Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takaisinkutsu: Vespan ja Piaggion skoottereissa vikaa

Aloittaja Mr X, 21.02.15 - klo:10:35

« edellinen - seuraava »

Mr X

Piaggio takaisinkutsuu 2600 skootteria viallisen polttoainepumpun vuoksi.

Takaisinkutsulistalla olevat mallit

    2009-2010 Piaggio BV250
    2010 Piaggio BV350
    2009-2010 Piaggio MP3 250
    2008-2010 Vespa GTS 250
    2010-2011 Vespa GTS 300
    2008-2010 Vespa GTS Super 250
    2010-2011 Vespa GTS Super 300
    2008-2010 Vespa GTV 250
    2010-2011 Vespa GTV 300
    2011 Vespa LX 150
    2011 Vespa LXV 150
    2011 Vespa S 150

Tiedossa ei ole, montako ongelmaskootteria Suomeen on myyty.

Partanen

#1
Erikoinen takaisinkutsu siinä mielessä, että kaikki vialliset pumput lienee vaihdettu jo ainakin kertaalleen. Ilmeisen tarkasti ovat saaneet määriteltyä huonon pumppuerän, jos "vain" 2600 kutsutaan takaisin, vaikka aikajana on kolme vuotta, kun noita huonoja pumppuja on asenneltu tehtaalla.

Vespan kohdalla oon ymmärtänyt niin, että vain 2008 mallin supereissa oli niitä huonoja pumppuja. Ne kesti niin vähän aikaa, että ne on varmaankin kaikki vaihdettu jo takuuseen.

Jos noiden vuosimallien pumpun päällä on 3 sinistä pistettä, on se sen merkki, että skootterissa on paremmin toimiva pumppu. Se voi olla laitettu tehtaalla, kuten mun vuoden 2011 Super sportissa oli. Tai sitten huollossa. Pisteet näkee taskulampun avulla, konehuoneesta, kun kurkkii sinne tankin päälle. Tankin päällä näkyy mittarianturin kansi, ja pumpun kansi. Toisen, eli pumpun kannesta jos siniset pisteet löytyy, niin pumpun pitäisi olla sitä parempaa mallia. Ehkä ne takaisinkutsuu, jotta voivat tarkastaa ja varmistaa, että pumput on vaihdettu.


Lisäys: Sanokaas miltä teistä kuulostaa, että muovinen pumpun siipiratas "turpoaa" niin, ettei pyöri sammutuksen jälkeen? Pyörii ja toimii taas jäähdyttyään normaalisti. Sanoisin, että hiiletkin siellä voisi temppuilla ennemmin kuin ratas turvota.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

No...irrotin auton pölykapselin pakkasella enkä saanut enää takasin. Vanne oli ilmeisesti  "kutistunut" kylmässä ja muovi ei. Odotan siis lämmintä kevättä.

-Zone-

#3
Avasin kerran juhannushelteessä muovisesta kossupullosta muovikorkin, eikä se myöhemmin mitenkään sopinut takaisin vaikka kuinka yritti. Monta kertaa koitin, Ilmiselvästi siis lämpötila vaikuttaa muoviinkin..  :)

Partanen

#4
Kaverilla oli silloin vuonna -8 Vespa Super. Oli se aika uskomaton homma, kun ajolenkillä kahvitauon jälkeen ei Vespa lähtenyt käymään. Tunnin tai jotain piti odottaa, niin taas toimi ja kukkui. Mä sitä vikadiagnoosia olin mukana tekemässä. Kun virrat laittoi päälle, niin bensapumppu ei surahtanut, kuten pitäisi. Ja ainahan se toimi normaalisti silloin, kun sen huollon pihaan ajoi. Ei ne alkuun uskoneet, että pumpussa voisi olla vikaa, mutta olihan siinä. Sinä kesänä varastosaldot näytti jonkin aikaa nollaa koko Euroopassa. Ongelma oli varmaan tunnustettu, mutta parempiakaan pumppuja ei ollut.

Ruiskujen bensapumputhan ei tunnetusti kestä tyhjänä pyörimistä. Bensan on tarkoitus jäähdyttää ja "voidella" pumppua. Jos tankin ajaa turhan tyhjäksi, niin pumppu ei ole upotettuna bensaan. Olikohan tämmöinen unohtunut suunnittelijoilta.

Se muovin "turpoamisen" teoria romuttuu mun mielestä silläkin, ettei pumppuongelmia ollut ihan uusissa ollenkaan. Viat ilmenivät 3000-9000 km välillä, eikä kai kaikilla koskaan. Kyllähän se muoviratas turpoaisi yhtälailla heti uutena, jos olisi turvotakseen.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#5
Se voi liuota bensaan ja se muju voi jumittaa. Jos pumpussa on harjaton tasavirtamoottori, voi sen ohjaukseen tulla vika tai häiriöitä. Se moottorimalli on noissa erittäin yleinen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Onko olemassa harjattomia tasavirtamoottoreita? Äänestä ja kytkentäkaaviosta päätellen näissä on hiiliharjallinen tasavirtamoottori. Olen tähän asti ollut siinä uskossa, että hiilettömät moottorit ovat vaihtovirtamoottoreita, usein muuttuvataajuuksisia sellaisia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Sen verran muoveista että kun siellä tankissa on bensaa ja etanoliakin sekä joskus kondensoitunutta vettä muutama tippa niin en pidä mitenkään ihmeenä jos alihankkijalla on lipsahtanut johonkin erään väärää muovia, joka on sitten hiukan turvonnut jonkun em aineen vaikutuksesta.  Ihan vaan ihmeteltäväksi tulkoon sanottua että esim nailon turpoaa hiukan vedessä.  Asia kun oli opittu niin alettiin vaan käyttään isompia välyksiä osia tehdessä ( ei olleet moottoriin/pumppuun)
ja pian vaihdettiin toiseen muovi-materiaaliin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 21.02.15 - klo:21:34
Se voi liuota bensaan ja se muju voi jumittaa. Jos pumpussa on harjaton tasavirtamoottori, voi sen ohjaukseen tulla vika tai häiriöitä. Se moottorimalli on noissa erittäin yleinen.
En kyllä ole 30vuoden aikana mitä olen sähköisten pa-pumppujen parissa touhunnut niin harjatonta moottoria niissä tavannut?

Partanen

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 21.02.15 - klo:23:50
Sen verran muoveista että kun siellä tankissa on bensaa ja etanoliakin sekä joskus kondensoitunutta vettä muutama tippa niin en pidä mitenkään ihmeenä jos alihankkijalla on lipsahtanut johonkin erään väärää muovia, joka on sitten hiukan turvonnut jonkun em aineen vaikutuksesta.  Ihan vaan ihmeteltäväksi tulkoon sanottua että esim nailon turpoaa hiukan vedessä.  Asia kun oli opittu niin alettiin vaan käyttään isompia välyksiä osia tehdessä ( ei olleet moottoriin/pumppuun)
ja pian vaihdettiin toiseen muovi-materiaaliin.

Ja sittenkö muovi palaa entiseen muotoonsa, kun se on tunnin jäähtynyt? Tai kun tankkaa viileää bensaa tankkiin lisää?

Se viallinen pumppu kun lähti jäähtymisen jälkeen taas pumppaamaan. Ja pumppasi taas X määrän aikaa. Koskaan ei ajon aikana sammunut se pumppu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#10
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.02.15 - klo:06:36
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 21.02.15 - klo:23:50
Sen verran muoveista että kun siellä tankissa on bensaa ja etanoliakin sekä joskus kondensoitunutta vettä muutama tippa niin en pidä mitenkään ihmeenä jos alihankkijalla on lipsahtanut johonkin erään väärää muovia, joka on sitten hiukan turvonnut jonkun em aineen vaikutuksesta.  Ihan vaan ihmeteltäväksi tulkoon sanottua että esim nailon turpoaa hiukan vedessä.  Asia kun oli opittu niin alettiin vaan käyttään isompia välyksiä osia tehdessä ( ei olleet moottoriin/pumppuun)
ja pian vaihdettiin toiseen muovi-materiaaliin.

Ja sittenkö muovi palaa entiseen muotoonsa, kun se on tunnin jäähtynyt? Tai kun tankkaa viileää bensaa tankkiin lisää?

Se viallinen pumppu kun lähti jäähtymisen jälkeen taas pumppaamaan. Ja pumppasi taas X määrän aikaa. Koskaan ei ajon aikana sammunut se pumppu.

Joo ja niinpä..  Olen kyllä tuosta Piaggion pa-pumppu ongelmasta lukenut kaikenlaista netistä ja kinkkinenhän se ongelma on ollut. En ole yrittänytkään syvällisemmin siihen perehtyä, halusin vain tuoda esille että on aika vaativa ympäristö materiaaleille tuommonen jatkuva upporasitus jossain kemikaalilitkussa..
Tosiasia lienee että tankissa olevan bensan lämpötila nousee koko ajan kun kone on käynnissä. Tämä varsinkin niissä ruiskusysteemeissä missä bensan kierto on jatkuvaa eli tankkiin on paluulinja missä on jatkuva pieni virtaus.
Ko Piaggio/Vespa ruiskun systeemiä en tunne mutta jos siinä on tuo jatkuva paluuvirta niin pumppu on kovilla ja lämmöt hiukan nousee jolloin jäähtyminenkin on mahdollista.
Partanen ehkä tietää tuon pumpun/ruiskun toiminnan, jos paluulinjaa ei ole niin pumppu käy sysäyksittäin ja lämpeneminen on hitaampaa ja vähäisempää.

Ed.  Tässä linkki Piaggion takaisinkutsu hakukoneeseen mistä pitäisi löytyä muutkin kuin bensapumppu jutskat..
http://static.piaggio.com/recall/form-piaggio_en.html
Vaatiin siis skootterin VIN koodin elikäs täydellisen runkonumeron
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

PappaSkootteri

Hienoa että valmistaja ilmoittaa viasta ja kutsuu takaisin sekä korjaa ilman eri korvausta laitteen viat... ihmettelen vaan että palstan "viisaat" ovat erimieltä kuin maailmanlaajuiseen takaisinkutsukampanjaan "alistunut" valmistaja joka vaihtaa/vaihdattaa pumpun uuteen toimivaan...
Ihmeellisiä nuo Italialaiset kun eivät tajunneet ensin kysyä suomesta mitä heidän tulisi tehdä...  ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Partanen

#12
Homma vaikuttaa siltä, että rypistellään sen jälkeen kun huonot on jo pestykin housuista. Ja kun kalsaripyykki on ohi, niin kutsutaan porukka kasaan ja tarkastetaan onko kalsarit pesty.

Tuskin ne ehjiä pumppuja alkavat vaihtamaan? Jos pumpun päällä on ne pisteet, niin hyvää matkaa vaan.

Eikä valmistaja hyvää hyvyyttään mitään tee, vaan pakon edessä, kuten uutisestakin voi lukutaitoiset lukea.

Lisäys: Mutta mikä se pistää Pappaskootterin vittuilemaan, jos joku haluaa keskustella teknisistä asioista tällä palstalla? Sähän voit työkaluillasi jakaa keskustelun jonkun toisen aiheen alle, jos tarvetta. Arvaan, että kohta lähtee taas puoli ketjua bittitaivaaseen, kuten tapana on.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekka

Meillä sammui Paraisten Päräyksen vetäjän Vespa (GTS) viime kesänä elokuun lopussa, tai siis ei lähtenyt lossilta enää uudestaan käymään. Soitto Vespakauppaa, ja pyysivät härpäkkeen sinne... Vespa oli puolen tunnin odotuksen jälkeen käynnistynyt, ja viikon päästä samalla mopolla ajettiin Säkylän Pyhäjärjen Ympäriajoa menetyksekkäästi uudella bensapumpulla. Niin pumpun vaihto tehtiin vastikkeetta, mutta itse taisi joutua huoltoon toimituksen kustantamaan....

Hyvä takuu Vespalla! Hyvä huolto Vespalla.

Tämä oli niitä ensimmäisiä Vespoja, ja tähän oli jo kertaalleen tuo remontti tehtykin. Ja nyt siis takuuseen toisen kerran. Ihan Onnea oli siis omistajalla!
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962

Partanen

Nyt kun tietäis, että oliko siinä viime kesänä vaihdetussa pumpussa ne kolme sinistä pistettä, joiden piti tarkoittaa että pumppu on parempaa erää. Silloin -8 kun ongelmat ilmeni, otettiin kaverin Vespaan pumppu toisesta Vespasta. Eli huono pumppu vaihdettiin toiseen huonoon pumppuun.

Pumpun pitäisi surahtaa sekunnin ajan, kun virrat kytketään. Jos ei surahda, on se merkki jumittuneesta pumpusta. Sitten pumppaus jatkuu käynnistettäessä, ja tietenkin käydessä.

300 kuutioisen myötä polttoainejärjestelmä muuttui, vuonna -8. 250 kuutioisessa on paluuletku suuttimelta tankkiin, jossa sitten paineensäädin. 300 kuutioisessa suuttimelle on vai meno, eli paine säädetään jo ennen suuttimelle menoa. Mutta molemmat kierrättävät bensaa jatkuvasti, ja sen kierrätyksen avulla bensapumppua jäähdytetään.

On sanottu, että ongelmat aiheutuu siitä, että tankki on pakoputken yläpuolella. Teoria ontuu siksi, että ulkoilman lämpötilalla ei ole juurikaan vaikutusta siihen ongelmien ilmenemiseen. Ongelmat voivat tulla yhtälailla viileällä kelillä, kuin helteelläkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003