Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kylmäkäynnistys (minkälaisessa pakkasessa käyntiin, mikä ja kuinka lähti?)

Aloittaja purgiaali, 02.01.10 - klo:10:13

« edellinen - seuraava »

Samppa

Pidetään tämä ketju puhtaasti vain otsikon mukaisena. Meillähän on olemassa erikseen tuo talvi ketjukin:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=277.420
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

evottaja7

yiying lähtee käyntiin kertapolkaisusta pakkasella kuin pakkasella (eli ryyppy toimii). Jos akussa on tarpeeksi virtaa niin lähtee silläkin mutta käytän poljinta aina kun se o mahdollista akun säästämiseksi. Melko pitkään saa yleensä sahata startilla riittämättömän virran takia mutta jos poljin on kunnossa mekanismiltaan, lähtee skootteri ensimmäisellä tai viimestään toisella.

Coastside

Jotain astelukemiakin voi kertoa ja voi olla ettei yli kolmenkymmenen pakkasilla inahda. Lähemmäs neljäkymmentä voi tietää moottoririkkoakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FrozenCorpse

"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Coastside

Yöllä oli ollut -22. Puoleltapäivin -15 ja käyntiin ei millään, hieman putputellen kuitenkin. Iltapäivällä -8 ja käyntiin kolmannella polkaisulla.
Lämpötilariippuvuus on selvä asia. Miksi, olisi hyvä selvittää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Kylmä kutistaa, alumiinia varsinkin.
Ei puristuksia, ei lähe käyntiin.
Rautaromut ennen lähti kun raudan lämpöliike on pienempi.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Sama seos se on pienemmässkin paineessa jos ohivirtausta on. Pitää mitata mittarilla miten paljon puristuksia on verraten huoneenlämpöiseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ckolli

Tänään 18.1.2011 Baotian Milan Sport ja Zoner ensipotkulla käyntiin, +-0 pakkasta.

Kannattaa käynnistellä viikon välein vaikka ei olisikaan talvikäytössä. Sähköstartilla en kylmillä käynnistele, sillä se kuluttaa akkua ja sen suorituskykyä melkoisen paljon.

Eräs polttoaineasiantuntija sanoi että esim nykyisessä E95 gasossa on aineita jotka erkanee jo viikossa tankin pohjalle. Skodun keinuttelu, liikuttaminen ym sekoittaa polttoainetta.
Talvisäilytykseen tenua tms tankkiin ja polkukäynnistys silloin tällöin, niin gaso kulkee ja vaihtuu kohokammiossa.
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

evottaja7

-13'c ja ekasta lähti. ei mitään ongelmaa käynnissä, kylmä kone toki niin ei jaksa kiertää aluksi kunnolla mutta pitäähän se lämmittää kuitenki. Ja yiying mtx-5 on pyörä ja on toiminut paremmin kun odottanut eli ei oikeastaan mitään kiinanvikoja, jos hieman huonoja kaasarisäätöjä omasta kädestä johtuen ei lasketa :)

Coastside

Omassa Zonerissa on ennätys lämmittämättä polkimella -12' C, nyt kun sain polkimen toimimaan niin että voin sillä vauhdittaa heikkoa käynttinlähtöä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

En ole raaskinut Vespaa yli 20 pakkasen mennä testailemaan. 20 asteessa lähtee vielä parilla polkasulla jos on edellispäivänä ajettu. Jotenkin tuntuu, että nämä 2-tahtiset käynnistyy pakkasissa paremmin. Onkohan tässä mitään perää? Toki olen laittanut tämän talvisäätöihin..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Plom

Eivät ole venttiilit vastuksena , niin se helpottaa pakkaskäynnistyksiä, vertaa Warre Lapissa aikoinaan.

viisnelonen

Joo, nelari jää kyllä toiseksi viimeistään sitten kun on tosi kylmää..
Syitä on useita. Liikkuvia osia( jakoketju,nokka-akseli,keinuvivut,venttiilit+jouset) paljon enemmän mikä vaatii lisää starttitehoa jotta saavutetaan sama pyörimisnopeus, voiteluöljypumppu+jäykkä voiteluöljy hyydyttää sen käynnistämisen kun on kunnolla pakkasta. Sytyttää kyllä mutta ei jaksa käydä kun on niin jäykät paikat. Suuri helpotus on kun on hyvää  täyssynteettistä öljyä koneessa.
Lisäksi 2-tahtisen etu kylmäkäynnistyksessä:  2-t sytyttää(puristus=lämmittäää) joka kierroksella jolloin kylmäjäykkä kone jääparemmin käymään alhaisillakin kierroksilla.
Mulla itsellä on vanha 2-t piaggio 150 cc ja sen saa käyntiin vielä -25,(kaasuun ei kärsi koskea ensimmäiseen 2 minuuttiin) on kyllä talvisäädöt eli seosruuvia 3/4 kiinni ja pienennetty tulpan kärkiväliä. Tuohon tulpan kväliin varmaan kiinnitetään liian vähän huomiota. Monet taitaa uskoa että kun on ostanut uuden tulpan niin se on asennusvalmis. .
Nää raa´at pakkasstartit tietty kuluttaa konetta ihan älyttömästi joten se Kustun "fööni" on kyllä enemmän kuin suositeltava jos skodulla talvella ajelee. Mulla jää käynnistyksen kokeiluun.. 
Mutta sitten huhtikuussa  :) ..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#43
Vastaus käynnistyshuoleen olisi jousitoiminen startteri, johon kuski polkisi jännitystä ja  se sitten pöräyttäisi konetta pari sekunttia nopeasti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

2-T on pakkasella ylivoimainen, kuten moottorikelkoista on huomattu.
Jos vielä sen kelkoista tutun primer-pumpun laittaisi niin 2-T skopan voisi saada käyntiin jopa 40 pakkasissa.
Kelkkahan lähtee kun niissä on yleensä vähän isommat koneet ja useampi kuin yksi muki.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..