Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco People S50 4t puhaltaa öljyä!

Aloittaja kkossc2, 26.08.20 - klo:18:54

« edellinen - seuraava »

kkossc2

Oli tuo People pari kuukautta ajamatta. Nyt otin taas käyttöön ja ajon jälkeen nousi mahdoton käry pakoputkesta, jonka päälle ventiilikopassa olevasta "tuuletusputkesta" tuli öljyä. 60 km matkan jälkeen mittatikku ei enää tavoittanut öljyyn.

Aiemmin puhallus oli pientä. Männän rengasko katkesi vai mistä mahtaa johtua? Skoba kyllä kulki minkä nyt lähes 18000km ajetulta sylinteriltä voi vaatia...

Kun huomenna pitäisi ajaa takaisin taas sama matka, niin uskaltaako tuon letkun vaan tukkia vai poksauttaako paine stefat ulos ?

Coastside

Eiköhän ne ajot tuolla koneella ole ajettu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Moottorissa tuli 18000 km huolto ajankohtaiseksi.   Kone pitää aukaista ja kaikki osat käydä läpi.  Ei tuolla kannata ainakaan ajaa , vauriot voivat pahentua niin ettei remontti enää kannata. Halvempi ratkaisu on ostaa toinen skootteri ja jatkaa siten ajoa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

Ei huohotusta saa tukkia se on varmasti kampiakselin stefa ulkona ja  matka katkeaa jo siihen. Öljyä koneeseen ja kotia rauhassa.itellä pullahti joskus variaattorin puoleinen stefa ja ajoin kotiin. Sai työntää loppumatkasta kun hihna luisti ja pilalla öljystä.

mopotinx3

Jos on aivan pakko ajaa takaisin se 60 km, niin voi öljyn lisäyksen jälkeen laittaa kannessa olevan huohotinletkun johonkin purkkiin. Siitä on kätevä kaataa öljy takaisin moottoriin. Käyttivät tätä kikkaa Royal Enfieldin Intiasta ajamiseen takaisin kotimaahan.
Aprilia Sportcity One 50 4t

kkossc2

Juurikin tuota "letku purkkiin" viritystä kävin juuri kokeilemassa. Tarkistusmittaus osoitti 20 km lenkillä öljyä tulleen reilun desilitran.

Tällähän on Kymcoksi vasta reilu sisäänajo suoritettu eli rapiat 38000 km, joten uutta 72cc sylinterisarjaa tilaukseen ja matka jatkuu...

Muuten, tuntuuko kampiakselin laakereiden välys variaattorista käsin heilutellen? Tässä ei tunnu mitään välystä kummassakaan päässä kampiakselia, vaikka moottorin "alakerta" on tehtaan jäljiltä. Sylinterisarja on sentään toinen ja perän laakerit hiukan "rallattaa"...

Paljos muut ovat ajaneet ennen kampiakselin laakeriremonttia?

mopotinx3

Harvoin GY6 alkaa kampiakselin laakereistaan hajota. Kun ne on loppu, alkaa sellainen jatkuva kahiseva sivuääni.  Välystä ei tunnu, vaikka laakerit on jo ääntelyvaiheessa.  Ainakin se öljypumpun muoviratas kannattaa uusia, jos on 18000 km tai enemmän ajettu moottori.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Minun skodessa alkoi pärrätä tehoilla kun kiertokangen laakeri meni. Se on todennäköisin ehdokas ensimmäiseksi. Stefojen vuoksi välys ei tunnu runkolaakereissa. Kiekon magneetitkin haittaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

eka kampi tais sen 12tkm kestää ja narakun HD kampi alkoi kolisemaan 14tkm ajettuna 72cc sylinterillä. ei montaa kilometriä tuo hd sitten tuonut.. jos satut orimattilan liepeillä asumaan mulla ois ainakin kolme gy6 72cc sarjaa hyllyssä ja metallisia parempia kannentiivistesarjoja.tyhjänpanttina ovat ja hinta halpa.

kkossc2

Tällä Peoplella oli ajettu jo 20000km kun tuon 72cc pytyn laitoin ja nyt siis 18000 km sillä. Ja kaikki alakertaa aukaisematta. Vaikka muilla näyttäisi menneen laakerit vaihtoon jo kahdesti näihin kilometreihin...kumma juttu. Vai kuunteletteko stetoskoopilla sivuääniä ja heti laakerit vaihtoon ;-)

Coastside

Kampuroita saa halvalla ja jo noilla ajomäärillä se alkaa olla loppu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

alkuun on semmonen sievä sivuääni kampuran laakerista, siihen tottuu. itsellä se pisti heti korvaan kun uusi ääni ilmeni.

kkossc2

Kaikenlaisia ääniähän tietysti kuuluu, mutta niihin tosiaan tottuu😁 Kun hyvin on vielä kulkenut, niin enpä noista ole liiemmin huolestunut.

No, yritän syksyn vielä ajella hyllystä löytyvällä vähän käytetyllä 50cc setillä. Pitää ottaa sitten talven projektiksi suurempi remontti. Hiukan kyllä arveluttaa alkaa sitä itse ropaamaan, kun en sylinterin vaihtoa vaativampaa remonttia ole aiemmin tehnyt.

Mites se Murphyn laki menikään? Kaikki mikä voi mennä pieleen, menee pieleen...

Coastside

Sehän on isopyöräisen kone. Harvinaisena se kannattaa kunnostaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kkossc2

Sainpa aikaiseksi hoitaa tämän pois päiväjärjestyksestä. Syyksi paljastui kulunut sylinteri ja täysin "juntturassa" olleet öljyrenkaat, ne männässä alinpana olevat.

Lisäksi tuli tehtyä ilmeisen turhaa työtä, jos lähdetään siitä, ettei ehjää kannata korjata...eli kampiakselin laakereissa en kyllä havainnut mitään välystä verrattuna uuden akselin laakereihin. Tulipa tuokin nyt kuitenkin vaihdettua.

Muutamia havaintoja remonttiin liittyen.
Kannattaa hankkia/lainata magneeton ulosvedin, ei mene sitten minuutin työhön puolta tuntia.
Muutoin, näin ensikertalaiseksi, homma sujui melko hyvin. "Pakastettu" kampiakselikin sujahti laakeripesiin kevyesti. Stefasarjassa ei ollut variaattorin puolelle sopivaa, laitoin vanhan. Kestää minkä kestää. Toisesta pakarin kiinnitysruuvista onnistuin rikkomaan kierteet.

Ylimääräisiäkin osia jäi, perinteellisessti allekirjoittaneelle. Pari kohdistusholkkia ja kaksi parin sentin mittaista 8mm kannalla olevaa ruuvia. En kyllä keksi mihin ne kuuluivat???

Kone pärähti kuitenkin hyvin käyntiin. Tuossa uudessa 72 kuutioisessa on sen verran puristuksia, ettei sähköstartti kunnolla jaksanut pyörittää, mutta parilla polkaisulla käyntiin.

Jälkikäteem muistin, että mäntähän täytyy asentaa tiettyyn asentoon venttiileihin nähden, onhan siinä männän päässä merkkikin kumpi reuna tulee imuventiiliin päin. Nyt mäntä on sitten 50% todennäköisyydellä oikein/ väärin päin. Kannattaisiko purkaa vielä ja tarkistaa vai liekö tuolla niin suurta väliä?