Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kymco

#151
 :P
Kymco Visa R50
Yamaha Majesty 400

tommi

#152
Mulla on Narakun 72cc mäntä hiukan keveämpi, 81,9g tapin kanssa. Tänään laittelin uuden pytyn paikalleen ja pakko todeta että on uskomaton ero 72cc & 82cc pytyillä. Kun on pitkään ajellut 82cc pytyllä niin tuntuu ettei mopo liiku mihinkään 72 kuutioisella. Vääntö on jokseenkin surkea ja huiput tippui 10km/h. Pitää ilmeisesti laittaa pitempi holkki kun ei jaksa enää vetää tällä lyhennetyllä.

Niin sitä vaan kaikkeen tottuu. Aikanaan kun laitoin ekan kerran 72 kuutioisen pytyn niin tuntui että mopo lähtee melkein lentoon. Nyt tuntuu kuin jarrut olisi päällä. Ei uskoisi että kymmenen kuutiota tekee noin suuren eron  :-\

Käytännössä siis 47mm pytty vs 50mm.

tommi

#153
Tulipa taas opittua uutta tuosta paljon puhutusta nakutuksesta. Se tenttu ei auttanut yhtään. Samanlailla nakutti kuin ennenkin. Sensijaa suuttimen vaihtaminen pienempään auttaa. Vaihdoin 90 suuttimen 85:seen niin loppui nakutus jokseenkin tyystin. Jos ajaa koneen tosi kuumaksi niin saattaa nakuttaa jyrkässä mäessä kun kaasun vääntää pohjaan. Normiajossa pärjää kyllä.

Aika yllättävää, äkisti ajateltuna suuttimen koko ei luulisi olevan kovinkaan ratkaisevaa. Mutta näin vain on. Vielä yllättävämpää on että mopo vie nyt 4L sataselle, 90 suuttimella pääsi 2,3 litraan  ???

Coastside

Seuraa tulpan väriä ettei käy liian kuumana.

Tenttu taas vaikuttaa tietyissä rajoissa. Sehän olisi lyijyn sijaan käynyt oktaanin nostoon. Sen pienempi polttoarvo vaatii suremman suuttimen. Tentun osuutta lisäten loppuu nakuttelu varmasti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Joo, pitää seurata sitä tulpan väriä. Tehot laski jonkinverran verrattuna 90 suuttimeen mutta ei ratkaisevasti. Mihinkähän se vajaa 2 litraa enemmän bensaa menee nyt kun ei ainakaan tehoissa näy?

-Zone-

Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt "oktaaniboostereiden" ym vippaskonstien  käyttämistä kadulla. Kilpakäyttö on eri asia, kun puristussuhteista ei haluta tiputtaa tippaakaan, mutta detoomisen kurissa pitämiseksi on oktaaniarvoa lopulta pakko nostaa.

Katukäyttö on eri juttu. Mun periaate on, että kaikki, mitä voidaan tehdä sen eteen, että kone saadaan käymään nakuttamatta matalampioktaanisella on katukäytössä järkevää. Vaikka sitten ihan pieni puristussuhteen lasku, mikäli palotilan muotoilulla sitä detoomatonta konetta ei saada aikaiseksi.

Syy tähän on bensiinissä.
95 on energiasisällöltään parempaa, mitä esim 98 ja mitä ylemmäs mennään octaaniboostereilla, sitä pienempi on energiasisältö. 95 on myöskin halvempaa ja se puoltaa sen katukäyttöä. Asiaa voi ajatella siten, että jokaisella imutahdilla moottori imee tietyn määrän polttoainetta ja palamiseen tarvittavaa ilmaa. Polttoaine sisältää energiaa, josta osa painaa mäntää alas. Suuri osahan menee harakoille lämmön muodossa. Jos polttoaineen oktaaniarvoa nostetaan sisään saatu energiamäärä vähenee.

Ei oktaaniarvon nostaminen mikään huono homma ole, sillä puristussuhde saadaan siten korkeammaksi ja sitä kautta tietysti hyötysuhde taas nousee, mutta ristiriitaisesti moottorin polttoaineen energiamäärä vähenee. Mikä olisikaan järkevämpää, kuin pyrkiä saamaan se moottori käymään matalampioktaanisella detoomatta puristussuhteen pysyessä silti vielä suhteellisen korkeana.

Eikä se 95 mitenkään huonoa ole edes puristussuhteen näkökulmasta, mikäli palotapahtuma saadaan hiottua kohdilleen. Hyvä esimerkki löytyy esim jo 80 luvulla kehitetystä TM 125cc crossikoneesta, jossa fyysinen puristussuhde on yli 16:1 ja valmistaja ilmoitti koneen oktaanivaatimukseksi 95. Ja tuo puristussuhde siis tosiaan detoomatta. (Fyysinen puristussuhde ei 2T koneessa kylläkään ole käyvän moottorin näkökulmasta yhtään sen lähempänä oikeaa, kuin korjattukaan puristussuhde mutta onpahan vertailuarvona muihin valmistajien ilmoittamiin puristussuhteisiin)

Tietysti kone on 2T ja squish bandin osuus taisi olla yli 75%, jolloin päästöt on aika roimat, eikä sikäli olisi ilman twin sparkkia oikein sopiva katukoneen moottori, mutta ei tämä silti asiaa miksikään muuta. Kyllä 95:llakin voidaan käyttää korkeaa puristussuhdetta, joskin tuohon tarvittava palotapahtuman hallinta alkaa olla jo autotallivirittäjän saavuttamattomissa.

Yrittää tietysti kannattaa. Hyvä palotilan (ja männänpään) muotoilija varmasti laskee kaikki muotoiluun käytetyt tunnit hyödyksi, mikäli moottorissa voidaan edelleen käyttää 95:ttä puristussuhteesta tinkimättä. Yleensäkin musta homma on niin, että huonosti tehty katumoottori vaatii oktaaniboostereita ja hyvin tehty ei.

openflow

Samoilla linjoilla. Keskittyisin myös siihen miten koneen saa käymään nakuttamatta 95:lla. Ei tarvitsisi suotta kanniskella ylimääräisiä nesteitä mukana vaan sen takia ettei huoltoaseman bensan oktaanit riitä.

Seos palaa normaalisti moottorissa hyvin hitaasti. Nakutus on lähes "räjähdysmäistä" palamista ja tämä ei ole terveellistä moottorille. MIkäli moottori nakuttaa kannattaa tehdä jotain jotta se ei nakuta, vaikkapa se perinteinen puristusten lasku. Nakutus on moottorin hätähuuto("kohta räjähdän").

Seoksen laihentaminen vähentää hitusen nakutus-ilmiötä. Muita nakutusta vähentäviä tekijöitä on mm. alhaisemmat puristukset, pienempi sylinterin täytös, moottorin viilentäminen, sytkän myöhästäminen ja korkeampi oktaaninen bensa.

Pääkeinot nakutus-ongelmaan on puritusten lasku ja sytkän säätö.

tommi

#158
Puristuksiahan mulla on jo laskettu peräti kolmella kannentiivisteellä eikä se ole tuonut kaivattua tulosta. Täällähän on jo mainittu yksi tapaus missä nakutus meni ns. "ohi" kun sisäänajo oli suoritettu. Ja yhdellä kannentiivisteellä tuokin tapahtui. Kumma kun mulla nakuttaa edelleen, kolmellakin.

Kalliiksi tulee tentullakin ajelu jos 10% seoksella pitäisi ajella kun tenttulitra maksaa 5 euroa eli puoli litraa joka tankilliseen menisi, ei sekään oikein innosta.. Varsinkaan kun se ei näyttänyt auttavan mitään  :-\

Sytkää on näissä aika vaikea säätää myöhäisemmällekään, vai onko? Mitenhän mahtaisi toimia se VirijaVaran cdi-boksi jossa "sytytyskartta" on pantu uusiksi. Jos se säätää sytytystä vielä aikaisemmaksi niin silloinhan se vaan pahentaa tuota nakutusta, pitäisi saada sytytystä nimenomaan myöhäisemmälle.

Edit: Tossa olisi se boksi, saattaisi olla kokeilemisen arvoinen -->

http://www.virijavara.fi/shop/?136,cdi-4-2-saadettavalla-sytytysennakolla-%28ac-cdi%29

Edit: Jaahas, tämähän alkaa käydä mielenkiintoiseksi. Tänään kone taas nakutteli iloisesti vaikka vaihdoin kaasariin 85 suuttimen. Mietin mitä säätöjä olen koneelle tehnyt eilisen jälkeen ja hoksasin että olin puhdistanut sen metallisihdin ilmanpuhdistimen päästä, sen jonka huohotin säännöllisin väliajoin tukkii. Nyt kun sen puhdistin sen niin pytty saakin liikaa ilmaa ja alkaa nakuttamaan. Laitoin kokeeksi hiukan eristenauhaa sen sihdin päälle niin nakutus loppui kuin seinään.

Elikkä se suuttimen koko ei olekaan kovin ratkaisevaa vaan se ilman määrä mikä ohjataan kaasariin. Pitääkin huomenna laittaa takaisin se 90 suutin ja koittaa säätää sitä putken päätä jotenkin sopivaksi sille 90 suuttimelle. Jos siellä putken päässä ei ole mitään niin mopolla ei pysty ajamaan nakutukselta. Jos sen tukkii liikaa niin kone ei kierrä. Voe voe kun olisi sellainen säädettävä tötsä siellä putken päässä..

Ei tämä nakutusongelma näemmä olekaan muusta kuin säädöistä kiinni. Olisipa aiemmin hoksannut niin olisi säästynyt muutama mäntä..

Mielenkiintoista on sekin että 72cc pytty joko nykii tai booaa jos putken "säädöt" ovat pielessä mutta 82cc pytty alkaa nakuttamaan jos siellä ei ole mitään  :-\

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 17.05.10 - klo:08:20
Sytkää on näissä aika vaikea säätää myöhäisemmällekään, vai onko?
Saa hiukkasen, kun hioo liipaisukäämin kiinnitysreikiä ovaaliksi ja siirtää sitä pyörimissuuntaan. Mulla on nyt modattuna vanhan KX80 pick up kiinni, kun sai alkuperäistä paremmin vaikutettua perusennakkoon. KX pulssianturia taisi löytyä ainakin motomasterilta.

Harmi ettei toi ignitechin boksi ole tullut vieläkään. Se on itseasiassa kylläkin tulossa tuohon RD Yammuun, mutta voisi sillä hakea tuohon scootteriin syttykäyrääkin. Nyt kun hyllyssä on 82cc ja toinen kansi odottamassa, niin olisi vähän tarpeenkin. Siitä kannesta olisi tarkoitus kaivaa hiukan vakavamielisemmin virtausarvojakin jo ulos.

Tuo ignitechin boksi ei ole täysin ohjelmoitavaksi edes kovin kallis ja ominaisuuksia löytyy. Ohjelmistokin on varsin simppeli käyttää. Boksi on asennettavissa lähes mihin tahansa laitteeseen (liipaisukäämi ja 12v virtalähde ne vaaditut). Näkee nyt sitten vaan osaako se kunnolla ohjata suoraan tuota RD:n YPVS servon boksia (pitäisi kylä osata, kun alkuperäinenkin tuuppaa ulos normi kiekkamittarisignaalia). Jos osaa, niin sitten jossain vaiheessa tulisi toinen samanlainen boksi scootteriakin varten, mutta jos ei niin jäisi tuo scootterin boksiksi ja RD saa sitten vaan olla orkkis sytkällä.

Boksista löytyy http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
(Tilaamani malli on DC-CDI-P)

Bussikuski

Tervehdys!  Tilasin viri ja varasta 63cc pytty sarjan kaikkineen hilppeineen... ensinnäkin kesti melkein 2kk:tta ennenkuin tuli kun oli tilapäisesti loppu..
Nooh! tänään kun kaverini kanssa asensimme sitä paikalleen huomasin mielenkiinnokseni vanhasta että mäntä oli kiinnileikkausjälkiä täynnä mutta pytyssä itsessään aivan uusilta näyttävät hooni jäljet... eli joku ei niin viitselijäs oli hoonannut kiinni nalkanneen pytyn ja laittanut saman vanhan männän paikalleen uudelleen... Saimme asennettua uuden pytyn paikalleen ja nyt tänään hieman vajaa 50km ajettuani en voi olla muuta kuin tyytyväinen...!! Vaikuttaa oikein lupaavalta!!   ;D

Yhteen vetona mainitsisin etten ole tyytyväinen virijavaran palveluun enkä muutenkaan toimintaan mutta ainakin tämä tuote vaikuttaa hyvältä...!!??

jalat

Haha. Itsellä oli sama juttu. Vanha mäntä oli täynnä jälkiä, mutta vanha alkuperäinen pytty oli kuin uusi. Hyllyyn jäi ylimääräinen 50cc sylinteri ilman mäntää.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Minullakin oli imupuolella hirmuiset urat männässä, selvästi leikannut. Pytyssä ei sitten ollut mitään. ;D

Minullakin on tuo 63cc pytty, vaihdoin samalla kun tein lievää koneremonttia (uudet tiivisteet kaikkialle mikä oli auki, uusi nokkaketjun kiristin, uudet venanvarren kumit (jotka tuli tuon 63cc sarjan mukana), uusi Gates Powerlink, ja tottakai uusi putsari). Ihan tyytyväinen olen ollut tuohon sarjaan. ;)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Bussikuski

Tänään uskalsin jo hieman enemmän vääntää kahvasta kun on n.60km ajettuna sisäänajoa (ohjeet annettu 50km nätisti ajelua ja sen jälkee hanaa)  tälle 63cc pytyllä ja nopeutta en ole huomannut ainakaan tulevan sisään mutta vääntöä löytyy kyllä ihan mukavasti... Miinuksena voisin mainita (osittain powerfiltterin aiheuttamaa) imuäänet jotka ovat melko kovat samaten pakopuolella huomasin volumin nousseen!!

Coastside

Alkoholi on yksi keinoista hoivata ylikireää konetta. Kustannuslisä 4 ekee litra tulee mutta prosentuaalisesti verraten 1,5 ekee maksavaan bensaan, se ei ole suuri.

Minun skoden paineet on 15 bar ja kuumana se tahtoo nakutella täyskaasulla. Tenttu vähentää selvästi nakuttelua ja kulutus on lähemmäs 2 litraa sataselle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04