Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

VariJari

Joo, aika iso säätövara, luulis normikäytössä riittävän jos tekisi 3 "isoa" reikää rattaaseen ja siihen vaikka 3-5 eri offsetillä olevaa holkkia johon sitten varsinainen pultti (näin säätövaraa voisi olla +- 3-5kpl/x*astetta) ja rattaan pyörähtämisestä ei olisi vaaraa.

http://image.chevyhiperformance.com/f/8218685+w750+st0/0701ch_16_z+how_to_degree_a_camshaft+.jpg

Jäin miettimään tuota suurta säätövaraa.. vakio nokka vs. tosi viri nokka.... eroa voi olla nokan aukeamishetkellä jopa 20-30 astetta.. joten olisi kai se teoriassa mahdollista kääntää vakionokkaakin paljon,.. todellisuudessa ei kai noita montaa asetta käännellä.
Harrastelussa: bt49qt-12

-Zone-

#556
Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 16.09.11 - klo:14:20
Joo, aika iso säätövara, luulis normikäytössä riittävän jos tekisi 3 "isoa" reikää rattaaseen ja siihen vaikka 3-5 eri offsetillä olevaa holkkia johon sitten varsinainen pultti (näin säätövaraa voisi olla +- 3-5kpl/x*astetta) ja rattaan pyörähtämisestä ei olisi vaaraa.

http://image.chevyhiperformance.com/f/8218685+w750+st0/0701ch_16_z+how_to_degree_a_camshaft+.jpg

Jäin miettimään tuota suurta säätövaraa.. vakio nokka vs. tosi viri nokka.... eroa voi olla nokan aukeamishetkellä jopa 20-30 astetta.. joten olisi kai se teoriassa mahdollista kääntää vakionokkaakin paljon,.. todellisuudessa ei kai noita montaa asetta käännellä.
Toinen vaihtoehto olisi että olisi porattu useampia kiinnitysreikiä joista valitsemalla 3:n kiinnityspultin sarjan saisi eri asteita. Näin ei tarvitsisi käyttää välissä eri holkkejakaan. 2,4,6,8 astetta luulisi riittävän mihin tahansa käyttöön. Hivenen yli 10 aseen kääntöhän onnistuu jo kun heittää jaon yhdellä hampaalla sivuun. Jos nokkarattaassa olisi hampaita 36 niin silloin kahden hampaan välinen kulma olisi tasan 10 astetta, mutta 34 hampaallahan kulmaa tulee tietty hivenen enempi (360º/34).

JakeS

Tulikohan minulle nyt sitten touring-nokka tuon gy6-motor.de tarjoaman big bore 90 cc kitin kanssa ? Ainaskin siinä on nuo pyöreä reiät.
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/90ccm-52mm-Forextreme-Komplett-Kit-fuer-139QM-50ccm

Pikkuhiljaa pitäisi alkaa asentamaan sarjaa. Kaasuttimen 20 mm dellorto tilattu. Miten tuo alipaineella toimiva polttoainehana toimii dellorton kanssa, vai pitääkö se korvata normaalihanalla ?

Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 16.09.11 - klo:21:18
Miten tuo alipaineella toimiva polttoainehana toimii dellorton kanssa, vai pitääkö se korvata normaalihanalla ?
Pitäisi toimia ihan normaalisti. ..Tai siis niin hyvin kuin ne nyt näissä toimii. Omassa on kolmas hana ja tämäkin jämähtelee välillä taas jo auki. Ensimmäinen jämähteli kiinni, kakkonen välillä auki. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ei ole manuaalihanan voittanutta. Se on kiinni kun laittaa kiinni ja auki kun avaa.

Espi

#559
Lainaus käyttäjältä: JakeS - 16.09.11 - klo:21:18
Tulikohan minulle nyt sitten touring-nokka tuon gy6-motor.de tarjoaman big bore 90 cc kitin kanssa ? Ainaskin siinä on nuo pyöreä reiät.
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/90ccm-52mm-Forextreme-Komplett-Kit-fuer-139QM-50ccm
Mulla on myös tuo Forextreme nokka, mutta yhdennäköisestä ulkonäöstä huolimatta nostoa on vähemmän verrattuna VariJarin mittauksiin. Epäilin ensin eroa mittaustavassa, mutta koska muistelen, että mulla vakionokan nosto olisi ollut 4,5mm, niin eiköhän ne samat ole kuitenkin. Itse mittasin suoraan nokalta ja vähensin maksimi "halkaisijasta" "minimihalkaisijan", eli venttiili nousee vipusuhteen vuosi noin ~1.08 määrän. Hiukan erilaiset mittaukset tuolla: skootterini.com/foorumi/index.php?topic=354.msg31285#msg31285.
itse olen ollut tuohon tosi tyytyväinen, tosin vertailupohjana on vain vakionokka.
Suorituskykymittaukset: skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2138.0
E: vipusuhde korjatttu
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

JakeS

kuun vaihteen jälkeen pistän soliferin palasiksi ja tämä 90 cc sylinteri kiinni (vaatii ilmeisesti dremeliä jotta mahtuu lohkoon paikalleen), virikansi, nokka,  puola, cdi, kytkin, dellorto ja välitykset pidemmäksi. variaattoriin ei ole muuta vielä kuin kevyemmät rullat (5,5 tuli sylinterin mukana). niin ja leovincen putki. muutakin vähän extremepalikkaa on tilattu mutta ei vielä niistä sen enempää. tästä tulee harjoittelukappale. nelarin viritys on minulle aika outo asia toistaiseksi joten kun asiaan pääsen saatte vastailla toinen toistaan tyhmempiin kysymyksiin ;D
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 15.09.11 - klo:13:32
Tuli yömyöhään heppoisesti mitattua narakun, "kiinaviri" ja vakionokka.. nyt vain takimmaisesta nokasta (ei jaksanut molempia..)

Kiinaviri: Nostoa n. 4.6mm, n. 9 hampaan verran nostoa 1mm yläpuolella

Tarkistahan onko sulla tuossa etumainen 4,75mm (nokasta mitattu nosto) kun mulla on tuollainen nokka jossa toinen on 4,6mm.

tommi

#562
Lainaus käyttäjältä: JakeS - 16.09.11 - klo:21:18
Tulikohan minulle nyt sitten touring-nokka tuon gy6-motor.de tarjoaman big bore 90 cc kitin kanssa ? Ainaskin siinä on nuo pyöreä reiät.
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/90ccm-52mm-Forextreme-Komplett-Kit-fuer-139QM-50ccm


Tuo kyseinen nokka on ilmeisesti juuri niitä kiinalaisia virinokkia mistä oli aiemmin puhe. Eli siinä on todennäköisesti sama nosto kuin vakionokassakin mutta aukioloaika pitempi.

http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Racing-Nockenwelle-50-90ccm-fuer-4-Takt-139QM

On melko varmasti sama nokka mitä VirijaVari myös myy.

Pitänee mitata toi oma NCY nokka seuraavan kerran kun tulee tarvetta purkaa kone. Saattaa olla että se on ihan sama nokka kuin VarijArin Naraku mutta eri tehtaan tekemä. Mitä tuosta Hollanninkielisestä tekstistä ymmärrän niin nokkaa ei kannata laittaa 50cc koneeseen kun tehot pääsevät oikeuksiinsa vasta 80-90 kuutioisessa myllyssä.

http://www.revolution70.nl/xtc/product_info.php/info/p34_Nokkenas-NCY-sport-T2-80cc-90cc.html

VariJari

#563
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 17.09.11 - klo:00:27

Tarkistahan onko sulla tuossa etumainen 4,75mm (nokasta mitattu nosto) kun mulla on tuollainen nokka jossa toinen on 4,6mm.

Joo, etummainen on vakiossa ja tuossa kiinavirissä nosto nokalta 4.75mm ja takimmainen 4.55-4.6mm (heittokellolla mitattu) Eli kesto vain lisääntynyt kiinavirinokassa. Senkin vielä tupla tarkastin,...   

edit: nokkien kuvat tuolla.. https://picasaweb.google.com/115116105005694532245/Skootteri?authuser=0&feat=directlink
Harrastelussa: bt49qt-12

Uka

Tuli laitettua eilen 72cc pytyn päälle virijavaran isoventtiilikansi. Koeajo paljasti, että kone oli paljon puhdittomampi kuin vakiokannella ja huippunopeus tippui 5-6 km/h. Tänään koeajoin vajaat sata kilometriä ja kulutukseksi tuli vähän päälle neljä! Vakiokannella 72cc kulutti mulla 2.2!

Eli tehot laski ja kulutus melkein tuplautui. Kannessa lienee niin iso palotila, että ehkä puristukset jäävät mitättömiksi. Ihan tällaista en odottanut.. tuo kansi on kuulemma 72-90-kuutioisille tarkoitettu  ::)

Uka

Lainaus käyttäjältä: tommi - 10.08.11 - klo:17:09
Mun mielestä toi on kyllä liian suuri vielä 72cc pytyllekin. Sen minkä voittaa virtauksissa häviää puristuksissa. Tulos saattaa olla 50-50  ::)

Kokeilkaa joku jolla on 72cc motti.

No mä kokeilin, vastaukseni taitaa olla tätä ennen.

tommi

Joo, tämä mun kansi jossa on pienempi palotila ja 21/18 venat on tarkoitettu 80-90cc pytyille joten ei mikään ihme ettei se sinun kansi sovi 72cc pytylle..

Timo tosin totesi että hänellä toimii hyvin samainen kansi 72cc pytyn kanssa? Ei kertonut tarkemmin onko tehoja enemmän vai vähemmän mutta kuitenkin toimii hyvin. Mahtaakohan Timolla olla virinokka käytössä? Ehkä sinunkin kannattaisi kaivaa se nokka sieltä kelmusta takaisin..

Timo

Kyllä se yllättävän hyvin toimii vastoinkäymisten jälkeen.

Kulutus ei ole sen suurempi näin pers-tuntumalla,tehoissa huomaa vaan puutteen alakierroksilla ajaessa,kyllä se 7500-8000rpm--> vetelee...
Ihan vakionokka käytössä VIELÄ. En oo osannu päättää minkä sitä ostaisi,kun niitä nokkiakin on niin suunnattomasti.

Tottakai kaikki muukin vaikuttaa toimivuuteen;kaasari,variaattori,imukurkku,takavari,jne jne...

Katsoo nyt kun kiireet hellittää,jos sitä viilailisi vakiokannen tiloja,ja kokeilisi 72cc päälle.

Uka

Lainaus käyttäjältä: tommi - 19.09.11 - klo:08:24
Ehkä sinunkin kannattaisi kaivaa se nokka sieltä kelmusta takaisin..

Kyllä palotila on silmämääräisesti arvioiden todella paljon isompi mun isovenakannessa kuin vakiossa. En ihmettelisi jos puristukset tippuu pari kolme pykälää (kuinkahan pienillä puristuksilla mopo vielä lähtee käyntiin?).

Täytyy ottaa se kansi irti ja mitata summittaisesti palotila masinolilla. Sitten vien sen Pitäjänmäen koneistamoon, lupasivat ottaa siitä 45 eurolla haluamani määrän pois. Täytyy funtsia otetaanko milli vai 1.5mm. Muovailuvahalla täytyy kokeilla kuinka lähellä venttiilit käyvät mäntää nyt.

Itselleni ei ole näillä näkymin tulossa 72:sta suurempaa pyttyä, koska ne ovat monta kertaa kalliimpia kuin 72cc.

Laskin muuten jollain netistä löytämälläni puristussuhdelaskurilla että 72cc vakiokannella puristukset menevät muka yli 13:n. Vakionahan näissä (50cc) on kai 10.1-10.5 rutistukset. Tuo 13 kuulostaa uskomattomalta. Laskuriin syötin kannentiivisteen paksuudeksi 0.5mm lytyssä ja männänlaen etäisyyden pytyn tasoon ykk:ssa muistaakseni 1.5 mm ja palotilaksi jotain 5.4 cc.

Jos puristukset olisi 13 niin startti ei varmaan jaksaisi enää pyörittää konetta?

VariJari

Lainaus käyttäjältä: Uka - 20.09.11 - klo:18:11

Jos puristukset olisi 13 niin startti ei varmaan jaksaisi enää pyörittää konetta?

Taitaa nuo 72cc pytyt pääsääntöisesti toimia ihan ok vakio kannella,.. siis sähköstartin kanssa ei ole parissa 72cc + vakiokansi projektissa ollut mitään ongelmaa. (ja niitä ohuita peltitiivisteitä on tullut kannessa käytettyä)
Harrastelussa: bt49qt-12