Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

tommi

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.06.11 - klo:16:41

Näyttäis vahvasti, että wandamotorin kone on jokin muu kuin kuvassa. Ilmeisesti on oikeasti 152QMI

Jos todella on 152QMI kone niin on tosi halpa kun Saksassakin joutuu pulittamaan 400 euroa ilman kaasaria. Ja eikös noissa ole vähintään 24mm kaasari vakiona?

Yleensä Suomesta ei saa mitään osia halvemmalla kuin GY6 Motorista Saksasta. En hetimiten kyllä usko että saa tota konettakaan.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.06.11 - klo:17:03
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.06.11 - klo:16:41

Näyttäis vahvasti, että wandamotorin kone on jokin muu kuin kuvassa. Ilmeisesti on oikeasti 152QMI

Jos todella on 152QMI kone niin on tosi halpa kun Saksassakin joutuu pulittamaan 400 euroa ilman kaasaria. Ja eikös noissa ole vähintään 24mm kaasari vakiona?

Yleensä Suomesta ei saa mitään osia halvemmalla kuin GY6 Motorista Saksasta. En hetimiten kyllä usko että saa tota konettakaan.
Kannattaa siten huomata, että 152QMI koneessahan on koneen korvat eri paikassa, mitä 139qmb koneessa. Ei siis sovi noin vain sen tilalle. Noh, oli miten oli niin joka tapauksessa uskon vakaasti että kone on jokin täysin muu kuin 125cc 139qmb

tommi

Juu, ei käy koneet ristiin koska kiinnikkeet ovat toisessa ala ja toisessa yläpuolella, se on kyllä tiedossa. Ja taatusti ei ole 125cc pytyllä oleva 139QMB kone koska se on mahdoton yhtälö. Tuskin on 152QMI koska on turhan halpa. Todennäköisin vaihtoehto että on 72cc pytyllä oleva normi 139QMB.

Pitänee kysäistä, sillähän se selviää.

Timo

No niin tulipahan tilattua tuo 72cc sylinteri Virijavarasta ja täydellinen kansi Scotilta.
Tilasin vielä tiiviste sarjan yläpäähän tarkoitettu 72-80cc.Eli joku ohuempi tai paksumpi kannen tiiviste kiinni.

Omalla kohdalla on ongelmalliseksi osoittautunut kannen imukaulan pultin reikien kestävyys.Pakko pistää jotkun pinnapultit kunnolla lukitteella kiinni,nyt on ollut aina irrotettavat pultit.Imuvuotoa ollut pidemmän aikaa,josta tulikin mieleen että onko kukaan koittanut imukaulaa ilman bakeliittia mutta tiivisteellä?Yläpään tiiviste sarjoissa tulee noita mainittuja aina mukana...

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Timo - 30.06.11 - klo:16:03
onko kukaan koittanut imukaulaa ilman bakeliittia mutta tiivisteellä?
Mulla niitä bakeliitteja ei ole ollut käytössä miesmuistiin. Lohkeilee herkästi liikakiristyksessä ja aina ei saa sovitettua imukaulaa konnolla kanteen (bakeliitissa oleva O-rengas estää tehokkaasti enempiä jyrsintöjä). Tuntuisi muutoinkin, että se O-rengas ei ole järin tiiviskään suuriin lämpötilavaihteluihin (bakeliitti ei laajene mukana). Mulla A4 paperitiivistearkista leikattu.

Espi

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 30.06.11 - klo:16:39
Lainaus käyttäjältä: Timo - 30.06.11 - klo:16:03
onko kukaan koittanut imukaulaa ilman bakeliittia mutta tiivisteellä?
Mulla niitä bakeliitteja ei ole ollut käytössä miesmuistiin. Lohkeilee herkästi liikakiristyksessä ja aina ei saa sovitettua imukaulaa konnolla kanteen (bakeliitissa oleva O-rengas estää tehokkaasti enempiä jyrsintöjä). Tuntuisi muutoinkin, että se O-rengas ei ole järin tiiviskään suuriin lämpötilavaihteluihin (bakeliitti ei laajene mukana). Mulla A4 paperitiivistearkista leikattu.
Teoriassa bakeliittitiiviste estää kaasuttimen lämpenemistä jolloin bensakin pysyy kylmempänä ja energiatiheys isompana. Toisaalta kun kaasari lämpenee, niin virtauspinta-alakin suurenee vaikuttaen toiseen suuntaan. En tiedä, onko tuolla kaytännössä näkyvää vaikutusta? Itse käytän eri bakeliittitiivisteitä "sovitteena" eri kurkkujen ja kansien välillä, jotta ei tule jyrkkiä kynnyksiä.
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

-Zone-

#321
Lainaus käyttäjältä: Espi - 01.07.11 - klo:16:22
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 30.06.11 - klo:16:39
Lainaus käyttäjältä: Timo - 30.06.11 - klo:16:03
onko kukaan koittanut imukaulaa ilman bakeliittia mutta tiivisteellä?
Mulla niitä bakeliitteja ei ole ollut käytössä miesmuistiin. Lohkeilee herkästi liikakiristyksessä ja aina ei saa sovitettua imukaulaa konnolla kanteen (bakeliitissa oleva O-rengas estää tehokkaasti enempiä jyrsintöjä). Tuntuisi muutoinkin, että se O-rengas ei ole järin tiiviskään suuriin lämpötilavaihteluihin (bakeliitti ei laajene mukana). Mulla A4 paperitiivistearkista leikattu.
Teoriassa bakeliittitiiviste estää kaasuttimen lämpenemistä jolloin bensakin pysyy kylmempänä ja energiatiheys isompana. Toisaalta kun kaasari lämpenee, niin virtauspinta-alakin suurenee vaikuttaen toiseen suuntaan. En tiedä, onko tuolla kaytännössä näkyvää vaikutusta? Itse käytän eri bakeliittitiivisteitä "sovitteena" eri kurkkujen ja kansien välillä, jotta ei tule jyrkkiä kynnyksiä.
Ei se kaasari mihinkään lämpiä oli bakeliitti tai ei. Huolen pitää viimeistään imukaulan ja kaasuttimen liitoskohta, joka on pelkkää kumia. Muutoinkin.. Imupuolella läpi virtaa kylmiä kaasuja, jotka jäähdyttää kappaleita. Huono puoli, että jäähdyttäminen tarkoittaa sitä, että lämpö siirtyy seokseen, joka laskee sen tiheyttä. Ero tosin niin pieni käytännössä, että perstuntumalla eroa ei huomaa. Suuremmat erot tulee jo variaattorikitkasta eri lämpötiloissa.

On monia moottoreita, jossa bakeliittia ei käytetä välissä ja monissa niissäkin joissa on se on laitettu varmuuden vuoksi. Ei siksi että siitä muutoin seuraisi ongelmia kappaleiden lämpenemisen johdosta. Muutoinkin koko bakeliitti on oikeastaan jo eilispäivän materiaali. Liian huono murtolujuus moniin tarkoituksiin.

tommi

Minä en kyllä riisuisi pois sitä lämpöeristettä. Kaasari ei niinkään siitä ota itseensä, kuten zone mainitsi niin kaasarihan tulee imukaulaan kumikytköksellä kiinni mutta kun sitä lämpöeristettä ei ole niin imukaula itsessään kuumenee selvästi enemmän. Noi imukaulat ei muutenkaan kestä pitkään ja kun se kuumuu entistä enemmän niin ei ne ainakaan pitempään kestä, ilman sitä lämpöeristettä. Itsekin olen joskus miettinyt sen poisjättämistä kun on haljennut mutta enpä ole rohjennut. Sehän ei tosiaan ole mikään tiiviste vaan nimenomaan lämpöeriste.

Olette varmaan pannut merkille kuinka löysäksi se imukaula menee lämmetessään?

-Zone-

#323
Lainaus käyttäjältä: tommi - 01.07.11 - klo:17:38
Noi imukaulat ei muutenkaan kestä pitkään ja kun se kuumuu entistä enemmän niin ei ne ainakaan pitempään kestä, ilman sitä lämpöeristettä.
Voin olla väärässä, mutta mun nähdäkseni kaikki imukaulamurtumat on olleet rasitusmurtumia. Ei suoraan tai epäsuoraan sulamisesta johtuvia, vaan juuri rasitusmurtumia juuri siitä syystä, että materiaali ei ole päässyt joustamaan tarpeeksi. Koska imukaulan sisällä on silumiinivalu miltein kaasariin saakka, keskittyy lähes kaikki liike kaasarin liitoskohdan tuntumaan, jonne ne murtumat tavallisesti tulee. (kaasutinhan liikkuu 139qmb koneissa tärinässä moottoriin nähden)

Mun nähdäkseni joustavampi, eli siis lämpimämpi kumimateriaali pystyisi absorboimaan liikettä tuossa enemmän ja murtumia ei pitäisi tulla niin helpolla. Rajapistehän tulee tietty siinäkin vastaan kun lämpötila alkaa haurastuttamaan kumia, eli alkaa syntymään rakenteellista muutosta materiaaliin. Tuo kiinalainen kumilaatu tuntuu muutoinkin olevan arka varsinkin pakkasille.

Mun mielestä se joustava osuus pitäisi olla pidempi tai vaihtoehtoisestri koko imukaula saisi olla silumiinivalua, kuten on esim kinkkien 139FMA koneessa. Siinä koneessa muistaakseni ei bakeliittieristettä ollut lainkaan.

tommi

Sehän on jo nyt kuin hyytelöä se imukaula kun se lämpenee eikä kuitenkaan kestä. Jos se kuumenee vielä enemmän niin en usko että kestää yhtään pidempään?

Jos se olisikin kauttaaltaan silimiinivalua niin eipä se tarvitsisikaan sitä pakeliittieristettä. Eiköhän se eriste ole nimenomaan suojelemassa sitä kumiainesta ylikuumenemiselta. En usko että sitä on ihan huvikseen siihen laitettu.

Suurin syy noille imukaulan ratkeamisille lienee kuitenkin huono kumilaatu. Eihän missään muissa laitteessa repeä imukaulat kuin näissä kiinalaisissa  :-\

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 01.07.11 - klo:19:01
Suurin syy noille imukaulan ratkeamisille lienee kuitenkin huono kumilaatu. Eihän missään muissa laitteessa repeä imukaulat kuin näissä kiinalaisissa  :-\
Samaa mieltä. Pätee samalla kaikkiin muihinkin letkuihin. Hienona yksityiskohtana on myös kaasarin luistinkalvo. Tuntuu että se ei kestä polttoainetta vaan turpoo. En tiedä onko syynä etanoli vai bensa tai muu lisäaine, eikä sen ole sinänsä edes väliä. Pitäishän kaasarin kalvon silti kestää sitä polttoainetta jota huoltomanuaali käsee sinne tankata  :P

Mulla on tuo nykyinen imukaula ollut vuoden kiinni ilman bakeliittia. Vielä ei ole hajonnut. Kylän mopopojilla omn osalla hajonnut muutamassa kuukaudessa bakeliitin kanssa ja osalla on kestänyt useamman vuoden. Ei ilmeisesti se bakeliitin merkitys ihan välttämätön ole. Jos kestää pidempään mitä alkuperäinen niin hyvä niin, jos ei niin ei ole onneksi ihan järjettömän hintainen uusia.

Timo

Onkohan oikea osio,mutta tässä scotford motorista kannen tilattua tuli viesti että venttiilit kyseisessä kannessa ovat 71mm pitkiä joita myyvät hintaa 19e.kun yleensä näissä on se 64mm.
Eihän tuo vaikuta millään lailla ko? Kun kumminkin koko kansi menee vaihtoon,eikä venttiilit pelkästään.

tommi

Kuulostaapa oudolta. En ole tiennytkään että näihin on saatavissa eripituisia venttiileitä. Kyseessä on ilmeisesti linkin kansi?

http://www.scotford.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=1/16

Äkikseltään ajateltuna pitäisi myös venttiilin jouset olla pidemmät. Muutoinhan venat jää turhan löysälle? Olettaen että kansi on identtinen vakion kanssa.

Coastside

 Minulla on kansipari joissa on samat venttiilit mutta seetit on eri korkeudella. Palotilojenkin tilavuuksissa on eroja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#329
Joo, kansissa on eroja mutta eripituisiin venttiileihin en ole vielä törmännyt. Tohon kanteen ei ilmeisesti sovi vakiopituiset venat. Mistä lie löytäneet noi ylipitkät. Ovat kaiketi ihan muut kuin GY6 kannen venat.