Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia Sportcity välityssuhteen parantaminen

Aloittaja mopotinx3, 08.07.23 - klo:10:21

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Laitoin vakio kuristetun CDI-boksin ja vauhti hiipui olemattomiin, ei tahdo saada kuin 65 mittariin myötämäessä. Öljypumpun rattaan kitkaliitoksen takia ei variaattorin holkkia voi lyhentää.
Riittääkö milli pois rullakupin laipan pinnasta vai olisiko muuta konstia. Ehkä ne kanttiset liukurullat auttaisivat hieman? Moottori huutaa niin häjysti viriboksilla, ettei sitä voi käyttää. Tämä on Piaggio Vespa 4T 2-venttiilinen kone.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

Pirun kalliita ne Dr. Pulley liukupalat, kenties Aliexpress kopiopalat pelaa yhtä hyvin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#2
Nythän mä vasta hokasin, että tämä ei ole mikään Tunturi, missä voi vaihtaa isomman eturattaan. Jos se kerran ottaa viriCDI:llä 80 km/t mittariin, ja orkkisCDI:llä 65 km/t, moottori ei jaksa pienemmällä kierrosluvulla nostaa remmiä edessä tarpeeksi. Remmin pitäisi kivuta korkeammalle radalle, jos laitan painavammat rullat.
Kiihtyvyys heikkenee varmasti jonkin verran, kun variaattori ottaa kiinni alemmalla kierrosluvulla.
Eikun kokeilemaan painavia rullia. Nykyiset on 6,3 gr.  Kenties 7,5 gr riittää remmin korkeampaan rataan.
Pitää kaasutella paikallaan ja katsoa miten remmi käyttäytyy, etten ala turhaan purkaan variaattoria. Kyllä se kierroslukukin tekee vauhtia.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

Jännitys tiivistyy. Huomenna koeajan tekemäni variaattorimuutoksen. Otin holkin ja päätylautasen välistä pois 1mm prikan, jolla oli tarkoitus päästää remmi alemmalle radalle eli parantaa kiihtyvyyttä. Nyt uudella remmillä on jo ajettu muutama sata kilometriä, joten ehkä sitä ei tarvita. Lisäksi hioin santapaperin päällä rullakupin lautasesta 0,6mm pois.  Yhteisvaikutus 1.6mm pitäisi tuoda lautasia lähemmäksi toisiaan ja mopoon isomman vaihteen päälle. Jos mittari nousee seitsemään kymppiin, olen tyytyväinen, se on vajaa kuuttakymppiä oikeaa nopeutta.  Jos remmi katkeaa, olen ottanut liikaa pois, mutta tuskin tuo vakioremmi pystyy nousemaan niin korkealle että menisi p----n päreiksi.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#4
Loppupäätelmä variaattorin säädöstä:
Välityssuhde muuttui parempaan suuntaan, ei jaksanut ottaa kierroksia rajoittimeen asti 6,3gr rullilla.  Eli kun ajan 65 km/t mittarin mukaan, moottori käy kauniisti. Muna-asennossa sain 68 km/t ja myötämäkeen melkein 70km/t.
Valitettavasti mittari valehtelee sen 15km/t, joten sain todellista nopeutta 51 km/t suoralla, kun taulussa on 65.
Jos haluan saada hyötyä tästä muutoksesta, joutuisin palauttamaan viricdin, ehkä moottori ei enää huutaisi niin ikävästi, jos on "isompi vaihde" päällä. Harmi kun tuo mittari on noin huono.
Seuraavassa variaattoriremontissa voisi laittaa 0,5mm prikan holkin jatkoksi, kiihtyvyys paranisi hieman.
Varastossa on 6gr uudet rullat, nekin voisi samalla vaihtaa.  Rajoituspiste on siis siirtynyt 63sta 68saan km/t, siksi ei saavuta 70. Kyllä minä nyt mieleni pahoitin, kun ei Piaggio jaksa rajoitettuna ottaa kierroksia. Pitäisi laittaa säädettävä rajoitin, jotta ei mene liian kovaa viricdillä näillä välityksillä.
Aprilia Sportcity One 50 4t