Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Coastside

#810
Joskus mietittiin palstalla 125 kampuran sovittelua. Siinä on iskua enemmän ja taisi mahtuakkin mutta akseli on eri mitoilla. En mene vannomaan kun ei voi mittailla. Pytyn vaarnoissa on +5 mm ero joten pytty ja kansi kävisivät sovitellen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Sen verran on samasta vahvat muistikuvat, että taisimme juurikin me silloinkin käydä keskustelua iskun pidennyksestä. Mielestäni noita 44mm tehdastekoisia 139qmb kampuroita ei vielä silloin ollut myynnissä.

Coastside

Ison koneen sovittamisessa olisi itua koska siinä on perävälityksiä myöten valmiit tavarat. Kiinnityskin on yläpuolelta johon on helppo tehdä pukit.

http://www.zbaogroup.com/website/enproduct.asp?action=product&CPclass_Id=1&skey=&sclassId=&page=3
Löytyi tehdas joka tekee  isopyttykoneita joista ilmoitetaan mitat
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Ei kyllä mielestäni maksa vaivaa alkaa vaihtamaan pitempi-iskuista kampuraa että saa vaivaiset 5 kuutiota lisää? Varsinkaan tuohon hintaan. Mutta kivahan noita on pähkäillä, ei siinä mitään. Itselläni ei kävisi kyllä mielessäkään alkaa moiseen operaatioon.

Taisin muuten muistaa väärin tuon imuvenan mitan omasta kannestani, se lienee tarkalleen 21,5mm, kuten tuossa Narakun isovenakannessakin.

http://thescooterdoc.ecrater.com/p/14876406/naraku-52mm-cylinder-head

-Zone-

#814
Lainaus käyttäjältä: tommi - 21.01.13 - klo:08:00
Varsinkaan tuohon hintaan.
Samaa mieltä tuosta hinnasta. Juuri niiden halpojen osien perään tuolla jo kuulutinkin. Jos hinta vain on itselleni kohdallaan, niin kyllä mä voisin hyvinkin ottaa 44mm kampuran vakion sijaan hyllyyn varalle. Laittelee sen sitten vaikka talviaikana koneeseen, kun en aja talvisin vaikka koneeseen talvisäädöt nyt onkin tullut aina tehtyä. Noin vähän kuin kaiken varalta.
Meikäläisen pitää isompi pyttykin saada viidellä kympillä ennen kuin on kiinnostusta ostaa. 82cc:ni ostin tupla hinnalla, kun mukana tuli kansi. Harmittavasti se ei vain poikennut vakiosta kuin hiukan paremmilla kanavilla, jotka tosin nekin vaati työtä, joten hyöty +-0. Hävyttömän hintaisia on myös nuo kotimaan 90cc sylinterisarjat, mutta ehkä asia muuttuu tulevaisuudessa.

openflow

Maltillinen muutos iskun pituudessa voi olla hyväkin, helpottaa asennusta, kun ei tarvitse vaihtaa mitään muita osia. Esim jos laakerit hajoaisivat ja pitäisi vaihtaa uusi kampura, ihan hyvin sinne voisi laittaa pikkaisen pidemmän iskun. Sama vaiva joka tapauksessa. Hintatason pitäisi olla vakion kanssa suunnilleen samoissa. 44 mm isku on niin lähellä vakiota, ettei siitä viitsisi kovinkaan paljoa ylimääräistä maksaa.

-Zone-

Juuri näin. Eikä se 5 lisäkuutiota mikään haitta ole vaikka vähäiseltä tietysti tuntuukin. Onhan se jo 50% siitä, mitä tulee siirryttäessä 72:stä 82 kuutioon ;)
Suuremmat iskunpituusmuutokset tietää enemmän työtä konstruktioon, eikä niitä männistäkään sitä puristuskorkeutta voi loputtomasti lyhennellä.

tommi

#817
Niinpä. Jospa se olisikin vain "plug and play" mutta kun se vaatii tosiaan ainakin sen männän jyrsimisen. Mitään shimmilevyjä tuskin voidaan käyttää koska nokkaketjussa ei riitä vara. Tätä samaa asiaa on pohdittu alla olevassa ketjussakin. Porukka on kuulemma vaihdellut pitempi-iskuisia kampuroita 152qmi koneisiinkin ja ovat joutuneet käyttämään pitempiä nokkaketjuja. Kuutioita ovat saaneet karvan verran yli 200  :-\ Noissa on se etu että voi säätää nokkarattaasta ajoitusta, toisin kuin 139qm koneissa.

http://49ccscoot.proboards.com/index.cgi?board=4perfrom&action=display&thread=2608

Kukaan ei ilmeisesti ole vielä vaihtanut tuota pitempi-iskuista kampuraa 139qm koneeseen joten vaikea sanoa mitä kaikkea siinä joutuu tekemään ja mitä ongelmia se tuo mukanaan. Tärinää, ei jaksa pyörittää startilla, miten kestää jne..

-Zone-

#818
Lainaus käyttäjältä: tommi - 22.01.13 - klo:07:11
Niinpä. Jospa se olisikin vain "plug and play" mutta kun se vaatii tosiaan ainakin sen männän jyrsimisen.
Koska iskunpituus on vain 2,5mm pidempi kuin vakiona ja mikäli oletetaan että mäntä käy YKK:ssa sylinteripinnan tasolla (yleensähän se ei ihan edes käy) on männästä jyrsittävä osuus 1,25mm jonka verran mäntä siis käy ylempänä. Jos puristussuhteessa on varaa nostaa, niin jyrsinnän voi tehdä pelkästään squishin alueelta ja jättää mäntä keskeltä varsinaisen palotilan kohdalta korkeammaksikin. Näin saadaan puristussuhdetta nostettua ilman kannen jyrsintää.

Hommana ei varsinaisesti lisää työtä juurikaan tehtäessä mäntä/venttiilivälin säätö. Itse kun olen niitä venataskujakin joutunut männistä jyrsimään syvemmäksi. Tietysti ei niin moottoreista kiinnostuneille ei hyvä, mutta bolt on stroker crank:ia on vähän hankala valmistaakaan, ellei valmistaja toimita myös pienemmällä puristuskorkeudella olevaa mäntää. ;) Itse en pidä modaustarvetta millään muotoa merkittävänä. Olen oppinut muutoinkin että näissä ei kaikki moottorin osat muutoinkaan ole mikään bolt on -mallia. Aina kannattaisi tarkistella ja mittailla.

Lainaus käyttäjältä: tommi - 22.01.13 - klo:07:11
Tärinää, ei jaksa pyörittää startilla, miten kestää jne..
Tärinän ilmaantuminen kuulostaa perin kummalliselta, jos kampura vain on tasapainotettu sinne 50% mäntäpainon tuntumaan. - http://www.mediafire.com/?33brhcq0u6qquip
Kestosta en sano mitään, mutta mikäli vastaa vakiokampuraa niin en näe mitään syytä miksi olisi merkittävästi heikompi. Mäntänopeushan tietysti hivenen nousee pidemmän iskun myötä, mutta nekään muutokset ei ole mitenkään merkittävää luokkaa. Iskun pituus kasvaa sen verran vähän.

E: http://scootdawg.proboards.com/index.cgi?board=discussion&action=display&thread=43770

tommi

Jos oikein ymmärsin tuosta linkistä niin kiertokankea on lyhennetty alkuperäisestä eli mäntä käy vain 0.5mm ylempänä kuin vakiona? Eli voi periaatteessa vain laittaa paksumman alapään tiivisteen niin homma on saletissa.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 22.01.13 - klo:13:01
Jos oikein ymmärsin tuosta linkistä niin kiertokankea on lyhennetty alkuperäisestä eli mäntä käy vain 0.5mm ylempänä kuin vakiona? Eli voi periaatteessa vain laittaa paksumman alapään tiivisteen niin homma on saletissa.
Joo. Itsekin bongasin tuon linkin vasta niin lisäsin se postaukseen. Tuon verran kyllä hieroisi myös männästä kuin männästä vaikka lasin päällä santapaperin avulla pois..

tommi

Aika jännästi toteutettu, eipä tullutkaan heti mieleen. Mistäpä sitä tietää vaikka noita saisi joskus ihan järkihintaankin niin voisi vaikka kokeillakin kun joutuu tuon nykyisen kampuran kuitenkin taas uusimaan, neljännen kerran..

Coastside

#822
Kansi ruulaa kaiken. Nyt se varmistui: minulla on yksi hyvä kansi. Hieman työstetty eikä eroa paljokaan muista mutta sillä kulkee 50 cc pytyllä ja vakionokalla ja vakioputkella ja vakiokaasarilla. Meno vastaa lähes 70 cc:n kulkua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Joo, se on pienestä kiinni. Parhaalla kannella ja nokalla ero sellaseen tavalliseen tai vähän huonompaan on ihan järkyttävä.

tommi

Näissähän vaihtelee imuaukon halkaisijakin melkoisesti, omien havaintojeni mukaan 16-20mm. Noi 20mm kannet on selvästi tehokkaampia kuin tukkoiset 16mm kannet. Yksi syy miksi jotkut kinkit on selvästi tehokkaampia kuin toiset vaikka olisi samasta mallista kyse. Ihan samoin kuin perävälitykset vaihtelee saman mallin kesken. Ja kulku sen mukaan.