Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

tommi

#270
Mulla on NCY sportnokka joka on tarkoitettu nimenomaan 82-90cc pytyille. Noita virinokkiahan on useita erilaisia, osa tarkoitettu 50cc pytyillekin. En tiedä käytännössä huomaako eroa noiden välillä. Kait niissä saattaa olla eroja ajoituksessa ja nokan jyrkkyydessä.

Vaihdoin viime kesänä takaisin vakionokan ja kyllä sen eron vain huomaa, ei tuntunut mopo kiihtyvän enää mihinkään. Laitoin sitten takaisin ton NCY:n nokan. Litran syö enemmän bensaa sillä.

http://www.scootparts.nl/Camshaft-NCY-Sport-Kymco-China-4-stroke-Blokdelen-NCY003/en/product/56348/?AspxAutoDetectCookieSupport=1

"Absolute not to compare with the Naraku shaft!" lukee tuotetiedoissa joka kertonee jotain sekin.

tommi

Tuli sitten tilattua isoventtiilikansi ja on asennettu jo paikalleenkin. Yllättävän suuri on ero vakiokanteen, pakko myöntää. Ihan noin suurta tehoeroa en osannut odottaa. Kiihtyy selvästi paremmin ja vääntää ylämäetkin hyytymättä. Mielenkiinnolla tässä odotan kulutuslukemia, ennen söi 3,5L sataselle vakiokannella.

Imuaukon halkaisija on tässä isovenakannessa 21mm ja pakoaukon 19mm. Paikallaan on vakio imukaula, 16mm ja pakeliittieriste, sekin 16mm. Saattais olla vielä tehokkaampi avarammalla imukaulalla ja eristeellä. Neliventtiili Soliferissa on muistaakseni 19mm imukaula, vois kokeilla sitäkin jossain vaiheessa.

Kallishan toi oli, 108e posteineen mutta mielestäni ihan hintansa väärti. Kun ei noita mistään halvemmallakaan saa  :-\

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.05.11 - klo:15:41
Tuli sitten tilattua isoventtiilikansi ja on asennettu jo paikalleenkin. Yllättävän suuri on ero vakiokanteen, pakko myöntää.
Tuokin tukee omaa käsitystä joka on muodostunut ton virtauspenkin kanssa puuhastellessa. Vakiokannesta ei vain mene edes virinokalla tarpeeksi läpi, jotta big bore satseista olisi oleellista hyötyä muullakin kuin ala- ja keskikierrosalueella. Kanavistoja muotoilemalla saa penkissä suhteellisen hyvää parannusta näkymään, mutta käytännössä koettu hyöty jää pienemmäksi.

tommi

Jep ja näyttää se ärsyttävä nakutusongelmakin häipyneen tämän uuden kannen myötä. Kyllä se on näin nähtävä että 82cc pytyn kanssa ei kertakaikkiaan toimi vakiokansi, se on liian tukkoinen. En yhtään ihmettelisi vaikka söisi vähemmän bensaa nyt. Kohtapa sen näkee.

Espi

#274
Koitin vastaavaa kantta normaalisylinterin kanssa. Tulos vanhan sanonnan mukainen: "Viritys on hyvin onnistunut, jos teho laskee alle 20%".  :) Tippui n. 10km/h huippunopeudesta ja kiihtyvyys oli huono. Puristussuhde suurinpiirtein puolittui ja se vaikutti enemmän kuin isot venttiilit ja kanavat. Uusi yritys myöhemmin korkeammilla puristuksilla...
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

openflow

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.05.11 - klo:15:41
Paikallaan on vakio imukaula, 16mm ja pakeliittieriste, sekin 16mm. Saattais olla vielä tehokkaampi avarammalla imukaulalla ja eristeellä...
Ai, että imukauloissakin on eroja. Luulin, että vain kaasuttimien ko'oissa on eroja. ::). 19 mm kaasutin sulla taisi olla kiinni, joten sinne varmaan kannattaa se imukaulakin vaihtaa. Näin äkkiseltään en osaa kyllä vaikutusta arvioda. Minkäs kokoiset venttiilit tossa kannessa on, kerkesitkö mittamaan ?

Lainaa
Kallishan toi oli, 108e posteineen mutta mielestäni ihan hintansa väärti. Kun ei noita mistään halvemmallakaan saa  :-\
Joo onhan toi vakiokanteen verrattuna kohtuullisen arvokas, mutta kun vakio kannesta kapasitetti loppuu >82cc pytyillä, niin pakkohan se on melkein hankkia.

Vakio pytyn kanssa voi isovenakannella koneesta tulla aikamoinen kierroskone. Saattapi helposti käydä siten että alavääntö katoaa ja huipputehon kierrosluku nousee pitkälle päälle 10000 rpm.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: openflow - 26.05.11 - klo:23:34
Ai, että imukauloissakin on eroja.
Tulinpa nyt itsekin tarkistaneeksi 2:sta imukaulasta. Toinen uusi ja muutoinkin koskematon antoi mitaksi 16,12-17,44mm riippuen mittauskohdasta. Toinen oli 18,2mm, mutta tästä on jossain vaiheessa hiottu valupurseita pois.

tommi

#277
Vakio imukaulat ovat juurikin 16-17,5mm halkaisijaltaan mutta mulla olisi yksi 22mm imukaula joka tuli 24mm kaasarin mukana. Siihen käy suoraan 19mm kaasarikin joten sitä voi käyttää vakioputsarin kanssa. 24mm kaasarin jos laittaa niin on pakko käyttää jotain power filtterin tapaista putsaria ja imuäänet ovat sitten sen mukaisia..

Pitänee tänään kokeilla miten pelittää sen 22mm imukaulan ja 22mm pakeliittieristeen kanssa.

Pakovena on 18,5mm tässä isovenakannessa eli samankokoinen kuin imuvena vakiokannessa. Imuvena on 21mm.

Coastside

Itse sovitin kansi - eriste - imukaula, sopivuuden niin että ensin eriste ilmukaulaan kiinni ja työstö tasan jättäen kannen puolen reunan vielä silleen. Sitten eriste kanteen kiinni ja hiomalla sauma tasa ja loppusiloittelua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#279
Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.05.11 - klo:17:35
Jep ja näyttää se ärsyttävä nakutusongelmakin häipyneen tämän uuden kannen myötä. Kyllä se on näin nähtävä että 82cc pytyn kanssa ei kertakaikkiaan toimi vakiokansi, se on liian tukkoinen. En yhtään ihmettelisi vaikka söisi vähemmän bensaa nyt.

Joo, nyt ei vie enää kuin 2,5L sataselle tällä uudella isovenakannella. Kulutus tippui siis litran verran vakiokanteen verrattuna. Vaikka tehoja on selvästi enemmän niin ilmeisesti bensa palaa taloudellisemmin, kiitos avaramman kannen.

Eron huomaa ihan käyntiäänessäkin, ennen ikäänkuin "räpätti" kone, nyt käy paljon pehmeämmin. Lähtee paremmin käyntiinkin. Kenellä vain on 82cc pytty niin tämä on pakkohankinta. 72cc pytyllä menee vielä vakiokansi mutta siitä ylöspäin ehdottomasti isoventtiilikansi kehiin.

P.S. Viimeinen kansi myytiin allekirjoittaneelle kyseisestä puljusta, onneksi hoksasin itsekin kysyä puhelimella ennenkuin laitoin tilauksen sisään. Myyjä ei itsekään ollut varma onko enää yhtään jäljellä. Soitteli parin tunnin päästä ja totesi että viimeistä viedään. Eikä uusia ole kuulemma tulossa.

http://www.scotford.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=1/23

tommi

#280
Lainaus käyttäjältä: openflow - 26.05.11 - klo:23:34

Ai, että imukauloissakin on eroja. Luulin, että vain kaasuttimien ko'oissa on eroja. ::). 19 mm kaasutin sulla taisi olla kiinni, joten sinne varmaan kannattaa se imukaulakin vaihtaa. Näin äkkiseltään en osaa kyllä vaikutusta arvioda.

Eipä näyttänyt olevan mitään vaikutusta oliko kannessa 16, 17,5 tai 22mm imukaula, ihan samanlailla mopo otti kierroksia. Kävin juuri kokeilemassa. Jätin paikalleen 22mm kaulan. Se on kuitenkin lähinnä sitä kannen aukkoa (21mm).

Noita vakiokauloja on tosiaan 16 ja 17,5mm halkaisijalla, riippuu aivan tuurista minkä sattuu saamaan. Ylinnä 16mm kaula, ihan tarkasti mitattuna 15,8mm.

http://kuvaton.com/k/YphP.jpg

Sitten on vielä se mainitsemani 19mm imukaula joka on vakiona neliventtiilikoneissa. Niitä en ole nähnyt myynnissä missään. Varmaan jostain merkkiliikkeestä löytää tarvittaessa.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.05.11 - klo:12:54
Eipä näyttänyt olevan mitään vaikutusta oliko kannessa 16, 17,5 tai 22mm imukaula, ihan samanlailla mopo otti kierroksia.
Tuosta voisi hitusen veikata, että venat on vieläkin liian pienet. Mikäs sulla putsarina on? Alkuperäinenhän on modaamattomana melkoinen virtausjarru.

tommi

#282
Putsarina on vakioilmanputsari. Mikä mielenkiintoisinta, nyt ei syö enää kuin tasan 2L sataselle kun vaihdoin sen 22mm imukaulan. Laitoin tankin piripintaan, ajoin tasan 25km ja kokeilin paljonko tankkiin menee niin sain juuri ja juuri menemään 0,5 litraa. Eli tekee tasan 2L sataselle.

Mopo toimii kuin unelma, en edes ole kokeillut paljonko kulkee. Mitä enemmän kaasua vääntää sen enemmän kulkee. Ennen ei tapahtunut puolikaasun jälkeen mitään, nyt lähtee vielä kiihtymäänkin 60km nopeudesta. Näyttää siltä että ensimmäistä kertaa ottaa huippukierrokset (8000rpm) tasasellakin.

Eipä viitsi enää säädellä mihinkään suuntaan. Taitaa olla ensimmäinen kerta kun mopo on juuri siinä kunnossa kuin pitääkin. Tarkoittaa käytännössä ettei tarvitse koko ajan ajaa täysillä..

Pitää vielä huomenna testailla tuo bensankulutus tarkemmin, sen verran uskomattomalta tuntuu. Ajelen 100km lenkin ja katson paljonko tankkiin menee. Jos menee vain 2L niin hyvä niin.

pekpel

Eli se vanha sääntö että muutosten jälkeen pitää testata kunnolla pitää paikkansa?
Toivottavasti saat ajaa pitkään tuolla kokoonpanolla, varo vain laihaa seosta ja tsekkaa tulppa usein, näin alussa että saat seokset kohdilleen.

Hyviä kilometrejä sinnepäin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

openflow

Bensankulutuksen lasku isommalla kannella ei ollut yllätys, mutta laskun suuruus kylläkin.

Alkuperäisessä putsarissa suodatin patruuna(vai mikälie...) ahdistaa jonkin verran. Omassa ihmeessä kaasutin on suunnilleen säädöissä suuttimella #85 ilman patruunaa, ja #82 saa olla patruunan kanssa. Eli pikkasen se ahdistaa. Mahtuisko alkuperäiseen putsarikoteloon powerfiltteri sisälle? (Aika tiukoilla saattaa olla). Äänet pysyisi maltillisempana ja virtauskyky saattaisi vähän parantua. Ilmeisesti se vakioputsarikin riittää aikapitkälle, kerran kulku parani rutkasti tolla 82cc setillä.

Omassa ihmeessä imukaula taisi olla jotain ~18-19 mm vakiona, en muista ulkoa sen tarkemmin. Tommin ottamasta kuvasta(http://kuvaton.com/k/YphP.jpg), kun katson niin se ei näytä yhdeltäkään noista. Eli taitaa näitä olla ainankin 4-erilaista.