Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#330
Kuten huomataan, näissä on eroja vähän joka puolella konetta. Mitään ei kannata ruuvata kiinni tutkimatta. Ulkomaillahan myydään monesti osia siten, että kuviin on laitettu mitat kappaleesta. Samaa en vielä ole kotimaasta huomannut muualla, kuin meopelimarketissa eikä sielläkään mittoja ole kaikissa osissa. Suurimmaksi osaksi meillä vain myydään "kiinan 4T koneesen" osia.

Ehkäpä kotimainenkin kauppias jonain päivänä havahtuu siihen tosiasiaan että "kiinan 4T" koneella ja koneella on eroa. Viri ja varallakin (vaikka hyvä liike onkin) olisi tuossa petrattavaa. mm. missään ei lue, että vapaaratas sopii ainoastaan 10" renkaalla olevaan. Sama koskee muitakin perän rataita.

Coastside

#331
http://online.mortch.com/index.php?route=product/category&path=35&category=1
Tuolla on 139 tehdasversiot joista suurin on 50 mm männällä 82 cc. Teho 3,2 kW  ;)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Joo, aika lähelle menee omaakin arviotani. Arvelin että jotain 3.5kw voisi olla tehot 82cc pytyllä. Eli aika pieni lisäys verrattuna 50 kuutioiseen. Ei kannata ihmetellä miksi ei kulje juuri enempää kuin vakiokaan..

Paljonko veikkaatte että tuohon saa vielä lisää isovenakannella? Ainakin käytännössä ero on huomattava. Olisikohan jotain 5kw lähellä totuutta?


-Zone-

#333
Lainaus käyttäjältä: tommi - 03.07.11 - klo:10:25
Ei kannata ihmetellä miksi ei kulje juuri enempää kuin vakiokaan..
Jeps. Syynähän on varsinaisesti ilmanvastus. Se kun nousee nopeuden neliöön. Jos nopeus kaksinkertaistetaan, ilmanvastus nelinkertaistuu. Koska vastuksen kumoamiseen tarvittava energia määräytyy vastuksen ja nopeuden mukaan, energiatarve kasvaa myös nopeuden neliönä. - Arkisemmin sanottuna sama: jos nopeus nostetaan 40-80km/h, suuremman ilmanvastuksen kumoamiseen tarvitaan kahdeksankertainen määrä energiaa.

Olisi muuten kyllä ihan kiinnostava tietää, minkä Cw*A lukeman tuulitunnelissa saisin normaalissa ajoasennossani.

yamaha

#334
ajatttelin jos koittaisi tuota isompaa sylkkää piruttas jospa vääntöä tulisi lisää hieman.olen ajatellut että 72cc ois hyvä eikä pahan hintainen.mistä suosittelette tilamaan sellaisen? ja mitä tulee huomioida asennuksessa?kansi olisi sama vakio jonka ajattelin jättää käykö?ja huomasin täällä puhuttavan tiiviste määrästä kanteen riittääkö ne jotka tulee paketissa mukana?ja muutenkin hyviä neuvo  saa antaa, pyttyjä olen asennellut mutta lähinnä 2t mopooon :)

tommi

#335
Mulla kulkee mopo nyt jokseenkin saman myötä kuin vastatuuleenkin. Ennen kulki selvästi huonommin vastatuuleen. Sen verran auttoi toi isovenakansi. Perävälitykset on melkein pakko vaihtaa pidemmiksi 82cc + isovenakansiyhdistelmällä. Vakiovälitykset loppuu auttamattomasti kesken. Kun saisi vain inspiraation niin voisi alkaa vaihtamaan, osat löytyy suoraan hyllyltä. Ei jaksa näin kuumalla ilmalla..

72cc pytty kannattaa tietty ostaa VirijaVarasta, ei taida saada mistään halvemmalla. Itse kyllä käytin ihan normaalia kannentiivistettä, vaikka tossa kehotetaan käyttämään sitä paksumpaa.

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=145

Coastside

Kannen ja männän välin ei saa jäädä samansuuntaisia pintoja reunaan niin että karsta hakkautuu siinen väliin niin että lopulta kone hajoaa. Helpointa on viistää kantta ja lisätä samalla palotilan kokoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

52.4 mm pytty, vakio venat + vakio nokka.
rpm     Kw      Nm      bmep    bsfc    täytös%
3000.0   2.34   7.44   10.48   254.93   86.0
4000.0   3.08   7.35   10.34   263.50   87.8
5000.0   3.51   6.70   9.43   279.60   84.9
6000.0   3.55   5.66   7.96   306.29   78.5
7000.0   3.28   4.47   6.30   349.11   70.8
8000.0   2.60   3.10   4.37   433.50   61.0
9000.0   1.94   2.06   2.90   583.29   54.4

52.4 mm pytty,  isovenat + vakio nokka.
rpm     Kw      Nm      bmep    bsfc    täytös%
3000.0   2.33   7.41   10.42   253.32   85.0
4000.0   3.16   7.55   10.63   258.76   88.6
5000.0   3.69   7.04   9.91   271.01   86.4
6000.0   4.06   6.46   9.10   288.24   84.4
7000.0   4.24   5.79   8.15   311.79   81.8
8000.0   3.84   4.58   6.45   356.95   74.1
9000.0   3.11   3.30   4.65   438.04   65.6

Eipä vakio nokka kovinkaan juhlallisesti näytä pelavaan 52.4 mm pytyllä. 82cc:llä tarvitaan kannen lisäksi myös uusi nokka. Lukemat arvottu lotuksella.

-Zone-

#338
Aika vaisua on tosiaan tuolla 9000rpm bmep :D
Molemmissa näkyy olevan tuossa 6k-7krpm selkeä raja jonka jälkeen alkaa pahasti ahistaan.
BSFC lukemat mua vähän ihmetyttää, mutta kaippa tuossa softassa jokin oma juttu siihen on.

150cc koneen palotilasta kiinnostaisi tietää enempi. Ei vain löydy mistään tilavuustietoja. Sehän on tuntuvasti suuremmalle poraukselle tehty, niin saattaa joutua höylään pois että saa squishin 82cc pytylle (50mm männällähän siis tuo 82cc tulee (81,2cc). 52.4 männällä on 90cc (89,2cc)).

Mutta testaahan joskus jos viitsit mitä se lotuksen softa sanoisi jos venat olisi samat kuin tuossa 150cc kannessa. Oletetaan että tuon nyt saisi modattua 139qmb:lle vaikkapa kympin puristussuhteille. Imu-/pakokanavien hyvyydestähän nyt ei ole tarkkaa tietoa, mutta otetaan lähtökohdaksi että kansi olisi muilta ominaisuuksiltaan 139:n oman isovenan kaltainen.

tommi

LainaaEipä vakio nokka kovinkaan juhlallisesti näytä pelavaan 52.4 mm pytyllä. 82cc:llä tarvitaan kannen lisäksi myös uusi nokka.

Joo, sekin on huomattu. Mulla on jo vuosia ollut virinokka 82cc pytyn kanssa ja kun kokeilin huvikseen miten pelittää vakionokan kanssa niin ei mopo liikkunut oikein mihinkään. Oli pakko laittaa virinokka takaisin. Ero on tosiaan huomattava.

Sen sijaan 24mm kaasarilla ei saa lisää tehoa juuri lainkaan verrattuna 19 milliseen. Vaikka on isommat venttiilit ja kannessa 21mm imuaukko. Se on kaiketi liian iso 82cc pytylle. 21-22mm kaasari saattais olla ihannekoko.

Itse veikkaan että tällä nykyisellä kokoonpanolla irtoaa maksimissaan 5kw tehoja.

openflow

LainaaSen sijaan 24mm kaasarilla ei saa lisää tehoa juuri lainkaan verrattuna 19 milliseen
Näinhän se taitaa olla, eivät nämä kovinkaan isoja kaasuttimia kaipaa ellei tee jotain _isoja_ muutoksia koneeseen. Kiinalaisissa minikrosseissa(110cc) on useissa 16 mm kaasuttimet ja tehoa on se ~5 kW.

LainaaItse veikkaan että tällä nykyisellä kokoonpanolla irtoaa maksimissaan 5kw tehoja.
Jep näin arvelisin myös.

Simulaatio gy6-150cc venttiileillä.
52.4 mm pytty, isovenakansi( 24 mm imu ja 21.5 mm pakovena) + vakio nokka.
kaasutin 18 mm + vakio pakoputki.
rpm     kw      nm      bmep    bsfc    täytös%
3000.0   2.26   7.19   10.12   252.44   82.3
4000.0   3.02   7.20   10.14   256.97   83.9
5000.0   4.01   7.67   10.79   261.07   90.7
6000.0   4.74   7.54   10.61   269.36   92.0
7000.0   5.15   7.02   9.89   283.07   90.1
8000.0   5.30   6.33   8.91   304.94   87.4
9000.0   5.46   5.79   8.15   329.01   86.3
10000.0   4.94   4.72   6.64   379.37   81.1
11000.0   4.20   3.65   5.14   422.81   73.4
12000.0   3.29   2.62   3.69   529.42   66.0
Parempaan suuntan näyttäisi menevän, tietysti nokkaa kaipaisi edelleen. bsfc lukemat on aavistuksen liian hyviä, yksi syy on optimaaliset kaasuttimet säädöt läpi kierrosalueen mitä ne ei todellisessa elämässä ole.

-Zone-

Joo, nyt alkaa näyttään hyvältä. Täytöskin hyvä keskialueella (oletus ettei simulaatio mene paljoa pieleen). Keskialue ja huippukierrokset ne pääasialliset käyttökierrokset scootterimopossa onkin.

Yksi selitys käytännössä koettuihin kokemuksiin noissa "24mm" kaasareissa voi löytyä virtausnopeudesta. Olen aiemminkin sanonut, että tää mun nykyinen vajaamittaisella porauksella (13mm) oleva kaasari pelittää parhaiten 72cc ja pikkuvenakannen kanssa. Selkeesti parhaiten saa säätöihin. Mä luulen että hivenen alimittaisena sen luisti toimii paremmin eri tilanteissa.

Jore ei noiden youtube-videoidensa perusteella taida asioita paljon miettiä matemaattisella tasolla, mutta sitkeä käytäntötestauskin voi tuottaa tulosta ja toi sen pölynimuri-kaasarisimulaatio pistikin miettimään, että onko kukaan tutkinut aukeeko se edes täysin pikkuvenakannen kanssa. http://youtu.be/u8Dg0kDvT4Q Mikäli se käy moottorissakin noin, ei se lopullinen läpivirtausala kovin kummonen ole.

Timo

No niin 72 vaihdettu kiinni.

Todella tyytyväinen verrattuna 60cc;seen. Vääntöä sopivasti,kiihtyykin mukavasti.
Meni hienosti ohuella kannentiivisteellä.
Rullat vain vaihtoon,niin lähtee pirteästi

julma

moro olisi kos järkevää laitaa 63cc pytyn kassa vakio kansi ja vai tarviikos siihen muokata sitä vakio kanta

Timo

Menee vakiokannen kanssa.Ei tarvitse muokata.