Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Itsekin kyllä oletin suurempaa eroa, joskaan siihen 100% tehokkaampaan en kyllä uskonut alkujaankaan. Mulla olisi tuossa kyllä ylimääräisiä koppia ja vähän ajattelin, josko kokeilisi muokata niitä ja testaisi. Toinen mikä tuli mieleen, että jos puhallusilma ei pääsekään riittävän tehokkaasti pois. Se sylinteri kun on niillä melkoisen tehokkaasti koteloitu.

Coastside

Se alkuperäinen tuottaa suuremman paineen koska siipiä on enemmän. Se harvempi ei lisää siksi koska se tuottaa vähemmän painetta vaikka myös tuottaisi suuremman tilavuusvirran.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Paljonkos se auttaa jos laittaa toiseen päähän paremman ropelin mutta toinen pää on entisenlainen pieni reikä.
Tietyti paine-ero on isompi, mutta litravirtausmäärää se pieni reikä kyllä rajoittaa.
Toisaaltaa suurempi virtausnopeus siinä pienessä reiässä jäähdyttää sisääntulevaa ilmaa paremmin ..
Mutta lämmönsitomiskykyhän on melkoinen vakio, joten enemmän litroja hitaammalla nopudella eli isommilla reiillä voisi olla oikeampi hellekelien jäähdytys tapa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Zone-

#1218
Kyllähän se joo näyttää, että ulospurkausaukko ei riitä jotta tuosta viri-siivestä olisi merkittävästi enemmän hyötyä. Sisääntulo tuskin ahdistaa niin paljon kun ritilästä huolimatta siinä on kohtalaisesti virtausalaa. Virittämistä ajatellen siitä vakiostakin siivestä saattaa irrota "ilmaista piilossa olevaa" jäähdytyskapasiteettia pelkästään ulostuloa suurentamalla. Täytyypä jatkaa testejä huomenna. Harmi että tuli heitettyä noita koppia haljenneena poiskin. Ne olisi tähän testiin sopinut hyvin ja olisi ollut uhrattavia koppia enemmän.

-Zone-

#1219

Kyllä se ulostulon suurentaminen auttoi. Irrotin pytyn alemman suojamuovin sen verran, että koppien väliin jäi noin 1,5-2cm rako. Kokonaisulospurkauspinta-ala kasvoi tästä jo sen verran että suurempi tuskin tulee enää hyödyttämään yhtään ja koppien tarkoitushan on saada ilma kiertämään  sylinteri tehokkaasti joten liikaakaan ei niitä kannata silputa.

Oli sen verran kiire etten ehtinut tuossa aamulla enempiä mittaileen, mutta kyllä sen huomasi että ilmamäärä kasvoi. Aiemman 7,9m³/min / 8000rpm sijaan 8,5m³ tuli jo 6900rpm viri-siivellä. Koska tuo siipi koneeseen jää en alkanut kiireen vuoksi ruuvaamaan vakiosiipeä kiinni, mutta voisi kai senkin testin tehdä että kokeilisi vakiosiivelläkin vielä hyötyykö se ulostulon suurentamisesta.

Coastside

Virtausmäärä on vain osa jäähdytyksestä. Lämpömäärän siirtyminen riippuu lämpötilaerosta, kun se kasvaa tehostuu siirtyminen ja päinvastoin. Kun sylkkä kuumenee, se luovuttaa enemmän. Ilman massamäärän tuottaa puhallin helposti vakiomitoituksilla. Moottori luovuttaa lämpöä koko alaltaan koska alumiinijohtaa sitä hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Noniin hyvä että tuli oikastua ja rälläkäl vetäsin palan pois kun vahingossa tuli putki laitettua ennen muovia.. ;D

-Zone-

#1222
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.09.14 - klo:12:47
Virtausmäärä on vain osa jäähdytyksestä.
Totta joskin tässä olikin nyt vertailussa vain tosiaan nuo tuulettimet, että minkä verran ne siirtää sitä jäähdyttävää ilmaa. Se mikä tässä tuli esille, että mitenkään merkittävästi tuo tuuletin tuskin tulee moottorin lämpötilaa alentamaan pelkästään sen tuulettimen vaihtamalla. Tästä tuuletinerostahan tässä testissä oli loppupeleissä kyse. Se moottorista mitattu lämpötila on sitten se oma asiansa joka lopullisen aamenen asiaan sanoo. Ainakin tolla virituulettimella on siihen hiukan paremmat edellytykset mikäli ulostuloa suurentaa. Helteillä sillä läpivirtaavalla ilmamäärällä voi olla merkittävä vaikutus. Eteenkin jos ajatellaan että jo sisäänkin tulee liki 30 asteista ilmaa. Vakiotuuletinta kiinalainen suunnitellessaan tuskin ajatteli 90cc sarjoja ja vakioo huomattavasti suurempia viritysasteita.

Öljyn lämpömittarin antura ja mittari mulla oli jo edelliseen mopoon pitkään tarkoituksena hankkia, mutta aina se jäi. Josko nyt sitten tähän saisi hankittua. Käytännössä seurailin öljyjä mittamalla ne digitaalisella piikkilämpömittarilla ja koneen muita lämpöjä seurailin myös laserlämpömittarilla joka variaattorin kanssa muuten olikin varsin kätevä. Tässä viimeisessä hankinnassani ei ole edes se lamda asennettu ja kone on muutoinkin vakio vielä. Vanhasta koneesta pitäisi siirtää tuo 82cc sarja tähän uuteen mopoon. Olikin kyllä todella nuhapumpun tuntuinen vakiomopo kun ei ole itsellä sellaista ollut kohta 10 vuoteen :)

Tuo anemometri on kyllä ollut kätevä monessa. Sillä mittailin myös edellisen mopon variaattorinkopan ilman läpivirtaavuutta ja mittailujen seurauksena päädyin pato-ohjattuun jäähdytykseen ja variaattorin kopan sisältä poistelin myös virtausta hidastavia seinämiä. Näitä juttujahan pohdittiinkin silloin joskus täällä toisessa topicissa. Huutonetissä olen nähnyt myynnissä pientä halpaa anemometriä (hakusanana (W702)) joka saattaisi käydä joidenkin pienien putkien mittaamiseen. Tuskin nyt ihan moponkansien virtaavuuden mittaamiseen mutta ehkä johonkin käyttöön silti.

Coastside

Öljyn lämpöä mitaten voi kokeilla ilmamäärän muutoksen vaikutusta lämpötilaan rajoittamalla virtausalaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Jeps. Muistuupa mieleen eräs vanhoista harrasteautoistani josta löytyi säädettävät sälekaihtimet syylärin edestä talvikeleille. Kun naapuri leikkeli pahvia sormet kohmeessa minä ruuvasin ruuvista :)

tommi

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 04.09.14 - klo:22:55
Itsekin kyllä oletin suurempaa eroa, joskaan siihen 100% tehokkaampaan en kyllä uskonut alkujaankaan.

Taitaa VirijaVara luvata että on puolet tehokkaampi, eli 50% ..  ;)

-Zone-

Niinpä näkyy lukevan. Taisi muistilohkoihini tarttua joren videosta tuo 100% http://youtu.be/ugoNas40f_A

tommi

Olen kyllä joren kanssa samaa mieltä että sen eron tuntee selvästi kädelläkin, joten siinä mielessä nuo sinun testitulokset kyllä yllättivät..  :o

-Zone-

#1228
Vähän tottapuhuakseni yllätti itseänikin noin lukemaerona, mutta kaippa tuo sitten vain tuntuu kädellä mitaten niin paljon tehokkaamalta. Vähän sama kuin persdynolla arvioi moottoritehon kaksinkertaistuneen ja dyno sitten näyttääkin eroksi vain 20%. Yhtenä toisena esimerkkinä koemielessä tehty pölynimurinmittaus muutaman vuoden takaa tällä samalla mittarilla ei kertonut hirveästikään eroa vanhalla ja uudella pölynimurilla, mutta kyllä tuo uusi siivotessa silti hakkaa sen vanhan mennen tullen :)

Yksi asia mikä mua ihmetyttää tuossa tuulettimessa on tuo siipikulma. Mun järkeni kun sanoo, että tuo olisi tehokkaampi imemään keskeltä laidoille ilmaa jos sen pyörintäsuunta olisi päinvastainen.. Vakiossa se siipikulma mun mielestä onkin ns"oikeinpäin" pyörintäsuuntaan nähden http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/mqlqYyQBSD_Xl1ISyxmhtoQ.jpg

Coastside

#1229
Imemäänkö? Se linkoaa ilmaa ulkokehältä ja ilmanpainen korvaa sen virtaamalla harvempaan suuntaan eli keskiöön ja ulkokehälle.
Imurikin mielletään imevän vaikka se luo tyhjöä jota ilmanpaine täyttää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04