Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

pera8x

#2355
kävi n nyt heittään reilun kolmenkytä kilsan lenkin. kyllä se nyt kiihtyy paremmin, kun aikasemmin, mutta ei kulje yhtään kovempaa. tarttee sen cdi:n ja sen jälkeen voikin alkaa kokeileen erilaisia nokka-akesleita. mitään alavääntöpuksutinta en tuosta halua, vaan voimakkaan kierroskoneen. siis tietenkin niissä rajoissa, mitä nyt tollaselta yks pyttyseltä voi odottaa. eli sen vakio nokan voi unohtaa.

oisko mulla liian laimeet puristukset? sekin vaikuttaa oleellisesti tehoon. nyt kun tarkkemin mietin, niin en ole ihan varma, että ottiko se venttiili mäntään, vai takerteliko siellä jokin muu. pakoventtiilin kohdalla takerteli konetta käsin pyöritellessä aika pahasti. kyllä sen sai ympäri pyärähtään, kun vaan pyöräytti, mutta ei mennyt kuten kuuluu. otin sitä nostoa vähän nokasta pois. jos siellä olikin jokin muu, mikä takerteli? tarttee tehdä vähän mittauksia ja viritellä sen mukaan sitten sopivampaa nokka-akselia. luulis nyt, että olis jotain selkeetä eroa isoventtiilisen kannen kanssa vs se pieniventtiilinen. mutta ei. ei ollut mitään kovin tramaattista vaikutusta. olin oikeastaan vähän pettynyt. no, ehkä se saadaan vielä kulkemaan, kun sille noita taikoja tässä tehdään. vielä on lomaa jäljellä..

EDIT: niin sillä aloin tuota venttiilin mäntään kosketusta miettimään, kun se oli juurikin pakoventtiili. sehän on pienempi, kun imuventtiili. luulis, että jos siellä jompikumpi venttiili ottaa kosketusta, niin se olisi ennemminkin se imuventtiili.

pera8x

kuumiaako teillä variaattori?

mulla kuumiaa ihan hullun kuumaksi. ajoin muutaman kilsan testilenkin eilen ja sen jäljeen vaihdoin köykäsemmät rullat. oli osat niin kuumia, ettei kärsinyt käsin irrotella. poltti sormia. luulis, että tollanen lämpö kuluttaa jo hihnaakin ihan jonkun verran. ja nimenomaan niitä variaattorin etupään osia räpläsin. en kytkimen puolta. sehän lämpiääkin, kun kytkin tekee työtään.

joni_k

ei tarvi ajaa ku pari km osat jo niin kuumia ettei ilman hanskoja voi koskea.

Coastside

Kesällä kuumenee noin 80 ja talvella vähemmän. Jossain miinus 10, se on suositelluissa 24 lämmöissä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 13.07.17 - klo:13:19
Nyt on testattu 90cc Naraku V2 sylinterisarja, 18,5 mm Naraku V3 kaasuttimella ja 20mm kaasuttimella. Tulokset aika yllättäviä.
20mm kaasuttimella käytetty avarrettua imukurkkua.

Suutinkoko - Nopeus km/h
85 - 81 km/h
88 - 80 km/h
90 - 80 km/h
92 - 79 km/h
95 - 78 km/h
98 - 76 km/h

Naraku 90cc + 20mm kaasutin:
85 - 83 km/h
88 - 84 km/h
90 - 86 km/h
92 - 84 km/h
95 - 82 km/h

Sama testisuora, samat olosuhteet joka vedolla, kaasu auki alusta asti. Eli vakiosuutin paras vaihtoehto Narakun kaasuttimen kanssa  ;D

Ihan hyvä testi.
Ero 76 - 81 km/t vaikuttaa pieneltä ja sitä se onkin, mutta tehoissa ero on noin 1 hv tai 20%. Ylämäissä ja kiihtyvyydessä suuri vaikutus.  Hyvä muistutus, että säädöillä on iso vaikutus. Käytännön vaikutus voi vieläkin suurempia mm. hyvin rikkaalla lisääntyy sytytyshäiröt sekä kaasunvastavuus saattaa heiketä merkittävästi.

20mm kaasuttimella vedetty 86 km/t tarkoittaa sekin yli 1 hv:n teholisäystä verrattuna 81 km/t lukemaan. Eli sekin on suuri muutos.

Pyrin yleensä mopon moottoreissa säätämään kaasuttimen noin kolmen numeron tarkkuudella. Yleensä parhaasta lukemasta seuraava koko ylöspäin.


Lainaus käyttäjältä: pera8x - 15.07.17 - klo:15:16
oisko mulla liian laimeet puristukset? sekin vaikuttaa oleellisesti tehoon.
Onhan se mahdollista. Mittaa ensikerralla  ruutalla palotilan tilavuus sekä entisestä että uudesta kannesta sitten tiedät muutuiko tilavuus oleellisesti. Puristussuhde olessa alhainen esim 7 ja verrattuna 10:een voi teho eroa olla ~30%.

100 km/t on mahdollinen 90cc+isovenakannella, mutta venttiili ja jouset pitää vaihtaa. Sinne pitäisi saada venttiilille rapiat 7 mm liikevaraa. Tälle sitten kierrä nokka vajaa 7 mm nostoilla.

Coastside

#2360
Fillarilaskuri antoi 76/81 km/h tehoeroksi 880 wattia. 3574/4456 W Poikkipinta-ala on pienempi verraten skodeen mutta vastuskerroin suurempi.

Poikkipinta-alan saisi varjosta seinällä kun valo tulee suoraan takaa. Kerroin on 0.5 - 0.6. Fillareissa 0.7 - 1

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Samoilla arvoilla 3 kW saavuttaisi 71,5 km/h
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Meisselix

Kyllä kulkee keposasti nyt. Täytyy vielä neulan paikkaa tarkistella osakaasulla. Kun malttais jättää säätämisen tähän ;)  Perään pitäis vaihtaa uudet laakerit. Gy6motorilla ei ollut kaikkia hyllyssä. Olisko jollakin heittää vinkkiä laadukkaista laakereista sais samasta paikasta kaikki.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

pera8x

ei lähelläsi ole paikallista laakerimyyjää? niiltä yleensä löytyy normikokoset laakerit suoraan hyllystä.

konenikkari

#2363
http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=383
Noista muistaakseni yksi laakeri jota ei normi laakerikaupasta löydy.
Ja muutkin lienevät, hinnasta päätellen tasaista, kiinalaatua  ;)
Kun tilaat sarjan on sinulla kaikki laakerit oikean kokoisia, ja voit mielestäsi kriittiset laakerit korvata kalliimmilla.
Saattaa yksittäinen laakeri vain maksaa sarjan hinnan.
Ja kestossa, oikea asennus ja voitelu ratkaisee.
Se yksi erimittainenkin laakeri löytyy kyllä, esim hondan jollain varaosanumerolla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

mistä muuten löytää  jäykempiä venttiilijousia?

konenikkari

#2365
Tuo kysymys on minuakin vaivannut, koska gy6 ja qmb139 taitaa olla honda klooneja, voiskos jotkut hondan jouset sopia.
Hondalla on taito käyttää samoja osia eri tuotteissaan, ehkä ei ruohonleikkurin jouset täytä kriteerejä  ;)
mutta eri nelari krossiversioista saattais löytyä.
Ja nuo aikustenmiesten monkey minikrossitkin saattaa sisältää tehokkaita jousia.
Jäykkyys ei tosin sinällään ole oikea arvo mittaamaan jousen hyvyyttä,
jousen pitäisi nimensä mukaisesti, palautua, ja mieluusti mahdollisemman nopeasti.
Noissa varin vastapainejousissa näkyy jousen laatu,
kun kehno vastapainejousi on paikoillaan ja pännissä vajaan vuoden se lyhenee alle minimimitan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Meisselix

#2366
Kiitos laakerivinkistä. Se erikoinen koko on 6303x3-2 eli 17x42x12 mm. Taattu kiinan laatu on saanut omassa kokemusmaailmassani vankan aseman erityisesti yllättävien käänteiden osalta  ;D.

Mikä näistä on kriittisin laakeri?
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

Coastside

Taka-akselin ulompi voi jumia. Itselle kävi kerran niin. Kunnon vaseliinit voi auttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Meisselix

Lainaus käyttäjältä: CoastsideTaka-akselin ulompi voi jumia. Itselle kävi kerran niin. Kunnon vaseliinit voi auttaa.

Olisko se tuo kuvassa numero 17?
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

Coastside

Taitaa olla numerolla 11. Iso ja stefan ulkopuolella ja siksi voi saada vettä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04