Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miten variaattori-systeemi säädetään ?

Aloittaja Kari69, 16.06.21 - klo:20:53

« edellinen - seuraava »

Kari69

Variaattori-systeemissä on 3 elementtiä, joiden avulla sen toimintaa voi säätää.

1 variaattorin rullat
2 takavarin vastapainejousi
3 kytkimen pikku jouset

1 Variaattorin rulliin vaikuttaa keskipakoisvoimaa ja ne pyrkivät muuttamaan välityssuhdetta isommalle "vaihteelle".

2 Takavarin jousi pyrkii painamaan takalautasia yhteen, jolloin "vaihde" menee pienemmälle

3 Kytkimen jouset estävät "jarrupalojen" loittonemista, jolloin kytkin pysyy auki.

Kytkinjousia myydään 3 eri jäykkyyttä. 1000 rpm, 1500 rpm ja 2000 rpm. Tuo kai kertoo, millä pyörimisnopeudella kytkin menee kiinni. On siis helppo ymmärtää. Myös takavarin vastapaine jousta myydään 1000, 1500 ja 2000 rpm. En ymmärrä, mitä tekemistä kierrosluvulla on vastapainejousen toiminnan kanssa.

Rullat pyrkivät isoon vaihteeseen ja vastapainejousi pieneen. Toimivat siis toisiaan vastaan. Millä periaatteella valitaan sopiva vastapainejousi ?

Oma ongelmani on tämä. Kymco kiihtyy hitaasti. Kierrosluku on kiihdytyksen aikana varsin alhaalla. Haluaisin lisää kierroksia. Kevyemmät rullat saattaisivat auttaa mutta ne ovat jo varsin kevyet 6,3 g. Ehkä olivat uusina 6,5 g. Auttaisiko kireämpi vastapainejousi ? Ja kumpi jousi on kireämpi, 1000 vaiko 2000 ?






mopotinx3

#1
Jos on vakio Kymco, ei variaattorin rassaamisesta ole paljoakaan hyötyä.  Pitää saada voimaa koneeseen, niin saa jotain hyötyä kevyemmistä rullista. Tottakai se vähän nostaa variaattorin kiinniottamisen kierroslukua, kun kevennät rullia, mutta ei mopo silti paljon mihinkään kiihdy. Tarvitaan esim 60cc pytty, niin jo alkaa kymso kiihtymään.  2-t skootterit kiihtyvät aivan mahdottomasti vakiokamoillakin, niissäkin pärjää rullien vaihdolla.
Kun on joku 75cc tai suurempi pytty, alkaa varmaankin kytkin luistamaan ja tarvitaan säätöä variaattoriin. Tämän huomaa, kun remmi katkeaa ylikuumenemisen takia. Tunnut tietävän hyvin jousien periaatteen, kauhea työ on kokeilemalla etsiä sopivaa variaattorin asetusta.
Ehkä kannattaa katsoa, mitä muuta ovat laittaneet 4-t skootteriinsa, kun on käytössä esim. 50mm mäntä ja virikansi. Eli laita vastaukseesi, mikä viritysaste moottorissasi on, niin joku kertoo, mitkä ovat sopivat variaattorin osat. Itse olen aina pärjännyt rullien vaihdolla, kun en ole virittänyt konetta tappiinsa. Jäykempi vastapainejousi lisää kitkaa, jotta remmi ei luista, mutta varmaankin heikkotehoinen moottori ei jaksa enää pakottaa remmiä isommalle vaihteelle.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

tää on vähän kikkailujen kikkailua. ekana vaihdetaan kevyempiä tai painavampia rullia siten mulkataan vastapainejousta, liian tiukka jousi kiristää hihnaa liikaa ja katkeaa myös sen takia. lopputulos välityksien suhteen sama paitsi että hihna katkiaa. muutenkin varsinkin gy6 tyyppisessä moottorissa variaattorin jäähdytys on aivan alitehoinen. suosittelen poraamaan 20mm reikiä varikopan pohjaan niin hihnan kuluminen loppuu aika radikaalisti.

ite oon aika paljon ihan vakio osilla ajanu ja koskaan ei ole siitä kiinni ollu että hihna luistaisi. 70cc sylinteri, avarrettu vakiokansi ja isompi pääsuutin, niillä kulkee ja matalat kierrokset kiihdytyksessä on ok jaksaa vääntää kyllä.

A_sentaja

#3
Ja tärkein neuvo on muuttaa vain yhtä asetusta kerrallaan, eikä lyödä kaikkia säätöjä tappiin,kun joku on niin sanonut toimivan.. Yleensä vakokoneessa ei tarvitse kytkimen pikkujousiin koskea,ne toimii vallan hyvin rullien ja vp jousien eri komboilla.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kari69

Jos on vaihdettu isompi sylinteri, niin miksi pitää vaihtaa isompi suutin. Äkkiseltään tuntuu ihan luonnolliselta. Isompi teho vaatii enemmin polttoainetta. Eihän se teholisä tyhjästä voi tulla. Tuossa nyt vain unohtuu se, että isompi sylinterin imee suuremman ilma-polttoaine annoksen, joten sen myötä tulee enemmin myös pensaa. Kun vaihdetaan isompi suutin, niin sehän rikastaa seosta. Olipa moottori iso tai pieni, niin seossuhteenhan pitäisi olla sama. Mikä siis on perustelu isommalle suuttimelle, jos vaihtaa isompaan sylinteriin.

Coastside

Nesteiden ja kaasujen virtaus on tekniikan historian vaikein asia. Vasta nyt konetehot riittää sen mallinnukseen. Kokemus se usein parhaiten neuvoo, kun tietää mitä asiaa tarkkailla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 17.06.21 - klo:19:06
Jos on vaihdettu isompi sylinteri, niin miksi pitää vaihtaa isompi suutin. Äkkiseltään tuntuu ihan luonnolliselta. Isompi teho vaatii enemmin polttoainetta. Eihän se teholisä tyhjästä voi tulla. Tuossa nyt vain unohtuu se, että isompi sylinterin imee suuremman ilma-polttoaine annoksen, joten sen myötä tulee enemmin myös pensaa. Kun vaihdetaan isompi suutin, niin sehän rikastaa seosta. Olipa moottori iso tai pieni, niin seossuhteenhan pitäisi olla sama. Mikä siis on perustelu isommalle suuttimelle, jos vaihtaa isompaan sylinteriin.

perustelu on se että se ei vaan toimi pienellä suuttimella, vaan boaa ja on tehoton.. ;D ehkäpä isompi sylinteri imee enemmän bensailmaseosta ja ilmeisesti pieni suutin ei riitä antamaan tarpeeksi bensahöyryä siinä ajassa mitä pitäisi. kaasutin riittää eli ilmavirtaus kyllä, joten siksi sitä ei tarvitse vaihtaa kokonaan.