Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

DonJuhan

Vaihdoin Solifer XTR50 -09 suuremman pytyn ja nyt se on 82cc.  Asensin samalla GY6 Motorsin "Racing" nokan. Noh, "ongelmani" on saada ajoitusmerkit kohdalleen. Kun nokan kaksi pienempää reikää (ajoitusmerkit) ovat linjassa kannen tiivistetasoon nähden, niin magneeton ajoitusmerkki "T" (TOP=ylä) on rungon vastamerkin kohdalta n. 1cm eteenpäin. Heittoa on siis n.½ hampaan verran. Kokeilin pienellä ruuvarilla tulpanreijästä ja mäntä on yläkuolokohdassa kun nokan molemmat ajoitusmerkit on linjassa. Voiko tuo magneeton ajoitusmerkki heittää noin paljon näissä kinkeissä? Kaverini antoi neuvoksi vaihtaa myös kampuran rattaan! Miksi se pitäisi vaihtaa, vai pitääkö?? Vastausta odotellessa säädän silti venat.
Vetopuolelle laitoin Multivarin 5,1g rullilla ja keltaisilla (1.500rpm) jousilla. Iso jousi on valkoinen.
Kaasariksi on tuliterä "24mm" kinkki, mutta kun en vielä ole löytänyt siihen sopivaa imukaulaa, pitänee testata tuolla orkkiksella laittamalla suurempaa suutinta. Onko kellään ehdotuksia suuttimen koosta? Ilma tulee Pipercrossin kautta sisään ja menee LeoVincen läpi ulos. Puola on 3 Kw oranssi sekä Iridium tulppa. CDI:nä toimii upea kullattu (!!) rajoittamaton vimpain joka säätää ennakon automaattisesti. Niin hieno, ja sit se on piilossa!
Tein "Joret" ja väsäsin tuon koneen olohuoneen lattialla. Tokkopa ongelmaa olisikaan jos sen olisi voinut tehdä kone kiinni ja tallissa. Solifer on Stadissa duunin tallissa ja siellä ei sais ropata. Otin koneen irti, autolla Leppävaaraan, ja kannoin sen parkkikselta sylissä 3 kerrokseen. Söi kyllä vanhaa kloppia, oli nimittäin takapyörä ja pakoputki vielä kiinni, joten painoa riitti. Takapyörä on vieläkin kiinni, koska Soliferissa on se tukivarsi, mitä en ole muissa kinkeissä nähnyt, ja hankaloitti sen verran, etten enää jaksanut yrittää. Ehkä joku osaa neuvoa miten sen saa helpoiten irti. Takakumin venttiilin vaihdoin puristimen avulla.
Pakkaan tuon koneen IKEA kassiin ja vien takaisin duuniin. Olin ajatellut saada sen valmiiksi lauantain Stadi-cruisingia varten, mutta tekee ajallisesti niin tiukkaa, joten Cruisailen jommalla kummalla talvi-skootterilla.
Pitääkö tuollainen nokka ajaa sisään?
Ai niin, porttasin kannen sekä imukaulan. Leo Vince oli niin siisti, ettei siihen tarvinnut koskea.
Kiitokset jo etukäteen (mikäli jaksoitte lukea).  8)
"Hevosvoimat on, miten nopeasti osut seinään. Vääntö on, miten pitkälle viet seinän mukanasi!"
Solifer Export XTR50 -07, Solifer Export XTR50 -09, Solifer Export XTR50 -12, Zoner QM50QT-6,  50cc MiniMoto

InsOmnia

Ihan vaan varmistuksen vuoksi, katsoithan nokan ajoituksen sen T merkin alla olevasta viivasta?

DonJuhan

#662
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 11.04.12 - klo:20:46
Ihan vaan varmistuksen vuoksi, katsoithan nokan ajoituksen sen T merkin alla olevasta viivasta?

En löydä mitään merkkiä Teen alta, vierestä kylläkin. Kuvassa nokan ajoitus kohdallaan, eli noin paljon heittää.

http://aijaa.com/001039983347
"Hevosvoimat on, miten nopeasti osut seinään. Vääntö on, miten pitkälle viet seinän mukanasi!"
Solifer Export XTR50 -07, Solifer Export XTR50 -09, Solifer Export XTR50 -12, Zoner QM50QT-6,  50cc MiniMoto


InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: DonJuhan - 11.04.12 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 11.04.12 - klo:20:46
Ihan vaan varmistuksen vuoksi, katsoithan nokan ajoituksen sen T merkin alla olevasta viivasta?

En löydä mitään merkkiä Teen alta, vierestä kylläkin. Kuvassa nokan ajoitus kohdallaan, eli noin paljon heittää.

http://aijaa.com/001039983347
No meniskö tasoihin yläpuolella olevasta viivasta, vai heittääkö silloinkin puoli hammasta?

VariJari

Lainaus käyttäjältä: DonJuhan - 11.04.12 - klo:21:53


En löydä mitään merkkiä Teen alta, vierestä kylläkin. Kuvassa nokan ajoitus kohdallaan, eli noin paljon heittää.



Eihän tämä mitään muuta mutta vertaappa onko uuden nokan ja alkuperäisen nokan ne 2 reikää/merkkiä samalla kohtaa suhteessa lähimpään hampaaseen, jos on niin eipä tilanne ole alkuperäiseen pystynyt muuttumaan. (tuokaan ei toki tarkoita etteikö ajoitus voisi olla pielessä..)
Harrastelussa: bt49qt-12

tommi

#666
Lainaus käyttäjältä: Plom - 11.04.12 - klo:22:07
24 mm imukaula on tuolta saatavissa.

Taitaa olla ihan sama imukaula mikä tulee vakiona 24mm kaasarin kanssa eli se on itseasiassa 22mm. Kuten linkissäkin todetaan jotta "imukaula 24mm kaasarille". Ei puhuta mitään imukaulan koosta.

Ketjun aloittajalle toteaisin että 82cc pytty vaatisi kyllä ehdottomasti isovenakannen, muuten tehot jää puolitiehen ja pytty nakuttaa tosi herkästi. Pienenpää suutinta kuin 95 ei kannata edes harkita. Oudosti kyllä heittää jakomerkit sulla, mutta luulisin että se on kuitenkin kohdillaan. Jospa ketju on vaan niin venynyt ettei osu kohdilleen. 82cc pytyn kanssa usein ketju jää turhan löysälle, sen olen itsekin havainnut. Kannattaisi laittaa yksi ylimääräinen alapään tiiviste.

Tuskin on magneeton kiilakaan liikkunut paikoiltaan?

Coastside

Ajoitus on aina varmistettava erityisen tarkasti. Kampura kannattaa lukita kohdilleen ruuvaten tuen kiekon ja rungon välille. Samalla tarkistaa männän ja kannen väli.

Kun kiristimen jousen poistaa, näkee missä asennossa se oli. Venymää ei kuitenkaan näillä ajomäärillä tule paljoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#668
Yhden piikin kärsii olla pielessä ja mopolla voi ajella ihan huoletta. Olen itsekin ajellut kolme päivää omalla mopollani kun ostin virinokan ja ihmettelin eikö tehoja tule tämän enempää. Oli itse asiassa pikkasen tehottomampi kuin ennen. Sitten hoksasin että jako oli piikin pielessä.. Kävi kuitenkin nätisti tyhjäkäyntiä ja lähti laakista käyntiin.

Muutama viikko sittenhän täällä oli eräs kaveri joka ihmetteli miksi mopo hyytyy ylämäkiin ja viaksi paljastui että oli piikin pielessä nokka-ketju. Eli ei sitä tuhoa välittömästi tule, kuten joku totesi hiljattain..

Jos on piikin pielessä niin jakomerkit heittää selvästi enemmän kuin tässä kysyjän tapauksessa, kuten aloittaja itsekin totesi. On ikään kuin puoli piikkiä pielessä. Ja ilmeisesti alkuperäisellä nokalla/pytyllä oli just kohillaan, vai? Jos siihen kampuraan on jossain vaiheessa vaihdettu uudet laakerit niin silloinhan jakomerkit ei välttämättä enää täsmääkään.

Uka

Lainaus käyttäjältä: tommi - 06.03.12 - klo:07:21
Jep, jos huippuja haetaan niin välitykset ensin kuntoon. On ihan turha laittaa jotain 82-90cc pyttyä skodeen jossa on tiuhat, 1:15 välitykset, kuten monissa kinkeissä on. 82cc pytty, isovenakansi, 19mm kaasari ja 1:11 välitykset on hyväksi havaittu yhdistelmä.


No jaa. Minulla on varmaan Suomen ainoa 1:22 perävälitys ja 10g rullat. Vp-jousi on valkoinen. Pytty on 72cc ja huiput on 63 km/h (gps), kun hihna on 18.5 mm leveä. 17mm leveällä hihnalla ei mene edes kuuttakymppiä. Kaasutin on 19mm, suutin 97.

Ja tehdasvakiona 50cc tämä kulki 43 km/h (gps).

DonJuhan

#670
Lainaus käyttäjältä: Plom - 11.04.12 - klo:22:07
24 mm imukaula on tuolta saatavissa.
Juu, pitänee tilata sieltä, mikäli MopoSportista ei löydy. Sieltä pääsisi itse noutamaan. Ostin tuon kaasarin samaisesta puljusta, vaikkakin Ruottin puolelta. Oli talvella halpa, mutta imukaulaa heillä ei ollut.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 11.04.12 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: DonJuhan - 11.04.12 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 11.04.12 - klo:20:46
Ihan vaan varmistuksen vuoksi, katsoithan nokan ajoituksen sen T merkin alla olevasta viivasta?

En löydä mitään merkkiä Teen alta, vierestä kylläkin. Kuvassa nokan ajoitus kohdallaan, eli noin paljon heittää.

http://aijaa.com/001039983347
No meniskö tasoihin yläpuolella olevasta viivasta, vai heittääkö silloinkin puoli hammasta?
En oikein hiffanut kysymystäsi. Kuvassa nokan ajoitus on kohdillaan.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 12.04.12 - klo:07:17
Lainaus käyttäjältä: DonJuhan - 11.04.12 - klo:21:53


En löydä mitään merkkiä Teen alta, vierestä kylläkin. Kuvassa nokan ajoitus kohdallaan, eli noin paljon heittää.



Eihän tämä mitään muuta mutta vertaappa onko uuden nokan ja alkuperäisen nokan ne 2 reikää/merkkiä samalla kohtaa suhteessa lähimpään hampaaseen, jos on niin eipä tilanne ole alkuperäiseen pystynyt muuttumaan. (tuokaan ei toki tarkoita etteikö ajoitus voisi olla pielessä..)
Pitää yrittää illalla purkaa kone ja koikeilla mm. vanhalla nokalla ja sylkällä, ja katsoa onko ajoitus sama. En huomannut katsoa kun purin vanhan. Samalla voisi verrata nokat.
"Hevosvoimat on, miten nopeasti osut seinään. Vääntö on, miten pitkälle viet seinän mukanasi!"
Solifer Export XTR50 -07, Solifer Export XTR50 -09, Solifer Export XTR50 -12, Zoner QM50QT-6,  50cc MiniMoto

tommi

#671
Insomnia tarkoitti varmaan että sattuuko se T-merkki kohilleen jos ratasta siirtää piikin eteenpäin. Itsekin olen tottunut katsomaan sitä viivaa nokka-akselin rattaassa kuinka suorassa se on kun T-merkki on kohillaan. En niinkään sitä kuinka paljon T-merkki heittää magneetossa kun viiva on vaakasuorassa. Joka tapauksessa, magneetossa on merkit kohillaan, ne ei valehtele. Jos mäntä ei ole yläkuolokohdassa T-merkin kohdalla niin magneeton on täytynyt liikkua urassaan.

Uka

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 15.09.11 - klo:13:32
Naraku: nostoa n. 6.3mm, n. 10 hampaan verran nostoa 1mm yläpuolella
Kiinaviri: Nostoa n. 4.6mm, n. 9 hampaan verran nostoa 1mm yläpuolella
Vakio: Nostoa n. 4.6mm, n. 7.5 hampaan verran nostoa 1mm yläpuolella



Jos kantta on laskettu milli, niin uskaltako Narakua enää laittaa vai kopsahtaako venttiili mäntään isomman noston takia? Kannen venttiilit ovat vakiokokoiset.

tommi

#673
Eipä sitä tiedä ennenkuin kokeilee. Monella on ottanut kiinni vaikkei ole kantta edes laskettukaan. Riippuu paljon männän profiilista.

Katoin ajankulukseni mihin kohtaan magneetto menee silloin kun jako on piikin pielessä ja se on about 2.2cm T-merkistä.



Kun pyörität magneetosta T-merkin kohdalleen niin ratas on silloin tuossa asennossa -->



Näyttää aika selvältä hommalta mutta yllättävän usein se kuitenkin menee piikin pieleen jos joutuu vähänkin pimeämmässä työskentelemään, koneen ollessa paikallaan. Kone irrallaan on paljon helpompaa.




-Zone-

#674
Aina jos mäntä/kansi/nokka/jne.. muuttuu tulisi männän ja venttiilin välys tarkistaa. Homma onnistuu muovailuvahalla, sinitarralla tai vaikka purukumilla (mieluusti venoihin sipaus rasvaa niin ei tartu kiinni). Männän päälle kerros purukumia, jonka jälkeen laitetaan kansi väliaikaisesti paikalleen vanhan kokoon painuneen kannentiivisteen kera. Venttiilivälykset säädetään nolliin ja kampiakselia pyöritetään 2 täyttä kierrosta. Kansi pois ja purukumista on nähtävissä välyksen suuruus.
http://tinyurl.com/c7rwmxm

Itse pidän milliä aina pienimpänä sallittavana välysmittana. Jos on alle sen, niin männästä venataskuja syvemmäksi.