Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

exclusive

Lainaus käyttäjältä: kani - 08.08.14 - klo:17:05
Lainaus käyttäjältä: exclusive - 08.08.14 - klo:15:08
Baotianiin vaihdettu 72cc pyttysarja ja samalla pakokanava kohdistettu sekä palotila tehty männän mukaan. Vetoja alkuperäsellä variaattorilla tuntui olevan aikalailla enemmän, tasasella vastatuuleen 120kg kuskin kanssa 70km/h ja todella loivaan alamäkeen melkein 80km/h sekä ylämäkeen hiipui vauhti enää n.68km/h--> n.60-62km/h.
kierroksia tuo ei edelleenkään ota niin paljoa että nappirajottimen vaikutusta huomaisi sekä tietyllä kierrosalueella nopeasti kiihdyttäessä röpisee nopeasti kiihdyttäessä.

Laita alkuperäinen vari takaisin jos toimi sillä? Tuning-vari voi vaatia eri levyisen hihnan tai holkin pituuden lisäämistä/lyhennystä. Vai vaihdoitko samalla sen pytynkin?

Kannattaa tehdä muutokset yksi kerrallaan niin on helpompi rajata mikä meni vikaan..

Sent from my iPad using Tapatalk HD
juu siis vaihdoin 72cc pytyn ja variaattori oli vakio ja sillä nuo edellämainitut lukemat. Äsken vaihdoin 5,7g rullat ja edelleen mennään asfaltilla liki 80km/h mutta nyt tarvis saada tuo käymään kunnolla, suutin mikkin reijällä ilmeisesti liian iso, koska neulan sokka keskellä ja seos 2,5 kierrosta auki niin rötää ja paukkuu kokoajan ku kiihdyttää. Neulan sokka toisiks ylimmässä ja seosruuvi kiinni on vetoja parhaiten mutta silti rötää keskialueella.

ko2610

Täällä on aika moneen kertaan käyty läpi kaasuttimen säätäminen. Opiskele ajatuksen kanssa ja säädä se oikein, niin loppuu röpöttäminen.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: exclusive - 08.08.14 - klo:17:15
suutin mikkin reijällä ilmeisesti liian iso
Mikäli käytät vakioputsaria niin hyvin suurella todennäköisyydellä se on liian iso. Muistelisin että mulla oli 72cc:llä ja vakio putsarilla 89 tai 90 koon pääsuutin. Noilla paikkeilla se oli kumminkin.

exclusive

#1158
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 08.08.14 - klo:23:10
Lainaus käyttäjältä: exclusive - 08.08.14 - klo:17:15
suutin mikkin reijällä ilmeisesti liian iso
Mikäli käytät vakioputsaria niin hyvin suurella todennäköisyydellä se on liian iso. Muistelisin että mulla oli 72cc:llä ja vakio putsarilla 89 tai 90 koon pääsuutin. Noilla paikkeilla se oli kumminkin.
tuollasta aattelinkin..jos 88, 90 ja 92 kävis hakemassa niin noista joku ainakin on sopiva.

EDIT: Tein hajottimeen 5mm kierteen niin ei tartte ostaa suuttimia, noita on 77-115 välillä ja laitoinkin 90 suuttimen paikoilleen..röpötys loppui. Neulaa otin ylöspäin ja samalla huomasin luistin kalvossa olevan reikä..tuo selittää miksei ota täysiä kierroksia ajossa. Uuden kohon laitoin tilaukseen ja säädöt jatkuu kunhan saa ehjät osat paikoilleen.

Coastside

Jos miggiliimaa on niin vaimentimen saa niin että hankkii reikäputken  (ei tarvitse olla kiinni missään) ja villaa ja kanaverkkoa villaa sitomaan ja täyttää pöntön niillä ja vakiopilli päähän tai isompi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1160
Lainaus käyttäjältä: exclusive - 11.08.14 - klo:11:46
onko kukaan testannut ovaalivaimenninta skootteriin?
Testannut ehkä onkin, mutta "ovaalivaimennin" on vähän laaja käsite ja pelkästään tuon perusteella ei pysty sanomaan oikein juuta eikä jaata. Äänenvaimennus ei ole ihan yksinkertainen juttu vaikka itse vaimennin rakenteena simppeli onkin Vaimentimen suunnitteluun on olemassa yksi ilmaisohjelmakin. Sillä leikkiessä huomaa miten monisyinen asia tehokkaan vaimentimen suunnittelu loppupeleissä onkaan.

Tässä: http://www.mh-aerotools.de/airfoils/tools/silencer.msi Softa on lähinnä RC-lennokeille ja autoille, mutta samat lainalaisuudet liittyy silti isompienkin moottoreiden äänenvaimentimien kykyyn absorboida ääniaaltoja, joten ohjelmalla leikkiessä oppii mikä asia vaikuttaa mihinkin.

Lainaus käyttäjältä: exclusive - 11.08.14 - klo:11:46
Autossahan 1 ovaalipönttö perällä vaimentaa enemmän kuin pyöreä?
Tämäkään asia ei ole ihan yksioikoinen, mutta jos nyt yksinkertaistetaan, niin auton alle mahtuu ovaali vaakatasossa helpommin kuin tismalleen saman sisätilavuuden omaava pyöreä vaimennin, joka on yksi syy sen käyttöön. Suurempi tilavuus tarkoittaa että vaimentimeen mahtuu enemmän vaimennusvillaa jonne ääniaallot absorboituu, jolloin se on luonnollisesti vaimennusominaisuuksiltaan tehokkaampi. Noin siis , jos asioita yksinkertaistetaan paljon unohtaen vaimentimen muut rakenteelliset seikat.

Lisäksi kannattaa huomioida että vaimentimia on myös kammiovaimentimia joissa ei ole välttämättä sisällä yhtään vaimenninvillaa ja on myöskin vaimentimia jotka ovat sekä kammiovaimentimia, että villatäytteisiä absordiovaimentimia samalla kertaa.

Coastside

On testattu. Nuorena sattui käsiin JAWA josta pönttö oli kadonnut. Sattui auton pönttö pätkät putkeakin siinä ja se kävi heittänällä käyrään. Äänet oli vaimeahkot ja ruosteinen pönttö ruma. ;D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

exclusive

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 11.08.14 - klo:12:17
Jos miggiliimaa on niin vaimentimen saa niin että hankkii reikäputken  (ei tarvitse olla kiinni missään) ja villaa ja kanaverkkoa villaa sitomaan ja täyttää pöntön niillä ja vakiopilli päähän tai isompi.
juu..noita on tullut yläasteella tehtyä..mutta haen mahdollisimman hiljaista ääntä lisäämättä kuristuksia
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 11.08.14 - klo:12:24
Lainaus käyttäjältä: exclusive - 11.08.14 - klo:11:46
onko kukaan testannut ovaalivaimenninta skootteriin?
Testannut ehkä onkin, mutta "ovaalivaimennin" on vähän laaja käsite ja pelkästään tuon perusteella ei pysty sanomaan oikein juuta eikä jaata. Äänenvaimennus ei ole ihan yksinkertainen juttu vaikka itse vaimennin rakenteena simppeli onkin Vaimentimen suunnitteluun on olemassa yksi ilmaisohjelmakin. Sillä leikkiessä huomaa miten monisyinen asia tehokkaan vaimentimen suunnittelu loppupeleissä onkaan.

Tässä: http://www.mh-aerotools.de/airfoils/tools/silencer.msi Softa on lähinnä RC-lennokeille ja autoille, mutta samat lainalaisuudet liittyy silti isompienkin moottoreiden äänenvaimentimien kykyyn absorboida ääniaaltoja, joten ohjelmalla leikkiessä oppii mikä asia vaikuttaa mihinkin.

Lainaus käyttäjältä: exclusive - 11.08.14 - klo:11:46
Autossahan 1 ovaalipönttö perällä vaimentaa enemmän kuin pyöreä?
njooo...ovaalivaimennin on yhtä laaja käsite kun pyöreäkin, eli pyöreä ei ole ovaali ja tiisinpäin. Miten musta tuntuu että tähän (kään) ei ole vastausta.
Tämäkään asia ei ole ihan yksioikoinen, mutta jos nyt yksinkertaistetaan, niin auton alle mahtuu ovaali vaakatasossa helpommin kuin tismalleen saman sisätilavuuden omaava pyöreä vaimennin, joka on yksi syy sen käyttöön. Suurempi tilavuus tarkoittaa että vaimentimeen mahtuu enemmän vaimennusvillaa jonne ääniaallot absorboituu, jolloin se on luonnollisesti vaimennusominaisuuksiltaan tehokkaampi. Noin siis , jos asioita yksinkertaistetaan paljon unohtaen vaimentimen muut rakenteelliset seikat.

Lisäksi kannattaa huomioida että vaimentimia on myös kammiovaimentimia joissa ei ole välttämättä sisällä yhtään vaimenninvillaa ja on myöskin vaimentimia jotka ovat sekä kammiovaimentimia, että villatäytteisiä absordiovaimentimia samalla kertaa.

Coastside

Tuo absorptiovaimennin on vastukseton ja sen pillin koko määrää miten hiljainen. Aseissa käytetään tuollaisia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

exclusive

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 11.08.14 - klo:13:16
Tuo absorptiovaimennin on vastukseton ja sen pillin koko määrää miten hiljainen. Aseissa käytetään tuollaisia.
mulla oli tuommonen vaimennin ja loppupilli suunnilleen samaa kokoluokkaa kun reikäputki ja äänet vedossa aika kovat (lähes samanmoiset kuin nelari krossissa).
onko se baotianin orkkis vaimennin miten ahdas?

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

xx851z

Eilen saapui Kiinasta odotettu lähetys, 72cc sylinterisarja. Hintaa oli kotiinkannettuna huikeat 24,25€. Olen mittaillut mäntää työntömitalla ja sovitellut sitä sylinteriin. On muuten aika mielenkiintoinen muodoltaan. Kinuskin mäntä vaikuttaa olevan yläpäästään useita sadasosia pienempi kuin helmasta. Männän ollessa sylinterissä yläkuolokohdassa nähtävissä on selvä välys helman ollessa tiukka. Kyse ei ole ilmeisesti valmistusvirheestä koska Kymcon alkuperäismännässä oli sama ilmiö. Jos männän laittaa yläpäästä helma edellä sylinteriin, helma on silloinkin tiukka. Onkohan niin, että männän yläosassa on suurempi välys koska yläpää käy kuumempana. Käytetyissä kinuskin männissä taitaa helmassa aina näkyä lievä kiinnileikkautumisjälki. Täytynee jossain vaiheessa kokeilla pyttyä paikoilleen.  Kokeilu ei ainakaan ole kallis ja työn jälki vaikuttaa asialliselta hintaansa nähden.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: xx851z - 16.08.14 - klo:20:53
Onkohan niin, että männän yläosassa on suurempi välys koska yläpää käy kuumempana.
Kyllä juurikin näin. Mäntä ei myöskään kylmänä ole täysin pyöreä vaan päältä katsoen ovaali siitä syystä että se pyrkii laajenemaan männäntapin suunnassa enemmän. Käyvässä moottorissa männän muoto on lähellä sylinterimuotoa.
Tuosta voit lukea juttua kohdasta mäntä ei ole lieriö
http://munkuvat.net/k/2014/08/16/Image6LMEvY.jpg

xx851z

Kiitos, mielenkiintoista luettavaa. Tuli myös mittaillessa mieleen, että jos helmassa olisi samanlainen välys kuin yläpäässä, kone pitäisi aikamoista kolinaa männän helman lepattaessa. Näissä on aika lyhyt mäntä verrattuna esim. 50cc kaksitahteihin.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

-Zone-

#1169
Ja mikäli enemmässä määrin kiinnostaa lukea, niin mainostanpa samalla tässäkin. Tässä siis tuo koko kirja.
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 15.08.14 - klo:12:13
Lataa ja lueppahan tuo Tiittasen Sepon kirja. Vaikka se onkin jo vanha, niin on se edelleen vaan paras kotimaankielinen teos 2T moottorin virittämisestä. http://www.mediafire.com/download/4i1zjehymyi/Tiittanen+Motocross+Mekaanikon+K%C3%A4sikirja.pdf

Vaikka ei virittää aikoisikaan, ei se pahitteeksi ole silti 2T moottorin sielunelämää tuntea vähän syvällisemmin. Siitä kun on apua esim käyntihäiriöitä ja vikoja diagnosoitaessa.

Eli 2T moottori kyseessä, mutta joiltain osin samoista asioista puhutaan 4T moottorinkin osalta. Esim mäntänopeudet, yms..

Tuosta männän pituudesta.. 2T moottorissa mäntä joutuu monesti pakostakin olla pidempi (pakoaukkohan ei saa aueta männän helman alapuolelta männän ollessa yläkuolokohdassa) Noissa nykyisissä 4T motocross koneissa on se männän kitka minimoitu kokolailla pieneen jo.. :)
Havainnollistavia kuvia noista 4T crossien männistä..