Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon sähkövika (valoissa häikkää)

Aloittaja Tero, 07.09.14 - klo:14:16

« edellinen - seuraava »

Partanen

Ääh, mä olisin vaan liian huolellinen, eikä semmoinen ole riittävän kustannustehokasta nykyisin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#31
Ok, ymmärrän, juuri samasta syystä, minäkin nykyisin vain konsultoin  ;D
Ehkä sellainen ero meissä on, ettei alan varsinaiset työt ole minulle suinkaan vieraita.
Hups´.......toivottavasti Tero ei ole saanut sähköiskua staattorin syttyenergian käämistä.  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

PappaSkootteri

ja ennen kuin ylläpidon pitää poistaa tuohduksissaan kirjoitettua tekstiä  on hyvä muistaa vanha sääntö, mieti 10 sekunttia ennen entterin painamista...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

konenikkari

Ainoa tuohtunut taitaa tällä kertaa olla yleisvalvoja  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tero

#34
En ole mitään vielä tehnytkään  ;D mutta jos puukolla viillän ihan pienen reiän eristeeseen ni siitä saan mittarin puikon kupariin. riittäsköhä pari kierrosta teippiä sit eristeeks

konenikkari

#35
Se ei  korvaa sitä liittimen irroitusta eikä johtimen katkaisua, tee niin kuin sanoin.

Jos et osaa irroittaa sitä keltaista johtoa liittimestä staattorin puolelta, pistä poikki n. 3sm päästä staattorin puolelta ja kytke uudelleen mittauksen jälkeen, jatkoliittimellä.

Ja mittaa se jännite AC alueella ja staattorin puolelta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kani

Jos tina ei kestä pakkasta laukeaisi kaikki elektroniikka nopeasti talvisin suomessa..

penseae_setae

Tinaruttoa esiintyy vain puhtaan tinan kanssa, perinteiset juotostinat ovat siltä suojassa. Sähköisesti luotettava tinaus on ajoneuvokäytössä epäluotettava värinöiden takia, tinauksen ja piuhan "karvojen" rajakohdasta tuppaa katkeamaan jos pääsee liikkumaan. Tuolta välttyy aiemmin suositellun kutistesukan avulla.

Tero

Tuonne on kyllä tosivaikea alkaa tunkemaan mitään jatkoliittimiä :/ ahas paikka. Tungin kuitenkin mittarin terävällä puikolla reiän kuparille asti ja sylinteriä vasten näytti ekalla kokeilulla yhtäjaksoista 24V ja tokalla 27V (sammutin välissä). Mutta onko staattorilta lähtevä keltainen piuha varmasti samaa piuhaa ku jännitteensäätimen liittimen keltainen piuha? ja onko tuo ok jännite?

konenikkari

Tinarutto tahi pakkanen ei nyt kuitenkaan taida olla syyllinen Teron valojen katoamiseen  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

penseae_setae

Lainaus käyttäjältä: Tero - 12.09.14 - klo:16:12
En ole mitään vielä tehnytkään???? mutta jos puukolla viillän ihan pienen reiän eristeeseen ni siitä saan mittarin puikon kupariin. riittäsköhä pari kierrosta teippiä sit eristeeks

Vinkki: nuppineula piuhasta läpi ja mittomisen jälkeen teippi päälle.

konenikkari

#41
Se keltainen johto on sitä ja samaa koko mopon ja läpittes.
Seuraavaksi pohdit miksi ei se sama jännite näy siellä jännitesäätimen keltaisessa johdossa.
Ne kun on sitä yhtä ja samaa johtoa.
Voisko olla sen staattorin liittimen johtosarjan puoleinen keltainen liitin risa.
Jännitemittarin lukema on hyvä, ja lampun pitäisi palaa jos se saa myös, jännitteen lisäksi kantaansa miinusta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Oikeat johdot voi varmistaa mittaamalla, jännitteen voi sitten mitata sopivammasta paikasta.
Johtojen värit vaihtuu matkalla ainakin helkamassa.
Johtojen katkaiseminen ei ole kovin järkevä idea, ei kannata suostua, jos joku sellaista ehdottaa.

pekpel

En suostu jos ehdotat..
Mutta tulikos tuohon aiheen ongelmaan tulosta ?
konenikkari koittaa pysyä aiheessa ja me muut häröillään.. :-X
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Tero

Mittasin staattorin liittimen johtosarjan puolelta keltasesta johosta jännitteensäätäjän liittimen keltaseen johtoon vastuksen 0.3 ohmia näytti. Liikuttelin tulpan edessä meneviä johtoja ja jännitteensäätimen läheisyyden piuhoja otin erilleen toisistaan ja heiluttelin (tämä on toki tehty ennenkin, kaikki tarkistettu) niin sainkin yhtäkkiä 8V jännitteensäätimen liittimen keltasesta johosta maata vasten. Akkua ei ladannut, akku irti akulle tulevista plussasta ja miinuksesta sain tyhjäkäynnillä vaihtosähkömittauksella vissiin 8V  myös. Valot myös toimivat kaikki, tosin eivät niin kirkkaasti kuin ennen valo ongelmaa, etuvalo kirkastui kaasua painaessa enemmän. Kaasua nopeasti nostaessa jännitepiikki veti muuten palavan (tuoreöljyvoitelu poistettu) öljyvalon polttimon pimeäksi pikkiriikkiseksi hetkeksi ja valo palasi taas (tätä ei kyllä ennen tehnyt muistaakseni). Sitten lähdin ajamaan ja kuinka ollakkaan eivät valot toimineetkaan enää. Näin kävi viimekerrallakin kun luulin että ongelma korjaantui. Ja kuten viimekerralla eivät valot enää palaa vaikka käynnistäisi uudelleen tunnin päästä, kuten viime kerralla. Taitaa olla että jostakin jännite puskee eristeen läpi, en kylläkään ymmärrä mistä kun kaikki piuhat olen tarkistanut, johtosarjan sisällä meneviä piuhoja en tosin voi tarkistaa kun niitä ei näe. Viime keväänä uusi 70cc leipoi 100km ajon jälkeen (tuoreöljyvoitelu petti), kesälomalla ostin uuden 70cc ja sitäkin sai pari viikkoa ihmetellä kun paskoi tulppia vaikka mitä teki ja nytten tämä sähkövika. Mulla on joku kirous tämän kaa. Pitäisi vain kaivaa kaapista 10kilone leka ja paskoa koko romu nii pillun päreiks ku vaa menee.