Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#1935
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 11.04.16 - klo:16:10
ja boonuksena pakarista lisäkysymys. tossa on sellanen "2 tahtarin" pakari. eli paisarit ja kaikki, vaikka on nelari kone. onko tuolla paisarissa jotain katteja ja muita jarruttelemassa menohaluja? pistänkö halki ja putsaan ylimääräset rojut pois vai annanko olla tollasena? kulkua sais tulla lisää, mutta mekkalaa ei. jotenkin häiritsee tuo kaks tahtarin pakari, luulis että virtaukset on aivan päin persettä nelitahtikoneelle..
Jore tuollasen avasi - https://youtu.be/kvacMecz61g

jwalk

Joo, mullakin oli kokeeksi hetken kii tommonen paisaripakari. Meteli lisäänty ja kulku heikkeni. Lens romulavalle.
4-v koneesta ei omakohtaista kokemusta, mutta siinähän venavälykset säädetään paloilla, ei ruuvaten. mistä sitten niitä paloja saa...
Pelasko se viime kaudella? Suutinhan ei pienene itsestään, muuta ku paskoontumista, ilmavuodot?

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 11.04.16 - klo:16:10
pistän tähän kinukkien viritys ketjuun, kun en jaksanut uutta ketjua tehdä parin kysymyksen takia.

eli toi vaimon solikka, 4t 4v koneella oleva kiinanihme. piti vain huoltaa, mutta eihän se huoltamalla korjaannu.. jo pelkästään koneen lämmittelyssä öljynvaihtoa ajatellen huomasin, että suutin auttamatta liian pieni. keskijalalla kierrätettäessä ei ota täysiä kierroksia ja muutenkin vähän tukkosen olonen. pikkasen kun kädellä tukkii ilman ottoa niin kiertää iloseen ylös saakka. onko kenelläkään lonkalta heittää arvioo minkä kokonen suutin tollaseen 4v koneeseen olisi sopiva? tää on tietääkseni on vakio 50cc kone. ja toinen kyssäri, niin onko venttiilin välykset kutakuinkin samaa luokkaa, kun 2 venttiilissäkin?

ja boonuksena pakarista lisäkysymys. tossa on sellanen "2 tahtarin" pakari. eli paisarit ja kaikki, vaikka on nelari kone. onko tuolla paisarissa jotain katteja ja muita jarruttelemassa menohaluja? pistänkö halki ja putsaan ylimääräset rojut pois vai annanko olla tollasena? kulkua sais tulla lisää, mutta mekkalaa ei. jotenkin häiritsee tuo kaks tahtarin pakari, luulis että virtaukset on aivan päin persettä nelitahtikoneelle..

Tuollainen pakari oli mullakin, helkkarin meluisa, sehän on täysin tyhjä pönttö, laitoin metalliverkosta "putken" sinne sisälle ja täyteen villaa muutoin, kulkuun ei vaikutusta, mutta meteli pieneni paljon.

Vaihdoin sitten Zonerin putkeen ja ehkä kulku vähän heikompi, muttei meteliä oikein mitään ja kuulostaa jopa pyörältä ruohonleikkurin sijaan.


Mitenkäs se luistin avautuma ilman kuormaa kierrättäessä, vaikuttaako mitään tuohon kierrosten ottamiseen? Muistelen jotain, että tarvitseisi kuormaa, että luisti avautuisi täysin auki?




openflow

Välykset 4v-ihmeessä on sunnilleen samat mitä 2v. Suutin ei selviä kun katsomalla.

konenikkari

Perinteisenä luonnonvarojen tuhlaajana sanoisin pääasia on että on välyksiä,
ja moottoria ruokitaan, riittävästi  ::)
Ne muut vaihtoehdot tulee yleensä kalliiksi käyttäjälle.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Skodesetä

#1940
Korkeempi viritteinen tarvii kierroksia toimiakseen  ;)
Vauvanaskelin on päästy liikkeelle.

konenikkari

Juu voima kait on massa kertaa nopeus. ::)
Eikä vauhti tapa, ne on ne hidastusvoimat  8)
Eli minäkin osaan lentää, mutta en ollenkaan laskeutua  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Nuukailija

Vääntöhän se on mikä liikuttaa, teho on vain joku laskennallinen juttu :D

Kyllähän moni vaihdeloota kestää sitä 500 heppaa hetken aikaa, mutta laitetaanpas se 2000Nm vääntävä 500 hepan moottori lootan eteen ja ei tapahdu muuta kuin sellaista kummaa rutinaa ja kurinaa alkaa kuulumaan lootasta.


Skoottereissa onneksi on niin vähän vääntöä isoimmissakin pytyissä, ettei se huonokaan metalli kovin heikoksi käy, mutta virityksissä kannattaa muistaa se, että maksimiväännön ja maksimitehon kierroslukujen välillä pysyessä kulku on makeinta, mitä enemmän mennään yli, sitä pahemmin kone vain huutaa, ääntä tulee paljon ja kello ei tykkää.

Mun solivieterissä kevyet rullat on erityisen huonot (vakiossa ostaessani oli jotkut 4 gramman rullat, vaihdoin 5 grammaiset ja kulku parani, nyt isolla pytyllä 7 grammaiset ja mieli tekisi raskaampia), kevyillä rullilla kytkin ei nappaa kiinni ja aikaa palaa kytkimen odotteluun, raskaammilla rullilla kytkin ottaa kiinni paremmin ja kone kun jaksaa vääntää, niin kiihtyy paremmin kun raskaat rullat saa aikaan riittävän kuormituksen.

Kevyillä rullilla kierrokset olisi korkeammat, mutta variaattori ei säätäisi välitystä isommaksi niin nopeasti, reilulla väännöllä kone ei kumminkaan puudu vaikka välitykset muuttuisi nopeamminkin, mopo kiihtyy kyllä nopeammin.

Siinä on sitten jonkinlainen optimi aina löydettävä, mutta tosi helppoa on sortua "ääni on voimaa" -illuusioon, kannattaa hakea loiva ylämäki (kulkuahan pitää olla mäistä huolimatta) ja testata siinä kelloa vastaan eri setuppien eroja, niin löytää mikä on nopein, eikä vain tunnu nopeimmalta.


MORPA

Kymco ryökäle alkanu sylinterin vaihdon jälkeen savuttamaan, polttaa öljyä. Ihan ekoilla ajoille se ei juuri savuttanut, paitsi mitä ny asennusrasvat paloi pois, ne oli kyllä erittäin rauhallisia ja lyhyitä ajoja.

Käy ihan ok ja mitään poikkeuksellisia ääniäkään ei kuulu, et voiskohan olla että männänrenkaat ei ihan istu ja savutus vähenis kilometrien kuluessa? Onko muilla tommosesta savuttamisesta uudella sylinterillä kokemuksia?

Ei tuu mieleen ku kolme kohtaa joista se vois öljyä palotilaan imeä, männänrenkaiden välistä, kannentiivisteen kautta tai venttiilikumien kautta. Venttiilikumeja ei ole räpelletty ja ne on aika hyvin suojassa muutenkin. Kannentiiviste, no miksikö se sieltä vuotais. Männän öljyrengas menny poikki asennusvaiheessa? Pakko kai se on purkaa ja tutkia jos ei käryyminen lopu, haiseekin pahalle :-[
Liikennesika.

Nuukailija

Mulla kannentiivisteen falskaaminen ilmentyi siten, että venakopasta lähtevästä huohotusletkusta pukkasi öljyä pihalle ja öljyn mittatikkua ei koneen käydessä voinut avata, kun sylki öljyt pihalle.

Kun kannentiiviste ei falskaa, niin noita ei ole tapahtunut.

Tosin mullahan kannentiiviste on falskannut lähinnä sinne ketjun puolelle, erilaisia oireita voi tulla, jos jostain syystä falskaa toiselta puolelta.

Tietty sekin, että jos sulla menee se letku ilmanputsarikoppaan, niin sinnehän se voi öljyä roiskia, jos kannentiiviste falskaa, mutta sehän on helppo kurkistaa, kun ottaa suodattimen pois paikoiltaan.


joni_k

mulla kyl pukkaa öljyt pellolle jos öljytikku on käydessä irti eikä mikään falskaa.. ;D en oo kyl varma tyhjäkäynnillä mut kierroksilla ainaki kokemusta on  ;D mulla ei oo kyl yksikään pytty savuttanu uutuuttaan mitä juuri poislukien asennusöljyt.kansihuolto vaihdat ne venttiilienkumit ainaki.

-Zone-

Venttiilivarrenkumeihin mäkin hiukka kallistuisin. Jos saat aikaiseksi tulppa-renkaantäyttösovittimen niin voit pistää kompuralla palotilaan ilmanpainetta. Vanhasta tulpasta tollasen sovittimen voi tehdä. Työkalusta on hyötyä myöhemminkin. Eli kampiakseli lukitaan YKK-asentoon (etuvariaattorilukitsin yms on hyvä) ja ilmaa palotilaan. Jos ilma karkaa vauhdilla ja pihisee ilmanputsarista, vuotaa imuvena, jos putkenpäästä niin pakovena. Jos ilma tulee öljytilaan (korkki pois ja kuuntelemaan), vuotaa männänrenkaat tai kannentiiviste. Ei tämmösestä kannen ja pytyn irtirepiminenkään tarkastukseen juuri homma ole, mutta tolla testillä voi etukäteen purkamatta vähän hahmottaa mikä voisi olla syynä.

yamaha

Hyvä vinkki kyllä tuo.paljonko sinne painetta uskakaltaa pistää,meinan vaa et jos tulee tulevaisuudessa tarvetta kokeilla tuota.

-Zone-

Kilon voi esim pistää. Se riittää hyvin mittauksessa. Se on murto-osa siitä mitä siellä on painetta kun bensa syttyy. Tässä tehdään 2T moottorille tiiviystesti käsipumpulla ja sama paine käy ihan hyvin 4T moottorillekin. https://youtu.be/ySu2NC1X7s4

pera8x

jees. sain tuon vaimon kinukin pelaamaan. koeajolle en enää tohtinut lähteä iltasella, kun olin ottanut pari asennus olutta. ainakin paikallaan käy ja kukkuu nyt paljon paremmin. tein siis perus huollon, öljyt, peräöljyt, venttiilienvälyksien tarkistuksen (en edes mitannut. kokeilin vaan, että välystä on ja sillä hyvä.) ja sen ihmeen egr:n, tai mikä saastehässäkkä nyt ikinään sit onkaan, kun menee putki ilmanputsarilta pakariin, niin sen purin vallan pois ja kannen päästä hitsasin lähdön umpeen ja ilmanputsarin päähän laitoin vaan tulpan. ja virityksenä/parannuksena/korjauksena noihin vetämättömyys oireisiin, niin isonsin sekä tyhjäkäyntisuutinta, että pääsuutinta 0,05mm. pakariin en jaksanut kajota ollenkaan. kattoo jossainkohtaa, jos sille jotain jaksais tehdä, tai sitten rakentaa vaikka vallan uuden. nyt tuntuis käyvän nätisti tyhjäkäyntiä ja kaasupohjassa.

oli muuten erikoinen vekotin, kun koko talven seisoi tossa pihassa koskemattomana, akku paikallaan ja silti lähti sähköstartilla käymään. vanhat pensatkin vielä. jaksoi sahatakkin ihan jonkun aikaa ennenku hörähti tulille. pitää tarkistaa minkä merkkinen akku siinä oikein on. euroglobet ainakin kyrvähtää omien kokemuksien mukaan yhdessä talvessa, jos ei lataa vaikka olisi nostettu sisällekkin..