Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Uka

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.09.11 - klo:13:27
Kun myytte kampuraa tai nokka-akselia, paketoikaa se heti irroittamisen jälkeen, puhtain käsin, tiukasti muoviin ettei likaannu.

Juu,tuo on pienessä minigrip pussissa ja pahvissakin ettei kolhinnu.

VariJari

Tuli yömyöhään heppoisesti mitattua narakun, "kiinaviri" ja vakionokka.. nyt vain takimmaisesta nokasta (ei jaksanut molempia..)
Naraku: nostoa n. 6.3mm, n. 10 hampaan verran nostoa 1mm yläpuolella
Kiinaviri: Nostoa n. 4.6mm, n. 9 hampaan verran nostoa 1mm yläpuolella
Vakio: Nostoa n. 4.6mm, n. 7.5 hampaan verran nostoa 1mm yläpuolella


Hetken aikaa jo luulin noston perusteella että minulla on 2 vakio nokkaa kun nosto oli "sama" ja muodossa silmämääräisesti vain pieni ero.
Mitattu taas vain nokalta mittakellolla joten ei kuvaa suoraan venttiilille tulevaa nostoa ja nokkien välistä eroakin vain summittaisesti johtuen pistemäisestä mittauksesta.
Harrastelussa: bt49qt-12

tommi

#542
Minkämerkkinen se kiinavirinokka on, vai onko sillä nimeä lainkaan? Ja mistä olet sen ostanut? Naraku ja NCY ovat tietääkseni molemmat Taiwanilaisia, kiinalaisia virinokkia en muista mistään bonganneeni. Olisikohan toi VirijaVaran nokka sitten sellainen.

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=164

Käyttäjällä Uka on varmaankin Narakun "Touring" nokka, eli se löysempi versio missä on pyöreät reiät.



Tehokkaammassa on pitkulaiset reiät.



Kumpikos on VariJarilla?

VariJari

Lainaus käyttäjältä: tommi - 15.09.11 - klo:14:52
Minkämerkkinen se kiinavirinokka on, vai onko sillä nimeä lainkaan? Ja mistä olet sen ostanut? Naraku ja NCY ovat tietääkseni molemmat Taiwanilaisia, kiinalaisia virinokkia en muista mistään bonganneeni. Olisikohan toi VirijaVaran nokka sitten sellainen.

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=164

Käyttäjällä Uka on varmaankin Narakun "Touring" nokka, eli se löysempi versio missä on pyöreät reiät.


Tehokkaammassa on pitkulaiset reiät.



Kumpikos on VariJarilla?

Tuollainen Touring ulkonäön ja kuvan nokkaprofiilin perusteella (paketissa luki NK500.02 ja Naraku Sport V2 )

Kiinanokka on tuntematon, ei merkintäjä niin mitään, jos nyt oikein muistan niin kaveri laitto tilauksen joku vuosi sitten gy6-motor.de:hen ja sieltä otettiin kumpikin sama tarjous virinokka... nykyään siellä ei ihan identtistä ainakaan näy, eikä hirveästi tietoja nokkien fyysisistä ominaisuuksista muutenkaan.
Harrastelussa: bt49qt-12

tommi

#544
Joo, tota pyöreäreikäistä myydään sekä Touring että Sport nokkana, riippuu vähän mistä ostaa. Se käy 50-85 kuutioisiin ja operoi laajalla kierrosalueella. Toi pitkulareikäinen on täysverinen Race kierrosnokka jota ei suositella alle 85 kuutioisille. Alavääntö on jokseenkin olematon, kuulemma..

openflow

Wandamotorista saa kiinalaisia A9...A13 nokkia. Tosin ei harmainta aavistustakaan minkälaisia ovat. >125cc kiinan nokissa nämä kirjainkoodit tarkoittaa erilaista nokan profiila. Nämä kirjainkoodit voivat tarkoittaa myös enakkoa, profiili olisi kaikissa sama ja vain ratasta pyörietty hieman eri asentoon. Tuotetietoja on harmittavan heikosti saatavilla.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: openflow - 15.09.11 - klo:18:09
profiili olisi kaikissa sama ja vain ratasta pyörietty hieman eri asentoon. Tuotetietoja on harmittavan heikosti saatavilla.
Mitä luultavimmin näin on tehtykin. Säästää huomattavasti kustannuksia ja kuitenkin kuluttajalle voidaan silti tarjota "useampaa" tuotetta. Milloinkohan joku valmistaa ja alkaa markkinoimaan oikeasti säädettävää virinokka-akselia ja rataskomboa pakettina. Sille olisi enempi kysyntää.

Pitkään on ollut mielessä jos tekisi virinokkaan säädettävän jakopään. Toisaalta motivaatio ton virittämiseen on pidempään ollut jo melko nollassa. Laiska se on aina teki sille mitä tahansa tai vaikka löisi kuutioita sen mitä lohkot sallii. Enenevässä määrin alkaa tulla mielipide että alle 500cc ei nelitahtimoottoreita kannattaisi yksisylinterisinä ylipäätään tehdäkään.. ;)

pettynyt

Mutta ainahan sen voi itse virittää helposti KÄÄNTÄMÄLLÄ JAON 180 ASTETTA PIELEEN!!! ;D

-Zone-

#548
Joo heh heh.. Sarkasmi on kyllä hivenen toimivampaa jos sitä ei selkeästi korosta. Vaikea taiteenlaji myönnetään ja pitää sitä itsekin vielä petrata. Mutta ainahan voi hioo nokan vallan pyöreäksi niin sitä ei tarvitse kääntää lainkaan.

Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 04.09.11 - klo:11:27
En ole kyllä niinä 38vuoden aikana mitä olen...
Ja oles nyt muutenkin huutelematta. Ethän sie ole vielä edes mieheniässä. Mitälie orastavaa pehmytkarvaa vasta leuassa.. ;)

Uka


-Zone-

Tuli tässä mielee, että kuinkahan montaa sorttia näitä nokan profiilin ilmaisutapoja oikein on? Mä olen sen verta vanhaa kaartia että kunnolla ymmärrän vain kampiakselin asteita ja nostot venttiilinliikkeinä.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 15.09.11 - klo:20:07
Tuli tässä mielee, että kuinkahan montaa sorttia näitä nokan profiilin ilmaisutapoja oikein on? Mä olen sen verta vanhaa kaartia että kunnolla ymmärrän vain kampiakselin asteita ja nostot venttiilinliikkeinä.

Johonkin edelliseen,.. säädettäviä nokka rattaita on saatavilla, ebayssä bongasin tänään.

Täydellistä ilmaisu tapaa ei oikein ole nokalle.. paras kompromissi taitaa olla ilmoittaa kesto jostain tietystä nostosta alkaen ja loppuen (esim. 1mm, tai 0.05" ), sitten maksimi nosto, pako ja imu nokan kulma ja sitten vielä imu ja pako nokan päällekkäisyys (overlap) Noista saa jo jotain irti kun nokan nousu ja laskunopeus on pakko olla jossain järkevissä rajoissa.

Mut joo, kirjoititkin eri asiasta,.. joo, liike venttiilillä on aina paras ilmoitustapa, se kun on se varsinainen vaikutus. Joskus se on helppo nokastakin saada mutta joskus ei kun on erilaisia keinuvipuja ja nostajia jne.
Harrastelussa: bt49qt-12

-Zone-

#552
Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 15.09.11 - klo:21:58
säädettäviä nokka rattaita on saatavilla, ebayssä bongasin tänään.
Pitääkin vilasta.

Nokan asteita mitattaessa mulla tavaksi on tullut mitata niillä venavälyksillä mitkä koneeseen kuuluu. Silloinkin tulokset on vielä sinnepäin, kun normilämpöisessä koneessa välyksethän vetää lähelle nollaa joka oikean suuruisen venavälyksen perimmäinen idea tietty onkin. Noh, ei se mittaus paljoa heitä kummiskaan ja jos vertailunokalla käyttää samaa on tulokset vertailukelpoiset.

Edit: Taidat meinata Item number:   270801646229 ?

VariJari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 15.09.11 - klo:22:16
Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 15.09.11 - klo:21:58
säädettäviä nokka rattaita on saatavilla, ebayssä bongasin tänään.
Pitääkin vilasta.

Nokan asteita mitattaessa mulla tavaksi on tullut mitata niillä venavälyksillä mitkä koneeseen kuuluu. Silloinkin tulokset on vielä sinnepäin, kun normilämpöisessä koneessa välyksethän vetää lähelle nollaa joka oikean suuruisen venavälyksen perimmäinen idea tietty onkin. Noh, ei se mittaus paljoa heitä kummiskaan ja jos vertailunokalla käyttää samaa on tulokset vertailukelpoiset.

Edit: Taidat meinata Item number:   270801646229 ?

Juu, tuommonen se oli, en muista oliko juuri sama (270801646229)

Yleensä ne mitataan 1mm tai 0.05" koska siitä voi katsoa alkavan "merkityksellisen" noston.. vertailukelpoisempi eri nokien välilla kuin "mainostetut asteet" kuten "nokka 310 astetta"
Harrastelussa: bt49qt-12

-Zone-

#554
Tuo säädettävä nokkaratas on musta konstruktiona hivenen huono sillä mahdollinen luisto kiertosuuntaan pääsee muuttamaan ajoitusta. Hyvää on tietysti se että säätö on portaaton. Aika julmettu säätövara kylläkin. Nokkiahan ei juuri koskaan myöhäistetä joten jos ajatellaan toisen laidan noissa ovaaleissa porauksissa olevan 0 asteen aikaistus on toinen ääripää asteissa jo aika jumalaton :)

Tein huvikseni pienen testin piirto-ohjelmalla. Esin hain kuvasta rattaan keskikohdan ja merkkasin ovaalin reijän reunat. Sitten tein 2 viivaa 47 asteen kulmalla ja löin viereen vertailuun. http://imageshack.us/photo/my-images/408/uiyimage1.gif/