Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon sähkövika (valoissa häikkää)

Aloittaja Tero, 07.09.14 - klo:14:16

« edellinen - seuraava »

Tero

Aikalailla 0.6V näytti :/ 3 sekuntia kävi mittarissa 35volttia. Eihä se staattori ny noin nopeaa voi lahota??

helkama sc-r


Tero

Liittimen keltaisesta johosta jännitteensäätäjän maadoitusta vasten Vac 200 alueella.

helkama sc-r

Staattorista 30 cm päässä on liittimiä, katso paljonko sinne tulee jännitettä ja mittaa johdoista staattorin käämien vastus maata vasten.

konenikkari

#19
Totta, irroita tuosta helka sc-r mainitsemasta liittimestä se keltainen johdin, staattorin puolelta ja mittaa vielä siitä.
Tuo noin 35V AC on oikea mittausarvo.
Koska normi yleismittari on huono mittaamaan alle yhden oomin vastusarvoja,
ei vastusarvon mittaus välttämättä kerro yhtään mitään.
Vastusarvo saattaa olla kohdillaan mutta kun käämiin syntyy jännite, voi lyödä läpi eristeistään.
Noin mitaten selviää myös onko kenties johtosarjan keltainen johdin jostain oikosulussa.
Kaikenkaikkiaan tästä viasta tulee mieleen lamppu josta ei ollut palanut hehkulanka vaan aikaajoin lamppu itsessään meni oikosulkuun kun hehkulankaa tukevat yhteet osuivat toisiinsa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tero

Staattorin liittimestä punasesta johosta 128,4 ohmia, mittari näytti 1:stä jos ei mitannut mitään ni keltasesta sinisestä ja vihreestä näytti 1 eli ei reagoinu, harmaasta 0,8 ja valkosesta 0,4. Punanen johtohan tulee siitä staattorin mustasta palikasta. Miten sitä jännitettä voi mitata ku kaikki johot on tiukasti liittimessä kiinni ni en saa laitettua mittaria keltasen johon kupariin/metalliin kiinni?

konenikkari

#21
Jos et osaa irroittaa sitä keltaista johtoa liittimestä staattorin puolelta, pistä poikki n. 3sm päästä staattorin puolelta ja kytke uudelleen mittauksen jälkeen, jatkoliittimellä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Ei mitään johtojen pätkimisiä, eikä varsinkaan jatkoliittimiä mihinkään. Jos eivät aiheuta ongelmia heti, niin erittäin pian.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#23
Jospas nyt malttaisit vaan mielesi hetkeksi, Partanen, tässä vasta vikaa etsitään.
Ja onhan niitä jatkoliittimiä jo alunperinkin noissa sähköissä, riippuu kait liitoksen laadusta, se vikaantuminen.
Mitenkäs sinä ehdotat että ko.toimi suoritetaan ??
Eli siis mitataan staattorin valokäämin tuottama jännite poissulkemalla keltaisen johtimen mahdollinen maavuoto??
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Ammattilaisena tietänet, että pakon edessä pätkityt piuhat yhdistetään juottamalla, jonka jälkeen liitos suojataan vähintään yhdellä kerroksella kutistesukkaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Mieluummin puristejatkoliitos kuin juotos ajoneuvojen sähköpiuhoihin.
Kutistejatko toimii hyvin ja luotettavasti.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

Saatan tietää, mistä päättelet että olen ammattilainen.
Jospas vain logiikkani vianetsinnässä ylittää, sinun sovinnaisuutesi.
Kaikki nämä kapineet on ihmisen tekemiä, ja ihmisen toimesta korjattavissa.
Lukemalla ja lainaamalla toisten kirjoituksia ei välttämättä opi sitä samaa asiaa jonka oppii ns. käden ja kantapään kautta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Taidon taso tuntuu olevan juuri sitä mitä se surullisen usein ammattilaisilla on nykyisin, nimittäin huolestuttavan olematon. Minä taas harrastelijana pidätän oikeuden olla väärässäkin joskus.

Kerro "pekpel" miksi ei juotosta, vaikka se on ainoa oikea tapa sen mukaan mitä mulle on opetettu, ja mitä olen itse oppinut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#28
Sinulla taas omista jutuistasi päätellen on edessä/takana loistava tulevaisuus tällä alalla.
Miksi et tee alan töitä, kirkuen parkuen,alan yritykset etsii Partasta, "voi jospa se tulis ja pelastais meidänkin yrityksen, se osaa"
Jos osaat vastata oikein, esittämääni kysymykseen, luottamukseni, sinuun asiantuntijana saattaa palautua.
Mitenkäs sinä ehdotat että ko.toimi suoritetaan ??
Eli siis mitataan staattorin valokäämin tuottama jännite poissulkemalla keltaisen johtimen mahdollinen maavuoto??
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pekpel

Tina ei kestä pakkasta, siihen muodostuu mikrohalkeamia jotka lämpötilan vaihdosten ja ajan myötä aiheuttavat kontaktiongelmia.
Asia on korostunut nykyisten lyijyttömien tinojen myötä (RoHS)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..