laakerin ulkohalkaisija, ettei siellä nyt ole jostain syystä pieni ero halkaisijassa -- eihän näistä ikinä tiedä.

Kun kerran neljäs kampura on jo menossa epäilyttää, että jossain on jotain hämärää. Luulisi, että edes yksi hyvä yksilö olisi käteen sattunut. Ajelet sen verran pitkiä siivuja, ettei sieltä nyt nousisi öljyn lämmöt niin jumalattoman korkeaksi ettei voitelu oikein pelaa. Toisaalta ihmetyttää, kun aina hajoaa sama laakeri...

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: openflow - 17.07.13 - klo:22:15
Toisaalta ihmetyttää, kun aina hajoaa sama laakeri...
Mitä tällä kylällä on noiden mopopoikien koneita lauennut, niin se on aina juurikin se variaattorin puoleinen. Tästä voitaisiin päätellä syyksi lämpötilaa kun magneeton puolellahan ei ole pahemmin kitkaa ja siten laakeria lämmittäviä osia ole. Jospa niissä alkuperäisissä kampiakseleissa onkin sen variaattorin puoleisen laakerin käyntivälys suurempi.. Eli jos se on vaikkapa C4 tyyppiä ja tarvikekampuroihin vaan lyödään C3:set molemmin puolin.

tommi

Ihan samankokoinen laakeri on tuossa Tysconin alkuperäisessä kampurassakin kuin noissa tarvikeakseleissakin. Taitaa vaan olla parempilaatuinen. Mitään merkintöjä siitä ei löydy. Ja porukalla tosiaan näyttää hajoavan aina tuo varinpuoleinen laakeri joten johtunee vain siitä että se on kovennalla rasituksella kuin magneeton puoleinen.

Jos JM Racing tosiaan myy vain alkuperäisosia niin saattais olla viisainta ostaa jatkossa sieltä kampurat, vaikka ovatkin selvästi kalliimpia kuin nämä halvat tarvikekampurat. Ulkomaillakin näyttää olevan myynnissä 139qmb kampuroita joissa mainitaan että "better quality than in stock crankshafts" en tiedä sitten onko pelkkä mainoslause vai onko tosiaan paremmat laakerit noissa.

Coastside

#850
Voisiko se olla että se eka rikko runnoi lohkoa niin että pesä ei ole muodossa tai paikallaan? Oliko se kun ajoit risalla laakerilla pitkän matkan. 1/10 mm heitto voi olla liikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Joo, yli sata kilsaa ajelin täysin sököllä laakerilla joka piti sellaista mökää että ihmiset katsoivat perään. Jokseenkin käsittämätöntä että pääsin kotiin asti. Mutta pesä on kyllä edelleen täysin ok. Kun laittaa uuden akselin paikalleen niin välystä pystysuunnassa ei ole yhtään. Joten syypää ei ole väljä pesä.

Enemmän kiinnostaisi tietää onko täällä ylipäätään ketään joka olisi ajellut 82cc pytyllä yli 5000km ja kampura edelleen kunnossa? Kaikki nämä omat kampurani ovat nimittäin hajonneet 82cc pytyllä. Kun ajelin 72cc pytyllä niin kampurat kestivät ihan hyvin.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 18.07.13 - klo:15:35
Kaikki nämä omat kampurani ovat nimittäin hajonneet 82cc pytyllä. Kun ajelin 72cc pytyllä niin kampurat kestivät ihan hyvin.
Onko muutes ihan varma että se ei detoo kevyesti korkeemmilla kierroksilla?
Alhaalla ja keskialueella sen selvästi kuuleekin ja itsekin kilautin yhden 82cc männän, mutta korkeilla kierroksilla saattaa joskus jäädä kuulumattakin. Dynossa vedellessä helpommin kuuluukin kun ajoviiman peittävä vaikutus jää pois. Pv:n virikoneeseen kun silloin joskus ennakoita hain niin siinä sai "pelttorit" olla päässä että varmuudella erotti detoomisen. Tosin se pannu kiljui kyllä +12Krpm..

tommi

En usko että nakuttaa kovillakaan kierroksilla koska olen ajellut samalla männällä nyt jo useamman vuoden. Mäntä on edelleen hyvässä kunnossa mutta kampurat ei näytä kestävän. Kovilla kierroksilla ei tule edes ajeltua kun ei tämä jaksa vetää edes täysiä (8000rpm) kierroksia kun on niin pitkät välitykset.

-Zone-

Joo.. Kyllä se täytyy vaan olla että sen laakerin olo käy liian tukalaksi. Epäilisin että se käy liian kuumana verrattuna siihen sen käyntivälykseen. En oikein usko että remmin aiheuttama vetorasitus olisi mitenkään poikkeuksellinen laakerikuormittaja. Kampiakselillahan tarvitaan normia suuremmilla käyntivälyksillä olevia laakereita kun sisäkehä lämpiää ulkokehää enempi. C3 välysarvolla on tavallisin laakeri kampiakselille niin mopoissa kuin kevareissakin. Italopiikeissä oli tosin muistaakseni C4 välyksellä (rotax koneisissa).