Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Coastside

Minulla on 69 mm venoilla kone, ollut jo vuosia. Siinä on aika lailla sama soundi kuin narakun touring V2. nokan kanssa. Tehoakin on, joten siinä eräs hyvä nokkaversio.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

kävis tossa testailemassa..mitään merkittävää potkua nyt ei kansi tuonut mutta kylhä tuo tuntuu kulkevan paremmin tasasella eli joku watti tuli lisää..  ;D tästä on hyvä jatkaa. taidan jatkaa kanssa 69mm kansien kanssa..täytyy vaan toinen kansi hommata varuille.

Meisselix

Mopo oli vakiona noin 50 km. Sen jälkeen heitin 72cc + vakiokannen ja vakionokan. Alkoi säksättämään aika rajusti (välykset kunnossa). Ilmeisesti kovemmat puristukset nyt. Saa nähdä kilahtaako kone kun kohta lähden testailemaan pääsuutinta  ???
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

joni_k

90 suutinta kehiin jos se siitä. Mulla ei oo  ollu puristus ongelmia kertaakaan 72 ja vakio kansien kanssa.

Meisselix

#2404
Kävin testaamassa 72cc. 85-92 suutinvälillä narakun 18,5 kaasuttimella joka suuttimella huiput 56 km/h  ;D Ajelin kotiin ja otin öljykopan pois niin yllätys oli melkoinen. Molemmissa venttiileissä 1,5 mm välystä! Varren päät näytti terveiltä. Ainoa vaihtoehto mikä tulee mieleen miksi välys tulee alle 0,1mm noin 15 kertaiseksi on se, että unohdin kasausvaiheessa laittaa ne 2 kpl 8mm pulttia jakopäähän. Laitoin ja kiristin ne pultit vasta venttiilien säädön jälkeen. Olisiko tuolla ollut vaikutusta? Nyt on välykset oikeat ja mopedi kulkee, kiihtyy ja vääntää hyvin.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

joni_k

niiden säätöruuvien ei paljoa tarvii liikkua välykset on mitä sattuu..  ;D mut hyvä että toimii.

Meisselix

#2406
Oikeastaan oli superyllätys miten hyvin vääntää ja kiihtyy. Kiihtymiseen vaikuttaa tottakai variaattorin säädöt, mutta mulla on etu ja takavari alkuperäiset baotianin mestariteokset lukuunottamatta +2000 painejousta. 50 km/h kierrokset huitelee 7000 korvilla ja tasasella kaasu noin 1/4 siinä vauhdissa.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

joni_k

joo sen 45km/h pääsee helposti hyvä että kaasuun tarvii koskea  ;D

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 02.09.17 - klo:22:00
Oikeastaan oli superyllätys miten hyvin vääntää ja kiihtyy. Kiihtymiseen vaikuttaa tottakai variaattorin säädöt, mutta mulla on etu ja takavari alkuperäiset baotianin mestariteokset lukuunottamatta +2000 painejousta. 50 km/h kierrokset huitelee 7000 korvilla ja tasasella kaasu noin 1/4 siinä vauhdissa.

Omat kokemukset oli niin, että kun 90cc kitin laittoi, niin vakiot varin osat oikeastaan toimi parhaiten, 5000rpm oli ihan ok tasaisella ja pienellä kaasulla, kaasua laittamalla kierrokset sitten tietenkin nousivat, mutta kaikki yli 7000 rundin oli turhaa huudattamista ilman hyötyä.

Tuo riippuu sitten tietty kannestakin jo aika paljon, mutta kun kone jaksaa vääntää, niin vari saa siirtyä äkäisemmin isommalle välitykselle ja kiihtyvyys sen kuin paranee, aina tiettyyn rajaan asti.

50cc tarvitsee sitten kierroksia ja siihen nuo kaikki viripalikat tuntuu tähtäävän, että kierroksia on ja pysyy paljon, isolla pytyllä taas olisi tarve enemmänkin toisinpäin.

Pitäisi aina yrittää hakea se raja millä välityksen vaihtumisnopeudella kone jaksaa vielä vääntää, mutta se ei ole aina ihan niin simppeliä, koska muuttujia on paljon. Virivarit yms. tahtoivat kumminkin tykätä lisätä rundeja koneeseen.

Ideeali tilanne olisi tietty, että tasaisessa ajossa olisi noin maksimiväännön kierrokset ja kiihdytyksessä maksimitehon kierrokset, mutta mistäs nekin kierrokset selvität? Käytännössä täytyy kokeilla vähän kaikenlaista.

Pointtina kuitenkin se, että mitä enemmän kuutioita, sitä vähemmän tarvitsee kierroksia parhaaseen kulkuun. Yli maksimitehon kierrosten huudattamisella ei ole hyötyä muuhun kuin mielikuviin ja mitä isompi kone sitä alemmas jää maksimitehon kierrokset näillä yleisesti saatavissa olevilla viriosilla. Toki sen isonkin koneen saa kiertämään, mutta se on sitten jo haastavampaa.

Meisselix

Samoja mietteitä itsellänikin tuosta kierrosten määrästä. Openflowlla on ollu tosi hyviä simulaatioita aiheesta.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

siankulli

Laitoin tuossa joku aika sitten 72cc kiinni, oli ihan eka kerta kun kosken moottoriin yms. hyvin se sitten meni ja käyntiin lähti. Laitoin uuden Keihin pd19j kaasarin. Suutin kai 82. Mutta ei se kulje kuin 58 km/h... Eikä tunnu ottavan kierroksia..  Ja sitten ajon jälkeen se ei käynnisty, kylmänä se lähtee melkein ekalla käyntiin... Mikä vikana? Niin ja olisiko jollain ylimääräisenä 88, 90 tai 92 suutinta M4 kierteillä?

joni_k

#2411
ekana kannattaa ajella kunnolla sisään se 72 eikä huippuja samantien kokeilla. jonkun tuhannen kilsan jälkeen vasta alkaa toimimaan niinku pitääkin.. ;D todettu juttu omalta kohdalta. pytyn vaihdon jälkeen tuntuu että meniköhä joku pieleen kun tavallaan on tehoa mutta sitten ei kumminkaan ole. 82 suutin on liian pieni. mulla on nyt 98.

siankulli

#2412
Jeps
Pytty oli siis kaverini vanha,  jota oli jo vähän sisäänajettu. Ja joo, en lähde heti huippuja testaamaan... Mites tuo kuumana käynnistyminen? Se ei van meinaa käynistyä. Johtuuko liian pienestä suuttimesta? Ainiin, saisin tähän 17% pidemmät perävälitykset. Kannattaako hommata? Tuoko paljon hyötyä? Ja olisiko jollain ylimääräisenä m4 kierteistä suutinta(90,92)?

joni_k

ilmeisesti liian vähän bensaa saa taikka tukehtuu. kylmänä toimii ryyppy ja antaa enemmän bensaa..ootko kokeillu jos käynnistät lämpimänä että painat vähän kaasua samalla?

jwalk

Pienet tarkistukset kannattaisi tehdä vielä kertaalleen:
-nokan ajoitus
-venttiilien välykset.

isomman suuttimen tarpeen voipi viitoittaa vaikka teippaamalla putsaria hieman umpeen, jos kulku paranee, niin isompaa suutinta sitten.
En varmaan itse laittaisi pidempiä välejä pelkästään 72cc päivitykseen. Liikkeellelähdöt muuttuu tuskaisemmiksi. Alamäessä ja myötätuulessa niistä voipi olla iloa.
Kannattaa investoida suutinsarjaan, vaikkapa tuosta: https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_58_645/products_id/2852