Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin ml. kytkinrummun avaaminen

Aloittaja Coastside, 29.04.08 - klo:16:44

« edellinen - seuraava »

Skootteri1

Millä sen lautasen voi kiilata kun sitä mutteria kiristää ettei liiku mutterin mukana se lautanen?

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 12.12.10 - klo:10:37
Millä sen lautasen voi kiilata kun sitä mutteria kiristää ettei liiku mutterin mukana se lautanen?
Lukaiseppas tämä ketju tarkkaan asia on kyllä käsitelty. Myös pääsivuilta löytyy juttua.

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=71
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Skootteri1

Jos sen kiristää lenkkiavaimella käsin niin onko se silloin tarpeeksi tiukka ettei se mutteri aukea ja tee mitään vahinkoa?

Coastside

#198
Avaimen varren mitta on sellainen että tavallinen voimiltaan vääntää sillä tarpeeksi kireälle niin ettei ponnisteta koko vartalolla eikä käytetä jatkovartta. Mutterin vaatiman voiman tuntee esim asettamalla kassissa neljän - viiden kilon (40 - 50 Nm) paino metrin varren päähän sen ollessa vaaka-asennossa.

Avaaminen voi vaatia tuplasti voimaa, varsinkin kiinan asentajan jäljiltä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skootteri1

Saako näitä variaattoreita auki noilla bilteman verkkovirtakäyttöisillä mutterinvääntimillä mitkä maksaa n.40e?

Coastside

#200
Saa auki muttei kannata kiertää kiinni. Olen kuullut ettei ne välttämättä pysty kaikkiin edes skodussa, joten variaattorin käsittelyyn ei kannata ostaa.
Käsityökaluilla kannattaa tehdä niin paljon kuin voi ja satsata työolosuhteiden parantamiseen. Teen juuri kolmatta kehitysversiota nosturista josta on suuri apu skoden käsittelyssä. Kustannukset eivät tuotakaan välinettä rajoita.
Malliksi omiani joista jokainen toimii hyvin ja hinnan voi arvata.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skootteri1

Eikös sitten noissa bilteman mutterinvääntimissä pitäisi riittää teho kun siinä jota olen ostamassa on 450nm vääntöä. Muistan jonkun täällä puhuneen että oli availlut variaattoria vastaavalla pienempitehoisella mutterinvääntimellä.

Coastside

#202
Näissä ei ole mitään mikä vaatisi yli 120 Nm normaalisti mutta kiinnijumittuneita pyörän muttereita on mainittu joita millään konevääntimellä ei ole saatu auki. poikkeuksellisen tiukkoihin sopii pitkä vääntövarsi (liotus, kuumennus, taltta, rälläkkä, pora) paremmin, koska voi ostaa lujan hylsyn, eikä konetta joka rikkoo tavallisia. Niissä on jopa sirpalevaara, joten näpit kaukana ja lasit silmien suojana.

Mielikuva ammattimaisesta konevääntelystä kannattaa unohtaa koska heillä on säädettävät, kalliit vääntimet ja vakuutukset sen varalta että vääntää rikki. Harrastajan tahtiin sopii perustyökalut, koska painopiste ei ole nopeudessa. Risaksi väännetty kampiakselin pää tietää harmia hiema liikaa, joten malttia.

Paikka missä koneväännin on hyvä, on kopan pulttien vääntö. Niitä on paljon ja käsin vääntäessä ei tiedä milloin voi lopettaa aukiväännön. Koneella vääntäessä tuntee sen nykäisyinä kun kierre loppuu. Siihen on paras pieni litium akkuinen kone, joilla vääntää myös puuruuveja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skootteri1

Miten pitää sitten toimia kun avaa tommosella mutterinvääntimellä sitä varin mutteria ettei hajoa mitään? En aio kiristää sitä mutteria kiinni sillä vääntimellä vaan käsin räikällä. Sen takia mietin tuota väännintä koska tehtaan jäljiltä laitettu niin tiukkaan että tuntuu ettei mitenkään voi käsin saada sitä auki vaikka kuinka yrittää.

Coastside

#204
Se on vain tunne.
1. Lukitse akseli varmasti paikoilleen
2. Aseta siihen mutteriin työkalu, jonka varteen voit lyödä vasaralla
3. Naputtele siihen niin kauan ja kovaa että joko: a)mutteri aukeaa. b) avain menee rikki. c) luovutat

Jos sinulla on pikkutoho kuumentaa mutteria, se auttaa. Hylsyn jatkovarresta saa tukien sen jollakin maahan, hyvän vääntimen räikälle tai mieluummin varsinaiselle vääntimelle, joita pyöränmuttereille tehdään ja saa kympillä. Ns. ristikkoavain on hyvä myös kun siihen saa molempiin kahvoihin jatkoputken. Toisesta painaa jalalla ja toisesta vetää käsin. Skodea on hyvä jonkun tukea, koska voimaa on. Lenkkiavaimia saa halvalla myös.
3,4 kt

En neuvo enempää
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

http://img4.imageshack.us/i/sswer.jpg/ Tässä meikäläisen konsti, kun pulttipyssyä ei ole lähettyvillä. Huom! Tehtaan jäljiltä vaatii kymmeniä iskuja.

Skootteri1

Kävin ostamassa tuon bilteman mutterinvääntimen. Tarviiko muuten ottaa sitä bendixiä pois ennen kun alkaa irrottelemaan sitä mutteria? Ja tarviiko siitä lautasesta pitää kiinni kun sitä avaa?

Timo

Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 28.12.10 - klo:16:54
Kävin ostamassa tuon bilteman mutterinvääntimen. Tarviiko muuten ottaa sitä bendixiä pois ennen kun alkaa irrottelemaan sitä mutteria? Ja tarviiko siitä lautasesta pitää kiinni kun sitä avaa?

Ei sitä bendixiä tarvitse ottaa pois jos ei halua,mutta jos helposti lähtee kuin pitäisikin niin ota vain. Paksuilla hanskoilla voit pitää lautasta vastaan vähän.ei pakko.ikäviä nuo hampaat

Skootteri1

Hyvin lähti tolla pulttipyssyllä se mutteri auki. Onko sillä muuten merkitystä kummin päin uuden hihnan laittaa kun ei vanhassa eikä uudessakaan ollut mitään nuolta että kumpaan suuntaan ois pitäny? Hieman mietityttää vielä että onkohan se variaattorin mutteri nyt kunnolla kiinni kun kiristin sen lenkillä niin kireelle kun sain siitä lautasesta kiinni pidettyä? En viittiny alkaa pulttipyssyllä kun ois todennäkösesti tuhonnu kierteet siitä.

pekpel

Jos ei suunta nuolta ole niin eipäs sillä hinhnan suunnalla silloin ole väliä.

Tärkeintä on muistaa kiristäessä varmistaa ettei hihna jää sinne varin lautasten väliin litistyksiin, eli joko takavarissa on hyvä kiila, niin että etuvarissa on reilusti hihna väljänä ja pitää kädellä ne löysät siellä, tai sitten kiristäessä pyörittää koko variaattori systeemiä niin että hihna kiipeää omalle paikalleen.

Itse teen kiristyksen etuvariin ensin käsiavaimella niin että variaattori pyörii jotain 5 kertaa ympäri, silloin hihna hakeutuu paikalleen ja samalla etuvari kiristyy hiljalleen. Sitten annan pulttipyssyllä yhden pienen täräyksen perään, jotain kolme neljä iskua meidän isolla paineilmakoneella, sellainen pikainen liipaisen painallus, jotain puolisen sekunttia.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..