Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kylmäkäynnistys (minkälaisessa pakkasessa käyntiin, mikä ja kuinka lähti?)

Aloittaja purgiaali, 02.01.10 - klo:10:13

« edellinen - seuraava »

Coastside

Pitkään seisoneita ajatellen ehdotan tekemään testin: Kastaa metallisen kappaleen moottoriöljyyn ja asettaa sen pystyyn niin että öljy valuu pois. Jo seuraavana päivänä voi käydä niin että sormi vain hieman öljyyntyy koskettaessa ja rätissä ei näe oikeastaan mitään jälkeä. Kuukausien kuluttua pinnassa ei ole lainkaan öljyä.
Asian merkityskin selviää hankaamalla metalleja yhteen ilman öljyä ja öljyn kanssa.
Jos on käynnistys-paikalla pari riuskaa miestä voi nostaa skoden peräpään ylös että öljyt käy venttiilikoneistossa ja männän alla, jotta öljynkiertoa ei tarvitse odottaa. Muuten tehtynä pitää tulppa ja venakoppa avata ja tippakannulla hoitaa voitelu. Pyttyyn käy paremmin ohuempi öljy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.03.10 - klo:08:38
Muuten tehtynä pitää tulppa ja venakoppa avata ja tippakannulla hoitaa voitelu. Pyttyyn käy paremmin ohuempi öljy.
Tuo perän ylösnosto on ihan kätevä systeemi ja lisäisin tuohon muuhun nyt vielä, että pyttyyn öljyä saa myös alipainehanan liitoksen kautta imukurkusta (injektioruutta pelaa hyvin) ja venakoppaan sitä menee kopan huohotinputken kautta. Kaikkia venttiilikopan kohteita ei tosin saa niin hyvin öljyttyä, mitä kopan poisottamisella, mutta sen verran saa, että ihan kuivana ei pyöri joka paikka.

Imukanavan kautta pyttyyn laitettuna kannattaa tietysti sen verran kääntää kampuraa, että imuvena varmasti aukeaa. Kannattaa laittaa lämpimässä säilytettyä öljyä, niin on juoksevampaa ja voiteluominaisuudet lähempänä sitä, mitä käyvässä moottorissa normaalisti muutoinkin.

hannu8619

Tänään Retrobaotiani -10 asteesta 2 lyhyellä starttauksella tulille  :)
Baotian bt49qt-11

jalat

Puolvuorokautta lämpimässä tallissa. Naapuri sääti työpäiväni aikana pickup coilin 1.2mm -> 0.5mm. Alipaineletkusta imaisu että kaasari varmasti täyttyi ja sen jälkeen vähän pidempi starttaus ja hienosti kävi :) 
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#19
Zoner yöpakkasen jälkeen käyntiin polkimella (lupasi heti ekalla) kun tukin hieman putsarin aukkoa. Vaati tuon säädön ilmeisesti aina pakkasessa. Aloin mitoittamaan sopivaa tulppaa koska se selvästi auttaa. Vaahtomuovi on sopiva materiaali ja 2/3-3/4 tukkoon voi olla sopiva.



Pieni vaahtomuovinen maalaustela, sen muoviputki poistettuna on sopivan tuntuinen kokomittaisena. Siitä puhaltaa läpi kevyesti mutta kierroksia ei kone sen kanssa kestä. Toinen malli on vaahtomuovi leikattuna loivaksi kiilaksi, jotta sillä saa säädettyä virtausta sopivaksi.

Vaahtomuoviputki on 3/4 ulkona. Mitä enemmän sisässä sen tukkivampi. Kokeilin suihkauttaa pilottia siihen ja starttailin polkimella. Ei siitä haittaakaan ollut ja pakkasella merkitys voi kasvaa bensan höyrystymisen heiketessä.

Useampikin käynnistys vaahtomuovin kanssa lisää uskoa sen tuomaan etuun. Aiemmin samoissa lämpötiloissa oli hiljaisuus vastauksena lähes aina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#20
Pakkasta -10. Normaali käynnistys polkien noin tusinan kertaa, kone jatkuvasti luvaten muttei jaksanut käydä, mutta lopulta kävi.

Toinen koe -7 kylmä kone vaahtomuovitupolla, läksi toisella käyntiin.

-12 vaahtomuovitupolla toisella polkaisulla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tonza

viime talvena, aamulla, -22 pakkasta ja läksi sähköllä ja ekalla yrityksellä (säilytän skobaa etupihalla) en tosin ymmärrä itsekään miten se on mahdollista  :o
melkein koko viime talven meni sähköllä käyntiin, mallina "milan sport" vm.2006

toniel76

-11 astetta ja Titan läks napista siististi käymään, muutaman kerran kun kiihdytyspumppua pumppaa :)

harriveikko

Mulla on mökillä kaverin kiinan skootteri talvisäilössä.No eilen kävin ja se pahus lähti heti käyntiin napista.Pakkasta oli 14 astetta ja varastona sellanen että on katto ja kolme seinää.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Timo

-5 pakkasta,seisoi pihalla 3-4 tuntia,vain vaivoin käyntiin.

Sama oli edellisellä skootterilla.
Yön yli ulkona,melkein turha toivoa käyntiin lähtöä.

Tonza

Lainaus käyttäjältä: harriveikko - 26.11.10 - klo:06:44
Mulla on mökillä kaverin kiinan skootteri talvisäilössä.No eilen kävin ja se pahus lähti heti käyntiin napista.Pakkasta oli 14 astetta ja varastona sellanen että on katto ja kolme seinää.
On näissä mun mielestä aika hyvä toi käynnistettävyys, tosin en uusista tiedä...

Samppa

Vanha Love. 2-viikkoa käyttämättömänä pihassa. Polkemalla käyntiin (pakkasta koko ajan noin -10).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Tuli selvä raja vastaan -16 kun poljinkoneisto ei enää palauta. Pitäisi jokin näystin siihen lisätä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FrozenCorpse

Jacqueline ( Derbi GP1 Open ). Seisonut jonkun aikaa. Aika lailla sai polkea, ennekuin lähti. Hyvin kävi jonkun aikaa, sitten väsähti.
Pihalla peitossa ja pakkasta -15c. :(
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Timo

#29
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.11.10 - klo:07:03
Tuli selvä raja vastaan -16 kun poljinkoneisto ei enää palauta. Pitäisi jokin näystin siihen lisätä.

Sama homma viime talvena kovimmilla pakkasilla (-20,-25).

Käynnistys hommelit auki,kaikkiin jousiin ynnä muihin vaseliinia,ei ongelmia enään.

Aloin tässä miettiä tuota kylmä käynnistystä oman skootterin kohdalla.
kun ei tarvitse kuin päälle pari tuntia seistä,akku ihan sluutti.

Kaverin skootteri seissyt monta viikkoa ulkona ajokortin saatua,siinä akku ei ole purkautunut ollenkaan.ihme homma.

Itse kumminkin olen bendixin öljynnyt/putsannut,bendixin päissä vaseliinia,eikä se hankaa päistä,joten pyörii moitteitta.Startin purin,putsaus,voitelu päihin,ok.
Lämpimillä keleillä lähtee heti.

En tiedä latautuuko akku sitten kunnolla.?.
Ja eikös jännitteensäädin vaikuttanut vain valoihin?onko sillä mitään osaa tai arpaa tässä hommassa? starttirele?mitä tykkää pakkasista.en ole ikinä huoltanut kyseistä osaa.

EDIT: Yksi ongelma ratkaistu.

Kylmällä kelillä ulkona seistyä skootteria käynnistäessä bendix luiskahtaa pois startin rattaalta,jolloin startti pyörii vain tyhjää.
Ongelma oli bendixin päissä olevat holkit.toinen lohkossa toinen varikopassa.Bendix heiluu sivuttain ja ylösalas,väljä.
Kylmällä metallin supistuttua lyö helposti ohi,lämpimällä toimii moitteitta.