Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Coastside

#240
Hyvä kylmäkäynnistyvyys on ehdoton etu, ettei joudu erityistoimenpitein kuten minä käynnistelemään esilämmittäen joka reissulle. Eipä silti ettei lämmitys olisi hyväksi moottorille. http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?PHPSESSID=4c5daa248c157afa65324d0bcdc250d1&topic=1063.0
Nelarin vääntöalueen laajuus auttaa talvella. Kevyt saisi mieluummin olla kun sitä joutuu punnertamaan monet kerrat.
Lumen paksuuntuessa alkaa skoden erityispiirteet astua esiin: Se on siinä hankala ajaa, vaikka itseltä ei jäänyt kesken yksikään matka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ilborg

"Kiinalaiset" skootterit ei ole suunniteltu lainkaan näille leveysasteille, eli osaa joutunee vaihtamaan, jos haluaa -25°C saada käyntiin tuon kymcon. Kaasari nyt lähinnä, että saa tarpeeksi rikasta seosta pyttyyn.  Akulla tuskin ainakaan starttaa mopoa, sillä se kyykähtää jo nollakeleillä, ja tarpeeksi isoa akkua ei saa mahtumaan kannen alle, eli polkemaan joutuu ilman että virittää jotenkin isomman akun skootteriin. Mitään varsinaista estettä tosin ei moottorin toiminnalle ole kovissakaan pakkasissa, mutta tuo gy6-moottori(4t) ei ole ikinä talviajoon suunniteltu, eli pakkasella saattaa olla tarpeettoman suuri kulutus, jos on jatkuvasti iloisesti auki. Siis koneen jäähdytys on mallia "typerä", eli talvella puhalletaan ilmaa läpi saman verran, kuin kesällä, ja koneen lämmöt heittelevät ihan sään mukaan.

Ja sitten vielä tuo tärkein, eli vaatetus. nollakelillä ajetaan pidempää ajoa jo ~-30-40°C vaatteissa, eli aikalailla saa kovimmilla pakkasilla laittaa vaatetta päälle, jos haluaa välttyä paleltumilta. Mopoon saa kyllä lisävarusteena jotain tuulensuojia, jotka auttanee ihan mukavasti. alle +5°C tullut ajettua muutama +50km-lenkki, jolloin päällä oli toppatakki, villapaita, pitkähihainen, teepaita, kolmet housut(joista yhdet pitkikset) parit sukat, sekä paksut hanskat, ja silti lenkin jälkeen piti mennä lämpimään suihkuun. Tottahan toki varmasti oikeat motoristi-varusteet voittavat nuo, varsinkin housujen osalta puuttui kunnolla tuulta pitävä kerros(farkut ei ole kovin hyvät):)

baukku

Joo nollan alapuolella jäätyy kaasuvaijerin lisäksi näpitkin aika nopeesti,jos ei ole kunnon rukkasia kädessä. Jotkut viimasuojat kahvojen eteen vois auttaa  :-\
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

Samppa

#243
Vespa (ET2) toimi viime talvena ilman ongelmia. Lähti käyntiin kyllä -25 asteen pakkasessakin, toki vähän aikaa sai polkea, mutta eihän se haittaa, kun tietää että lähtee kuitenkin.. Myös Piaggio Typhoon toimi ihan hyvin (NRG ei toiminut, kun ryypyn kanssa oli ongelmaa, nyt tosin korjattu). Edellä mainitut skootterit kaikki 2-tahtipelejä. Sähköllä on turha startata jos mopo seisoo vaikka 12 tuntia 20 asteen pakkasessa, sillä lähtee polkimesta paljon paremmin, siis ainakin nämä minun yksilöt.

Kuten jo aikaisemmin taisin kirjoittaa, sellainen 10 numeroa isompi pääsuutin on talveksi syytä laittaa ja itse laitan myös Masinolia tankkiin korkillisen / pari. Varsinkin tollaisilla nollakeleillä jäätämistä yms. tapahtuu paljon enemmän kuin kuivilla pakkaskeleillä. Se on ikävää jos ensin sataa vettä ja sitten vetää yhtäkkiä vaikka 10 pakkasta. Tuntuu kahvat ja muut hieman koppuroilta.

Ennen talvikautta öljyän myös kaikki vaijerit aseöljyllä, jottei jäätämistä tapahdu. Jos tapahtuu öljyämisestä huolimatta, on vaijerin suojamuovikuori jostakin kohtaa rikki ja päästää siitä lävitse, tai vaijerin asento muuten sellainen, että päästää sisään vettä.

Talviajo onnistuu kyllä skootterillakin ihan mainiosti. Tärkeää on kunnon ajovarustus ja hyvät nastat. Toki kannattaa sitä taskulamppua pitää myös varuiksi mukana.

2-tahtinen on yksinkertaisempi huoltaa ja huoltoapua niin 2, kuin 4-tahtisiinkin löytyy hyvin mm. tämän foorumin välityksellä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Talviajokampetta tehdään kelkka-ajoon, vaikka voi olla melko hinnakastakin.

Alle tunnin reissuilla ei ehdi kylmettyä vaikka hieman ohuesti olisikin pukeutunut. Väsyneenä ja nälkäisenä palelee helpommin.  Yksikin huono varuste voi olla piinallisen tuntuinen riesa. Paljas kaula tai ranteet tai kylmät kengät ovat se tavallisin ongelma.
Jos tuntee epävarmuutta siitä miten paljon ylle, voi ottaa reppuun vaatetta ja esitestejä voi tehdä vaikka pihalla oleillen ajokamppeissa. Viiman osuutta se ei tyynellä kelillä kerro.

Kun kysymykset: "Tuliko kylmä ajaessa?" tuntuvat hölmöiltä, niin on onnistunut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Mitenkäs te olette valmistautumassa telveen mopon osalta?
Nastarenkaat alle, mahdollisesti jotain lisäainettta tankkiin, painavemmat rullat, löysemmät kytkinjouset?

Minun pitää ostaa talveksi nastarenkaat. On tuo minun skode sentään ihan hyvä kiihtymään kiinalaiseksi, niin voisi jäädä melkein slickseillä renkailla sutimaan paikoilleen. :P Jäykemmät kytkinjouset jne. ei ainakaan auta asiaa.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

#246
Nastat alle ja kurasuojausta paremmaksi ja käyntiin lähtökin jos onnistuu. Viimmetalven vaikeat käynnistykset eivät tänä talvena taida vaivata. Vakionokka ja vari olisivat hyvät, vaikka kireämmälläkin pääsee, mutta ne ominaisuudet menevät hukkaan.

Sää ja kelitietoja on hyvä lukea päivittäin. Hyvä kunto auttaa ja se että ajaa rennosti. Leikinoloinen ajelu rentouttaa.

klik.

Takarengas osoittaa ettei sudi asfaltilla. Toista tonnia ajettuna.

--------------------------------

http://vespalx150.blogspot.com/2008_01_01_archive.html

Jenkki ajaa talvellakin.

http://www.youtube.com/watch?v=shoLeM4vmpg&feature=related
Hauska suksittu prätkä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Testierkki

Oma kymsotin alkaa startin osalta vaikeroimaan jo nolla kelissä. joten toi kiinalainen akku menee vaihtoon muutenki pitäny kesällä ladata että toimii startti kunnolla. Nastarenkaat ja suuttimen vaihto pitää järkätä seuraavassa huollossa. ja sitten miksi nyt kirjoitan.

vaatteet on lämpimät, mutta kypärän visiiri huurtuu 0 kelissä heti kun pysähtyy, ja räntäsateella samaa vikaa, sitten kun painan visiiri auki niin silmälasit huurtuu. joten onko tähän olemassa mitään keinoa.

HJC:lle ois tulossa keväällä tähänkypärään visiiri joka ei huurru mutta eihä se nyt mieltä lämmitä. mutta ei huvita ostaa kolmatta kypärää tämän ongelman takia. ku kevällä luulin ostaneeni kunnollisen ja kalliin mallin ettei tätä tapahdu ku sitä visiiriä jo povattiin silloin tuohon malliin tosin sitä on nyt myytävissä uutuusmalleissa muttei varaosana / vaihtovisiirinä.

Eli jostain pitäisi saada edullinen talvikäyttöön soveltuva (moottorikelkka?) kypärä. olisiko ehdotuksia. ja tosiaan omaan silmälasit niin siksi umpimallinen olisi melko pakollinen. joskus kersana tuli ajettua jollain visiirittömällä potalla ilman ongelmia kolmen kymmenen asteen pakkasillakin, mutta nyt vanhempana ei enää naama kestä kylmyttä. tottumis kysymys mutta silmälasit ohjaa viiman suoraan silmiin ni alkaa kyyneleet valuu ja jäätyy poskiin..

Pyrres

Kelpaisiko ne huurtumusenestoaineet? Itse niitä aikanaan käytin, hyvin toimi. Ja mitenkäs olisi kypärähuppu?
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

karkulainen

Minulla oli viimekesään asti käytössä avopotta joka oli (kuten arvata voi) kylmä. Nyt on kuitenkin käytössä umpikypärä, se on hyvä myös talvella.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Asia on puhtaasti kypäräkohtainen juttu. Ajoin viimmetalven avokypärällä jossa on visiiri. Ajon jännitystä lisäsi se että se huurtui ja kuurautui umpeen joka reuissulla ja jos piti auki niin hupun aukon laidoilla tuntui jäätävältä.

Varhain keväällä hankin avattavan umpimallin jossa on tuuletusräppänä leuan kohdalla. Ero on hyvin suuri ja tuo huurtuu vain paikoillaan ollessa. Jos se ei huurru niin se ei kuuraannu. Melutasokin on pienempi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Testierkki

Juu, paikoillaan ollessa se nimenomaan huurtuu, ei ajossa. mutta kun huurtuu riittävästi ni huurre jäätyy. olisiko noista hengitysohjaimista mitään hyötyä?

newermind

Avattavan umpikypärän ja silmälasien yhdistelmästä johtuen olen käyttänyt isommilla kaksipyöräisillä ajellessa sellaista huurteenpoistoainetta, jonka tilasin Hanxilta varustetilauksen yhteydessä.

Se kyllä toimii hetken aikaa mutta periaatteessa sitä saa levitellä joka reissulle uuden satsin.

Eka kiva ylläri aikanaan oli umpikypärän kanssa syysaamulla kotoa ajelulle lähtiessä se kun pieneltä tieltä valtaväylälle siirtyessä ja vauhtia nostaessa katosi näkyvyys kahdeksankympin vauhdissa saman tien.
Tosi kliffaa yrittää pysäyttää ja pysyä tiellä kolmesataa kiloisen päristimen kanssa umpisokkona ko. vauhdista.  ;D

Nyt moposkootterin kanssa on käytössä avokypärä kaksinkertaisella kelkkavisiirillä, eikä huurtumisongelmaa ole ollut entiseen tapaan.
Tietty silmälasit saattavat joskus tempaista huurut pintaansa, mutta harvemmin sitä tapahtuu tuon kelkkavisiirin kanssa.
*Sole poka mikhän, saata mie sinnehi pärähyttää*
Baotian BT49QT-7C * Suzuki GT 125 vm. 1974

Testierkki

#253
kävin ostamassa ilman ohjaimen. ja sitte kävin vetää koemielessä pitemmällä kaupassa. no ny ei huurru.

joo ja pitää viellä testata räntäkelissä kunhan semmonen tänne viellä saapuu.

kyseinen s&m mallinen pään ympärille sidottava malli shoei merkkinen gummisydeemi maksoi 50 euroo ja on tarkoitettu sadekeleille. kovin näppäräksi en tuota voi sanoa. Kuulemma tuota käytetään nimenomaan motocrossissa ympikypärän tukena jottei puuskuttaessa höngi visiirille, ja se on tähänasti ollut pahin ongelma itellä. huppua käytän enivei. Viellä pitäisi noi nastagummit ja suutin vaihtaa ni olisi valmis talven extremesuoritukseen, eli mopon takuusta viimesetki irti.

karkulainen

"Lunta tuiskuttaa, on raikas talvisää..." Siihen asti että ne sulaa taas. :P Jos se kerran talvea uhkaa, tulisi kunnolla ja vähäksi aikaa. ::)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.