Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Nuukailija

Mun teki mieleni niin kovasti tuplata noiden reikien määrä, mutta kun ei sitä pientä poranterää löytynyt siihen hätään ja ehkä parempikin ettei löytynyt. Siltikin kai se olisi joskus kokeiltava, että meneekö paremmaksi vai pahemmaksi?

joni_k

juu eipä ekana tullu mieleen että se tuhnumaisuus johtuu siitä että mäntä on leipomassa ilman sivuääniä. opimmepa taas jotain uutta  ;D

-Zone-

#1787
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 25.02.16 - klo:00:06
Mäntä alas tullessaan levittää renkaillaan öljyn koko sylinteriin.
Männän tullessa alas, ensimmäisenä sieltä tulee se männän helma, eikä öljyrengas tule sylinterin helmaan saakka. Öljyrengas kaapii liikoja öljyä sylinteriltä ja se menee öljyrenkaan urassa olevien reikien kautta männän sisäpuolelle ja siitä edelleen öljypohjaan.

viisnelonen

Juuri tätä varten sylinterin pinnassa on se pieni karheus, todella ohut öljykalvo jää siihen vaikka rengas näennäisesti pyyhkii öljyn pois (samalla levittäen öljyn)
Mm runsas kylmäkäynti (esim termostaattivika ja/tai tyhjäkäynti, toistuvasti, tuntitolkulla.) aiheuttaa sylinteripintojen kiilloittumista (kuluu karheasta sileäksi) jolloin öljy ei enään pysy siinä vaan männänrengas kaapii kaiken kalvon pois.


Siellä kampikammiossa on kierroksilla niin kova öljysumu että mahdolliset männän/sylinterin voiteluongelmat johtuu luultavasti muista asioista.(kinkissä)
Joita on mm.
- moottorin liian kova kuormitus (suunnittelu, materiaalit)
- huonot/"väärät" öljyt, epäpuhtaudet ( mm puuttuva suodatus)
- pakkaskäynnistykset, varsinkin vanhoilla likaisilla öljyillä, tekee jälkensä.
- jatkuva liian matala öljynpinta (vaikuttaa juurikin sylinterin voiteluun ensimmäisenä, lisäksi öljy kuumenee enemmän)
- ilmajäähykoneen rajoitukset kesällä, öljyt menee tulikuumaksi,(öljykalvo pettää) tämä varsinkin nurkka-ajossa ym paikallaanpyöritys jolloin ajoviiman vaikutus öljyn jäähdytykseen on vähäistä.

Jos joku ei usko että siellä on valtava öljysumu ajossa niin jättäkää öljyntäyttökorkki pois lämpimästä koneesta ja pistäkää käyntiin ja kierroksille. Minä ainakin olen vakuuttunut että sitä ööliä on kampikammion kaikilla tasopinnoilla ml sylinteri.
Huom. Laakeroidut paikat on sitten oma lukunsa. Nyt kyse siis sylkkä/mäntä paketista.

Mun kokemuksen/tietämyksen mukaan voiteluongelmat näkyy usein siellä männänrenkaiden alueella, helman lisäksi.

No tää nyt on oli vaan, yleistä, aiheeseen liittyvää..   sillä en ajattele että joni_k:n skodussa olis voitelunpuute ollut ensisijainen vaurion syy. Tai onhan se tavallaan kun välykset menee niin pieneksi että öljykalvo pettää ja leikkautuminen alkaa.
Alkaa kiinnostaa tuo leikkautunut sylkkä/mäntä ..

   



taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pera8x

joskus aikoinaan kävin sellasilla kursseilla, mitkä oli xxxx tuottamia. en viitti mainita nimiä, kun en muista oliko ne jotain luottamuksellisia. jokainen voi itse päätellä.. no, joka tapauksessa. siellä kerrottiin miksi pitää käyttää tässä ja tässä laitteessa nimenomaan tätä ja tätä öljyä. perustelut oli, että pitää käyttää puolisynteettistä öljyä moottorissa sen takia, että se sumuuntuu paremmin ja sitä kautta sitten voitelee. että täyssynteettinen ei sumuunnu kunnolla ja voitelu jää puutteelliseksi. sama valmistaja oli sekä öljyn, että moottorin takana. sitten kului aikaa joitain vuosia, ehkäpä jotain 5 vuotta niin valmistaja kehitti öljyään. se niin hyvä ja sopiva öljy olikin muuttunut täyssynteettiseksi. hetken aikaa ihmettelin ja pohdin asiaa ja totesin vaan, että fuck it. valmistaja haluaa myydä vain omia tuotteitaan ja siinä oli oikea syy tuolle "ainoan sopivan öljyn" selitykselle.

jos järjellä ajattelee, niin öljy, kun öljy on käypästä, jos sen viskositeetti riittää ja se täyttää luokitukset ja ylipäätään on ko paikkaan tarkotettua. eli siis moottoriöljyt moottoriin ja peräöljyt perään jne. mistä se öljy tietää kenenkä valmistamassa moottorissa se voitelee? moottorit kuitenkin perus toimintaperiaatteeltaan kokolailla samanlaisia. joko kuula-, tai liukulaakeroituja kampuralta ja veiviltään ja mäntä heiluu sylinterissä edes takas. sitten se, mitä olen kuullut lisäksi, niin viskositeetilläkin on vaikutusta enemmän, kun pelkästään kelien mukaan. sen verran noissa moottoreissa on eroja lähinnä liukulaakereiden kohdalla, että välykset voi vaihdella jonkun verran ja tämän takia tuo viskositeetti on yksi vaikuttava asia. jos laittaa paksumpaa öljyä koneeseen, kun mitä siinä kuuluisi käyttää, siinä toivossa, että kestää paremmin kesäkelissä, niin menee luultavasti väärään suuntaan. no... tätä en ole sen kummemmin tutkinut enkä perehtynyt aiheeseen, mutta olen kuullut viisaammilta. kuinka paljon tuo sitten oikeasti vaikuttaa, niin en osaa sanoa.

toisaalta, onhan nykyään noita "fuel economy" öljyjä, mitä joihinkin tiettyihin koneisiin suositellaan. eikös ne ole jotain 0w30tms? aika luirua, niin laakerien välyksetkin aika mitättömät varmaankin. tollaseen koneeseen kun laittaa jotain "race" öljyä, niin saattaa tulla vahinkoa, varsinkin kylmällä koneella.

-Zone-

#1790
Koska ne jäljet syntyy aina samaan kohtaan ja poikkeuksetta 99,9% :sti jokaisen moottorin jokaiseen mäntään, tulin johtopäätökseen että jos kyse olisi sylinteristä tai männästä, niiden jälkien sijainti vaihtelisi enemmän ja toisekseen tuskin jokainen mäntä laajenisi aina turhan paljon. Siksi aloin miettiin muita vaihtoehtoja. Se on totta, että siellä käy melkoinen öljyroiske, mutta kukaan ei myöskään pysty sanomaan varmasti häiritseekö esim kiertokangen alapää ja kiertokanki liikkuessaan öljyn lentämistä sylinterille vaikka asia maalaisjärjellä tuntuukin ehkä tuulesta temmatulta. Puutteellinen voitelu voisi kuitenkin selittää sen, että ostitpa minkä männän tahansa tai minkä sylinterin tahansa, jäljet männässä olisi aina samassa kohtaa. Eli oire ei poistuisi niillä vaihdetuilla osilla kun ne eivät ole se ongelmakaan.

E: enkä nyt puhu tästä kiinnileikanneesta tapauksesta, vaan yleisellä tasolla miksi aina kiinan 4T koneita avatessa on männissä jäljet.

viisnelonen

#1791
Kyllä kait tää joni_k:n tapaus on omansa. Puhun lähinnä siitä. Jokainen mäntä/sylkkä pitäis nähdä erikseen ja tietää ajo- ja huoltohistoria että vois alkaa enemmän pähkäileen.
Tässä keississä oli uudet palikat ja uudet öölit ja silti oli kiinnileikkaus lähellä.
Eikö tässä nyt ole aika ero kaupasta ulos ajettuihin skoduihin joiden mäntään tulee "jälkiä"
En olis valmis piirtämään yhtäläisyysmerkkejä.

Ed: Katsotaan nyt miten kauan tuo toinen setti kestää. Jos vika on voitelussa niin eikö se sitten pitäis olla yhtä lyhytikäinen ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 25.02.16 - klo:14:49
Ed: Katsotaan nyt miten kauan tuo toinen setti kestää. Jos vika on voitelussa niin eikö se sitten pitäis olla yhtä lyhytikäinen ?
Joo, siis luultavimmin tuo uusi satsi kestää ok ja sitten kun sen jossain vaiheessa avaa, on männässä taas ne tutut jäljet mitkä kaikissa muissakin koneissa. Yleisellä tasolla kokoajan olen tätä voiteluasiaa puhunut.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 25.02.16 - klo:15:04
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 25.02.16 - klo:14:49
Ed: Katsotaan nyt miten kauan tuo toinen setti kestää. Jos vika on voitelussa niin eikö se sitten pitäis olla yhtä lyhytikäinen ?
Joo, siis luultavimmin tuo uusi satsi kestää ok ja sitten kun sen jossain vaiheessa avaa, on männässä taas ne tutut jäljet mitkä kaikissa muissakin koneissa. Yleisellä tasolla kokoajan olen tätä voiteluasiaa puhunut.

Kyllä mun on helppo uskoa että siinä kinkin voitelussa on parantamisen varaa..
Pera8x: Tarkoitan huonoilla öljyillä ennenkaikkea liian harvaa öljynvaihtoväliä sekä kesäkuumilla (huom ilmajäähykoneet) liian ohkasia sekä talvella liian paksuja..  Öölin valmistajalla ei ole juuri munkaan mielestä merkitystä kunhan ööli on muuten "oikeaa" laatua.

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pera8x

näimpä. luulen kanssa, että tuo setti mikä nyt on paikoillaan, niin toimii ja kestää. jos ei kestä, niin vika on jossain muualla, kun pytyssä ja männässä. tollaiset pienet naarmut männissä, mitä näissä kinukeissa tuppaa oleen, niin niillä nyt ei niin kauheesti ole merkitystä. kuinka moni on avannut muutaman minuutin käynyttä 2 tahtaria? niissähän on raitaa männässä jo ihan parin minuutin käytön jälkeen ja silti kestää ja toimii vaikka kuinka ja kauan sillä samalla naarmusella männällä.

itse huomasin tuon raitasen mäntä ilmiön töiden kautta, sekä yhdessä omassa projektissa. se oli sellanen piikkinen kaks tahtari kevari, mitä virittelin ja pikasen koeajon jälkeen aina kone auki ja viilaamaan. siinä huomas aika hyvin kuinka nopeasti uusikin mäntä ottaa pytysuuntasta raitaa 2 tahtarissa. 4 tahtiset ei kyllä yleensä tee samanlaisia raitoja, paitsi kiinalaiset eikä nekään ihan niin nopeeta, kun kakstahtiset.

tää nyt on tällästä yleistä höpinää moottoreista merkkiin katsomatta ja lähinnä omia kokemuksiani. jollain muulla voi olla erilaisia kokemuksia ja mielelläni kuulisin niitäkin. kaikki moottoritekniikka kiinnostaa, että jos on jotain tietoja jaettavana, niin antaa palaa vaan. ei kait sitä ainakaan tyhmemmäksi muutu, kun kuuntelee muidenkin kokemuksia.

pera8x

sitä piti vielä sanoa, että vaikka jossain b&s ruohonleikkureissa, tai kompressoreissa ei ole käytännössä mitään muuta voitelua, paitsi roiskevoitelu ja nekin kestää ja toimii lukemattomia käyttötunteja. kuinkahan tämäkin liittyi nyt tähän asiaan.. tuli vaan mieleen, kun näistä öljyistä ja kiinnileipomisista tuli puhetta.

joni_k

Tolla alakerralla on ajettu 4500km nyt.  Jos asentais upouuteen kiinni 72 pannun kauanko alakerta kestää about?  Huomaa kyl lisääntyneestä resonoinnista ja tärinästä ettei oo balanssissa. Hyvin pelitti työ reissun.  Kotimatkaa odotellessa. Jos jotain kiinnostaa tutkia saa sen kiinni leiponeen pytyn. Tosiaan ehkä 60km ajettu tai Vähemmän.

-Zone-

Kiinalainen, kiinalainen, kiinalainen. Alakerrastakaan on siten on paha sanoa. Nykyisestä levis 6000km paikkeilla kun öljypumpun rattaan hampaat katos. Edellisen mopon alakerralla taas ajoin yhteensä 20 000km josta yli puolet erinäisillä virityksillä. Sen koneen kampiakselin voisi heittää vieläkin kiinni. Ei mitään havaittavaa välystä.

joni_k

mä oon ajokin vaihtoväliksi meinannu 8000-10tkm. sitten ostaa uuden vähemmän ajetun. täytyy vaan kattoa että seuraavaki ois 12" vanteilla ja yhteensopivat talvirenkaiden takia.. ;D

muuten, mun testimäessä loppu vauhti karvan verran yli 40 ja en ees antanu täyttä urkua..  ;D on se kyl hienoa pintakaasulla menee 40 helposti.

openflow

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 25.02.16 - klo:17:48
kuinka moni on avannut muutaman minuutin käynyttä 2 tahtaria? niissähän on raitaa männässä jo ihan parin minuutin käytön jälkeen ja silti kestää ja toimii vaikka kuinka ja kauan sillä samalla naarmusella männällä.
Raidat mitä 2t mäntiin tulee on lähinnä heijastuksia pinnassa, syvyyttä niissä ei juurikaan ole. Jakautuvat tasaisemmin ympäri mäntää. 4t-ihmeissä on nämä kaksi "läiskää" ja muualla naarmuja ei ole. Ihmeettoimivat vallan hyvin vaikka nämä läiskät siellä ovatkin.

Mitäpä jos nämä naarmut johtuvatkin näistä voitelurei'istä, eli öljy pakenisi männän sisäpuolelle.