Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

openflow

Mitä tulee männän painoon niin pienelläkin painon lisäyksellä voi olla vaikutusta kestävyyteen. Mäntä liikkuessaan rasittaa kaikkia osia sen alapuolelta: männäntappia,kiertokankea ja sitä kautta kampiakselia. Mitä kevyempi mäntä sen parempi muille osille.

Männän painon muutos 50->80g kasvattaa kiihtyvyydestä aiheutuvaa rasitusvoimaa 8000 rpm:llä ~550 N (~55kg).

esim kiinan ihme 50g männällä:
rpm  m/s m/s2  rasitusvoima
6000 8.3 10286 514 N
8000 11 18287  914 N

sama 80g männällä:
rpm  m/s m/s2  rasitusvoima
6000 8.3 10286  823 N
8000 11 18287  1463 N

sarakkeessa: kierrosluku, männän nopeus, männän(max) kiihtyvyys, männästä aiheutuva rasitusvoima(max).

Männän painolla on siis suuri vaikutus kestävyyten.

RV

Jos olis väellä kiinnostusta virinokka-akseleista jotka OIKEASTI toimii niin laittakaas viestiä tuolle sällille.

FlatLander

Lainaus käyttäjältä: FlatLander - 30.09.10 - klo:21:42
Lainaus käyttäjältä: Eki - 30.09.10 - klo:21:32
Vauhti pitäisi riittää kovempaankin menoon, minkä levyinen sulla on tuo variaattorin hihna, laita 18.1mm leveä gatesin power link, mikäli sulla on kapempi hihna, tuo vauhtia mukavasti lisää 5-10km/h.
Step two:n perus "vahvistettu" varin hihna. Pitää kyllä tarkistaa viikonloppuna toi hihnan leveys. Mistäs noita gates:in hihnoja sais 10" rekaalla omaavaan skodeen??

Noh, tänään sain vaihdettua malossin 7g rullat ja vieläkin menee vaan sen 60 km/h. Lähdössä kierrokset aika maltillisissa ja kun vauhti kiihtyy, niin sitten kone taas huutaa aika kovaa. Tosin vähemmän kuin niillä 6,5g rullilla. Remmi oli kaikinpuolin kunnossa. mitäs nytten sitte tehdään??
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

jalat

Näyttäis taas virijavarassa olevan 63cc pyttysettiä.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

-Zone-

Katsokaapahan imukanavaa. - http://www.fordmuscle.com/archives/2006/04/RHSHeads/images/watsonhead.jpg
Aloin tutkimaan asiasta enemmän ja varsin hyvältä vaikuttaa ainakin simulaatioiden perusteella. Pitäisiköhän kokeilla yhteen kanteen.

openflow

Näyttää kyllä erikoiselta. Jos silmäni tulkitsee kuvaa oikein siinä venan vasemmalla puolella on kyllä aika reilu muodon muutos ja mikäköhän sen tarkoitus oikein on.

Coastside

Kansien muokkailu suoraan arvion tai mallin mukaan tulee varsin hinnakkaaksi. Kantta voisi vain jäljitellä ja tehdä avattavaan kanavaan muotoja muovailuvahalla. Se vaatisi tarkan mittauslaitteiston virtaukselle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

VariJari

#262
Pienen lukemisen perusteella vaikuttaa enempi "vääntökannelta".. tosin hyvässä maineessa olevat vakiokannet chevy vortec näyttää vastaavalta.. http://image.sporttruck.com/f/14650904+w750+st0/0510st_23_z+1996_chevy_truck_vortec_big_block+stock_runner.jpg
Harrastelussa: bt49qt-12

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 22.10.10 - klo:09:48
Kansien muokkailu suoraan arvion tai mallin mukaan tulee varsin hinnakkaaksi. Kantta voisi vain jäljitellä ja tehdä avattavaan kanavaan muotoja muovailuvahalla. Se vaatisi tarkan mittauslaitteiston virtaukselle.
Ainahan muutosten vaikutus kannattaa todentaa jollain tavalla. Oma virtauspenkki on omatekemä, mutta mitä siitä. Riittävän tarkkoihin mittauksiin silläkin pääsee. Muovailuvaha käy, mutta ei ole enää kovin hyvää suuremmilla virtausnopeuksilla.

Hiukan paremmin toimii purukumi, mutta kanava tulee muistaa puhdistaa tosi hyvin rasvasta. Muotoilun jälkeen kansi lyödään pakkaseen ja mittaus tehdään ns. "kylmänä". Purukumi on tuolloin hyvin kovaa tavaraa eikä pyri muuttamaan muotoa suuremmillakaan ilman virtausnopeuksilla. Saattaa irrota kyllä joskus kanavasta, mutta sen kyllä huomaa penkin antamana tuloksena, sillä koko kappale irtoaa. Ei käyttäydy kuten muovailuvaha, joka alkaa vähitellen vain muuttamaan muotoaan.

Vaikka nyt ei sitä virtauspenkkiä olisikaan, niin voihan jotain silti kokeilla. Uusi 2-venakansi näihin maksaa 27 euroa, niin en väittäisi edes piloille mennyttä kanttakaan ihan "varsin hinnakkaaksi" kokeiluksi. Kemix kestää imukanavassa käyvässäkin moottorissa. Pakopuolella ei. Silläkin siis pystyy vaikuttamaan imupuolen muotoiluun. Siitä esimerkkinä harrikan imukanavistoa http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/hduuskurkku.jpg

tommi

Nyt on tullut vihdoinkin isovenakansia GY6-Motoriin mutta ~120e posteineen pelkästä kannesta on kyllä niin suolainen hinta että taitaa jäädä hyllyyn ainakin allekirjoittaneen osalta. Pakoventtiilin kokoa ei ilmoiteta mutta imuvena on 21mm, vakiokannessa 18.5mm.

http://gy6-motor.de/GY6-Motor139qma-139qmb/motor-tuning-244/GY6-50ccm-Zylinderkopf-grosse-Ventile.html

Tehoa tolla saisi varmastikin sen hevosvoiman lisää 82 kuutioiseen, luulisin.

FlatLander

No niin, tulipahan taas harjoiteltua pytyn vaihtamista (ties kuinka mones kerta)...
Syys miksi vaihdoin n.1500 km ajetun 72cc sylkän oli se, että viimesen 2kk aikana oli puristukset kadonneet ja vähitellen oli skodea vaikea saadea edes käyntiin. Ja olihan siinä vanhassa männässä jonninmoisia raapimisjälkiä, että ihan hyvä kun vaihtoi...
No sainpa sitten kaiken kasaan ja ja koitin käynnistää. hetken sai polkea ennenkuin lähti tulille. Kävi ihan ok, mutta startatessa käynnistyspolkimella puristukset oli aika vähäisiä (vähän enemmän kuin vanhalla sylkällä, mutta ei paljoa).
Ihmettelin, että miksi tääkin sylkkä tekee samanlailla kuin edellinen ja tällä uudella sylkällä ei ole ees ajettu metriäkään (käynnissä tyhjäkäynnillä n. 20 minuuttia). Vika on ilmeisesti kannessa, ku sylinteri on asennettu just niin ku pitää. Epäilen ohivuotoa jossain. Pois suljettu paikka on ainakin kannen tiiviste. Jostain päin kantta on jotain rikki. Noh, huomenna pääsen koittamaan asiaa toisella kannella joka ei ainakaan vuoda (testasin kaataa masinol:ia venakuppiin ja hyvin pysyi masinoli siellä, ei vuotanu mistään). Ja sitten kun saan otettua irti sen nykyisen kannen, niin katson samallalailla, että vuotaako jostain ja mistä...

Tulipahan taas tekstiä (toivottavasti jotain järkevääkin teksiä...) :-X
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: FlatLander - 14.03.11 - klo:20:41
...Epäilen ohivuotoa jossain...
Jos mahdollista, niin modaa jostain vanhasta tulpasta vaikka sellainen, että saat siihen liitettyä renkaantäyttöventtiilin. Kampura asentoon jossa venttiilit on kiinni ja ilmaa sylinteriin. Sitten kuunnellaan. Jos ilma pihisee ilmanputsarin kautta, vuotaa imuventtiili, jos putken päästä, vuotaa pakovena. Jos pihinä kuuluu moottorin öljykorkin kautta kuunneltuna, vuotaa männänrenkaat tai kannentiiviste (ilma karkaa tuossa nokkaketjun pesän kautta).

Männänrenkaiden ohi tapahtuu kyllä normaalisti muutoinkin ohivuotoa, mutta väljässä sylinterissä havaitsee pihinän tietysti selkeämmin. Venojen kautta ei kuuluisi karata koskaan jos ne vain on kiinni. Simppeli tapa tehdä dignostiikkaa moottorille sitä purkamatta. On hyödyllinen tollanen tulpasta modattu työkalu.

tommi

Eipä se vika voi olla oikein muussa kuin siinä vanhassa kannessa jossa täytyy vuotaa jompi kumpi venttiili. Kyllä nyt uudessa 72cc pytyssä pitäisi olla puristuksia. Kannattaa tosiaan testata sillä masinolilla se vanhakin kansi.

FlatLander

Nyt toimaa skode niin kuin pitääkin. On puristuksia ja voimaakiin tuntuu olevan. Pitänee huomenna kokeilla masinol:illa että mistä toi vanha kansi vuotaa...
Taas vaihteeksi hyvä fiilis ;D
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

tommi

Kun sanoit että olet saanut mopon kulkemaan hädin tuskin 62-63 niin puhutko nyt todellisesta nopeudesta? Eipä sitä juuri tuon nopeampaa saa kulkemaan 72cc pytyllä. Mullakin on 82cc pytty ja virinokka eikä kulje kuin 65-70. Jos meinaat saada kulkemaan +65 todellista nopeutta niin kokoonpanoa joudut väkisinkin muuttamaan.

Jos puhut mittarinopeuksista ja mittari valehtelee ~10km/h niin silloin asialle voisi jotain tehdäkin.