Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

joni_k

öljynjäähdytin saksasta.. tai teet ite tottakai..  ;) :D :)

jwalk

Lämpö ei tunnu olevan suuri ongelma näissä. Kyllähän öljynlämmöt kesäkelillä saa yli 100 asteen jos reippaasti päästelee, siis esim mun 90cc kokoonpanolla. mutta mielestäni vaatii jo järjetöntä kaahausta liikenteen seassa jotta lämmöt saa sille tasolle, missä wanhat kuplawolkkarimiehet ehkä vähän keventää jalkaa.
Suhteellisen "suuri" öljytilavuus auttaa, kait.
Mun mittaukset perustuu GY6-motorista ostettuun öljytikkumittariin, minkä tarkkuudesta ei tietoa.

pera8x

gps nopeuksia nuo mun ilmottamat lukemat.  pistän kännykästä ohjelman, joka mittaa nopeutta ja muit ajuttuja päälle, sitten vaan annan hanaa ja perille päästyäni katson mitä' se näyttää.

openflow

Tutkimusmatka jatkuu, eli onko mahdollista saada 90cc + pikkuvenakansi yhdistelmällä mopo kulkemaan edes jollain tavalla.

Seuraanvanlainen nokka:
Nosto vakio.
pako asteet 297 deg
imu asteet 304 deg
pako blowdown 69 deg
imu ramming 78 deg
overlap 92 deg

Aika-alat 6000 rpm:
80.5 1e-4 * s/m #pako pumppaus
100  1e-4 * s/m #imu pumppaus
16.1 1e-4 * s/m #blowdown
21.6 1e-4 * s/m #pako overlap
13.3 1e-4 * s/m #imu ramming
30.9  1e-4 * s/m #imu overlap

Yllä olevaa nokkaa ei voi käyttää, kun venttiilijouset ei mitenkään riitä. Kun tarkastellaan mitä on mahdollista 90cc+vakiokannella saada, ei välitetä käytännön ongelmista.

Imupuolen letkut mitoitettu optimaaliseksi, mutta pakopuoli täysin vakio.
Puristussuhde 10.0.
RPM KW   BMEP
3000 1.83 8.2
4000 2.43 8.1
5000 3.54 9.5
6000 3.72 8.3
7000 4.49 8.6
8000 3.96 6.6
9000 3.52 5.2
10000 2.7 3.6

Yllä olevilla tehoilla ei vielä 80 km/t rajapyykkiä puhkaista, mutta sen voi jo sanoa että 80 km/t raja on mahdollinen. 90 km/t vaati ~7kW, ja se taitaa olla tekemätön paikka. Ensinnäkin huipputehon kierrokset pitäisi hilata vähintään 9000 rpm hujakoille, jotta rittää välitykset ja toiseksi nokkaan tarvittaisiin ihan älyttömän asteet. Kovat asteet vastaavasti tappaa kaiken voiman.

Entäs se 80 km/t. Nokassa asteita pitää olla lähemmäksi 300, tämä jo siitä syystä että venttiin pitää olla maksimi nostossaan hyvin aikaisessa vaiheessa ja pysyä siellä pitkään.
Puristussuhde saa olla 12 tai enemmän. Ilmanputsarin letkut pitää mitoittaa hyvin, ja kansi pitää olla hyvin työstetty. Pakoputki saattaa kelvata tai toisella tavalla sanottuna sieltä ei ole mitään merkittävää saatavissa.

Aika-alaa ei voi enää kasvattaa, kun ovat lähes maksimissaan. Keskipainetta saa lisää vähentämällä nokan asteita, mutta sitten ei riitä kierrokset. Missään nimessä ei ole helppo nakki saada pikkuvenakannella rikottua 80km/t rajapyykkiä ilman alamäki/tuuliapua.

jwalk

Kyl sitä saa tehdä töitä 80:kin, vaikka ois isovenat ja 90cc.
Ajoasennolla ja kuskin koollakin lienee merkitystä. Itse kun olen 183cm n. 100kg traanipallo, niin tasasella tyynellä mittariin 85-88. Todellinen nopeus lienee nipinnapin 80. Tämä siis normiajoasennossa selkä suht suorana.
Leuan jos laitan tankoon, niin alkaa mittari hipomaan satasta.

Coastside

Mietin miten venttiilin alaa saisi suuremmaksi. Vaakasuuntaan liikkuvat luistit antaisivat suurimman alan. Jos niitä ohjaisi solenoideilla, olisi aukioloaikaakin hyvin. Tiiviys ei kestäisi kauaa mutta jos kisaisi niin riittäisi. Solenoideja voisi ohjata elektroonisesti ja muuttaa ajoituksia suhteessa kierroksiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 18.05.17 - klo:21:10
Kyl sitä saa tehdä töitä 80:kin, vaikka ois isovenat ja 90cc.
Nimenomaan. 80 km/t vaati *hyvän* yksilön. Nokka+kansi+muut osat pitää olla selkeästi keskimääräistä parempia. Kiihtyvyys 70 km/t jälkeen on niin hidasta, että käytännön huippunopeus loppuu tähän. Pikkuvenalla 80 km/t on oikeasti todella kova veto.

Isovenalla olisi kyllä potentiaalia, mutta sekin vaati omavalmiste nokan+koko venttiilikoneisto jousineen pitäisi saada uusittua.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.05.17 - klo:21:18
Mietin miten venttiilin alaa saisi suuremmaksi.
Isommat venttiilit yhdistettynä suurempaan nostoon. Eipä taida muuta tietä onneen olla.

pera8x

mää sain omallani uuet huiput, 91km/h. oli kyllä myötätuuli.. ja muna-asennossa tietenkin.

kikkailin tuon ohjelman kanssa vielä uudemman kerran ja nyt onnistuin saamaan jotain mittauksiakin aikaseksi. pistin mopon painon + oman painoni ja ilmanvastuksesta ei ollut mitään hajua, niin netistä kattelin jotain arvioita ja niiden mukaan sitten ne. kiihdytys 3km/h-70km/h. tällä alueella se mittaa mopon kiihtyvyyden ja kuluneen ajan ja laskee siitä sitten jotenkin tehon. en tiedä mitä tehoa tuo ilmottaa, takarenkaan tehoa, vaiko moottoritehoa. varmaan pyörän tehoa. sain useamman mittauksen jälkeen lukemaksi 7-10 heppaa. taitaa olla lahjahevosia tuossa mukana, kun ei siinä millään voi olla yli 7 heppaa. mulla oli joskus 4 tahti kevari, missä oli 11 heppaa. sellanen tuutti mallinen. se kulki mittariin n. 110km/h. ja oli perinteisellä vaihteistolla, jotenka voimaa ei hävinnyt voimansiirtoon samalla tapaa, kun skootterissa. tästä voinee päätellä, että ainakin nuo 10 hepan lukemat on ihan puuta heinää ja kaikki muutkin vähän yläkanttiin.

soittelin tossa vanhalle työkaverillekkin muista asioista ja samalla tuli mopedi puheeksi, niin kysäsin, notta kerkiäiskö se joku ilta ottaan tehot ihan penkissä paperille, niin ei tartte arpoa noiden ohjelmien antamia arviohevosia. sehän sopi ja penkissä tulen käymään jahka saan mopon muuten optimaalisesti toimimaan.

penkkikäynnin jälkeen voikin sitten hieroa tuota softaa, että antaa samat tehot, mitä penkki antoi, niin on jatkossa helpompi sitten arvioida tehoja, jos ja kun tulee muutoksia tekniikkaan.

Coastside

#2273
Pitäisi kokeilla miten kyykyn tai makaavan asennon skopaan saa laskemalla satulaa. Siinä se on tehokkain lääke vauhdin nälkään. Vaahtolevystä voisi leipoa katteen. Se on äärikevyttä ja turvallista ja edullista.

Poljinmopoilla hurjimmat makaa vatsallaan mopon päällä ja nopeus on toistasataa. Siinä mittatikkua kun tavoittelee huippuja. Tuota varten voisi tehdä katteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Renkaisiin 4bar ilmaa vierintävastus pienenee ja rengas pullottaa kulkee kovempaa ;D

pera8x

renkaissa itseasiassa on jo n. 3 baaria. kyllä se vaikuttaa.

suurin vaikuttajan vauhdin kasvamiseen tällä hetkellä on välitysten loppuminen, tai sitten moottorin tehon tuotto isommilla kierroksilla. ei vain kierrä enempää, eikä variaattori anna enempää välityksiä. nuo, kun saisi kuntoon niin alkaisi varmaan löytymään vielä pikkasen lisää vauhtia. eihän tästä puutu enään, kun se 9km/h, niin ollaan tavoitteessa.

joni_k

Oon varmaan sata kertaa maininnut isompi profiilinen takarengas se on siinä.. ;)


Meisselix

Tuosta jwalkin linkistä tuli mieleen että mulla ainakin "jollottaa" nuo pitkät perävälit. Miten hiljasia muilla on nuo?
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 21.05.17 - klo:19:51
Tuosta jwalkin linkistä tuli mieleen että mulla ainakin "jollottaa" nuo pitkät perävälit. Miten hiljasia muilla on nuo?
Ei jollottanu Soliferissa, mutta sitten kun siirsin rattaat Helkaman perään, ni rallateltu. Ilmenee eniten n. 50 nopeudessa. En oo jaksanu välittää.