Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

2-T tuoreöljyvoitelu

Aloittaja juhsav, 03.09.09 - klo:20:52

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Tämä jäänestoaineen voitelua heikentävä vaikutus on asia mikä ei ilmeisesti ole oikein valmistajien intresseissä tutkia (moottorinvalmistajat,öljynvalmistajat,bensayhtiöt jne) joten aihetta koskevaa materiaalia on vähän saatavilla.
Kelkkavalmistaja Lynx: 1% jäänestoainetta käytettäessä lisätään öljyä 1% bensan sekaan.

Pohjois-Suomessa missä 2-t koneita käytetään runsaasti talvella(kelkat ja sahat) löytyy lukemattomia korjaamoita ja ko koneen omistajia jotka voivat kertoa(niin halutessaan) koneisiin tulleista laakerivaurioista. Ai niin ne omistajat kertoo yleensä vasta vuosien päästä kun niin ..tuttaa. Tähän juttuun ei sitten biopolttoaineita sotketa koska ovat aivan eri aineita.Eli jos poistat pa-järjestelmästä kerrostumia lisäämällä runsaasti "tenua" niin lisää myös öljyä.Itse kuulin asiasta joskus 70-luvulla ja olen saanut vahvistusta asiaan moottorisahakorjaamolta.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Kylmällä kannattaa käyttää parasta öljyä, nimenomaan voitelun kannalta ja kannattaa lämmittää moottori ennakolta. Vaikkei 2-t kärsi niin jäykistä öljyistä mutta yhtähyvin lämpölaajenemisasioista kuin nelari.

Karstan poisto kuuluu rutiineihin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

yamaha

#47
oon ajatellu et eiks tosa skodussakin vois käyttää tota yamalube 2t öljyä joka on mielestäni hyvää eikä sauhuta paljoa eli tosta öljystä en luovu ;D käytän tätä perämoottorissani eli yamahassani ja on kotona aika paljon tota öljyä!oon mielesestäni lukenut että jossain yamaha skootterissa käytetään kyseistä öljyä? ja tuli meleen et jospa laitan tota omaan skootteriinki muitten mielipiteitä kaipaisin.  HYVÄÄ JOULUA kaikille foorumilaisille :)

Pyrres

Mites muuten kun sain tuossa omassa CPI:ssä putkessa polton ns aisoihin. Ei enää ajon jälkeen nouse savu putkesta. Eli vaihdoin huonolaatuiset jotkut random öljyt laadukkaisiin synteettisiin ja tuloksena on se että ei enää savuta mutta haisee kyllä yhä varsin pitkälti samalta kuin putkessa poltellessa ja päästää nykyään aina sammuttaessa hyvän tussahduksen putkesta eli palaa osittain. Eli siis onko tuosta haittaa ettei tuo laadukkaampi öljy pala täysin putkessa, miten käy karstoittumisen ja muiden hommien?
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

A_sentaja

Kyllä laadukas synteettinen on aina parempi, kuin "tarjoustalon erikoinen".. Karstoittuminen on vähäisempää, riippuen tietysti ajotavasta ja ajomatkan pituudesta. Omassa pelissä ei pössäyttele, kuin vesihöyryä kylmänä ollessaan, eli liekö tuo poksauttelu sitten muusta johtuvaa..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Pyrres

Ei kyllä tuo on ihan pakoputken tussahdus kun öljyä päätyy putkeen ja karsta syttyy. Vanhoilla öljyillä (en muista mitä olivat, eivät kuitenkaan ns markettierikoiset) se vaan jaksoi syttyä ihan palamaan kun pakoputki saattoi pitkän reissun jälkeen savuta 10min ihan kunnon savua.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

Voi liittyä pakkasiiin jotenkin kun minun nelari haiskahtelee palaville tupakantumpeille ajon jälkeen ja putkesta nousee savua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

Juu pakkaset tekevät. Tekee kesälläkin vähän mutta ei näin. Mutta mietin että onko tuosta haittaa ettei tuo uusi öljy pala täysin putkesta.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Samppa

Tuskinpa siitä mitään haittaa on. Tokihan se putki kannattaa myös jossakin vaiheessa puhdistaa jos skootterilla ajattelit useamman vuoden ajella tai kilometrejä kertyy muuten paljon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

Juu no eipä tuosta sitten luulisi olevan haittaa jos myyn tuon jossain vaiheessa kuitenkin mahdollisesti ja mopo on pidempään niin putsailemaan vaan.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

nurppa71

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 19.09.09 - klo:10:53
Jep..

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=71
Miten sitten säätää jos ei oo noita kohdistus viivoja?en ainakaan nähny.
Voiko olla tyhjäkäynnillä niin sanotusti nollassa? saako se siinä tarpeeksi öljyä?
Skootteri on 2t kymco super feaver.

Mikä on hyvä aine puhdistaa öljysäiliö?
Just silleen ;)

A_sentaja

jos ei siinä pumpussa näy selkeesti mitään säätömekanismia, esim vaijeria jossa kierreholkki niin se voi olla täysin automaattinen eli ei tarvi säätää. Öljysäiliötä ei välttämättä tarvitse millään ainneella putsailla siellä pitäisi letkun liittimen kohdilla olla jokin sihti jonka putsaaminen onnistuu vaikka tilkalla bensaa.. Itse säiliötä ei kannata putsailla, ellei ole tosi törkyinen sisältä. Silloin vain bensaa sisälle ja huljuttelee puhtaaksi ja antaa tuulettua hyvin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

nurppa71

Vaijerissa on se säätöholkki millä saa säädettyä isommalle tai pienemmälle syöttöä(voi yrittää laittaa kuvan)
Säiliö on aika likaisen näköinen sisältä.
Just silleen ;)

yamaha

itse olen käyttänyt 1% vielä tankissa varmuuden vuoksi!harrastan kalastusta ja kerran yamaha perämoottorin korjaaja sanoi että kannattaa käyttää aina myös tankissa,kun 1% on pieni kustannus  kun kone laukeaa jonkun roskan tähden,siitä on jääny myös tapa laittaa skodeen myös vähän öljyy sekaan ;D

Mester

#59
Itse olen käyttäny shellin vs öljyä. Mutta syksyllä ostin 4l tonkan teboilin öljyä kun maksoi 12e ja shell öljy on 9e litra. Sen jälkeen putki on mennyt vähintään 100km välein tukkoon ja se on ollut sisältä ihan öljyinen, voiko öljun vaihto aiheuttaa tämän tuskan vai olenko vain vainoharhainen ja yritän löytää syntipukkia väärästä paikasta? Ja siis otsikon mukaisesti kyse tuorevoitely öljystä.