Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ajoneuvoluokan vaihtamisen mahdollisuus

Aloittaja Coastside, 28.01.13 - klo:19:14

« edellinen - seuraava »

Coastside

http://www.gizmag.com/foam-bodied-spira-set-to-make-a-soft-impact-on-deadly-asian-roads/11817/

Mietin onnistuisiko tuollainen muunnos suomessa? Taitaa kuulua L5 luokkaan. Spira on Yamaha mio 110 cc perustuva josta ilmeisesti kaikki tekniikka on otettu.

http://www.spu.fi/eristeet_tutkitusti_turvallinen Yksi hyvä polyuretaani materiaali jota ilmeisesti käyttivät.
Veikkaan että runko on pääosin säilytetty ja jatkettu. Putkirunkoskodussa voi tehdä jatkeen rungon ja moottoripukin välille, johon tuet korille.

Noissa uusissa eu-säännöissä muutos sallitaan. Linkit jäljempänä.


Sivuvaunuversio:
Sivuvaunumuunnoksen ehkä saisi helpommin. Rakentaisi sivuvaunun ja kattaisi kokonaan niin että ajaisi sivuvaunusta käsin. Etuja olisi monta:
* Ajaja saisi kattavan suojan tuulelta, sateelta ja kylmältä
* Aerodynaaminen muoto paranisi ja polttoaineen kulutus vähenisi
* Se olisi vakaampi kuin ajo tavallisella sivuvaunulla
* Kate antaisi suojaa pikkukolareissa



Samaa tyyliä mutta pieni prätkä tai skode sisällä. Laki ei sano yhtään mitään mistä sitä ohjataan ja muistuttaako se enää moottoripyörää. Molemmille sivuille on tietenkin nähtävä. Saisi matalan ja virtaviivaisen ajokin. Muistan jonkun tehneen halvautuneelle pyörätuolista ajettavan sivuvaunullisen. Jopa tehokkaimmilla mopoilla se kulkisi riittävästi.



Prätkä mahtuu auton mittoihin ja jopa erityisen matalan. Karsitun prätkän saa puoli metriä leveäksi. Jopa auton koria voisi suoraan käyttää katteena.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8DuwFgzOZdE

Filkassa on myös hinuria peittäviä katteita.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5CAnq5DyNG0
Narrow track vehicles - the convergence of the car and the motorcycle

Lakitietoa:
Hyvä esittely monista erikoisajokeista.
Lainaa9. Kolmipyörä, L5e-luokka,
- on moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää
- polttomoottorin tilavuus yli 50cm3 tai
- suurin rakenteellinen nopeus yli 45 km/h
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250
http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=37323.msg293243#msg293243

Sivuvaunun säätöjä:
http://personal.inet.fi/yhdistys/sivuvaunu/asennusohjeet.htm Tavallisessa kuorma vaikuttaa säätötarpeeseen verraten ilman ajoon. Kun on vain kuskin kuorma niin säätö on aina sopiva. Epäsymmetria aiheuttaa kampeamisia. Tasapainoa ajatellen kuskin oikea paikka on vaunussa. Sivuvaunullisen perä eikä vaunu tarvitse olla jousitettuja ja saa muuttaa sellaiseksi.

Omia mietteitä asiassa:
Taitaa mennä läpi ellei valmistajan ilm. kokonaispaino ylity. Jarruja saa muuttaa jos löytää sopivat osat. Jarruissa on määrätyt minimit hidastuvuudessa. Jos kantavuus on 155 kg niin varaa on oman painon vähentäen. Jos muuntaa pienitehoisen ajokin ei matkustajan paikkaa kannata säilyttää. Oma arvio on että sivuvaunun ja katteen tekee alle kolmeen kymmeneen kiloon. Esimerkiksi istuin painaa kevyimmillään pari kiloa. Trafi voi antaa poikkeuslupia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

http://www.iltalehti.fi/autot/2010012510993838_am.shtml
LainaaAutokatsastajat AK uskoo, että uusi asetus mopojen ja moottoripyörien rakenteen muuttamisesta voi vaarantaa liikenneturvallisuuden. Liikenne- ja viestintäministeriön asetusmuutoksen jälkeen esimerkiksi runkoa voi muuttaa jälkikäteen, jolloin ominaisuudet eivät vastaa enää tehtaan lujuusvaatimuksia.

Esimerkiksi jousituksen madaltaminen, tai peräti jousen korvaaminen kokonaan kiinteällä rakenteella, on riskialtista ja vaarantaa yleistä liikenneturvallisuutta.

Autokatsastajat AK:n puheenjohtaja Tuomo Vikstedt myös epäilee, löytyykö Suomesta hyväksyttyjä asiantuntijoita, jotka tarkastavat muutokset. Vikstedtin mielestä ministeriössä on kuunneltu enemmän moottoripyöräharrastajia kuin asiantuntijoita.

Vilkkusääntö ohi EU:n linjan

Katsastuksen tuki ja valvonta -yksikön päällikkö Sami Peuranen Liikenteen turvallisuusvirastosta puolestaan sanoo, että muutokset lainsäädännössä ovat pääosin EU-direktiivien mukaisia. Näin esimerkiksi koko ajoneuvon pituus saa olla korkeintaan neljä metriä, kun ennen moottoripyörissä rajana oli kahden metrin akseliväli.

- Muutokset olivat tarpeen, koska aiemmat säädökset eivät sallineet sellaisia ratkaisuja, jotka olivat jo arkipäivää myös tehdasvalmisteisissa ajoneuvoissa, Peuranen sanoo.

Aivan kaikessa Suomi ei noudata EU:n linjaa. Esimerkiksi moottoripyörän takavalon ei ole pakko olla keskellä ja vilkut saa sijoittaa varsin alas, millä voi olla vaikutusta liikenneturvallisuuteen.

Peuranen myöntää, ettei moottoripyörien rakennemuutoksia arvioivia asiantuntijoita vielä ole.

- Hyväksytty asiantuntija on uusi keksintö ja kevään myötä kiinnostuneita tahoja varmaankin alkaa löytyä. Tilannehan on ollut sama ennenkin ja esimerkiksi pakokaasumittaukset on tehty Ruotsissa.

Autokatsastajat AK on katsastusalan työntekijäjärjestö, johon kuuluu yli 700 jäsentä.

STT

Siis eivät hanki asiantuntijuutta asiaan ja ovat kieltämässä asian vain siksi!!! Maassa riittäisi yksi ainoa asiantuntija katsastaja joka ohjeistaisi muita
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04