Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Uudelleenmagnetointia magneetoille

Aloittaja Lister, 28.02.20 - klo:09:58

« edellinen - seuraava »

Lister

Laitetaanpa ilmoitusta tännekkin, kun muutamat henkilöt ovat kertoneet, että kyseisesen työsuorituksen tekijää ei tahdo löytyä.

Suoritan siis uudelleenmagnetointia Oulussa, lähes kaikentyyppisille magnetoille/latureille/starteille(mopot, mp:t, skootterit, moottorikelkat, työkoneet, yms.) Max. 6-napainen vauhtipyörän/roottorin magnetointi onnistuu tämänhetkisillä laitteilla.

Monelle tulee uutena tietona, että kestomagneetti ylensäkkään hiipuu, ja myös uudet magneetit.

Magneetin heikkenemistä on yleensä melko vaikea arvioida käsivaralta. Magneettisuus ei yleensä häviä kokonaan, mutta hiipuu pikkuhiljaa merkittävästi. Vanhoissa(vm. <-1980) koneissa magneetin hiipuminen on voimakkaampaa, mutta myös uusissa Kiinan koneissa näyttää olevan sama ominaisuus.

Magneetin heikkeneminen ilmenee wanhoissa kärjellisissä koneissa moottorin huonona käynnistymisenä, ja/tai tulpan herkkänä kastumisena. Kärjettömissä systeemeissä kipinä loppuu yleensä kokonaan, kun magneetin hiipuminen saavuttaa tiettyyn rajaan, ja elektroniikka ei saa riittävää kynnysjännitettä. Joissain tapauksissa tällaisen em. CDI-koneen voi saada vielä käyntii työntämällä/hinamalla, jolloin moottori pyörii lujempaa kuin normi käynnistyksessä, ja magneetto kehittää riittävän jänniteen käynnistykseen.

Magneetin hiipuminen on yleensä hieman vaikeasti paikannettava vika, mutta jos näyttää että kaikki muut konstit on jo kokeiltu, niin kannattaa kokeilla tämä toimenpide. Moneen koneeseen(etenkin wanhoihin) on löytynyt uusi/parempi käynnistyvyys ja käynti, kestomagneettien uudelleenmagnetoinnilla.

konenikkari

#1
Hienoa, tervetuloa joukkoon Khummaan  :)

Vauhtipyörän magneettisuus useinkin katoaa jos se ottaa kiinni staattoriin,
laakeroinnin rikkouduttua tai staattorin irrottua.
Myös suuri määrä esim hiekkaa vauhtipyörällä tekee moista.
Tavallisin syy taitaa olla esim ylitehoiset ajovalot.
Oikea vakiokuorma on tärkeä kestomagneeteille, ei saa olla liian suuri, eikä pieni.
Siksi kait lähes kaikissa ei ajovaloa voi kytkeä ollenkaan kokonaan pois.

:) Onnea :), ja kerro myös muista asiaan liittyvistä taidoistasi.

Itse olen perehtynyt, ja joskus onnistunutkin,myös
wanhojen venemoottoreiden laukaisumagneettojen kanssa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Lister

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.02.20 - klo:10:32

:) Onnea :), ja kerro myös muista asiaan liittyvistä taidoistasi.

Itse olen perehtynyt, ja joskus onnistunutkin,myös
wanhojen venemoottoreiden laukaisumagneettojen kanssa.

Kylläpä nuo museoajoneuvojen ja työkoneiden sähkölaitteet ovat tulleet melko tutuiksi, kun niitä on tullut "puoli ammatikseen" elvytettyä :) Enimmäkseen korjattavat laitteet ovat olleet vuosimallia 1910-1960, mutta jonkunverran on tullut korjattua myös uudempiakin laitteita, esim. kelkan staattorin syttypuolia.

Vene- ja maamoottorin magneetot on hyvinkin tuttuja pelejä.  Just sain vm. 1930 Lucaksen Race magneeton käämittyä moottoripyörään, ja ei tuokaan juuri rakenteeltaan maamoottorin magneetosta poikkea, vaikka oikeasta kilpapyörästä onkin.