Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin ml. kytkinrummun avaaminen

Aloittaja Coastside, 29.04.08 - klo:16:44

« edellinen - seuraava »

Skootteri1

Itse kiristin lenkkiavaimella sen mutterin takaisin kiinni. Pulttipyssy kyllä on mutta siinä ei minkäänlaista tehonsäätöä niin en ottanut riskiä että kampurasta olisi kierteet menny jos sillä olis kiristäny.

Coastside

#226
Schwuntz Mikä skode se on?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Schwuntz

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 23.04.11 - klo:14:11
Schwuntz Mikä skode se on?
Ditech vm. -02, variaattorissa sellane jännä 6kulmanen aluslevy mutterin alla mikä lukitsee variaattorin kun laittaa lenkkiavaimen siihen ympärille ja maata vasten nojaamaan

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Schwuntz

Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 23.04.11 - klo:13:13
Itse kiristin lenkkiavaimella sen mutterin takaisin kiinni. Pulttipyssy kyllä on mutta siinä ei minkäänlaista tehonsäätöä niin en ottanut riskiä että kampurasta olisi kierteet menny jos sillä olis kiristäny.
Mites, onko pysyny?

Samppa

Erilaisilla ulosvetäjilläkin (mm. laakerinulsovedin) näihin saa tehtyä vaikka minkälaisia pyörimisenestopatentteja. Niin on tullut avattua yksi, jossa ei ollut hammastusta (taisin kyhätä kahdesta erillisestä ulosvetäjästä). Ulosvetäjiä kannattaa ostaa varastoon muutamaa eri kokoa ja paria erilaista. Aina aika-ajoin tulee tilanteita, kun niitä tarvitsee. Eivät maksa esim. Biltemassa paljoakaan ja ajavat kyllä tässä asiansa.

Räikälläkin pystyy hyvin kiristämään, jos on kunnollinen hylsy joka ei lipsu.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Schwuntz

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 25.04.11 - klo:10:49
Erilaisilla ulosvetäjilläkin (mm. laakerinulsovedin) näihin saa tehtyä vaikka minkälaisia pyörimisenestopatentteja. Niin on tullut avattua yksi, jossa ei ollut hammastusta (taisin kyhätä kahdesta erillisestä ulosvetäjästä). Ulosvetäjiä kannattaa ostaa varastoon muutamaa eri kokoa ja paria erilaista. Aina aika-ajoin tulee tilanteita, kun niitä tarvitsee. Eivät maksa esim. Biltemassa paljoakaan ja ajavat kyllä tässä asiansa.

Räikälläkin pystyy hyvin kiristämään, jos on kunnollinen hylsy joka ei lipsu.
Joo räikällähän ton sai kiristettyä. Ei oo 70km aikana vielä ainakaa tippunu mutteri :D Väänsin sen vaan käsillä tiukkaan niin ei oo vielä tippunu

Coastside

#232
klik

Ei yhtään liioitellut varren pituudet tehdastiukkaan variin. Vaneriin ruuvatut neljä 6 mm ruuvia toisaalta kesti.

Hihnan voi vaihtaa takavarin irroituksessa kunhan kiilaa varin auki. Minulla on 19 mm kiila. Jotkut saa sen käsinkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

leze223

Eli pitäisi saada vaihdettua jäykemmät kytkinjouset jäykemmiksi. Mikä tapa on helpoin tapa saada pakka ja jouset irti? Ja mopona on zoner v2 2 tahtinen morinin koneella ja meneekö ihan perus morinin kytkimeen tarkoitetut jouset?
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

jalat

#234
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 22.07.11 - klo:10:38
klik

Ei yhtään liioitellut varren pituudet tehdastiukkaan variin. Vaneriin ruuvatut neljä 6 mm ruuvia toisaalta kesti.

Hihnan voi vaihtaa takavarin irroituksessa kunhan kiilaa varin auki. Minulla on 10 mm kiila. Jotkut saa sen käsinkin.

Tuosta tuli mieleen kun tilasin 250cc Jonwayhin uuden vakiokytkinsetin. Koitin puristaa sitä vastapainejousta kasaan että saisin levylautaset auki ja hihna paikalleen. Siitä sormen poksui nivelistä ja sai puristaa ihan hampaat irvessä. On hieman eri kalibeerin jäykkyys jousessa verrattuna moposkootterin vastapainejouseen  ;D
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Lainaus käyttäjältä: jalat - 09.09.11 - klo:08:10
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 22.07.11 - klo:10:38
klik

Ei yhtään liioitellut varren pituudet tehdastiukkaan variin. Vaneriin ruuvatut neljä 6 mm ruuvia toisaalta kesti.

Hihnan voi vaihtaa takavarin irroituksessa kunhan kiilaa varin auki. Minulla on 10 mm kiila. Jotkut saa sen käsinkin.

Tuosta tuli mieleen kun tilasin 250cc Jonwayhin uuden vakiokytkinsetin. Koitin puristaa sitä vastapainejousta kasaan että saisin levylautaset auki ja hihna paikalleen. Siitä sormen poksui nivelistä ja sai puristaa ihan hampaat irvessä. On hieman eri kalibeerin jäykkyys jousessa verrattuna moposkootterin vastapainejouseen  ;D
Yleensä ei ole kyse jousen jäykkyydestä, vaan mekaniikan kitkasta ja siitä että lautasta täytyy kiertää samalla. Se ei taas onnistu ellei jarrua lukitse päälle ja väännä oikeaan suuntaan. Minulta mitattiin äskettäin ennätyspuristusvoima sillä mittarilla koskaan 52 kg.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Itellä kans mitattiin puristusvoima tuossa jokin aika sitten. Oli muistaakseni myös jossain samoissa lukemissa. En muista tarkkaan. 45-50 välillä taisi olla.
Mutta huvittava tilanne tuli, kun 2 työkaveria kokeili sitä. Toinen 45kg hento neitokainen, joka puristi 7kg ja toinen riski äijä heti perään joka puristi yli 70kg :D
En haluaisi nähdä heitä kättelemässä toisiaan verenmaku suussa :)
Meitä on moneen junaan.

Ja tämä offtopicista. Takas raiteilleen.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: leze223 - 09.09.11 - klo:07:56
Eli pitäisi saada vaihdettua jäykemmät kytkinjouset jäykemmiksi. Mikä tapa on helpoin tapa saada pakka ja jouset irti? Ja mopona on zoner v2 2 tahtinen morinin koneella ja meneekö ihan perus morinin kytkimeen tarkoitetut jouset?
Tuli juuri alkuviikosta kokeiltua eri kytkinjousia, ja tuli sitten laitettua alkuperäiset takaisin. Kello kun kertoi kiihtyvyyden kadonneen vaikka persedyno ja urheilulliset alkukierrokset antoivatkin toisenlaisen mielikuvan. Muutenkin tuo eteneminen jäykemmillä kytkinjousilla, on ihmeellisen tuntuista, tuntui kuin kytkin olisi jatkuvasti luistanut ja takavari oli tulikuuma jo yhden kilometrin ajon jälkeen. :o

Itse suoriuduin jousenvaihtourakasta seuraavasti, takavarin mutteri irti ja takavari irti akselista, ja koppa pois ja alta paljastuu julmetunkokoinen mutteri, mutterin avasin seuraavasti, vari lattialle ja kantapäillä painoa päälle ja taltalla ja vasaralla mutteri auki, kannattaa seistä sen varin päällä edelleenkin, koska muuten kimpoaa mutteri ja muuta mukavaa otsaan, jousen voimasta. Nyt kun vari on auki, niin kytkinjouset voi pihdeillä nypätä pois. Uudet jouset saattaa olla vaikeat sovittaa paikoilleen "viri ja varasta hommatut punaiset jouset ei mennyt paikoilleen normimenetelmin" ja jos se rupeaa tuntumaan mahdottomalta "niin kuin minulla" niin ne saa tosihelposti paikoilleen irroittamalla ne kolme sokkaa joilla kitkapalojen rungot on kiinni. Irrallaan saa ne jouset helposti paikoilleen ja sitten vain kaikki kolme kitkapalaa samanaikaisesti tappeihinsa ja lukkosokat tappien päihin. Loppukasaaminen onkin sitten ihan straight forward.

leze223

Joo kiitos ohjeista;) kytkin vaan ottaa turhan alhaalta kiinni, kun ottaa  karvan verran yli 2 tuhannen..
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 09.09.11 - klo:19:35
Muutenkin tuo eteneminen jäykemmillä kytkinjousilla, on ihmeellisen tuntuista, tuntui kuin kytkin olisi jatkuvasti luistanut ja takavari oli tulikuuma jo yhden kilometrin ajon jälkeen. :o
Sinänsä tuo ei ole millään tavoin yllätys jos hetken miettii asiaa.

Eli jos paikaltaan lähdetään niin kytkinkellon kierrokset on tietysti 0 ja kytkinpakan tartunta kierrokset on esim. 2000rpm, niin onhan se selvää, että kytkimen on pakko luistaa pidempään kuin 1000rpm kytkimellä, ennen kuin kytkinkellon ja  kytkimen kierrosluku on sama.

Luistaminenhan tarkoittaa kitkaa joka taas tarkoittaa lämpöä. Toinen asia on tietysti myöskin se että enemmän luistava kytkin kuluu tietysti myös nopeammin. Jäykemmät kytkinjouset on ehkä se vihonviimeisin asia omassa mopossa jonka muuttaisin.